MM-rallikausi 2023

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Miksi Toyota haluaisi hänet tällaisen ohjelman takia palkata?
Samasta syystä kun he palkkasivat Sebin ajamaan vain muutaman kisan. Kaikkihan tietysti riippuu Tänakista itsestään, emme tiedä mitä hän haluaa. Täyden kauden? Suppeamman kauden (perhesyyt)? Lopettaa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Tänak-skenaariot

1. Toyotalle ajamaan täysi kausi.
Tässä tapauksessa todennäköisesti Evans lähtisi sieltä, loogisimmin Hyundaille. jolloin muutoksia ei tulisi sen enempää.
2. M-Sportille ajamaan täysi kausi. Tätä skenaariota en kuitenkaan pidä todennäköisenä Millenerin kommenttien valossa. Breen saattaisi jäädä Tänakin rinnalle jolloin muutokset koskisivat lähinnä "asiakasautoja". Hyundailla olisi tyhjä paikka täytettävänä esimerkiksi Mikkelsenillä. Tämän paikan voisi ottaa myös Lappi, jolloin taas Toyotalla olisi puolen kuskin mentävä aukko.
3. Toyotalle jakamaan autoa Sebin kanssa. Tässäkin tilanteessa Lappi voisi mennä Hyundaille ajamaan täyden kauden. Tänak voisi ajaa esim Ruotsin, Sardinian, Viron ja Jyskälän, miksei myös vaikka Kroatian tai uuden Saksan kisan. Toyotalle voitaisiin antaa merkkimestaruuspysti jo heti kauden alkajaisiksi.
4. Lopettaa kokonaan MM-rallin tai ainakin kaudelle 2023. Ikävä tilanne jos sarjan paras kuljettaja lopettaa ajamisen, ja myös mahdollisesti ikävistä syistä. Mutta tämä avaisi sitten Hyundaille tyhjän penkin. Mikkelsen, Lappi jne.

Tämän lisäksi Hyundailla on koko ajan auki haku Sordon pariksi muutamaan nopeaan ralliin (Ruotsi, Viro, Jyskälä, ehkä myös Safari, ehkä myös Monte), ja kyllähän me suomalaiset haluaisimme Sunisen siihen, ja varmasti hyvin sopisikin. Lisäksi voi spekuloida, että jos jossain skenaariossa Lappi menee Hyundaille ajamaan täyttä kautta, Suninen voisikin mennä Toyotalle Ogierin pariksi, vaikkakin profiili Sordon kanssa on hieman erilainen. Mutta muita "nopeiden rallien" spesialisteja ei oikein ole, ehkä Breen jossain määrin, mutta tuskin tämän kauden perusteella palkataan mihinkään? Tai sitten joku Östberg, mutta ei ole ajanut tänä vuonna mitään. Sama juttu Paddonilla, ollut MM-sarjasta sivussa vuosikausia eikä tämän vuoden näytöt oikein riitä vielä.

Siihen en valitettavasti usko, että Suninen pääsisi koko kaudeksi Hyundaille Tänakin paikalle, koska hakevat kokemusta ja varmaa suorittamista, ja Teemu on vielä kuitenkin enemmän nuori kuski, jolla on vain yksi täysimittainen täysi kausi pääluokan autossa eli 2019. 2020 oli myös täysi kausi, mutta koronan takia lyhennetty.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5620
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tänak-skenaariot

