Mitsubishi???

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Pahoin pelkään että Mitsu tekee häkkiset. Ensi vuoden aikana tehdas ilmoittaa kylmän kolkosti vetäytymisestä kokonaan. Tallit vähenee, katsojat vähenee, rallin julkisuusarvo pienenee, sponsorit vetäytyy. Korvaajaa Mitsun tilalle ei ole näkö- eikä kuulopiirissä. :mad:
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Ei sittenkään. Liian pessimististä. Vaihto Coltiin onnistuu hyvin. Toivottavasti ymmärtäisivät palkata Kankkusen kehittämään autoa. Siinähän japsit kasvonsa menettäisivät (ei olisi ensimmäinen kerta :D ) jos heittäisivät pyyhkeen kehään.
 

tappisladi

Well-known member
Liittynyt
5.12.2000
Viestit
181
Sijainti
Tellus
Zep:
Kuva japanilaisten kieroutuneesta moottoriurheilupolitiikasta sen kuin saa vahvistusta! Tehtaan hemmot nyt sitten viimein saivat syyn pitää välivuoden kun menestystä ei vähään aikaan tullut.

-Veikkauksia, näemmekö Mitsun vielä kehissä?
Tosin taitaa jo nyt tulla sakkoja jonkin verran...
Japanilaisten osuus tähän hommaan on pienempi, kuin emäyhtiö Daimler-Chryslerin, jonka määräyksestä Mitsubishistä on alettu tekemään elinvoimaisempaa automerkkiä. Ja tämä saksalainen hemmo, jonka nimeä en nyt muista on konsernin johdon käskystä alkanut luutimisen oikein huolella ja siitä yhtenä osana oli kilpailutoiminnan yhtenäistäminen WRC- ja aavikkorallien osalta. Sen lisäksi kilpailutoimintoja on alettu siirtämään Saksaan (mahdollisesti jonain päivänä koko talli???) ja nyt päätös pitää välivuosi tuli edellleen samasta osoitteesta!

Mitsun tilanne on kuitenkin hyvä, jos ja jos vain emoyhtiö Daimler-Chrysler haluaa menestyä myös rallipoluilla. Konsernin muilla automerkeillä rallihommista tuskin on mitään markkinoinnillista hyötyä ja Mitsun leirissä nämä hommat jo kuitenkin aika hyvin osataan.

Nyt ne toivottavasti pääsis eroon Delecourista ja McRaesta, mutta mitenköhän käy Lammen ja Paasosen??
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Joopa joo. No pisteiden valossa lienee Mitsulle ihan sama osallistuuko koko MM-sarjaan :D

Jossakin uutisessa tiesivät kerrottavan että Mitsu osallistuisi muutamiin ralleihin tälläkin kaudella - Paasoselle hommia?
Ja jossain uutisessa mun mielestä oli että heidän jopa olisi pakko osallistua jos mielivät paluuta?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Pitkäaikaisen moottoriurheiluseuraajana tällainen japanilaispolitiikka ei yllättä, ehkä lähinnä typerryttää että taasko ne.

Muistaa kun Ari Vatanen selitti kyynel silmäkulmassa Safarin 98 maalissa, että hän on todella onnellinen luovuttaessaan kakkospaikan Juha Kankkuselle ja siten ehkä saattaa omalta auttaa rallitallin selviämismahdollisuuksia seuraavalle kaudelle. Arin mukaan isot johtajat siellä pääkonttoreissaan eivät ymmärrä rallia vaan tuijottavat vain tuloksia budjetteja jaellessaan. Että jos tämä hänen teko vain jollain lailla auttaa, niin hän on erittäin ylpeä ja onnellinen antaessaan 2. paikan Kankkuselle.

Silloin se tuntui vähän kaukaa haetulta, mutta nyt kyllä tuntuu siltä, Ari Vatanen puhui täyttä totta tilanteesta.
Jotenkin japanilaisten kanssa pitää olle vieläkin tarkempi, sillä siellä tunnutaan olevan vieläkin armottomampia. Nissan vetäytyi 92 ja onhan näitä muillakin ollut vastaavia systeemejä.

Andrew Cowanin tallimääräyspäätös 95 Ruotsin rallissa oli jälkeenpäin katsottuna erittäin perusteltu. Asiat eivät todellakaan ole edes tallipäällikköjen hallussa, vaan japanilaiset johtokunnat eivät anna selittelyille sijaa budjetteja jakaessaan.
 

