MM-rallikausi 2025

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5767
Kimissä ja Rovanperässä on samankaltaisuutta fanien suusta. Molemmat miehet ovat kannattajien mielestä aivan uskomattomia vehkeellä kun vehkeellä. Päälajissa kummiskin renkaat ja auto pitää olla sopiva, että tulosta tulee. Minusta aivan samantasoisia ratin kääntäjiä kuin muutkin eli mistään ylivedoista talenteista ei voida puhua. Hyvällä kalustolla ja sopivilla renkailla lyömättömiä, mutta tämä Ruotsi osoitti viimeistään Rovanperän olevan ihan normaali rattimies eikä mikään ylitalentti.
Minä oikeastaan odotin jo Kallen tason laskevan kun ne luonnottomat hybridiromut saatiin siivottua pois. Kallen ylivoima perustui juuri hybdiriin, joita vanhan liiton miehet eivät saaneet kesytettyä.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1033
Sijainti
South Park
Minä oikeastaan odotin jo Kallen tason laskevan kun ne luonnottomat hybridiromut saatiin siivottua pois. Kallen ylivoima perustui juuri hybdiriin, joita vanhan liiton miehet eivät saaneet kesytettyä.
Kalle ajoi "ei hybrideillä" 19 ensimmäistä kilpailuaan pääluokassa. Eli tyngäksi jääneen kauden -20 ja kauden -21.
Näistä jäi käteen 2 voittoa ja 3 podiumia ja 9 muuta pistesijaa. Plus toki läjä ajettuja pohjia. Eli ihan ok sisääntulo sarjaan.
Kausi -21 olisi varmasti ollut vielä parempikin jos kausi -20 olisi ollut kokonainen ja kerryttänyt enemmän kokemusta.
Kaudella -22 kokemusta alkoi jo olla tuloksetkin sen mukaisia. Toyotan vahvoilla ollut auto myös auttoi.
Joten ehkä katsoisin kahta kisaa pidemmälle tätä kautta ennen kun julistaisin "Kallen ylivoima perustui juuri hybdiriin"

Tulee mieleen jutut kuinka Loebin ylivoima katoaa kun aktiivilukot poistuu kaudelle 2006.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1721
Minä oikeastaan odotin jo Kallen tason laskevan kun ne luonnottomat hybridiromut saatiin siivottua pois. Kallen ylivoima perustui juuri hybdiriin, joita vanhan liiton miehet eivät saaneet kesytettyä.
Edit: asiavirhe poistettu

Väitän että kokeneemmilla kuskeilla olisi pitänyt olla etua hybrideistä koska vyöllä oli yli 10v kokemus kisoista ja tehokkaista autoista. Se että esim Evans oli pulassa hybrideillä kertoo enemmänkin siitä, että hän menestyy autoilla jotka ovat helpompia. Kasarilla-ysärillä keskinkertaisuuksilla ei ollu asiaa kärkeen koska autot olivat vaikeita ajaa, helpot autot kaventaa tätä kuilua.
 
Viimeksi muokattu:

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
541
Kalle voitti ekan mestaruuden näytöstyyliin ilman hybridiä joten väitän että hybridillä ei ole mitään tekemista Kallen menestymiseen/ menestymättömyyteen.
Kalle on voittanut molemmat mestaruudet hybridillä... Joskaan en silti vielä vetäisi johtopäätöstä, että Kallen vauhti liittyisi siihen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1721
Kalle on voittanut molemmat mestaruudet hybridillä... Joskaan en silti vielä vetäisi johtopäätöstä, että Kallen vauhti liittyisi siihen.
Joo niinhän se olikin.....muistin väärin.
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2580
Kovia lausuntoja tosiaan jo kahden kisan jälkeen monen suusta. Kuten moni muukin täällä on todennut niin se jos mikä on mestarin merkki, että pystyy huononakin päivänä kairaamaan pistepussiin jotain pisteitä -ja sen Kalle on tehnyt. Pisteissä tosiaan täyden kauden ajavista tällä hetkellä toisena. Ei nyt varsinaisesti vielä mikään katastrofi, Evansilla on vain lähtenyt nyt lähes täydellisesti kausi liikkeelle.

