MM-rallikausi 2022

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
94
Hitto ku Latvala antais suniselle ja lapille jotenkin tasaväkiset näyttömahkut. Lappi on jotenkin omissa silmissä jo nähty mutta Suninen on ajellu heikolla foortilla koko ajan. Teemu on myös saanu kasattua hirveät paineet itelleen niskaan eikä homma nyt etene. Vähä relaxia ja luulisin et vauhti riittäisi. Molemmat toki kuuluisi sarjaan ja toivotaan et toinen sen toyotan paikan myös saa. Tai sit ees huttunen :)
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tästä Toyota-paikasta tulee kyllä mielenkiintoinen "kamppailu" Lapin ja Sunisen välillä. Itse en ainakaan näe ketään muuta järkevää vaihtoehtoa täyttämään Ogierin paikkaa. Joku Sordo korkeintaan. TGR:n pöydän ääressä varmaan joudutaan pitkään raapimaan päätä, Lappi vai Suninen.

Lappi:
+Tämä kausi Polon ratissa on osoittanut, että vauhtia ja potentiaalia löytyy edelleen ja ehkä vähän uusi into ja motivaatiokin paistaa Lapin olemuksesta.
+Kokemusta jo Toyotan ratista ja myös se yksi MM-voittokin Toyotalla
+Ehkä aavistuksen paremmat näytöt ja kokemus WRC-autoista kuin Sunisella

-Lapin vauhti on jo kertaalleen nähty Toyotan ratissa ja kauden 2017 jälkeen tulokset olivat vähän laskusuuntaista. Vaikea uskoa, että mitään yhtäkkistä voittovauhtia sieltä löytyisi.

Suninen:
+Into ja motivaatio olisi varmasti päästä näyttämään vauhtinsa voittaja-autolla ilman jatkuvaa painetta ajopaikasta
+Se paras vauhti on ehkä vielä näkemättä, koska Teemu ei ole vielä päässyt voittaja-auton rattiin. Pari viime kautta Fordilla on ollut aika mahdotonta ajaa voitosta.
+Pelkästään jo vaihtelun vuoksi olisi hauska nähdä Suninen Toyotalla. Sekoittaisi sopivasti pakkaa.

-Sunisen vauhti on silti pieni kysymysmerkki. Viime vuodet ovat enimmäkseen ollut melko heikkoa suorittamista, mutta toki todennäköisin syy tähän on lähinnä M-Sportin tiimi/auto, ei niinkään Teemun osaaminen. Silti se on epävarmaa, alkaako auto pysyä tiellä ja syntyykö tasaisen hyvää tulosta, vaikka pääsisikin Toyotalle.
-Lievästi kokemattomampi Lappiin verrattuna, jos täytyisi pystyä heti tuomaan tulosta ja pisteitä tallille.

Itse toivoisin eniten sitä, että Toyota palkkaisi molemmat ajamaan puolikkaan kauden. Kauden jälkeen sitten voisi katsoa, kumpi ansaitsee mahdollisen jatkokauden.

Päätöksiä tekevät henkilöt aiheuttaa tässä myös mielenkiintoisen asetelman. Latvalan on todennäköisesti erittäin vaikeaa päättää kumpi valitaan. Kilttinä, reiluna miehenä hän varmasti haluaisi antaa molemmille mahdollisuuden. Kaj Lindströmin kanta vaikuttaa asiaan varmasti myös paljon ja Jarmo Lehtinen puolestaan osaa arvioida Sunisen kyvyt parhaiten, koska istui pari viime kautta viereisellä penkillä samassa autossa. Sunisella on myös manageri Jouhki taustalla, joka osaa hommansa erittäin hyvin ja on toki myös Latvalan entinen manageri. Tässä neuvottelussa Erik Veiby Lapin managerina jää helposti kakkoseksi.
Aika tasaiset lähtökohdat kyllä molemmilla kuljettajila.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän se tuntuu että Lappi noista on "valmiimpi" kuski, mutta toisaalta Suninen on viettänyt useamman kauden M-Sportilla vähän puutteellisissa oloissa, uskoisin että kunnon testeillä ja keskittymisellä yms. olisi ihan yhtä vahva kuski kuin Lappi. Lapilla on ollut usein vähän sellaista säätöjen ja vauhdin hakemista etenkin rallien alkupuolella, Sunisella taas vähän yliyrittämistä ja virheherkkyyttä silloin kun on hyvä sijoitus tulossa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Sellainenkin fiilis on, että Sunisella olisi enemmän nälkää tavoitella voittoja tai jopa joskus maailmanmestaruutta, Lappi taas saattaa olla enemmän asenteella; makeeta päästä taas ajeleen vähän rallia kunnon autolla. Sunisella ehkä fokus enemmän tulevaisuudessa ja uran rakentamisessa tosissaan, kun taas Lapilla tähtäin ajella vielä vuosi-pari huipulla ja sitten tehdä jotain muuta. Tämä nyt toki täysin mutua ja spekulaatiota.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tästä Toyota-paikasta tulee kyllä mielenkiintoinen "kamppailu" Lapin ja Sunisen välillä. Itse en ainakaan näe ketään muuta järkevää vaihtoehtoa täyttämään Ogierin paikkaa. Joku Sordo korkeintaan. TGR:n pöydän ääressä varmaan joudutaan pitkään raapimaan päätä, Lappi vai Suninen.