Damon

Veteraani
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
394
Sijainti
Satakunta
pmv:
Muistaa kun Ari Vatanen selitti kyynel silmäkulmassa Safarin 98 maalissa, että hän on todella onnellinen luovuttaessaan kakkospaikan Juha Kankkuselle ja siten ehkä saattaa omalta auttaa rallitallin selviämismahdollisuuksia seuraavalle kaudelle. Arin mukaan isot johtajat siellä pääkonttoreissaan eivät ymmärrä rallia vaan tuijottavat vain tuloksia budjetteja jaellessaan. Että jos tämä hänen teko vain jollain lailla auttaa, niin hän on erittäin ylpeä ja onnellinen antaessaan 2. paikan Kankkuselle.
Eks ne ajanut molemmat sinä vuonna Fordilla???
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Damon, ei tainnut pmv toisin tarkoittaakaan. Mainitseehan hän, että japanilaisten kanssa joutunee olemaan vieläkin tarkempia kuin muualla, esim. juuri tuolla Fordilla.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Taitaa Subbe olla ainoa noista Jaappanin merkeistä, jonka ohjelmat on viety läpi suhteellisen viisaasti.

Toyota:
TTE:lle ei annettu lupaa ajattaa kompakteja, ralliin sopivampia malleja, ku vasta sen jälkeen kun oltiin siinä ittessään kainaloita myöten.

Nissan:
Monestiko kyseinen firma nyt on pannut pillit pussiin lupaavalta ralliohjelmalta juuri kun on alkanut näyttää hyvältä? Kaksi kertaa ainakin tulee mieleen, molemmilla kerroilla kärsijänä Jouhkin tiimin kuskit...

Mitsubishi:
Galant VR4:n aikaan oli rahanyörit niin tiukalla, ettei millään viitsitty kunnolla kilpailuttaa voitokasta autoa! Vatanenkin tais saada potkut PIKKASEN ennen aikojaan. Lancerissa tuntui olevan heti potentiaalia, mutta mitä sitä turhaan liikaa kilpailuttaan? Vielä Mäkinenkin joutui lisärahoja odottelemaan ensimmäisenä vuonna. Ja turhaan sitä muiden esimerkki seurataan, tärkeintä on eurooppalaisille liki tuntemattoman mallin käyttäminen... Sillä mitään väliä ole vaikka kokoa hieman liikaa onkin. :)

Mazda:
Oltiin heti mukana A-ryhmän pääluokaksi siirryttyä oikeanlaisella korilla ja vetotavalla, mutta tarpeeksi isoa moottoria ei sitten talosta löytynytkään...

Nissanin ja Toyotan Le Mans seikkailuista varmaan saisikin aikaiseksi vielä paksumman opuksen ja mahtavamman loppusaldon, mitä tuhlattuihin jeneihin tulee. -Hyviä ja kilpailukykyisiä projekteja kaikkki, mitä nyt kuskipuolella PIKKASEN uupu ja projektit lopetettiin vuotta liian aikaisin. Mutta mikä parasta, kautta aikojen ainoa japanilaisvoitto tulikin sille vähiten jenejä käyttäneelle, eli Mazdalle.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kiertäähän MM-rallien maailmaa vielä yks japsimerkki, suomalaisvoimiakin on niin päällikkönä kuin kuskina. Eikä sekään juuri oo säväyttäny, kaatuvan ulkohuussin näköisellä käppyrällä ei oo paljoa ollut sanansijaa S1600-kisoissa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep:
Taitaa Subbe olla ainoa noista Jaappanin merkeistä, jonka ohjelmat on viety läpi suhteellisen viisaasti.
Fuji Heavy Industries on niin iso lafka, ettei siinä yks Saparo-haara tunnu missään. Ja jossakinhan niidenkin on päästävä nokittamaan muita paikalliskilpailijoita. Hondalle (ja nyt myös YoYotalle) on tärkeää nuo typerät F1:t, Sukisuki ja Jammu häärää kaksipyöräisten parissa (tosin taitaa Hondallakin olla panostus sinne kohtuullisen kovaa). Jaappanilaiset eivät vaan tunnu oikein ymmärtävän tätä rallikulttuuria ja näinollen tiimitkin on pääosin eurooppalaisia: MitsuRalliart toimi Englannissa, Prodrive samoin, Sukisuki on suomalaisten käsissä, TTE toimi Kölnissä...

