MM-rallikausi 2023

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Eli sitten jos spinnaat ekalla pätkällä niin voi körötellä loppupäivän rauhassa koska lisäpisteitä ei voi enää saada?
Jos viidelle parhaalle jaetaan sunnuntailta pisteet, niin kyllähän siinä tekijämies voi vielä spinnin jälkeenkin ottaa pisteitä. Tietysti riippuu paljon siitä, ketä sunnuntaina on mukana ja minkälainen ralli (Suomessa, Virossa ja Ruotsissa spinnillä häviää kyllä tuhottomasti), mutta jos ajatellaan, että Ogier ei ole mukana, niin Kalle, Tänak, Neuville ja Evans ovat lähtökohtaisesti ne viiden joukossa olevat. Sitten mukana Lappi ja Sordo/Breen, Katsuta ja Loubet. Jos edes yksi kärkinimi ei sunnuntain superralliin pääse, niin Kalle nyt ainakin voisi spinnilläkin ajella päivän top 5:een. Ei tarvitsisi periaatteessa voittaa kuin esim. Katsuta+Loubet ja lisäksi joko Lappi tai Sordo/Breen. Ja todennäköisyys, että joku muukin koko porukasta vähän töpeksii on tietysti hieman suurempi jos siellä päiväkohtaisia pisteitä metsästetään.

Ei siis läpihuutojuttu, mutta tehtävissä, vaikka sunnuntaina tietysti kilsat ovatkin vähissä. Kreikan tyylisessä hitaassa ja teknisessä varmasti ihan tehtävissä kuitenkin. Ja mieltäisin kuitenkin, että niitä köröttelijöitä olisi huomattavasti vähemmän kuin nykyisellä menetelmällä. Jos yksi tai vaikka kaksikin spinnaa ja toteaa, että se oli siinä, niin on siellä edelleen viidelle nopeimmalle pisteet jaossa.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Tämä väite ehkä kaipaisi enemmän dataa tuekseen, että ekoilla vedoilla erot on isompia kuin toisilla vedoilla. Ja kuka nuo pätkät maksaisi kun sunnuntaina on muutenkin pulaa katsojista osan lähtiessä jo kotiin tai potiessa krapulaa?
Pitäisi kaivaa dataa tueksi, se on toki vaikeaa kun läheskään joka kisassa ei ole taistelupareja viimeisenä päivänä, silti uskaltaisin mutuna heittää että ekalla kieroksella on helpompi tehdä eroja
toiseen kierrokseen verrattuna, toki tiekin puhdistuu mikä tekee sorakisoissa eroista pienempiä.

Voi myös miettiä onko katsojilla kiinnostusta lähteä viimeiselle päivälle pätkän varteen kun tietää että eka kierros ajetaan varman päälle ja yleensä pätlä valinnatkin ovat olleet melko aneemisia, olen käynyt -90 luvulta asti Jyväskylässä joka vuosi, mutta ei kyllä nappaa lähteä katsomaan enää Sunnuntaina kahteen kertaan ajettavaa Laukaata tai Ruuhimäkeä, ehkä jos sinne tuotaisiin jotain uutta pätkää kertalleen ajettuna tilanne on toinen.

Mitään päivä pisteitä joka pätkä pisteistä puhumattakaan ei minun mielestä pitäisi edes harkita, rallin perusolemus on nyt jo tarpeeksi hankala selittää normipullaiselle ja kyllä Mm-ralli kestää 3-4 päivää ja viikonlopun nopein saa eniten pisteitä. Tähän perusolemukseen puuttuminen on vähän sama asia kun joku lyhentäisi jalkapallo ottelua.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Pitäisi kaivaa dataa tueksi, se on toki vaikeaa kun läheskään joka kisassa ei ole taistelupareja viimeisenä päivänä, silti uskaltaisin mutuna heittää että ekalla kieroksella on helpompi tehdä eroja
toiseen kierrokseen verrattuna, toki tiekin puhdistuu mikä tekee sorakisoissa eroista pienempiä.
Eihän meidän ole pakko verrata pelkästään sunnuntain pätkiin, voidaan tutkia yhtä hyvin lauantain datastakin että onko ekalla vedolla tai yhteen kertaan ajettavalla pätkällä ollut isommat erot kuin toiseen kertaan.
Voi myös miettiä onko katsojilla kiinnostusta lähteä viimeiselle päivälle pätkän varteen kun tietää että eka kierros ajetaan varman päälle ja yleensä pätlä valinnatkin ovat olleet melko aneemisia, olen käynyt -90 luvulta asti Jyväskylässä joka vuosi, mutta ei kyllä nappaa lähteä katsomaan enää Sunnuntaina kahteen kertaan ajettavaa Laukaata tai Ruuhimäkeä, ehkä jos sinne tuotaisiin jotain uutta pätkää kertalleen ajettuna tilanne on toinen.
En ymmärrä miksi katsojan näkökulmaan vaikuttaa ajetaanko pätkä kerran vai kahdesti. Katsojallehan se on helpompaa jos voi katsoa kaksi vetoa samaa pätkää ja vaikka välissä vaihtaa paikkaa? Tai jos vaihtaa toiselle pätkälle niin sillä ei ole mitään väliä? Eka veto taas on kuskeille sama kuin pätkä ajettaisiin vain yhteen kertaan.

