MM-rallikausi 2024

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1376
Huhun, korostan huhun, mukaan M-Sport luopuu Rally 1 -toiminnasta ja panostaa Dakariin. Tämä huhu liikkui Jyväskylän huoltoparkissa.
M-sporthan on jo nyt mukana Dakarissa joten tyhjältä pöydältä ei tarvi aloittaa. En muista oliko Wilson, joka jokunen vuosi sitten äimisteli, kuinka Dakariin löytyy sponsseja ja rahaa maksukuskeilta vaikka hurumykke.....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14893
Sijainti
Tampereen lenkki
Toyotan R2 tulee olemaan viimeinen naula R2 Fiestan arkkuun, joten sieltäkin suunnalta loppuu rahavirrat kohta. Kun katsoo millä intensiteetillä Toyota rakentaa omaa R2sta lähes rajattomilla resursseilla ja ajaa Jyskälässä testiä niin paljon kun tarve vaatii että autosta tulee voittaja auto, niin Fiestaa on kohta täysin mahdoton saada kaupaksi.
Sen verran tartun tähän että Fiesta Rally2:n uudet kehityspaketit on olleet ilmeisen toimivia, Fourmaux ajoi jopa Jyskälässä aika hyvää kyytiä eikä auto näyttänyt niin levottomalta kuin yleensä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3262
Sijainti
JKL
Ei tuo uusi Skodakaan mikään ylikylän auto ole ollut vaikka paremmaksi on muuttunut. Hyvin on ehtinyt myös muilla merkeillä... Skodan etu on hyvin toimiva jälkimarkkina ja siksi se on varma valinta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14893
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei tuo uusi Skodakaan mikään ylikylän auto ole ollut vaikka paremmaksi on muuttunut. Hyvin on ehtinyt myös muilla merkeillä... Skodan etu on hyvin toimiva jälkimarkkina ja siksi se on varma valinta.
Ja on siinäkin ollut omat ongelmansa. Efren Llarena taisi ajaa sorakisat mieluummin Evolla ja pari kertaa on jouset puskeneet pellistä läpi...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14893
Sijainti
Tampereen lenkki
Olisi kyllä melkoinen kuolinisku tuolle kisaluokalle. Vaikka M-sport ei ole pärjännyt enää vuosiin kauden mitalla, niin kyllä sarja kahdella tiimillä olisi todella aneeminen. Ja suoraan sanottuna ei ihmetyttäisi yhtään jos lähtevät. Tuntuu että aika on ajanut ohi näistä Prodrive, M-sport jne. tyylisistä talleista. Laji on vaan niin kallis.

On kyllä järjestäjillä rajun pohdinnan paikka. Jotain tarvitsisi tehdä.
Niin teoriassa tuntuu aneemiselta, mutta onhan se merkkimestaruus käytännössä jo viisi vuotta jaettu kahden tiimin kesken.

Katsojalle toki vähemmän nähtävää penkalla, mutta jos Toyota ja Hyundai ajattaa neljää autoa niin se paikkaa vähän. Ja jos nyt spekuloidaan pidemmälle, että Tänak menisi Toyotalle ja Ogier Hyundaille (kuten jossain huhussa oli) niin olisihan ne tiimit aika kovat, kuusi ukkoa ajaisi aina voitosta sekä sitten vielä Toyotalla Katsuta ja Hyundailla Suninen ajamassa nelosautoa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1376
Mua tuossa Rally2 pääluokaksi -ideassa vähän epäilyttää, että millaisen ylikylän laitteen Toyota tuo viivalle. Voi hyvin olla, että säännöt on niin tiukat, että ei tuo, mutta silti on vähän pelko persiissä, että Rally2 muuttuu Skoda-cupista Jarin Yariksilla (engl. Jari's Yaris) ajamiseksi.
Oon aiemmin liputtanut voimakkaasti R2 pääluokaksi ajatusta, mutta en enään. Fiestan ja Fabian valmistus loppuu, joten ainakaan tehtaat ei ole todennäköisimmin tukemassa toimintaa. Skodahan on rahoittanut viimevuodet ralitoimintaa aika niukasti muutenkin ja siitä huolimatta ovat ylivoimaisia.

