MM-rallikausi 2024

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
440
Huhujen mukaan joitakin määriä autoja on jo myyty
Ja tarkennetaan asiaa liittyen Raution antamaan lausunnon korjaukseen ja mitä itsekin olen kuullut, autoja ei ainakaan ole myyty koska ei niitä on tehtykään, mutta jonkin sortin av/yv/jono tilannetta on 😁
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5340
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.is.fi/ralli/art-2000009758136.html

Don Timo päivittää Sunisen tilannetta.

Keskiviikkona Sunisen, 29, tilanteesta tuli lisää positiivisia uutisia. Sunisen kokenut manageri Timo Jouhki paljasti Ilta-Sanomille, että Suninen on itseasiassa solminut puolitoistavuotisen sopimuksen Hyundain kanssa.

– Sopimus mikä hänelle on tehty, on puolitoista vuotta pitkä. Sopimuksessa lukee selkeästi, että hyvissä ajoin ennen ensi kautta pitää sopia ensi vuoden MM-osakilpailut. Todennäköisesti niitä on noin seitsemän kappaletta, Jouhki sanoi.

– Voi olla, että (Suniselle) tulee lähes koko (ensi) kausi, mutta sitä on vähän turha ennakoida, koska Hyundain kaikkia ensi kauden kuljettajia ei vielä tiedetä. Thierry Neuvillella on käsittääkseni sopimus ensi kaudesta Hyundaille, mutta Esapekka Lapillahan ei ole ensi kaudesta sopimusta tehtynä Hyundain kanssa – mutta kyllä hän sen varmasti tekee, en sitä epäile, Jouhki taustoitti.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
244
2024 kaudelle Abitebuuli haluaa Otto-pojan takas Hyundaille ja kun tekniikkapuolelle vielä saivat FX:n niin aina houkuttelevampi vaihtoehto... Toiotalla ajanevat Pikku-Kalle, Katsuta ja Evans myös ensi vuonna. Ogier voi olla ensi vuonna Hyundain kolmos-/nelosautossa koska FX. Täyttä sarjaa tuskin haluaa lähteä vetämään. MSport - jos ylipäätään jatkaa sarjassa - saa sit ajattaa jämäkuskeja, joilla on varaa maksaa ajamisestaan. Esupilla ja/tai Sunisella tuskin on hilloo ostaa itselleen vakipaikkaa Hyundailta. Parhaassa tapauksessa jakavat sen yhden spotin keskenään.
Koskahan Hyundai muuten keksii scoutata Koreasta jonkun Hui Lai Leen samalla tavoin kuin Toi-ota ja Katsuta?
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
165
Saa Malcomi vetää melkoisen puputurrin hatustaan vakuuttaaksen Fordin johtoportaan ensi kauden rahoituksesta. Ei kovin montaa Pumaa myydä noilla näytöillä. Vaikka järki sanoo, ettei noissa teknisesti mitään samaa ole, kuin siviiliautoissa, niin mielikuvilla niitä autoja myydään. Esimerkkinä Peugeot 307 CC. Edelleen näkee liikenteessä kyseinen automallin, niin tulee ensimmäisenä mieleen, että noissa oli sitä laatikkovikaa. Eihän sitä vikaa ollut kun kilpureissa, mutta niin on vaan asia jäänyt rallia seuraavan mieleen.
No toivotaan nyt että saisivat M-Sportilla jonkinlaisen budjetin kasaan. Ei autoja muutenkaan liikaa ole.
 