1. Toyotalle ajamaan täysi kausi.
Tässä tapauksessa todennäköisesti Evans lähtisi sieltä, loogisimmin Hyundaille. jolloin muutoksia ei tulisi sen enempää.
2. M-Sportille ajamaan täysi kausi. Tätä skenaariota en kuitenkaan pidä todennäköisenä Millenerin kommenttien valossa. Breen saattaisi jäädä Tänakin rinnalle jolloin muutokset koskisivat lähinnä "asiakasautoja". Hyundailla olisi tyhjä paikka täytettävänä esimerkiksi Mikkelsenillä. Tämän paikan voisi ottaa myös Lappi, jolloin taas Toyotalla olisi puolen kuskin mentävä aukko.
3. Toyotalle jakamaan autoa Sebin kanssa. Tässäkin tilanteessa Lappi voisi mennä Hyundaille ajamaan täyden kauden. Tänak voisi ajaa esim Ruotsin, Sardinian, Viron ja Jyskälän, miksei myös vaikka Kroatian tai uuden Saksan kisan. Toyotalle voitaisiin antaa merkkimestaruuspysti jo heti kauden alkajaisiksi.
4. Lopettaa kokonaan MM-rallin tai ainakin kaudelle 2023. Ikävä tilanne jos sarjan paras kuljettaja lopettaa ajamisen, ja myös mahdollisesti ikävistä syistä. Mutta tämä avaisi sitten Hyundaille tyhjän penkin. Mikkelsen, Lappi jne.
Sellaiseen kuvioon, että Evansin sopimus ostettaisiin ulos, en jaksa millään uskoa. Toki tämä voi olla näitä Loeb Hyundaille -tyyppisiä vitsejä, mutta silti. En usko. Jos Tänakin ilmoituksen aikataulua ajattelee, niin äkkiseltään tulee mieleen, että jos hän olisi M-Sportille menossa, niin se olisi julkistettu siinä samalla (kuten myös välivuosi/lopettaminen). Toyotan osalta taas on selvää ja julkisuuteenkin kerrottu, että kuskit julkistetaan kerralla ja joskus Japanin rallin aikoihin eli tämä puoltaisi vahvasti jonkinlaista Toyota-skenaariota. Evansin ohella suurin syy olla uskomatta Toyota-spekulaatioita on Latvalan puheet. Käytännössä hän on antanut ymmärtää, ettei halua Tänakia talliin - jos tällaisen julkisen spekuloinnin jälkeen kaveri sitten talliin ilmestyykin, niin... noh, ainakin siinä on jonkinlainen johtajuushaaste tarjolla ennen kuin kautta on ajettu metriäkään. Jänniä aikoja. Mutta siis, kaikista yllä mainituista vaihtoehdoista ja siirroista pidän Evansin lähtöä Toyotalta kaikista epätodennäköisimpänä. Kunnes toisin todistetaan...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Tänak-skenaariot

1. Toyotalle ajamaan täysi kausi.
Tässä tapauksessa todennäköisesti Evans lähtisi sieltä, loogisimmin Hyundaille. jolloin muutoksia ei tulisi sen enempää.
2. M-Sportille ajamaan täysi kausi. Tätä skenaariota en kuitenkaan pidä todennäköisenä Millenerin kommenttien valossa. Breen saattaisi jäädä Tänakin rinnalle jolloin muutokset koskisivat lähinnä "asiakasautoja". Hyundailla olisi tyhjä paikka täytettävänä esimerkiksi Mikkelsenillä. Tämän paikan voisi ottaa myös Lappi, jolloin taas Toyotalla olisi puolen kuskin mentävä aukko.
3. Toyotalle jakamaan autoa Sebin kanssa. Tässäkin tilanteessa Lappi voisi mennä Hyundaille ajamaan täyden kauden. Tänak voisi ajaa esim Ruotsin, Sardinian, Viron ja Jyskälän, miksei myös vaikka Kroatian tai uuden Saksan kisan. Toyotalle voitaisiin antaa merkkimestaruuspysti jo heti kauden alkajaisiksi.
4. Lopettaa kokonaan MM-rallin tai ainakin kaudelle 2023. Ikävä tilanne jos sarjan paras kuljettaja lopettaa ajamisen, ja myös mahdollisesti ikävistä syistä. Mutta tämä avaisi sitten Hyundaille tyhjän penkin. Mikkelsen, Lappi jne.

Tämän lisäksi Hyundailla on koko ajan auki haku Sordon pariksi muutamaan nopeaan ralliin (Ruotsi, Viro, Jyskälä, ehkä myös Safari, ehkä myös Monte), ja kyllähän me suomalaiset haluaisimme Sunisen siihen, ja varmasti hyvin sopisikin. Lisäksi voi spekuloida, että jos jossain skenaariossa Lappi menee Hyundaille ajamaan täyttä kautta, Suninen voisikin mennä Toyotalle Ogierin pariksi, vaikkakin profiili Sordon kanssa on hieman erilainen. Mutta muita "nopeiden rallien" spesialisteja ei oikein ole, ehkä Breen jossain määrin, mutta tuskin tämän kauden perusteella palkataan mihinkään? Tai sitten joku Östberg, mutta ei ole ajanut tänä vuonna mitään. Sama juttu Paddonilla, ollut MM-sarjasta sivussa vuosikausia eikä tämän vuoden näytöt oikein riitä vielä.