Lappi:
+Tämä kausi Polon ratissa on osoittanut, että vauhtia ja potentiaalia löytyy edelleen ja ehkä vähän uusi into ja motivaatiokin paistaa Lapin olemuksesta.
+Kokemusta jo Toyotan ratista ja myös se yksi MM-voittokin Toyotalla
+Ehkä aavistuksen paremmat näytöt ja kokemus WRC-autoista kuin Sunisella

-Lapin vauhti on jo kertaalleen nähty Toyotan ratissa ja kauden 2017 jälkeen tulokset olivat vähän laskusuuntaista. Vaikea uskoa, että mitään yhtäkkistä voittovauhtia sieltä löytyisi.

Suninen:
+Into ja motivaatio olisi varmasti päästä näyttämään vauhtinsa voittaja-autolla ilman jatkuvaa painetta ajopaikasta
+Se paras vauhti on ehkä vielä näkemättä, koska Teemu ei ole vielä päässyt voittaja-auton rattiin. Pari viime kautta Fordilla on ollut aika mahdotonta ajaa voitosta.
+Pelkästään jo vaihtelun vuoksi olisi hauska nähdä Suninen Toyotalla. Sekoittaisi sopivasti pakkaa.

-Sunisen vauhti on silti pieni kysymysmerkki. Viime vuodet ovat enimmäkseen ollut melko heikkoa suorittamista, mutta toki todennäköisin syy tähän on lähinnä M-Sportin tiimi/auto, ei niinkään Teemun osaaminen. Silti se on epävarmaa, alkaako auto pysyä tiellä ja syntyykö tasaisen hyvää tulosta, vaikka pääsisikin Toyotalle.
-Lievästi kokemattomampi Lappiin verrattuna, jos täytyisi pystyä heti tuomaan tulosta ja pisteitä tallille.

Itse toivoisin eniten sitä, että Toyota palkkaisi molemmat ajamaan puolikkaan kauden. Kauden jälkeen sitten voisi katsoa, kumpi ansaitsee mahdollisen jatkokauden.