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
98
Olis ihan kiva, jos Ford sais myös sellaisen kassan millä ajattaa kolmatta autoa. Nyt Tänak ajelee voitoista, jos kalusto kestää ja Loubet pelkkiä terveisiä niin ristiriita on aika kova. Joku perusvarma ja nopeahko kuski siihen kolmanneks niin olis hyvä. Mikkelsen vois esimerkiks olla ihan hyvä. Nopeus varmasti riittäis satunnaisiin palkintopalli sijoituksiin ja varman kuskin maineessakin se on.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
765
Cmorella tylyttivät Mikkelseniä kyllä kovaa viime viikonloppuna. Ei siinä pitäisin itsekin miestä ok vaihtoehtona. M-sportille ehdottomasti kaivattaisiin kolme autoa joka kisaan. Loubet ei ole tällä kaudella säväyttänyt. Onko syy tallissa, joka jakaa kaikki resurssit Tänakille vai Loubetissa? Fourmaux saattaa myös ajaa itseään takaisin M-sportin rattiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15147
Sijainti
Tampereen lenkki
Olis ihan kiva, jos Ford sais myös sellaisen kassan millä ajattaa kolmatta autoa. Nyt Tänak ajelee voitoista, jos kalusto kestää ja Loubet pelkkiä terveisiä niin ristiriita on aika kova. Joku perusvarma ja nopeahko kuski siihen kolmanneks niin olis hyvä. Mikkelsen vois esimerkiks olla ihan hyvä. Nopeus varmasti riittäis satunnaisiin palkintopalli sijoituksiin ja varman kuskin maineessakin se on.
Edelleenkään se ei ole Ford vaan M-Sport. Tuonne mennään jos ajetaan maailmanmestaruudesta (Ogier, Tänak) tai sit itse rahoitetaan ajot (Loubet, Greensmith etc). Ei sinne huvikseen oteta kolmatta kuskia yleisöä viihdyttämään.
 

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
98
Edelleenkään se ei ole Ford vaan M-Sport. Tuonne mennään jos ajetaan maailmanmestaruudesta (Ogier, Tänak) tai sit itse rahoitetaan ajot (Loubet, Greensmith etc). Ei sinne huvikseen oteta kolmatta kuskia yleisöä viihdyttämään.
Tarkoitin siis, että jos M-sport sais myös Fordin taholta jotain tukea toimintaan. Se nyt on selvää ettei Wilsonin paja tuota enempää omaa rahaa laita touhuun. Nythän se on lähinnä tasoa naurettavaa toi touhu, kun Wilsonin paja ajattaa Fordin logolla varustettuja autoja jotka joko porsii reitille tai ajelee pelkkiä terveisiä. Ei se ainakaan hyvää mainosta ole automerkille.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3595
Olisi kyllä melkoinen kuolinisku tuolle kisaluokalle. Vaikka M-sport ei ole pärjännyt enää vuosiin kauden mitalla, niin kyllä sarja kahdella tiimillä olisi todella aneeminen. Ja suoraan sanottuna ei ihmetyttäisi yhtään jos lähtevät. Tuntuu että aika on ajanut ohi näistä Prodrive, M-sport jne. tyylisistä talleista. Laji on vaan niin kallis.

On kyllä järjestäjillä rajun pohdinnan paikka. Jotain tarvitsisi tehdä.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2090
Subaru sopisi sarjaan kuin nyrkki silmään.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1131
No ny se Rally2 pääluokaksi vaikka vuodeksi kahdeksi ja niistö autoista lähdettäisiin kehittämään muutoksilla eteenpäin, KUN olisi saatu mahdollisimman moni talli tällä koukulla mukaan sirkukseen. Toyotalla, Hyundailla, Fordilla, Skodalla ja Citroenilla olisi varmasti jonkin sortin tallit laittaa mukaan. Toki Toyota ja Hyundai olisibat goljatteja tuossa seurassa, mutta aivan vitun sama. Jonkunlainen resetointi on tehtävä ja tuossa olisi valmis kalusto jo olemassa. No Toyotan Rally2 tekeillä, mutta sieltä tulee kilpailukykyinen auto tehtaan takuulla.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
309
M-Sportilla tuollaista vaihtoehtoa olisi perusteltua ja varmaan syytäkin harkita.

Kuluva kausi ei loogisesti ajatellen palvele yhtään mitään Tänakin siirtymisessä asetettuja tavoitteita. Ei urheilullisia, ei markkinoinnillisia ja sitä myötä ei kaupallisia. M-Sportilla kyse on kuitenkin intohimon ympärille luodusta liiketoiminnasta perheyhtiömuodossa.