Se on sitten eri asia onko tylsää että samat sunnuntaipätkät ajetaan vuodesta toiseen, mutta ei se ole järjestäjille helppo paikka vaihdella niitä huvikseen joka vuosi.
Mitään päivä pisteitä joka pätkä pisteistä puhumattakaan ei minun mielestä pitäisi edes harkita, rallin perusolemus on nyt jo tarpeeksi hankala selittää normipullaiselle
Samaa mieltä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Eihän meidän ole pakko verrata pelkästään sunnuntain pätkiin, voidaan tutkia yhtä hyvin lauantain datastakin että onko ekalla vedolla tai yhteen kertaan ajettavalla pätkällä ollut isommat erot kuin toiseen kertaan.

Tämä on muuten totta.

En ymmärrä miksi katsojan näkökulmaan vaikuttaa ajetaanko pätkä kerran vai kahdesti. Katsojallehan se on helpompaa jos voi katsoa kaksi vetoa samaa pätkää ja vaikka välissä vaihtaa paikkaa? Tai jos vaihtaa toiselle pätkälle niin sillä ei ole mitään väliä? Eka veto taas on kuskeille sama kuin pätkä ajettaisiin vain yhteen kertaan.
Se on sitten eri asia onko tylsää että samat sunnuntaipätkät ajetaan vuodesta toiseen, mutta ei se ole järjestäjille helppo paikka vaihdella niitä huvikseen joka vuosi.

Kyllä sen huomasi mun mielestäni nyt Montessakin kotisohvalta että kun keli oli kuivaa ja samoja pätkiä sahattiin useaan kertaan ( joitain osuuksia jopa nelkä kertaa) niin tylsäksi alkoi käydä, jos ajettaisiin tupla pätkien sijaan mielenkiintoisten katselupaikkojen määräkin tuplaantuu ja riski virheille kasvaa:)
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Voisiko rallin/lenkin ensimmäinen erikoiskoe olla power stage? Onko sille siis mitään estettä?

2018 Walesissa poweri oli EK20/23:
As we know from the news, the rally organizers wanted Great Orme to be the Power Stage, but FIA refused to let an all tarmac stage to be a power stage in a gravel rally. The resulting solution was interesting with the first run of Gwydir becoming already the points awarding power stage and the rally-concluding run of Great Orme is just live broadcasted

https://itgetsfasternow.com/2018/09/17/route-preview-wales-rally-gb-2018/
https://www.ewrc-results.com/results/43469-dayinsure-wales-rally-gb-2018/?s=183615
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Voisiko rallin/lenkin ensimmäinen erikoiskoe olla power stage? Onko sille siis mitään estettä?

2018 Walesissa poweri oli EK20/23:
Televisionnin kannalta parempi jos Poweri tulee alkuiltapäivästä aamun sijaan, lisäksi tietysti rallin viimeinen ek varmistaa yleensä myös lopputulokset joten siltäkin kannalta toimii telkkarissa paremmin.
Ranskan MM-rallissahan joku vuosi Poweri oli rallin eka pätkä, Loebilla taisi olla joku mestaruus yhden pisteen päässä niin järjestäjät halusivat varmistaa että Loeb voittaa mestaruuden kotikisassa, muistaakseni tuon jälkeen tuli sääntöihin että Powein on oltava viimeisenä päivänä ja nyt se taitaa olla jo merkitty sääntöihin että on oltava viimeinen ek.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Televisionnin kannalta parempi jos Poweri tulee alkuiltapäivästä aamun sijaan, lisäksi tietysti rallin viimeinen ek varmistaa yleensä myös lopputulokset joten siltäkin kannalta toimii telkkarissa paremmin.
Ranskan MM-rallissahan joku vuosi Poweri oli rallin eka pätkä, Loebilla taisi olla joku mestaruus yhden pisteen päässä niin järjestäjät halusivat varmistaa että Loeb voittaa mestaruuden kotikisassa, muistaakseni tuon jälkeen tuli sääntöihin että Powein on oltava viimeisenä päivänä ja nyt se taitaa olla jo merkitty sääntöihin että on oltava viimeinen ek.
Ymmärrettävää telkkarin kannalta.