Siihen en valitettavasti usko, että Suninen pääsisi koko kaudeksi Hyundaille Tänakin paikalle, koska hakevat kokemusta ja varmaa suorittamista, ja Teemu on vielä kuitenkin enemmän nuori kuski, jolla on vain yksi täysimittainen täysi kausi pääluokan autossa eli 2019. 2020 oli myös täysi kausi, mutta koronan takia lyhennetty.
5. Ajaa 2-4 kisaa M-sportilla Jos Toyota ei halua rikkoa nykyistä tiimiharmoniaa, ei Tänakille jää muita vaihtoehtoja jos hän itse vielä ylipäätään haluaa ajaa. Tuo tosin vaatii Tänakilta sponssin mukaan. Tai jos Breen jatkaa samalla alavireisellä linjalla, Wilsonin houkuttelemana Tänak korvaa Breenin RBn rahoittaessa esim Est-Fin tai loppukauden ajan.
6.Ajaa Märtinin tiimin wrc2. Ajaa ainakin Est-Fin koska haluaa vain pitää hauskaa tai haluaa pitää tuntumaa yllä koska välivuosi tai koska haluaa olla lojaali Märtinille.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Sellaiseen kuvioon, että Evansin sopimus ostettaisiin ulos, en jaksa millään uskoa. Toki tämä voi olla näitä Loeb Hyundaille -tyyppisiä vitsejä, mutta silti. En usko. Jos Tänakin ilmoituksen aikataulua ajattelee, niin äkkiseltään tulee mieleen, että jos hän olisi M-Sportille menossa, niin se olisi julkistettu siinä samalla (kuten myös välivuosi/lopettaminen). Toyotan osalta taas on selvää ja julkisuuteenkin kerrottu, että kuskit julkistetaan kerralla ja joskus Japanin rallin aikoihin eli tämä puoltaisi vahvasti jonkinlaista Toyota-skenaariota. Evansin ohella suurin syy olla uskomatta Toyota-spekulaatioita on Latvalan puheet. Käytännössä hän on antanut ymmärtää, ettei halua Tänakia talliin - jos tällaisen julkisen spekuloinnin jälkeen kaveri sitten talliin ilmestyykin, niin... noh, ainakin siinä on jonkinlainen johtajuushaaste tarjolla ennen kuin kautta on ajettu metriäkään. Jänniä aikoja. Mutta siis, kaikista yllä mainituista vaihtoehdoista ja siirroista pidän Evansin lähtöä Toyotalta kaikista epätodennäköisimpänä. Kunnes toisin todistetaan...
Mutta entäpä jos Huyndai, Toyota ja Evans kulisseissa keskenään sopivat siirron jossa Evan saa 2v pahvin Koreaan ja ykköskuskin statuksen. Jos Toyota vihjailee hänelle, että ensivuoden jälkeen ei tulisi jatkoa, niin 2v pahvi toisi turvaa. Onko tämä todennäköistä-EI!!. Tekisinkö itse Evansin saappaissa tuollaisen siirron: EN!!! Ja varsinkin kun Koren jatko sarjassa on näistä kolmesta tallista kaikkein epävarmin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Me voidaan vaikka ajaa b-ryhmäläisillä tai nelosryhmäläisillä mutta ralli ei vaan tällä hetkellä kiinnosta autonvalmistajia.
Wrc 2 näyttää kiinnostavan. Nyt jopa Toyota haluaa mukaan. Okei, esim Skoda ei ole tehdastiimi ja ilmeisesti vain rakentaa ja myy auton, mutta ei vastaa ajattamisesta....
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
6.Ajaa Märtinin tiimin wrc2. Ajaa ainakin Est-Fin koska haluaa vain pitää hauskaa tai haluaa pitää tuntumaa yllä koska välivuosi tai koska haluaa olla lojaali Märtinille.
Tämä skenaario tuntuu jotenkin hyvinkin mahdolliselta omaan silmään
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Minusta taas kaikkein epätodennäköisin, siis nimenomaan WRC2:lla starttaaminen
Ehkä toi @jjx vaihtoehto että saattaa ajaa pari rallia omaksi iloksi. Mutta muuten, jos talli sijaitsee Virossa niin Tänak voisi painaa hommia kasista neljään jossain tehtävässä ja olla läsnä perheelle. Tänakin teknisen puolen osaaminen olisi Märtinin prokkikselle kultaakin kalliimpaa.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Toyotan Japanin pää tykkää Tänakista, mutta Suomen päässä ei ja kuskitkin on jo olemassa. Tänakilla on oma tiimi, joka pystyy ajattamaan ja ylläpitämään autoa. En pitäisi täysin pois suljettuna, että Tänak saisi Toyotalta auton johon luvattaisiin päivitykset lähes samaa tahtia kuin tehdasautoihin ja saisi tolskata tiiminsä kanssa miten parhaaksi näkee.

Jos auton saisi Toyotalta ilmaiseksi niin ajamiseen Tänak varmaan saisi ulkopuoliset rahat kasaa ja eiköhän tuota jotain palkkaa jäisi itselleenkin, mutta ei luonnollisesti sellaista mitä Hyundai maksoi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Toyotan Japanin pää tykkää Tänakista, mutta Suomen päässä ei ja kuskitkin on jo olemassa. Tänakilla on oma tiimi, joka pystyy ajattamaan ja ylläpitämään autoa. En pitäisi täysin pois suljettuna, että Tänak saisi Toyotalta auton johon luvattaisiin päivitykset lähes samaa tahtia kuin tehdasautoihin ja saisi tolskata tiiminsä kanssa miten parhaaksi näkee.

