Miksi Evans voittaa:
On mahdotonta olla sivuuttamatta kuljettajaa, joka on kahdella viime kaudella ollut lähin uhka Ogierin mestaruuksille viimeisille kilometreille saakka. 20 kisaaa putkeen pisteille. Varmuus/laatu suhteessa on omissa papereissani monipuolisin kuljettaja. Oli aika varma jo Fordinkin ratissa lukuun ottamatta kautta 2018. Kun sarjassa on käytännössä vähintään 5 kuljettajaa, joilla on mahdollisuus voittaa useampi kisa kauden aikana, tuollainen tasaisuus voi nousta arvoon arvaamattomaan. Nousi Burnsillakin 2001. Evans on osoittanut pystyvänsä voittovauhtiin nopeassa Jyväskylässä, tasaisen varmaan ajoon teknisissä sorakisoissa ja sitä kautta on pokannut voitot mm. Portugalissa ja Turkissa. Assuvauhti on ollut todella lähellä voittajatasoa niin Montessa, Kroatiassa kuin Kataloniassakin. Tiivistettynä: Luotettavuus/monipuolisuus eri olosuhteissa yhdistettynä potentiaalisesti laajaan kilpailukenttään tekee hänestä omissa papereissani suosikin numero 1. Jotenkin ajattelisin sopeutumiskyvyn olevan tärkein komponentti näissä tilanteissa, joissa pakka menee autojen osalta täysin uusiksi.
Uhka: Ensimmäistä kertaa jonkinlainen ykköstykki voittavassa tiimisssä. Joojoo kaikki Toyotalla aloittaa samalta viivalta, mutta kokemus ja meriitit painaa väkisin Evansia ykköseksi. Oli ykkönen M-Sportilla 2019, mutta tuossa kohtaa Fordien suorituskyky alkoi vähitellen hiipumaan suhteessa muihin. Nyt Toyotalla ei voi mennä enää Ogierin selän taakse. Muuttaako tämä lähestymistapaa millään tavalla? Toinen mahdollinen uhka on sitten se, että jos noita voittavia kuljettajia sattuukin olemaan huomattavasti vähemmän sarjassa, niin pystyykö Evans kaivamaan raakaa nopeutta enemmän tietyissä tilanteissa, jos mennään nopeasti esim. puhtaaseen Tänak vs Evans asetelmaan. Jos taas mestaruudessa on loppukaudesta useampi kuski kiinni, uskon sen sopivan Evansille.
Tänak
Toinen iso suosikki. On mahdotonta olla sivuuttamatta ainoaa täysiaikaista aktiivikuljettajaa, joka on onnistunut ryöstämään Ogierilta maailmanmestaruuden. Puhtaassa nopeudessa parhaimmillaan edelleen kovaa luokkaa. Viime kaudella tuli eniten pohjia, olkoonkin että niitä ei tullut enää yhtä monipuolisissa olosuhteissa kuin Toyotalla.
Mutta kysymysmerkkejäkin löytyy...
Uhka: Niin, nopeus sinällään oli edelleen hurjaa luokkaa tietyissä tilanteissa, mutta syystä tai toisesta rikkonaisia kisoja tuli Toyota-aikoinakin enemmän kuin Evansille. Vastaavasti Evans ei ole venynyt samanlaisiin voittoputkiin ja suoranaisiin dominointeihin. Vuodesta 2019 on pari vuotta jo vierähtänyt. Tuohon verrattuna Evans on nyt vahvemmassa tiimissä ja Kallekin tulee periaatteessa pätkä pätkältä vahvemmaksi. Kuinka paljon Tänakilla paloi sitä isointa nälkää tuohon mestaruuteen? Ovatko muut kyenneet kuromaan etumatkaa kiinni, vai onko kaikki vastoinkäymiset ollut vain 120% i20:n syytä? Koska kuulostan kyselyikäiseltä lapselta, sijoitan Tänakin kakkoseksi tässä kohtaa.