<strong>
Toyota:
TTE:lle ei annettu lupaa ajattaa kompakteja, ralliin sopivampia malleja, ku vasta sen jälkeen kun oltiin siinä ittessään kainaloita myöten.
No Celica nyt sattui olemaan sopiva alusta A-ryhmän kilpurille. IMHO A-ryhmän sääntöjen puitteissa olisi ollut lähinnä naurettavaa lähteä rakentamaan jostain Corollan tai Avensiksen kaltaisesta taksi-mallista jotain kilpa-autoa. Celican jo valmiiksi sporttiseen imagoon se sopi kuin nenä päähän. Tosin se Supra-projekti oli vähän sitä sun tätä. Supra oli aivan liian raskas
menestyäkseen missään muualla kuin Safarissa.

<strong>
Mitsubishi:
Ja turhaan sitä muiden esimerkki seurataan, tärkeintä on eurooppalaisille liki tuntemattoman mallin käyttäminen... Sillä mitään väliä ole vaikka kokoa hieman liikaa onkin. :)
No ei se Audi Quattrokaan mikään taskuraketti aikanaan ollut. VR4 Galantti oli kyllä kilpailijoihin nähden sopusuhtaisen kokoinen (vrt. Sierra 4x4, Celica, Subaru Legacy).
<strong>
Nissanin ja Toyotan Le Mans seikkailuista varmaan saisikin aikaiseksi vielä paksumman opuksen ja mahtavamman loppusaldon, mitä tuhlattuihin jeneihin tulee. -Hyviä ja kilpailukykyisiä projekteja kaikkki, mitä nyt kuskipuolella PIKKASEN uupu ja projektit lopetettiin vuotta liian aikaisin. Mutta mikä parasta, kautta aikojen ainoa japanilaisvoitto tulikin sille vähiten jenejä käyttäneelle, eli Mazdalle.
No Nissan nyt on ihan kokonaan oma lukunsa. Missä moottoriurheilun saralla Nissan olisi koskaan menestynyt ? Toiminta on ollut aivan liian lyhytjännitteistä. Toyotan GT1:n sen sijaan oli todella nopea, vaikkakin viimeistään sen myötä GT1:t karkasivat käsistä eikä niillä enää ollut oikeastaan mitään tekemistä siviiliautojen kanssa. Possun ja Mekkerin autot sentään etäisesti muistuttivat jotain siviiliautoa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No nyt karkaa käsistä, mut kyl se oli Mese joka koko kilpavarustelun aloitti oikein kunnolla GT1:ssä. Kyseinen malli tehtiin vain ja ainoastaan ratatarkoituksiin. 911 GT1 oli kuitenkin vaan taas yksi 911 update a'la 959 -Mitä nyt tekniikkaa otettiin 962:sta ja moottori muutettiin takaa keskelle.

Nissan teki ERITTÄIN menestyksekkään kilpakampanjan 80-luvulla amerikoissa useissa IMSA-kategorioissa. Amerikkalaisille Nissan on Porsche 962:n ohella SE 80-luvun C-ryhmäläinen.

Noh eka A-ryhmän Celica (joku voi laittaa sen tarkan koodin) vielä oli kokonsa puolesta järkevyyden rajoissa, mut seuraavissa ei oltu enään yhtään sarvissa kiinni. -Toki Legacy oli myös iso, mut siinä oltiinkin pikkasen eri taustalla mukana.
Senhän takia Celicaa ajatettiin, että Toyota halusi pönkittää urheilumalliston imagoa, joka kyllä ilman rallia olisikin ollut varsin hupaisa. Mutta tämän foorumin ralliharrastajat varmaan voivat olla yhtä mieltä, että Corolla nelivedolla olisi ollut parempi ase. -Vai miten paljon on jo rungon painossa eroa? + Kulmat paremmin näkyvillä yms.