Jos auton saisi Toyotalta ilmaiseksi niin ajamiseen Tänak varmaan saisi ulkopuoliset rahat kasaa ja eiköhän tuota jotain palkkaa jäisi itselleenkin, mutta ei luonnollisesti sellaista mitä Hyundai maksoi.
Tällainenkin vaihtoehto on täysin mahdollinen, rahoituksen hän pystyy hankkimaan ihan varmasti, palkkaa hän ei varmaankaan saisi, mutta se lienee sivuseikka, hänellä on jo riittävästi rahaa. Tällä kuviolla hän ei pystyisi kylläkään ajamaan koko sarjaa. Kaukokisat sais unohtaa heti. Ehkä max 5 lähi rallia olisi realistista....

Loppupeleissä Japani päättää kuskit, Härmän bosseilla ei ole tähän sanan sijaa. Turhia toiveita voivat esittää kylläkin
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Toyotan Japanin pää tykkää Tänakista, mutta Suomen päässä ei ja kuskitkin on jo olemassa. Tänakilla on oma tiimi, joka pystyy ajattamaan ja ylläpitämään autoa. En pitäisi täysin pois suljettuna, että Tänak saisi Toyotalta auton johon luvattaisiin päivitykset lähes samaa tahtia kuin tehdasautoihin ja saisi tolskata tiiminsä kanssa miten parhaaksi näkee.

Jos auton saisi Toyotalta ilmaiseksi niin ajamiseen Tänak varmaan saisi ulkopuoliset rahat kasaa ja eiköhän tuota jotain palkkaa jäisi itselleenkin, mutta ei luonnollisesti sellaista mitä Hyundai maksoi.
Eihän tässäkään ole mitään järkeä. Tänak on sen tason kuski jolle tallit maksaa palkkaa ajamisesta, oli se sitten miten pieni ohjelma tahansa, kunhan niillä ajoilla kerrytetään tallin pisteitä. Olisi ihan lose-lose että Tänak maksaisi ajamisesta ja Toyota häviäisi tallipisteet Tänakin sijoituksista.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Minusta taas kaikkein epätodennäköisin, siis nimenomaan WRC2:lla starttaaminen
Mutta Ei olisi ensimmäinen kerta kun Ott ajaa alemman luokan autolla. Muistanko väärin, että ajoi parissa kotimaan kisassa takaveto Starletilla Toyota aikana.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutta Ei olisi ensimmäinen kerta kun Ott ajaa alemman luokan autolla. Muistanko väärin, että ajoi parissa kotimaan kisassa takaveto Starletilla Toyota aikana.
No muistat väärin. Starlet-ajelut oli jo monta vuotta ennen Toyota-aikaa.

Mutta ihan eri asia harrastaa historiccia kuin ajaa WRC2:ssa MM-ralli. Etenkin kotiralli, jonka yleiskilpailun voitolla olisi iso merkitys koko kisalle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Evansin ohella suurin syy olla uskomatta Toyota-spekulaatioita on Latvalan puheet. Käytännössä hän on antanut ymmärtää, ettei halua Tänakia talliin - jos tällaisen julkisen spekuloinnin jälkeen kaveri sitten talliin ilmestyykin, niin... noh, ainakin siinä on jonkinlainen johtajuushaaste tarjolla ennen kuin kautta on ajettu metriäkään. Jänniä aikoja.
Kyllä, nämä toistuneet lausunnot olisi aika ikävässä valossa jos Tänak talliin ilmestyisi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
No muistat väärin. Starlet-ajelut oli jo monta vuotta ennen Toyota-aikaa.

Mutta ihan eri asia harrastaa historiccia kuin ajaa WRC2:ssa MM-ralli. Etenkin kotiralli, jonka yleiskilpailun voitolla olisi iso merkitys koko kisalle.
Lähtökohtaisesti on kyse siitä mitä Tänak haluaa itse. Jos hän haluaa ajaa yleiskilpailun voitosta, hän saa sellaisen auton kun itse haluaa, jos hän haluaa jotain muuta, hän saa sen.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kyllähän siellä jaappanian päässä saatetaan ajatella, että jos et ole meidän puolella, olet meitä vastaan. Tänakin pitäminen pois vastustajilta toisi heti pisteitä Tojotan pussiin, vaikka Tänak ajaisi hyvinkin suppean ohjelman.
 
Ylös