MM-rallikausi 2024

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Nykyisen pisteenlaskun etu on tasainen suorittaminen ilman keskeytyksiä. Voittaa ei tarvitse. Siksi Növille saa kyllä katsoa pitkään peiliin jos tämän vielä onnistuu sössimään. Vanhalla systeemillä Ogierin kanssa olisivat käytännössä tasoissa. Nyt eroa paljon ja Növillen ei tarvitse enää ajaa voitosta. Kunhan tarkkailee muita ja ajaa rallit maaliin. Ogierin (ja muidenkin haastajien) tarvitsee taas voittaa ja ottaa max pisteet sunnuntaina joten riskiä on otettava.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo eihän voitosta sinänsä pisteitä anneta, mutta Neuville ja Tänak on saaneet kovia pisteitä sunnuntaikisoista.

Pistesysteemeitä ei voi suoraan verrata, koska jotkut tekee taktisia päätöksiä sen mukaan mistä pisteitä saa. Toki jotkut on ajaneet voittoja ihan vaan viime vuoden malliin sunnuntaina körötellen kuten Lappi Ruotsissa ja Kalle Safarissa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Twitterissä eräs käyttäjä esitti että on epäreilua jos Ogier voittaa mestaruuden skippailemalla kisoja, koska saa paremman lähtöpaikan.
Tähän voisi lanseerata uuden termin lähtöpaikkasuunnittelu. Se on vähän sama asia kun verosuunnittelu. eettisesti kyseenalaista mutta laillista
 

hiiri

Well-known member
Liittynyt
22.10.2022
Viestit
139
Voitettiin niitä mestaruuksia ennenkin osallistumatta kaikkiin kisoihin. 80-luvulla ennemmin sääntö kuin poikkeus.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Voitettiin niitä mestaruuksia ennenkin osallistumatta kaikkiin kisoihin. 80-luvulla ennemmin sääntö kuin poikkeus.
Silloin sai laskea pisteisiin vain 7-8 parasta kisaa. Edes tuota minimiä ei ajanut useinkaan kuin 2-3 kuskia per vuosi. Toisaalta usein kuskit ajoivat yli tuon minimin ja saivat sillä ruksattua keskeytykset tai jopa huonommat sijoitukset pois (esim Sainz 1990)
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Enemmän tämä Ogierin tilanne vertautuu Loebin mestaruuteen 2006, kun hän oli poissa neljä viimeistä kilpailua.
Jep. Silloin muistan viimeksi miettineeni, että kuinka huonoja ne muut ovat. Mielestäni Loeb vei lajin terävimmän kärjen vaatimustason uudelle tasolle, nykyään rallissakin pitää olla huippu-urheilija kaikilla osa-alueilla (muun muassa lajitaidot, fysiikka, henkiset ominaisuudet jne.), jos mestariksi meinaa. Ja se on pelkästään hyvä asia. Valitettavasti näitä huippuja näyttää olevan sarjassa mukana kovin vähän.
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Silloin sai laskea pisteisiin vain 7-8 parasta kisaa. Edes tuota minimiä ei ajanut useinkaan kuin 2-3 kuskia per vuosi. Toisaalta usein kuskit ajoivat yli tuon minimin ja saivat sillä ruksattua keskeytykset tai jopa huonommat sijoitukset pois (esim Sainz 1990)
Vuodesta 94 eteenpäin valmistajan pisteitä rupesi saamaan joka kisasta, joten oikeastaan vasta siitä asti tehdas kuljettajat ovat kiertäneet kaikki kilpailut kauden aikana.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jep. Silloin muistan viimeksi miettineeni, että kuinka huonoja ne muut ovat. Mielestäni Loeb vei lajin terävimmän kärjen vaatimustason uudelle tasolle, nykyään rallissakin pitää olla huippu-urheilija kaikilla osa-alueilla (muun muassa lajitaidot, fysiikka, henkiset ominaisuudet jne.), jos mestariksi meinaa. Ja se on pelkästään hyvä asia. Valitettavasti näitä huippuja näyttää olevan sarjassa mukana kovin vähän.
On mielestäni aika karkeaa sanoa, että vain mestarit olisivat huippu-urheilijoita kaikilla noilla mainituilla osa-alueilla. Takuulla ihan jokainen 2000-luvulla MM-rallissa podiumille ajanut täyttää nämä kriteerit - mestarit ovat sitten niitä, jotka ovat näissäkin asioissa ylivertaisia vertaistensa joukossa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Vuodesta 94 eteenpäin valmistajan pisteitä rupesi saamaan joka kisasta, joten oikeastaan vasta siitä asti tehdas kuljettajat ovat kiertäneet kaikki kilpailut kauden aikana.
ja samalla tehtiin rotaatio, jonka myötä täysiä MM-ralleja oli vain kymmenkunta. Mutta vielä 1994 vain 8 parasta kuljettajien tulosta laskettiin mukaan. Vain Kankkunen ja Auriol ajoivat täyden kauden.