Quattrosta taasen... Tais vuoden 87 Safari-voittaja olla kautta aikojen isoin auto? wink

Tuo kokopolitiikka nyt ei ehkä ennen kuitenkaan niin tärkeissä mittasuhteissa ole ollut kuin nyt (siksi Mitsun suunta onkin niin TYHMÄ!), pitkään riitti että autossa oli neliveto. Nyt vaan kuin muilla on paremmin penkkojen väliin sopivat autot...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep:
No nyt karkaa käsistä, mut kyl se oli Mese joka koko kilpavarustelun aloitti oikein kunnolla GT1:ssä. Kyseinen malli tehtiin vain ja ainoastaan ratatarkoituksiin. 911 GT1 oli kuitenkin vaan taas yksi 911 update a'la 959 -Mitä nyt tekniikkaa otettiin 962:sta ja moottori muutettiin takaa keskelle.
Juu kai, mutta toisin kuin YoYoTa, Mese sentäs näytti GT-autolta, eikä miltään C-ryhmän protolta. There is the point.
<strong>
Noh eka A-ryhmän Celica (joku voi laittaa sen tarkan koodin) vielä oli kokonsa puolesta järkevyyden rajoissa, mut seuraavissa ei oltu enään yhtään sarvissa kiinni. -Toki Legacy oli myös iso, mut siinä oltiinkin pikkasen eri taustalla mukana.
Ei tuo Carlos Sainz -malliin pohjautunut "Mk.III" sekään mikään rumilus (koon puolesta) ollut. Tämä viimeinen "Mk.IV" olikin sitten rautaa koko tien leveydeltä...

<strong>
Senhän takia Celicaa ajatettiin, että Toyota halusi pönkittää urheilumalliston imagoa, joka kyllä ilman rallia olisikin ollut varsin hupaisa. Mutta tämän foorumin ralliharrastajat varmaan voivat olla yhtä mieltä, että Corolla nelivedolla olisi ollut parempi ase. -Vai miten paljon on jo rungon painossa eroa? + Kulmat paremmin näkyvillä yms.
Joo toki, mutta kun A-ryhmän säännöt saneli tiettyjä juttuja, joiden mukaan piti elää. WRC sääntöjen myötä nämä kirput, kuten Corolla ja Pösö vasta tulivat mahdollisiksi. Ajatus n. 250 hp nelivetoisesta (siviili!) hupi-autosta Corollan kuorissa kuulostaa vähintäinkin perverssiltä. Celican ulkonäköön se istuu paljon paremmin.

<strong>
Quattrosta taasen... Tais vuoden 87 Safari-voittaja olla kautta aikojen isoin auto? wink
En ny viitti tarkastaa lähdeteoksista, mutta olikos tuo se jenkki-hörhö jollain SUV-luokkaan kuuluvalla Dodge Ramchargerilla ?

[/QB][/QUOTE]
Tuo kokopolitiikka nyt ei ehkä ennen kuitenkaan niin tärkeissä mittasuhteissa ole ollut kuin nyt (siksi Mitsun suunta onkin niin TYHMÄ!), pitkään riitti että autossa oli neliveto. Nyt vaan kuin muilla on paremmin penkkojen väliin sopivat autot...[/QB][/QUOTE]

Kokopolitiikka on vähän kaksipiipuinen juttu. Muistaakseni Pösönkin kohdalla jouduttiin tekemään vähän temppuja, että se saatiin sopimaan FIA:n WRC-autoille määräämiin minimimittoihin. IMHO niin radalla kuin rallissakin tämä nykinen taksi-malleihin pohjaava trendi tulisi heivata helkkariin ja tehdä kilpa-autoista taas kilpa-auton näköisiä (ja kuuloisia).
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
V. 1979 Mikkola, Waldegård ja kumppanit ajoivat MB 450 SLC:llä. Hannu muuten toiseksi Safarissa. Vaikea kuvitella huonommin ralliin sopivaa autoa kuin kyseinen. :rolleyes:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Zep oli näkemyksillään lähellä minun kantaa. Japanilaisten valmistajien politiikka autourheilua kohtaan on todella tempoilevaa.

Mitä Toyotan rallipolitiikkaan tulee niin kyllä se välillä todella ihmeellistä oli.

1. A-ryhmän Celica (St165) oli todella kilpailukykyinen jahka se saatiin kehitettyä kuntoon(Kankkunen)
2. Celica (st185) oli vaikeampi ajaa aluksi ja Sainzin mestaruus 92 on niitä autourheilun "superhuman effort"-tekoja
3. Celica (st205) oli sitten se turhan iso laiva aivan kiharimmille teille. Auriolhan voitti sillä Corsican, tosin turbo taisi olla vähemmän laillinen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin muistaakseni 87 Safari voitettiin Hannu Mikkolan toimesta Audi 100 Quattrolla, jossa ylitykset ovat varsin mittavat.
 