Yhteinen uhka Hyundaille: Mielestäni koko kauden kannalta yksittäisin mielenkiintoisin kysymys on, että Miten kaksikko Tänak&Neuville sopii samanlaiseen autoon, nyt kun molemmat aloittavat samalta viivalta? Tämä on tietenkin uhka kaikille uusien autojen kanssa, mutta pari viime kautta korostaa Hyundain kohdalla kysymysmerkkiä. Tähän mennessä Toyotaan ja Fordiin hyppääminen on ollut paljon helpompaa uusille kuskeille. Tänakin tulon myötä Neuvillenkin tuloskäyrä tuli hieman alaspäin kahdella viime kaudella, vaikkei ihan niin jyrkästi kuin Tänakilla. Tänak oli paikoitellen edelleen äärimmäisen vahva kuten Toyotalla, mutta sitten ohikilpailuja ja naama norsunvitulla rallejakin tuli enemmän. Voiko tasapaino löytyä näille kahdelle kuskille saman katon alla? 19 kisaa yhdessä Hyundailla ja ei tule kovinkaan montaa kisaa mieleen, missä nämä kaksi olisivat samaan aikaan osoittaneet supervahvaa vauhtia. Vertailuna vaikka Toyotaan, joilla on ollut useampia tiukkoja jäsenten välisiä kamppailuja keskenään. Hyundain osalta ehkä Portugali 2021 oli lähimpänä tuollaista ennen kuin Neuville sortui ajovirheeseen. Se on ollut lähes aina jompi kumpi näistä, joka on taistellut Toyotaa tai Breeniä/Sordoa vastaan. Muuttuuko tämä nyt ja pystyvätkö molemmat olemaan tasavahvoja kaikissa (tai edes selvästi useammissa) ralleissa samanlaisella autolla?
Neuville: Jos uusi Hyundai sopii aikaisempaa Hyundaita paremmin Tänakin käteen, näen Tänakin selvänä suosikkina jäsenten välisessä. Tänakillahan ei Toyotalla ollut kuitenkaan mitään varsinaisia heikkoja alustoja/kisapaikkoja, joten nähdäkseni pienikin ajettavuuden/luotettavuuden parantaminen nostaa Tänakin osakkeita enemmän suhteessa Neuvilleen. Täytyy myös huomioida, että Neuvillenkin pistetahti on heikentynyt sen myötä, kun Tänak liittyi Hyundaille. En usko ihan hirveästi sattumiin, mitä pidemmästä otannasta puhutaan. Ura ei varsinaisesti ole nousujohteessa tällä hetkellä.
Jos taas Hyundai istuu edelleen paremmin Neuvillelle, muuttuuko mikään isossa kuvassa? Vuodet 2016-2018 Neuville oli maailman paras kuljettaja Ogierin jälkeen. Nyt kolmena kautena putkeen tuohon väliin on kiilannut vuorollaan Tänak ja Evans. Miksi tämä uusi kausi olisi erilainen tuon suhteen? Ehkä vähän ilkeästikin ajateltuna isoimpina mahdollisuuksina näkisin kilpailevien tiimien epäonnistumisen autojensa kanssa ja Tänakin painivan samojen ongelmien parissa kuten 2020-2021. Tosin tässä tapauksessa Neuville ansaitsisi tietenkin pisteet tallikaveriaan paremmasta sopeutumiskyvystä. Sekin on mestarillinen ominaisuus ja saattaa olla avaintekijä uuden aikakauden alussa.
Neuville saattaa olla sarjan paras asvalttikuski, mutta ei millään ylivoimaisella marginaalilla. Teknisissä sorakisoissakin on ihan hyvä ja noissa ei yksinkertaisesti saisi antaa samalla tavalla varmoja pisteitä pois, kuten vaikkapa Chilessä tai Sardiniassa 2019. Vauhdikkaammissa kisoissa ei lähtökohtaisesti lukeudu voittajasuosikiksi, vaikkei mikään surkimus niissä olekaan.. Isoin kysymys on mielestäni se, että kestääkö päänuppi, jos on taas loppukaudesta mukana tiukassa mestaruustaistossa? Maailmanmestari Tänakia vastaan en ainakaan uskoisi sen kestävän, jonkun muunkin kanssa on siinä ja siinä. Mitään merkittäviä heikkouksiahan Neuvillella ei sinällään ole, muttei toisaalta ihan yhtä vahvoja ominaisuuksia, kuten muilla MM-pokaaleja saavuttaneila Evansilla (monipuolisuus/luotettavuus) ja Tänakilla (parhaimmillaan ihan totaalisen pysäyttämätön). Eräänlainen erittäin laadukas väliinputoaja.