https://www.juwra.com/season_1994_points.html

1995 sitten kausi lyheni 8 ralliin ja tehdastallit ajoi oikeasti täydet kaudet (paitsi Mitsu osallistui Portugaliin N-ryhmäläisillä).

1997 ralleja tuli taas enemmän kun rotaatio loppui, mutta ne oli lyhyempiä, ja kaikki osallistui kaikkiin
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
On mielestäni aika karkeaa sanoa, että vain mestarit olisivat huippu-urheilijoita kaikilla noilla mainituilla osa-alueilla. Takuulla ihan jokainen 2000-luvulla MM-rallissa podiumille ajanut täyttää nämä kriteerit - mestarit ovat sitten niitä, jotka ovat näissäkin asioissa ylivertaisia vertaistensa joukossa.
Toki. Kaikki 2000-luvulla podiumille ajaneet ovat ainakin fyysisiltä ominaisuuksiltaan huippu-urheilijoita, jos heitä verrataan, sanotaan nyt vaikka vuoden 1985 maailmanmestariin. Ja niin pitääkin olla, jos tämän rallikuplan ulkopuolisille halutaan perustella, että kyseessä on ihan oikea urheilulaji. Ja tämä mitenkään vuoden 1985 mestaria väheksymättä, armoton vetomies hän oli, ja on varmasti vieläkin, ajotaidoiltaan ehdoton huippu-urheilija. Loeb ja Ogier sitten olleet creme de creme, kun katsotaan kaikki osa-alueet yhteensä.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
332
Ennen wanhaan numeroryhmien aikakaudella vedettiin useampi vuorokausi käytännössä samoilla silmillä. Kyllä sekin kuntoa kysyi vaikka autot ei ihan niin tykkejä olleetkaan. EK kilometrien määräkin oli ihan toista luokkaa kuin nykyään joten nuotitukseen piti ja sai siihenkin uhrata aikaa enemmän kuin puoli päivää. Eli summa summarum se rallin urheilullisuuden vaatimus ei kyllä ole oleellisesti ainakaan kasvanut vaikka Löppönen olikin notkee poika nuoruusvuosinaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ennen wanhaan numeroryhmien aikakaudella vedettiin useampi vuorokausi käytännössä samoilla silmillä. Kyllä sekin kuntoa kysyi vaikka autot ei ihan niin tykkejä olleetkaan. EK kilometrien määräkin oli ihan toista luokkaa kuin nykyään joten nuotitukseen piti ja sai siihenkin uhrata aikaa enemmän kuin puoli päivää. Eli summa summarum se rallin urheilullisuuden vaatimus ei kyllä ole oleellisesti ainakaan kasvanut vaikka Löppönen olikin notkee poika nuoruusvuosinaan.
Kyllä urheilullinen vaatimus - niin kuin se ehkä perinteisessä mielessä ymmärretään - on varmasti kasvanut. Ensinnäkin kilpailu on kansainvälistynyt ja koventunut (kuten käytännössä kaikissa lajeissa), joten suoritustason vaihteluja lajin huipulla pärjääminen ei siedä enää ollenkaan samalla tavalla kuin 40-50 vuotta sitten.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Ennen wanhaan numeroryhmien aikakaudella vedettiin useampi vuorokausi käytännössä samoilla silmillä. Kyllä sekin kuntoa kysyi vaikka autot ei ihan niin tykkejä olleetkaan. EK kilometrien määräkin oli ihan toista luokkaa kuin nykyään joten nuotitukseen piti ja sai siihenkin uhrata aikaa enemmän kuin puoli päivää. Eli summa summarum se rallin urheilullisuuden vaatimus ei kyllä ole oleellisesti ainakaan kasvanut vaikka Löppönen olikin notkee poika nuoruusvuosinaan.
Nuotitusjakso oli pitkä, mutta rento. Ainakin Timo Mäkisen aikaan mentiin Montessa nuotituspäivän jälkeen vetämään kännit. Nykyinen ralliviikko on tosi intensiivinen aamusta iltaan videoita katsellen. Ja vastaavasti rallit oli ehkä pidempiä mutta niissä ajettiin "rennommin", ei hyökätty kymmenyksistä etenkin jos eroja oli minuuttitolkulla.