Nyt olen varma, että ryhmä S on ainut järkevä vaihtoehto, ilman hybridiä tietty, mutta, en usko, että siinäkään tulisimme näkemään automerkkien massiivista ryntäystä ralliin. Ja tästä huolimatta näkisimme ehkä yhden voittajamerkin (Toyota) joka laittais all in ja muut olis harrastelijoita

Taitaa olla realismia, että MM sarjasta tulee väkisinkin yksityistiimien sarja.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1376
jjx kerros mulle mikä on ryhmä S
Ryhmä S oli tarkoitus tulla B-ryhmän jälkeen/ korvaajaksi kai 1988....eli kuten B-ryhmä, mutta ei tarvinnut rakentaa 200 luokitusautoa ja tehot 300hv
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14893
Sijainti
Tampereen lenkki
Ryhmä S oli tarkoitus tulla B-ryhmän jälkeen/ korvaajaksi kai 1988....eli kuten B-ryhmä, mutta ei tarvinnut rakentaa 200 luokitusautoa ja tehot 300hv
niin, eipä WRC-autoja tai Rally1-autojakaan tarvitse rakentaa yhtään luokitusmallia. Tehokin oli WRC-autoissa aluksi tuo 300, sittemmin vähän enemmän. Nykyiset Rally1:t on vieläpä putkirunkoisia silhuettiautoja (S-ryhmän vaatimuksena oli myös että auton pitää muistuttaa tuotantomallia). S-ryhmässä olisi myös ajettu pienillä kuristetuilla turbomoottoreilla.

Olemme lähempänä S-ryhmää kuin uskommekaan.
 

evg

Active member
Liittynyt
28.1.2016
Viestit
35
Itse olen pidempään ollut sitä mieltä, että valmistaja lähtöisen ajattelun (tehtaan luokittelu pakollinen) voisi heivata romukoppaan ja mahdollistaa osallistumisen myös "yksityistiimeille" joilla riittävät resurssit rakentaa autot ilman auton valmistajien tukea. Just tällaiset Ralli1 tyyppiset putkirunkoautot edullisemmalla tekniikalla, rajoitetummilla alustoilla, liukkammilla renkailla (vähemmän pitoa, enempi luistoja), vauhtia, varsinkin mutkissa, voisi olla nykyistä vähemmän ( minusta nykyiset autot ovat jo liian nopeita), mutta ääntä ja näyttävyyttä riittävästi. Kenties siihen vielä jonkinlainen budjettikatto niin tehdastiimit ei olisi niin ylivoimaisia privaatteihin nähden. En tiedä valvonnasta, mutta toiminee F1kin? Mallia voisi ottaa ratapuolelta WECstä on, missä käsittääksenion saatu tehtyä oikein houkuttelevat säännöt ja paljon kilpailua.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
215
Ehdottomasti ryhmä S viivalle vaan. Toyotallahan on jo valmis auto (MR2) tallissakin.
Audiltakin löytyy jo yksi valmiina. Mikkola ehti vielä säätää auton Goodwoodissa kohdalleen, joten tämähän näyttää hyvältä ;)
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
niin, eipä WRC-autoja tai Rally1-autojakaan tarvitse rakentaa yhtään luokitusmallia. Tehokin oli WRC-autoissa aluksi tuo 300, sittemmin vähän enemmän. Nykyiset Rally1:t on vieläpä putkirunkoisia silhuettiautoja (S-ryhmän vaatimuksena oli myös että auton pitää muistuttaa tuotantomallia). S-ryhmässä olisi myös ajettu pienillä kuristetuilla turbomoottoreilla.

