MM-rallikausi 2023

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
En minä sanonut, että kaikkien tarttis olla samalla viivalla tasasesti. Mutta jos kustannustaso olisi järkevä, ajajat olisivat sen verran samalla viivalla, että luultavasti saisivat jonkun auton käyttöönsä, jos vaan on rattimiehiä. Oleellista olisi, että ei välttämättä tarttis olla edes tehdastalli pärjätäkseen.

Nyt kisoissa on ollut 6-7 kaveria ajotaitojensa puolesta. Onhan se nyt vaan naurettavaa.

Minulle riittäisi jo hyvin 3 täysveristä tallia, jotka ajattiaisivat 4 autoa....jos vaan kaikki paikat olisi edes kohtuullisesti jaossa ihan taitojen puolesta, eikä tarttis maksaa ajamisesta, tai olla oikea passi. 12 olisi jo aika optimi. Mahtavaa vs 6.
Kiitos, tämä oli keskustelua. Kyllä itsekin näen ideaalina 4 autonvalmistajaa sarjassa. Ja toki mieluiten niin että talleissa olis ainakin pari jotka olisivat enimmäkseen ajotaitojen puolesta vaikka kyllähän kautta historian on ollut hyviäkin kuskeja jotka tuo rahaa mukanaan. En näe sitä niin ongelmana.

Se on aina vähän silleen että jotku kuskit ovat aina sijoilla 6-10 eikä se sitä muuta vaikka olisivat huippukuskeja. Autoissakin on eroja. Eli tavallaan aina joku on valmistajista kärsijänä ja se vaikuttaa toki tallin toimintaan.

Antti myös yllä toi hyvin esille sen että tasaiset kuskit tekevät sarjasta helposti, no ehkä vähän tylsän?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Rallin televisioinnin kannalta on varmaan ihan kätevää, että pääluokan autoja on kymmenkunta – tunnin tv-lähetyksessä saadaan selville kuka ajaa pätkäpohjat.
Toi on kyllä totta, mutta television katsojien kannalta saattaa olla puuduttavaa kun ne samat 6-7 naamaa on mukana kisasta toiseen ja vuodesta toiseen, eikä mukana ole edes yksityiskuskeja kuten esim Bosse ysärillä jotka toisivat edes vähän vaihtelua ja väriä.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Mitä tulee topicissa sivuttuun täyssähköön. niin Toyota lienee aika hoodeilla sen perusteella mitä viime päivien Energia-messujen perusteella voi päätellä. Niiden perusteella vety olisi "the next big thing". Suomi kun ei ole ainoa maa jossa ollaan jostain syystä herätty sähköinfran riittävyyteen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Ei, kyllä itsellä tapana lukea asiantuntijoiden tekstejä.
Samoin minä, mutta en ihan sokeana usko kaikkia mitä kerrotaan. Vm on yksi niistä aviiseista joka vielä uskaltaa kritisoida Fiaa, jos siihen on aihetta, Dirt fish vaikuttaa vähän jees jees julkaisulta.....
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Toi on kyllä totta, mutta television katsojien kannalta saattaa olla puuduttavaa kun ne samat 6-7 naamaa on mukana kisasta toiseen ja vuodesta toiseen, eikä mukana ole edes yksityiskuskeja kuten esim Bosse ysärillä jotka toisivat edes vähän vaihtelua ja väriä.
Eihän Fykkösisssäkään seurata käytännössä kuin kisan kärkeä, max 10 autoa, silti katsojia tuntuu riittävän.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15857
Sijainti
Tampereen lenkki
Eihän siellä MM-ralleissakaan aina ihan täysin samat naamat ole, on välillä esim sellaisia Loebin ja Ogierin kaltaisia nuoria lupaavia yksityiskuskeja sekoittamassa pakkaa...
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Tosiaan paljoa ei tarvitsisi tapahtua. Jo se, että ford olisi tehdastalli ja tarjoaisi 3-4 palkkakuskin paikkaa, tekisi valtavan eron.