Kallen parjaamisen sijaan nostaisin välillä esille myös Tänakin - kaveria pidetään ehkä absoluuttisesti nopeimpana kaikista, mutta niin vain Neuville oli samalla autolla Ruotsin lumillakin nopeampi. Liekö vähän samanlaisia sopeutumisvaikeuksia Hankookeihin kuin Kallella? Joskin ainakin omasta mielestäni jo viime kaudella oli vähän varjossa se murskaavaa vauhtia esittävä Tänak joihin ollaan aiemmin totuttu. Kovaa toki mennään silti.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
524
Evans on parempi kuin Suomessa yleisesti tai tällä palstalla suostutaan myöntämään. Sama pätee Neuvilleen.

Eli on siellä muitakin kovia kuskeja kuin Tänak, Ogier ja Rovanperä. Nämä kolme toki yhä hieman muita parempia, mutta ei se ero niin suuri ole.

Siihen nähden Rovanperä on ajanut fiksusti. Ei yliyrittämistä vaan otetaan se, mitä on otettavissa. 2-3 kisaa on hyvin aikaa löytää se paras vauhti ja luotto välineisiin ja olla hyvin vahvasti mestaruusjahdissa. Ihan mukaan ilmoittautumalla ei mestaruuksia tai edes yksittäisiä kisoja voiteta. Kaiken pitää ihan parhaillakin olla kohdillaan.

Ja kausi on tosiaan vielä alkukiihdytyksessä. Kaksi, hyvin omanlaistaan kisaa on takana.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5767
Edit: asiavirhe poistettu

Väitän että kokeneemmilla kuskeilla olisi pitänyt olla etua hybrideistä koska vyöllä oli yli 10v kokemus kisoista ja tehokkaista autoista. Se että esim Evans oli pulassa hybrideillä kertoo enemmänkin siitä, että hän menestyy autoilla jotka ovat helpompia. Kasarilla-ysärillä keskinkertaisuuksilla ei ollu asiaa kärkeen koska autot olivat vaikeita ajaa, helpot autot kaventaa tätä kuilua.
Autojen paino kasvoi sata kiloa ja painojakauma jne. varmasti mennyt täysin uusiksi. Alustaa pitänyt muuttaa painon kasvettua radikaalisti. Eiköhän siinä ole ollut ihan erilainen auto alla hybridiromujen kanssa. Evans ajoi kaudella 2023 ihan hyvin. Ei vaan taida olla riittävän tasainen kaveri.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1721
Autojen paino kasvoi sata kiloa ja painojakauma jne. varmasti mennyt täysin uusiksi. Alustaa pitänyt muuttaa painon kasvettua radikaalisti. Eiköhän siinä ole ollut ihan erilainen auto alla hybridiromujen kanssa. Evans ajoi kaudella 2023 ihan hyvin. Ei vaan taida olla riittävän tasainen kaveri.
autot meni täysin uusiksi, muuta rallissa kokemuksella on suuri merkitys ja silloin kun koko pakka menee uusiksi pitäisi kokeneilla kuskeilla olla etulyöntiasema ainakin teoriassa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1375
Autojen paino kasvoi sata kiloa ja painojakauma jne. varmasti mennyt täysin uusiksi. Alustaa pitänyt muuttaa painon kasvettua radikaalisti. Eiköhän siinä ole ollut ihan erilainen auto alla hybridiromujen kanssa. Evans ajoi kaudella 2023 ihan hyvin. Ei vaan taida olla riittävän tasainen kaveri.
Nojoo, aika kaukaa haettua. Sinänsä tuon tason kaverit laskee vaikka pulkalla saunan katolta. Pikkujutuista tuo yleensä kiinni ja näkisin, että uusi rengas on käytännössä ainoa syy mikä tuottanut ongelmia mm. Kallelle.