Olemme lähempänä S-ryhmää kuin uskommekaan.
Mites tuo Rally1 sitten teknisesti eroaa S-ryhmästä? Hybridi tietty, ja minusta on ihan kiva että auto muistuttaa jotain katuautoa vs joku sekasikiö-sukkula.
Ja ihan kiva että säännöt ei ole täysin vapaat, muutoin siellä ajelee yksi automerkki voitosta ja muut terveisiä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1376
Sen verran tartun tähän että Fiesta Rally2:n uudet kehityspaketit on olleet ilmeisen toimivia, Fourmaux ajoi jopa Jyskälässä aika hyvää kyytiä eikä auto näyttänyt niin levottomalta kuin yleensä.
Pahasti Epäilen, että ei tule riittämään pitkässä juoksussa, Wilssonin yksityistiimin asiakkaista kilpailee nyt tehdas talli Toyota, Wilsonin pelimerkkien riittävyys on koetuksella. Jokatapauksessa R2 Fiestan tulevaisuus ei tule olemaan valoisa. Wilsonin automyynnitä vaan sulaa markkinat pois. Huyndain R2 projekti on ollut torso, kuten koko WRC taival, en laskisi sen varaan paljoakaan, että Toyota jättää hommat puolitiehen. Voin toki olla väärässäkin
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3565
Onkos noiden rally 2:sten kehitystahtia mitenkään rajattu? Jos niihin siirryttäisiin niin kyllä Skoda tällä hetkellä näyttää aikas selvästi parhaalta. Tosin tilanteet moottoriurheilussa muuttuu nopeasti.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ott-tanak-taitaa-rahanteon-rallin-mm-sarjassa-palkka-vain-nousee-vaikka-mestaruutta-ei-enaa-ole-tullut/37788257-8315-4388-b396-35786a3ce1cb
M-Sportilla on halutessaan resursseja rallitoimintaan. Ennen koronaa M-Sport teki reilun 60 miljoonan punnan liikevaihdolla noin 20 miljoonan punnan vuotuista liikevoittoa. Koronan aikana liikevoitto supistui, mutta oli yhä voitollinen muutamia miljoonia puntia. Ja kuten Kauppalehden uutinen kertoo, panostukset ovat mahdollisia jos niin halutaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1376
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ott-tanak-taitaa-rahanteon-rallin-mm-sarjassa-palkka-vain-nousee-vaikka-mestaruutta-ei-enaa-ole-tullut/37788257-8315-4388-b396-35786a3ce1cb
M-Sportilla on halutessaan resursseja rallitoimintaan. Ennen koronaa M-Sport teki reilun 60 miljoonan punnan liikevaihdolla noin 20 miljoonan punnan vuotuista liikevoittoa. Koronan aikana liikevoitto supistui, mutta oli yhä voitollinen muutamia miljoonia puntia. Ja kuten Kauppalehden uutinen kertoo, panostukset ovat mahdollisia jos niin halutaan.
Tämähän on tiedossa että Malcom ei ole mikään tuhlaajapoika, eikä kovin innokas palkanmaksaja. Luulempa että kaikki, siis todella ihan joka penni jonka Tänak saa on RBn rahoja, Malcol ei taatusti maksa hänelle pennin jeniä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5306
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.rallit.fi/lahteeko-ott-tanak-tiimistaan-tallipomo-aina-on-olemassa-b-suunnitelma/

Aina on olemassa B-suunnitelma. Tässä tapauksessa se tarkoittaisi todennäköisesti siirtymistä takaisin nuorempaan kuljettajakokoonpanoon. En realistisesti näe, että muut huippukuljettajat vaihtaisivat tallia, sillä heillä ei ole syytä siihen, Millener toteaa.
Ei kenenkään odottama jatko-osa, Fourmaux/Greensmith 2 - tulossa elokuvate... eikun siis M-Sportille 2024.
 
Ylös