Mitä tulee topicissa sivuttuun täyssähköön. niin Toyota lienee aika hoodeilla sen perusteella mitä viime päivien Energia-messujen perusteella voi päätellä. Niiden perusteella vety olisi "the next big thing". Suomi kun ei ole ainoa maa jossa ollaan jostain syystä herätty sähköinfran riittävyyteen.
Energia-asiat ovatkin sitten niin omalla sydämellä ihan jo duunin puolesta, että parempi olisi, etten edes aloittaisi. Saan loputkin vihat palstan häiriköinnistä. Sen verran kuitenkin totean, että henkilöautopuolella sähkö on mielestäni verraton. Akkuteknologian ongelmat ovat ehkä merkittävin ongelma, mutta sen tilanne ei ole ollenkaan niin huono kuin joissain asianyhteyksissä annetaan ymmärtää. Kehitys on nopeaa. Vety tulee enemmän raskaan liikenteen ja ehkä lentoliikenteen käyttöön. Sekä teollisuuteen laajemmin. Mutta ei ole mitään järkeä tuhlata sähköä ensin vedyn tuotantoon, jota sitten muutetaan takaisin sähköksi autossa, kun kerran sen sähkön voi sellaisenaan ladata auton akkuun ja se todistetusti toimii jo.

Rallipuolella toivon kuitenkin todella, että se voisi toimia vetyteknologian kehitys ja markkinointialustana, vaikka se siviilikäyttö sitten olisikin raskaan liikenteen puolella. Olen sen verran vanhakantainen, että mielestäni ralliautossa kuuluu olla ääntä. Itseäni kummastuttaa erityisesti se, että näissä rally1 autoissa tuo hybridi piti nostaa esille kaikessa. Mielestäni siellä olisi nimenomaan pitänyt korostaa tuota synteettistä polttoainetta tuoden sitä esille ja mainostaa rallia nimenomaan sen pohjalta. Se on sekä teknologisesti, että ympäristön kannalta näiden autojen ehdottomasti oleellisempi, mutta myös kiinnostavampi puoli. Nyt suurin osa rallin seuraajistakaan ei ole ehkä edes kuullut koko asiasta.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Eihän Fykkösisssäkään seurata käytännössä kuin kisan kärkeä, max 10 autoa, silti katsojia tuntuu riittävän.
Tuon lisäksi seurataan erityisesti oman maan kuljettajia, vaikka he olisivat siellä pohjalla. POinttina se, että jos sieltä auton suorituskykyyn nähden ajelee hyvin, niin yleensä on hyvät mahkut päästä siihen hyvään autoon. Edit: Jos olis edes se 10 palkkakuskin paikkaa, niin se olisi jo tosi hyvä. Silloin rally2-mestarilla olisi realistiset mahdollisuudet saada paikka pääluokasta ja se tekisi myös tuosta sarjasta paljon kiinnostavamman. Nyt rally2-mestaruus on lähinnä oma mestaruus sinänsä, mutta rally1-paikan suhteen melko sivuseikka. Jotain pitäisi tehdä, ettäpääluokassa olisi edes se 10 palkkakuskin paikkaa. Ja nykymuodossaan sitä ei ole, eikä taida tulla, vaan on todennäköisempää, että ne vähenee kuin lisääntyy. Kuten joku itseäni asiantuntevampikin totesi, niin rally2-autoista saisi helposti hyvän pääluokan auton pohjan, eli kunnolla siipeä vaan lisää ja jotian pikku lisäbuusteja vaan, niin olisi näkö ja olisi menoa ja hintalappu olisi ihan jotain muuta. Ja sitten tosiaan isona markkinointikikkana pitäisi tuota synteettistä polttoainetta ja moottorikehitystä sen suhteen.

Mutta olen toki sitä (samaa?) mieltä, että formuloihin nähden rallissa on paljon hyvää, kun realistisia voittajaehdokkaita on tässäkin tilanteessa enemmän ;)
 
Viimeksi muokattu:

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Ja tässä kohtaa pyydän anteeksi. Olen varmasti jo tuonu riittävän ristiriitaisen ensivaikutelman. Tarkoitukseni ei ollut tulla riitelemään, tai viemään keskustelua pahasti sivuun, mutta oli nyt pakko purkaa sydäntä jonkin verran. Koitan nyt pysyä hiljaa.
 