Kalle:
Paljon kisoja, jotka ovat uusia kaikille. Tämän pitäisi sopia Kallelle. Ei välttämättä sattumaa, että ekat voitot tulivat kuskeille juurikin melko vieraissa Virossa ja Kreikassa, joissa kaikki ovat olleet normaalia enemmän samalla viivalla kokemuksen suhteen. Kisoissa kuten Monte, Kroatia, Portugali ja Katalonia saattaa olla suurimmat haasteet edelleen. Ainakin kaudella 2021 oli. Jyväskylässäkin on vastassa rallin voittaneita ja podiumille päässeitä kuljettajia, että ei se kotikisa vielä ensi vuonnakaan välttämättä helppo pala ole. Ypresin ja Akropolisin kaltaisten esitysten jälkeen odotukset uusia ralleja kohtaan kasvaa entisestään. Realistinen tavoite: Uran paras kausi ja sitä myöten eka MM-pokaali.
Breen:
32v ikää ja ensimmäinen täysi kausi edessä uutta nousua hakevassa tiimissä. Kuulostaako tutulta? Pystyykö samaan, johon Bosse kykeni vuonna 2000? Symppis-Breenille sen sinällään soisi, mutta monta muuttujaa matkalla on. Aloitetaan plussista:
+ Varmuus. Todella vähän nollakisoja ja keskeytyksiä. Jo Citroenin kanssa näitä tuli vähän. Nyt Hyundailla on eka voittokin ollut jo suhteellisen lähellä.
+- Eka kausi tiiminsä ykkösheppana. Onko tällä lopulta mitään merkitystä
- Kokemus kokonaisuudessaan. Vaikka Bosse tulikin mainittua esimerkkinä niin onhan tämä laji viime kädessä vahvaa kokemusta suosivaa puuhaa ja siksi itsekin menen helpoimman kautta. Breenin spesialiteettia on ollut lähinnä nämä sarjan nopeimmat kisat: Jyväskylä, lumikisat, Viro ovat paikkoja/alustoja, joista Breenillä on jo hyvin kokemusta. Noiden lisäksi Uusi-Seelanti ja Japani tulee uutena mukaan kaikille. Neuville ja Tänak tuskin saavat merkittävää etua ajettuaan Uudessa-Seelannissa kymmenen vuotta sitten.
- Miten sujuu asvaltti ja kilpailut, joissa muilla on kokemusetua? Ypresiä ei enää kalenterissa ole. Kroatiassa ei vakuuttanut, mutta johtuiko se vain Hyundaista? Hitaita, röykkyisiä, teknisiä sorakisoja Breen ei ole ajanut vuoden 2018 jälkeen lainkaan. Periaattessa jos hän nappaa todella ison läjän pisteitä näissä itselleen suotuisissa paikoissa ja ylläpitää tasaisen suoritusvarmuuden noissa teknisissä sorakisoissa/assulla, baana mestaruuteen voisi olla auki. Osaako hyödyntää itselleen sopivimmat kilpailut ja muualla vedellä varmasti maaliin kuten Ogier? Tämän kysymyksen voisi esittää kaikille, mutta erityisesti korostaisin tämän merkitystä Breenin ja Neuvillen kohdalla. Heillä ei kuitenkaan ole ihan vastaavaa monipuolisuutta/luotettavuutta kuin Evansilla tai maailmanmestaruuden tuomaa arvovaltaa kuin Tänakilla.
Lappi: EP tietää mitä on olla pääluokassa ja mitä on olla sivussa. Toivottavasti EP osaa nauttia ja arvostaa tuota ensin mainittua kohtaa enemmän, ja ettei alakulo valtaisi miestä yhtä helposti kuin aikaisemmin. EP:lla on erityisen vahvaa näyttöä niin lumelta kuin Jyväskylästäkin. Hitaissa sorakisoissa lähtöpaikan luulisi olevan eduksi, joten tulostakin pitää pystyä tekemään hassuttelun ohella.
Solberg: Kun 3kuskina ajaa, niin pisteitäkin pitäisi vähän paremmin tiimille tuoda. Yksinkertaisesti, vähemmän retired-merkintöjä ja kilometrit tehokkaammin talteen. Parantaako Vaffanculo Adamon poistuminen samasta tiimirekasta mielenlaatua.
Sordo: Veteli vuodet 2017-2021 noin kymmenen pisteen kisakohtaisella keskiarvolla. Tuskin häneltä näillä maileilla odotetaan enää yhtään tuota enempää tahi vähempää.
Fourmaux&Greensmith: ensin mainitulle eka podiumi ja toiselle eka ek-voitto. 367 yritystä pääluokan autolla on tähän mennessä takana.