Toikin on vähän mutkat suoriksi että "useampi vuorokausi samoilla silmillä". RAC:ssa ajettiin kaksi vuorokautta samoilla silmillä, joissain muissa ralleissa yksi tai puolitoista. Monissa ralleissa oli ihan nykyisen kaltaiset yötauotkin.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Ennen wanhaan numeroryhmien aikakaudella vedettiin useampi vuorokausi käytännössä samoilla silmillä. Kyllä sekin kuntoa kysyi vaikka autot ei ihan niin tykkejä olleetkaan. EK kilometrien määräkin oli ihan toista luokkaa kuin nykyään joten nuotitukseen piti ja sai siihenkin uhrata aikaa enemmän kuin puoli päivää. Eli summa summarum se rallin urheilullisuuden vaatimus ei kyllä ole oleellisesti ainakaan kasvanut vaikka Löppönen olikin notkee poika nuoruusvuosinaan.
Ennen oli paremmin. 🤭
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Ottamatta kantaa siihen oliko rallien ajaminen fyysisesti vaikeampaa 40 vuotta sitten kuin nyt, niin rallien raskaus eiole verrannollinen siihen mitä vaaditaan rallin voittamiseen. Voittaminen on vaikeampaa koska kaikki treenaa enemmän ja paremmin kuin ennen. Ei joku 100 metrin juoksukaan kovin vaikeaa ole läpi suorittaa, mutta olympiavoitto onkin sitten eri asia.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Toki. Kaikki 2000-luvulla podiumille ajaneet ovat ainakin fyysisiltä ominaisuuksiltaan huippu-urheilijoita, jos heitä verrataan, sanotaan nyt vaikka vuoden 1985 maailmanmestariin. Ja niin pitääkin olla, jos tämän rallikuplan ulkopuolisille halutaan perustella, että kyseessä on ihan oikea urheilulaji. Ja tämä mitenkään vuoden 1985 mestaria väheksymättä, armoton vetomies hän oli, ja on varmasti vieläkin, ajotaidoiltaan ehdoton huippu-urheilija.
Salonen kuntoilee Akropoliksessa 85 ja osoittaa väitteenne epäurheilullisuudestaan vääräksi. ;)

 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Sesks ajaa Chilessä Rally1 Pumalla.

The two incredible results have allowed Sesks to find additional funding to allow for his next opportunity in Rally1. Rally Chile, the last gravel round of the championship, will give the young Latvian a chance to show his speed on unfamiliar roads. Although Sesks can look to benefit from familiar smooth and fast sections found in Rally Chile, this will still be a big challenge having never competed at the event before and having to make new pacenotes from scratch. The chance to drive in the event with the Puma is a great addition for not only Rally Chile themselves, but also the WRC.

Sesks' third opportunity to drive a Rally1 car in Chile is a testament to the continued commitment of the WRC Promoter in nurturing young talent into the top-flight category. Their ongoing support for emerging drivers has been pivotal in his breakthrough performances in Poland and Latvia, underscoring their dedication to advancing his career.
 
Ylös