Ajatuksena vaan hauska ettei alkuun ajettaisi mummoa kirkkoon vaan päinvastoin ja siitä sitten luisteltaisiin pari ek:ta renkaanvaihtoon powerin pisteet taskussa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Se mikä pisti nyt silmille kisan jälkeen, on se et yksi ek ajettiin kolme kertaa kisassa (to-illan starttina, su-aamuna ja kirsikkana kakun päällä vielä kisan päättävänä Power Stagena)

Koska viimeksi on tehty perus erikoiskokeen kanssa näin, jos jättää kaikenmaailman tynnyrinkierrot laskuista? (villi veikkaus: joko Monzassa tai Japanissa)
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Eihän nykysysteemissäkään voi körötellä jos on kokonaiskisassa uhkaaja.
No siis tuo ajatus oli lähinnä siihen että kun esim nyt kellään ei ihan lähellä ollut uhkaajaa, niin kaikki enemmän tai vähemmän körötteli powerille. Ja monesti sunnuntai on vielä lyhempi kuin nyt.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä sen huomasi mun mielestäni nyt Montessakin kotisohvalta että kun keli oli kuivaa ja samoja pätkiä sahattiin useaan kertaan ( joitain osuuksia jopa nelkä kertaa) niin tylsäksi alkoi käydä, jos ajettaisiin tupla pätkien sijaan mielenkiintoisten katselupaikkojen määräkin tuplaantuu ja riski virheille kasvaa:)
Mikä siinä on tylsää, se mitä näkyy telkkarista? Kameramiehethän toisinaan vaihtaa paikkaa toiselle vedolle. TV-pätkät tietty kuvataan aina sieltä maalipäästä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Voisiko rallin/lenkin ensimmäinen erikoiskoe olla power stage? Onko sille siis mitään estettä?

2018 Walesissa poweri oli EK20/23:
Nykyään promoottori on määrännyt että rallin viimeinen EK on poweri. Walesissa tehtiin viime hetken muutos kun Great Orme haluttiin rallin päätöspätkäksi mutta se ei kelvannut poweriksi.

Minusta parempi tunnin televisiointi saadaan jos samassa lähetyksessä on powerin jännitys ja rallin lopputulokset, sen sijaan että nämä olisi kahdessa eri lähetyksessä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Se mikä pisti nyt silmille kisan jälkeen, on se et yksi ek ajettiin kolme kertaa kisassa (to-illan starttina, su-aamuna ja kirsikkana kakun päällä vielä kisan päättävänä Power Stagena)

Koska viimeksi on tehty perus erikoiskokeen kanssa näin, jos jättää kaikenmaailman tynnyrinkierrot laskuista? (villi veikkaus: joko Monzassa tai Japanissa)
Säännöt kieltää pätkien ajamisen yli kaksi kertaa, mutta waivereita saa ainakin jos on ranskalainen. Enpä kyllä muista koska olisi kokonainen ei-superspecial ajettu kolmesti. Mutta Meksikossa on jo vuosia tehty sunnuntain reitti siten, että pätkät on periaatteessa yhteen kertaan ajettuja, mutta niillä on samoja osuuksia kuin mitä perjantaina ja lauantaina on ajettu jo kahdesti. Osaa teistä ajetaan siis vain kerran, osaa kolmesti.

Ruotsissa myös ajetaan nyt Uumajan yleisöpätkä neljä kertaa, kahdesti lyhyenä ja kahdesti pitkänä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Mikä siinä on tylsää, se mitä näkyy telkkarista? Kameramiehethän toisinaan vaihtaa paikkaa toiselle vedolle. TV-pätkät tietty kuvataan aina sieltä maalipäästä.
Jos ajetaan koko ajan samaa osuutta niin sittenhän tää ei oo enää rallia vaan rallisprinttiä, kyllä mulle ainakin rallissa on aina ollut se kiinnostavaa että mutkan takana maisemat vaihtuu ja uusia haasteita tulee eteen. Ei se 5/8 11/14 pätkän loppu niin mielenkiintoinen osuus ollut että sitä olis rallissa tarttenut neljää kertaa ajaa.