Damon

Veteraani
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
394
Sijainti
Satakunta
pmv:
3. Celica (st205) oli sitten se turhan iso laiva aivan kiharimmille teille. Auriolhan voitti sillä Corsican, tosin turbo taisi olla vähemmän laillinen.
Voittihan Auriol Sierrallakin Korsikan, tiet tais olla sille niin tuttuja että voitto olisi tullut vaikka vieläkin isommalla laivalla!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ensí kaudella nähdään miten Octavia taipuu Didin käsissä Korsikan kiharoilla.

Sierran etu oli siinä, että se oli takavetoinen kampe, joka taipuu kaasunkäytöllä kiperimpiinkin mutkiin. Toki Didi on uskomaton autonkäsittelijävirtuoosi jonka taitotasoa ei aivan aina käsitetä.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Mikkolan Hannun toinen Safarin voitto otettiin Audi 200 Quatrrolla, ja "Röhrlin Waltteri" otti kakkospaikan tasan samanlaisella autolla, joka ei ollenkaan koskaan tehdastiimin autona sopinut Jyväskylään. Safarissa se jotenkuten kitkutellen kesti maaliin. Tekniika ja jousitusmurheista huolimatta. Raineri ja huoltoporukka sai sen kestämään.

Hannu oli kolmas sillä autolla Akropoliksessa 1987. Lancia duon Alén-Kankkunen jälkeen. Didi jakaa Korsikan voitto ennetyksen kuudella voitolla saaren 1970-luvun keisarin Bernard Darnichen kanssa. Darniche voitti viisi kertaa Lancia Stratoksella ja kerran Fiat 131 Mirafiorilla. Darniche voitti myös Montessa 1979 yksityisellä Lancia Stratoksella.

Tosiana täytyy tunnustaa, että siihen aikaan kun Darniche hallitsi saarta
Korsika ajettiin loppusyksystä.

Niihin aikoihin teillä oli pahimillaan runsaasti lunta. Didi on aina voittanut keväällä ajetun Korsikan, kisa siirettiin kevääseen 1981.

Henkka Toivonen olisi varmasti vienyt 1986, niin Corsican voiton kuin MM-kultaakin mikäli olisi saanut elää. Henri oli kaikkien aikojen nopein rallikuljettaja, ehkä edelliskevään onnettomuus jätti pelon käyttää käsijarrua hätätilanteessa. Jyväskylän 1985 alussa tapahtunut lippakin johtui siitä, että Henkka ei uskaltanut vetää käsijarrua pohjaan. Henri kertoi ennen Jysklää pelkäävänsä auton perän irtoamista.

Perän irtoaminen oli ainoa tapa ajaa kovaa Lancia 037:aa. Delta S4:ssä oli nelivedon tuomista pito-ominaisuuksista huolimatta sama vika. Henkka pelkäsi sitä autoa RAC:n alussa. Opetteli ajamaan ja voitti loppujen lopuksi koko kisan. Korskikan onnettomuus on saattanut johtua perän irtoamisesta kovassa vauhdissa, jarrujen katoamisellakin on spekuloitu.

<small>[ 20-12-2002, 21:40: Message edited by: 160581 ]</small>
 

Damon

Veteraani
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
394
Sijainti
Satakunta
pmv:
Ensí kaudella nähdään miten Octavia taipuu Didin käsissä Korsikan kiharoilla.

Sierran etu oli siinä, että se oli takavetoinen kampe, joka taipuu kaasunkäytöllä kiperimpiinkin mutkiin. Toki Didi on uskomaton autonkäsittelijävirtuoosi jonka taitotasoa ei aivan aina käsitetä.
Eipä taideta valitettavasti nähdä miten se taipuu kun korsika ajetaan vasta lokakuun puolessa välissä! Eks ne ota Fabian käyttöön joskus siinä kesällä???

Juu tuskinpa moni muu olisi pystynyt Sierralla tai 95 Celicalla vastaavanlaisiin suorituksiin kuin Didi!
 
Ylös