Päätöksiä tekevät henkilöt aiheuttaa tässä myös mielenkiintoisen asetelman. Latvalan on todennäköisesti erittäin vaikeaa päättää kumpi valitaan. Kilttinä, reiluna miehenä hän varmasti haluaisi antaa molemmille mahdollisuuden. Kaj Lindströmin kanta vaikuttaa asiaan varmasti myös paljon ja Jarmo Lehtinen puolestaan osaa arvioida Sunisen kyvyt parhaiten, koska istui pari viime kautta viereisellä penkillä samassa autossa. Sunisella on myös manageri Jouhki taustalla, joka osaa hommansa erittäin hyvin ja on toki myös Latvalan entinen manageri. Tässä neuvottelussa Erik Veiby Lapin managerina jää helposti kakkoseksi.
Aika tasaiset lähtökohdat kyllä molemmilla kuljettajila.
Hyvää analyysia kyllä. Lisäisin vielä lautaselle sen tekijän että Lapin taustalla on norski Veiby kun Sunisen manageri on tuttu ja turvallinen Jouhki. Asialla voi olla aika isokin painoarvo neuvotteluissa.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
782
Mitä tuohon Lappi-Sunis hommaan Toyotan kannalta tulee, niin Lappihan testailee tuota Toyotan uutta nelivetoista rallivehjettä säännöllisen epäsäännöllisesti. Onko se sit joku Rally3 vai mikälie. Luulis että noiden pohjalta ois jollain tasolla Japaniin paremmin jalka oven välissä kuin Sunisella, vaikka manageripelissä vähän jokelalaiselle häviääkin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitä tuohon Lappi-Sunis hommaan Toyotan kannalta tulee, niin Lappihan testailee tuota Toyotan uutta nelivetoista rallivehjettä säännöllisen epäsäännöllisesti. Onko se sit joku Rally3 vai mikälie. Luulis että noiden pohjalta ois jollain tasolla Japaniin paremmin jalka oven välissä kuin Sunisella, vaikka manageripelissä vähän jokelalaiselle häviääkin.
Ei kai sillä vehkeellä ole Toyotan rallitiimin kanssa mitään tekemistä. Tommosen osasarjan voi laittaa mihin tahansa koriin.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
782
Ei kai sillä vehkeellä ole Toyotan rallitiimin kanssa mitään tekemistä. Tommosen osasarjan voi laittaa mihin tahansa koriin.
Ai. Ja mä kun oon luullu että Toyota puuhailee tehtaana jotain uutta peliä. Käsi ylös virheen merkiksi ✋
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Ai. Ja mä kun oon luullu että Toyota puuhailee tehtaana jotain uutta peliä. Käsi ylös virheen merkiksi ✋
Esuppi testailee siis jotain Proto/R-Lite/Oreca Kit vehjettä vanhan korimallin Yarikseen. Tällaisen voi siis yksityinen paja rakentaa vapaasti, ja on rakennettukin.

Se on kyllä totta, että Toyota aikoo rakentaa Rally2- tai Rally3-auton, todennäköisemmin jälkimmäisen, mutta se tulee varmasti olemaan Yaris GR:stä tehty versio, ei siis tästä vanhakorisesta. Siitä ei ole vielä edes päätöstä olemassa, joten ei Esuppi sellaista voisi olla testaamassa. Jos olisi, ja kuvia olisi netissä, niin olisi varmasti jotain virallista lausuntoakin. Ja eiköhän Hännisen Juho ole niillä palkattuna näitä hommia tekemään muutenkin.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
https://www.is.fi/ralli/art-2000008114334.html Jos Suomen mm-ralli jatkaa kalenterissa, niin ei se tule ainakaa Lokakuulle sijoittumaan max. Elokuun lopulle, jos Viro vie Heinäkuun ajankohdan. Saas nähä miten käy. En ymmärrä millä muulla, kuin EUn rahalla Virossa voidaan ajaa mm-rallia, jos Suomi ei sen enemäpää ole markkina-alueena. ;D
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
https://www.is.fi/ralli/art-2000008114334.html Jos Suomen mm-ralli jatkaa kalenterissa, niin ei se tule ainakaa Lokakuulle sijoittumaan max. Elokuun lopulle, jos Viro vie Heinäkuun ajankohdan. Saas nähä miten käy. En ymmärrä millä muulla, kuin EUn rahalla Virossa voidaan ajaa mm-rallia, jos Suomi ei sen enemäpää ole markkina-alueena. ;D
Nehän pisti ihan valtiotasolta kunnon tuet wrc-rallille. Olivatko eu-rahaa tai ei, en tiedä. Selkeästi tärkeää heille saada tällaisia kansallista identiteettiä rakentavia ja boostavia juttuja. Vähän niinkuin meillä oli aikoinaan olympialaiset ja Armi Kuusela. Eipä kiinnosta näköjään moottoriurheiluun nykypäivänä panostaa pahemmin. Hilloa kun laitettais tiskiin niin saatais Jyskälä, MotoGp ja vaikka tuurauskisa formuloihinkin.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Nehän pisti ihan valtiotasolta kunnon tuet wrc-rallille. Olivatko eu-rahaa tai ei, en tiedä. Selkeästi tärkeää heille saada tällaisia kansallista identiteettiä rakentavia ja boostavia juttuja. Vähän niinkuin meillä oli aikoinaan olympialaiset ja Armi Kuusela. Eipä kiinnosta näköjään moottoriurheiluun nykypäivänä panostaa pahemmin. Hilloa kun laitettais tiskiin niin saatais Jyskälä, MotoGp ja vaikka tuurauskisa formuloihinkin.
Niin se Neste taitaakin olla jo melkein myyty.
 
Ylös