Kyllä mun mielestä maassa olevat kamerat on molemmilla vedoilla ollu aika lailla samoissa paikoissa, toki voi olla että jossain rallissa on vähän paikkaakin vaihdettu, mutta en ainakaan tällaista muista.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Heikoksi on mennyt, jos nyrpeetä naamaa tulis, jos joku keksisi, että MM-ralleissa ajettaisiin erikoiskoe vain yhteen kertaan ja niitä olisi 21 eri kappaletta. :D
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
152
Eikö Serderidis ajanutkaan Montessa M-Sportille valmistajien pisteitä? WRC:n sivuilla näkyy vain Tänakin keräämät pisteet neljännestä sijasta (Evans kolmantena Toyotana jää pois laskuista) ja powerilta. Serderidis olisi maaliin ajaneena kuitenkin muutaman pisteen tiimille tuonut. Eikö mahdollinen kolmas Puma kuitenkin kannattaisi aina nimetä myös pisteitä kerääväksi autoksi, vai onko tähän jokin käytännön syy miksi näin ei tehty?
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Eikö Serderidis ajanutkaan Montessa M-Sportille valmistajien pisteitä? WRC:n sivuilla näkyy vain Tänakin keräämät pisteet neljännestä sijasta (Evans kolmantena Toyotana jää pois laskuista) ja powerilta. Serderidis olisi maaliin ajaneena kuitenkin muutaman pisteen tiimille tuonut. Eikö mahdollinen kolmas Puma kuitenkin kannattaisi aina nimetä myös pisteitä kerääväksi autoksi, vai onko tähän jokin käytännön syy miksi näin ei tehty?
Ilmeisesti Serderidis ajaa oman tiimin alla, sitä kautta M-sport saa teoriassa enemmän testipäiviä käyttöönsä, M-sporthan tais ilmoittaa että eivät ole tänä vuonna taistelemassa valmistajan pisteistä vaan kaikki paukut laitetaan Tänakin menestyksen eteen, eikä Serderidiksen suoritukselle voi montaa mm pistettä budjetoidakaan jos Loubet tulee maaliin
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Serderidis testasi ennen kisaa. Jos olisi tallikuski, veisi tallin testipäiviä. Keikkakuskeille on omat päivät.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos ajetaan koko ajan samaa osuutta niin sittenhän tää ei oo enää rallia vaan rallisprinttiä, kyllä mulle ainakin rallissa on aina ollut se kiinnostavaa että mutkan takana maisemat vaihtuu ja uusia haasteita tulee eteen. Ei se 5/8 11/14 pätkän loppu niin mielenkiintoinen osuus ollut että sitä olis rallissa tarttenut neljää kertaa ajaa.
Aika erikoinen tangentti kun alkuperäinen väite oli että sunnuntaina pitäisi ajaa aamun pätkät vain kertaalleen, ettei köröteltäisi, ja sitten argumentoidaan sillä, että Montessa ajettiin yksi pätkän loppu neljään kertaan, Omasta mielestä se 11/14 oli ainakin yksi rallin komeimmista pätkistä. Ja 5/8 olisi toiminut paremmin jos olisi ajettu viime vuoden neulansilmäloppuun, mutta ehkä oli jokin syy ettei sitä saatu käyttää?
Kyllä mun mielestä maassa olevat kamerat on molemmilla vedoilla ollu aika lailla samoissa paikoissa, toki voi olla että jossain rallissa on vähän paikkaakin vaihdettu, mutta en ainakaan tällaista muista.
Ainakin Montessa EK4 ja EK7 oli eri kuvauspaikat.
Heikoksi on mennyt, jos nyrpeetä naamaa tulis, jos joku keksisi, että MM-ralleissa ajettaisiin erikoiskoe vain yhteen kertaan ja niitä olisi 21 eri kappaletta. :D
Ehkä mulla on liikaa realismia päässä kun mietin miten kallista järjestäjille ja aikaavievää nuotituksen suhteen olisi ajaa koko ralli yhteen kertaan ajettavia pätkiä. Reittinörttinä tykkäisin yhteen kertaan ajettavista pätkistä osana reittiä kuten vielä muutama vuosi sitten usein tehtiin, ja se toisi erilaista haastetta ja rytmiä. Mutta en silti millään usko että se vaikuttaa katsojan kokemukseen penkalla (koska pätkän sisällä voi vaihtaa paikkaa toiselle ajokerralle) tai kuskin taipumukseen säästellä renkaita.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikö Serderidis ajanutkaan Montessa M-Sportille valmistajien pisteitä? WRC:n sivuilla näkyy vain Tänakin keräämät pisteet neljännestä sijasta (Evans kolmantena Toyotana jää pois laskuista) ja powerilta. Serderidis olisi maaliin ajaneena kuitenkin muutaman pisteen tiimille tuonut. Eikö mahdollinen kolmas Puma kuitenkin kannattaisi aina nimetä myös pisteitä kerääväksi autoksi, vai onko tähän jokin käytännön syy miksi näin ei tehty?
1. M-Sporttia ei kiinnosta valmistajien mestaruus
2. Jos Serderidis ajaisi valmistajien pisteistä, käyttäisi hän 21 testipäivän saldoa
3. Nyt Serderidis saa omat seitsemän testipäivää tälle kaudelle, korkeintaan yksi per kisa, jotka pitää erikseen vielä hyväksyttää järjestäjällä jos ajaa samassa maassa kuin ralli jota varten testataan.
 
Ylös