Eikä kyse ole ainoastaan Malcolm Wilsonista. Tänakin keskeytettyä Jyskälässä Millener totesi, että kolmen viikon reissu poissa kotoa ilman tuloksia on ollut koko tiimille raskas. Aivan varmasti tiimin sisältä kyseenalaistetaan nykyisen toiminnan jatkamisen mielekkyys, jolloin huhut lähtevät kiertämään.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
908
vaikka Wilsonin paja laittaisi enemmän omaa rahaa touhuun se raha jonka he pystyisivät laittamaan lisää touhuun olisi täysin mitätön ja murto-osa verrattuna siihen mitä Hyundailla ja Toyotalla on laittaa kyseiseen touhuun.
Näin. Se raha, jonka Wilson (Elaine) on muutaman kerran laittanut lisää on tarkoittanut Ogierin ja nyt Tänakin palkkaamista. Puhutaan siis tavallaan merkittävästä summasta, mutta nuo ovat perheen omia rahoja. Se on vähän eri asia kuin maailman suurimpien autonvalmistajien markkinointibudjetit, joista ralliin valuu se vajaa 100 miljoonaa per kausi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1402
No ny se Rally2 pääluokaksi vaikka vuodeksi kahdeksi ja niistö autoista lähdettäisiin kehittämään muutoksilla eteenpäin, KUN olisi saatu mahdollisimman moni talli tällä koukulla mukaan sirkukseen. Toyotalla, Hyundailla, Fordilla, Skodalla ja Citroenilla olisi varmasti jonkin sortin tallit laittaa mukaan. Toki Toyota ja Hyundai olisibat goljatteja tuossa seurassa, mutta aivan vitun sama. Jonkunlainen resetointi on tehtävä ja tuossa olisi valmis kalusto jo olemassa. No Toyotan Rally2 tekeillä, mutta sieltä tulee kilpailukykyinen auto tehtaan takuulla.
Mitä jos palattais takas B-ryhmään. Tosin sillä rajoituksella, että takaveto ja vapari koneet, hiilarit kielletty, lasikuitukorit. .....Tai ryhmä S???

Rally 1 ei todennäköisimmin ole kannattavaa liiketoimintaa Wilssonille, voi olla että edellytykset jatkaa on heikot. R2 Fiestakaan ei ole ilmeisimmin tarpeeksi tuottavaa ja kun Skoda jyrää nyt ja Toyota tod näk tulee jyräämään kohta, niin R2 Fiestaakaan ei tulevaisuudessa kukaan tule hankkimaan. Ovat kai kaukonäköisiä ja tietävät, että valoisaa tulevaisuutta ei ole luvassa ainakaan pikataivalralleissa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1402
M-Sportilla tuollaista vaihtoehtoa olisi perusteltua ja varmaan syytäkin harkita.

Kuluva kausi ei loogisesti ajatellen palvele yhtään mitään Tänakin siirtymisessä asetettuja tavoitteita. Ei urheilullisia, ei markkinoinnillisia ja sitä myötä ei kaupallisia. M-Sportilla kyse on kuitenkin intohimon ympärille luodusta liiketoiminnasta perheyhtiömuodossa.

Eikä kyse ole ainoastaan Malcolm Wilsonista. Tänakin keskeytettyä Jyskälässä Millener totesi, että kolmen viikon reissu poissa kotoa ilman tuloksia on ollut koko tiimille raskas. Aivan varmasti tiimin sisältä kyseenalaistetaan nykyisen toiminnan jatkamisen mielekkyys, jolloin huhut lähtevät kiertämään.
Toyotan R2 tulee olemaan viimeinen naula R2 Fiestan arkkuun, joten sieltäkin suunnalta loppuu rahavirrat kohta. Kun katsoo millä intensiteetillä Toyota rakentaa omaa R2sta lähes rajattomilla resursseilla ja ajaa Jyskälässä testiä niin paljon kun tarve vaatii että autosta tulee voittaja auto, niin Fiestaa on kohta täysin mahdoton saada kaupaksi. Ja kun tiedetään että jollei Toyotan R2 ole voittaja auto, niin siitä tehdään sellainen, kohta omalla testitiellä jyskälässä
 
  • Like
Reaktiot: Jsx

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
987
Mua tuossa Rally2 pääluokaksi -ideassa vähän epäilyttää, että millaisen ylikylän laitteen Toyota tuo viivalle. Voi hyvin olla, että säännöt on niin tiukat, että ei tuo, mutta silti on vähän pelko persiissä, että Rally2 muuttuu Skoda-cupista Jarin Yariksilla (engl. Jari's Yaris) ajamiseksi.
 
  • Like
Reaktiot: jjx
Ylös