Nuutti

Member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
15
uten joku itseäni asiantuntevampikin totesi, niin rally2-autoista saisi helposti hyvän pääluokan auton pohjan, eli kunnolla siipeä vaan lisää ja jotian pikku lisäbuusteja vaan, niin olisi näkö ja olisi menoa ja hintalappu olisi ihan jotain muuta.
Eli 2017 Wrc vähän vähemmällä teholla😅
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
562
Mutta ei ole mitään järkeä tuhlata sähköä ensin vedyn tuotantoon, jota sitten muutetaan takaisin sähköksi autossa, kun kerran sen sähkön voi sellaisenaan ladata auton akkuun ja se todistetusti toimii jo.
En ole asiantuntija, mutta itselle houkuttelevampi vaihtoehto polttokennolle olisi kyllä nestemäisen vedyn käyttäminen polttomoottorissa. Olisi ne äänetkin sitten. Toki tässä nyt sitten on varmasti haasteita, mutta eiköhän sitä kehitystä tälläkin saralla tapahdu. Päästäisiin "turhanpäiväisistä" akuista, joihin materiaalit joudutaan louhimaan ympäristöystävällisesti kaivoksista ja autot olisivat kevyempiä myös.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
En ole asiantuntija, mutta itselle houkuttelevampi vaihtoehto polttokennolle olisi kyllä nestemäisen vedyn käyttäminen polttomoottorissa. Olisi ne äänetkin sitten. Toki tässä nyt sitten on varmasti haasteita, mutta eiköhän sitä kehitystä tälläkin saralla tapahdu. Päästäisiin "turhanpäiväisistä" akuista, joihin materiaalit joudutaan louhimaan ympäristöystävällisesti kaivoksista ja autot olisivat kevyempiä myös.
Juu, siis jäi kirjoittamatta oleellinen. Olet täysin oikeassa, että siviilipuolen vetyautot ovat tosiaan lähtökohtaisesti polttokennoautoja ja siksi äänettömiä ja tarkoitus oli viitata tuohon toyotan konseptiautoon, joka oli...belgiassa? Joka, kuten sanoit, oli vetykäyttöinen polttomoottori. Tuohan ei todennäköisesti koskaan tule olemaan mikään järkevä siviilikonsepti huonon hyötysuhteensa takia, mutta tosiaan mitäpä ne markkinat välittävät muusta kuin siitä, ikä kuulostaa hienolta ja vetyautolla on sellainen kaiku ihan tekniikasta riippumatta.

Mutta tosiaan siviililiikenteessä noiden hyötysuhde on vain yksinkertaisesti "hölmö". Tänä päivänä sähköauton akun tuotanto "vastaa" n. 30-40 tkm ajoa bensa-autolla ja menee vielä alas tuosta. Tulevaisuudessa on yhä paremmat materiaalit käytössä ja nykyiselläkin akkuteknologialla kierrätys vie tilanteen ihan uudelle tolalle.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
946
Samoin minä, mutta en ihan sokeana usko kaikkia mitä kerrotaan. Vm on yksi niistä aviiseista joka vielä uskaltaa kritisoida Fiaa, jos siihen on aihetta, Dirt fish vaikuttaa vähän jees jees julkaisulta.....
Siis lukeeko joku oikeasti vielä Vauhdin Maailmaa? Eihän siellä ole ollut mitään kiinnostavaa moneen vuoteen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Eihän Fykkösisssäkään seurata käytännössä kuin kisan kärkeä, max 10 autoa, silti katsojia tuntuu riittävän.
Asia ei tietysti ole suoraan verrannollinen mutta Miltä näyttäisi F1 sarja jossa mukana olis vain 3 tallia ja loput olis F3 tiimejä
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Ja tässä kohtaa pyydän anteeksi. Olen varmasti jo tuonu riittävän ristiriitaisen ensivaikutelman. Tarkoitukseni ei ollut tulla riitelemään, tai viemään keskustelua pahasti sivuun, mutta oli nyt pakko purkaa sydäntä jonkin verran. Koitan nyt pysyä hiljaa.
Kyllä täälä saa mielipiteitä esittää vaikka ne olisivatkin valtavirrasta poikkeavia, vaikka jotkut saattaa vetääkkin herneet sieraimiin aika herkästi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15857
Sijainti
Tampereen lenkki
Eli 2017 Wrc vähän vähemmällä teholla
Ei, kyllä Rally2:ssa olisi paljon enemmän ”siviiliosia” ja tämän myötä halvempi hintalappu (ja myös helpommin hajoavia osia)

Tehostetussa Rally2:ssa voisi tulla turvallisuuden kanssa tekemistä kun nykyäänkin jo Rally2-autoissa sattuu onnettomuuksia, jossa joudutaan sairaalaan, kun taas edellisillä WRC-autoilla ja nykyisillä Rally1:llä on ajettu aika isoja mällejä (Tänak Monte 2020, Neuville testeissä 2021, Fourmaux Montessa 2022 jne) eikä ole käynyt mitään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15857
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja tässä kohtaa pyydän anteeksi. Olen varmasti jo tuonu riittävän ristiriitaisen ensivaikutelman. Tarkoitukseni ei ollut tulla riitelemään, tai viemään keskustelua pahasti sivuun, mutta oli nyt pakko purkaa sydäntä jonkin verran. Koitan nyt pysyä hiljaa.
ei mitään syytä pysyä hiljaa, hyvin argumentoitua asiaa, anna mennä vaan :)
 
Ylös