Sinänsä en kyllä mitenkään ole ns. huolissani, eiköhän se tuosta lähde "normaaliin" kyytiin taittumaan kauden edetessä.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
993
Kallen parjaamisen sijaan nostaisin välillä esille myös Tänakin - kaveria pidetään ehkä absoluuttisesti nopeimpana kaikista, mutta niin vain Neuville oli samalla autolla Ruotsin lumillakin nopeampi. Liekö vähän samanlaisia sopeutumisvaikeuksia Hankookeihin kuin Kallella? Joskin ainakin omasta mielestäni jo viime kaudella oli vähän varjossa se murskaavaa vauhtia esittävä Tänak joihin ollaan aiemmin totuttu. Kovaa toki mennään silti.
Tänak olisi luultavasti voittanut rallin aika reilustikin, jos ei olisi joutunut säästämään moottoria.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
552
Sijainti
Peraehikiae
Kyllä siihen varmasti voi vaikuttaa jo ennen kautta luokitellut osat että mihin alustaan ja ralleihin haetaan optimia ja missä ralleissa sitten kärsitään toisten rallien kustannuksella.

Ainakin joskus aiempina vuosina mm. lukkojen rampit oli jotenkin rajattu että jo ennen kauden alkua luokiteltiin autoon tietty määrä käytettävissä olevia osia eri mitoituksella/asetuksella ja niillä sitten mentiin koko kausi ilmeisesti läpi. Ja siis ennen kauden alkua piti päättää millaisiin ralleihin haetaan optimia toisen rallin kärsiessä tai käytännössä haettiin sopivaa kompromissia jotta saataisiin ns. maksimitulos näillä reunaehdoilla koko kaudesta. En tiedä mitkä kaikki osat ovat tuollaisen luokituksen piirissä eli mitä kaikkia asioita pitää osata painottaa jo ennen kauden alkua ja pääsääntöisesti testien tai aikaisempien kausien perusteella. Yritin hieman kaivella tuosta lisätietoa mutta on varmaan aika sisäpiirin tieto eikä nosita FIA:n dokumenteista Erkkikään kaiva tuota tietoa esille. Rajattomasti ei saa kuitenkaan kauden aikana osia vaihdella toisenlaisiin, muutenhan ne tehtäisiin joka kisaan täysin uusiksi eri komponenteilla jne.

Sitä en tiedä että luokitellaanko nuo osat auto/kuljettajakohtaisesti vai kaikille sarjaan ilmoitetuille kuljettajille/tiimi. Olettaisin että luokitellaan autokohtaisesti jotta eri kuljettajat eivät joutuisi kärsimään osien "hyvästä toimivuudesta" vain tallikaverin autossa ja ajotyylissä.

Jopa tuollaiset asiat voivat vaikuttaa siihen miksi Kalle ei ole jyväskylässä oikein menestynyt pääluokassa. Tähän perustuu siis ennustukseni siitä että Kalle voittaa jyväskylässä tänä vuonna suvereenisti;)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8818
Sijainti
Vantaa
Edit: asiavirhe poistettu

Väitän että kokeneemmilla kuskeilla olisi pitänyt olla etua hybrideistä koska vyöllä oli yli 10v kokemus kisoista ja tehokkaista autoista. Se että esim Evans oli pulassa hybrideillä kertoo enemmänkin siitä, että hän menestyy autoilla jotka ovat helpompia. Kasarilla-ysärillä keskinkertaisuuksilla ei ollu asiaa kärkeen koska autot olivat vaikeita ajaa, helpot autot kaventaa tätä kuilua.
En pitäisi asiaa noin yksinkertaistettuna, että pelkkä hybridin tuoma "vaikeuslisä" olisi Evansilla ollut ongelmana. Eiköhän kokonaisuus siitä, ettei auto ole omaan käteen sopiva, ollut vauhdin ongelmana. Kyllähän aiempina vuosi kymmeninä näitä muutaman kisan yllättäjiä on ollut. Nyt jokaiseen ralliin osallistuu kaikki kärkikuskit (pl. Ogier), jolloin yllätyksiin ei ole mahdollisuutta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1721
En pitäisi asiaa noin yksinkertaistettuna, että pelkkä hybridin tuoma "vaikeuslisä" olisi Evansilla ollut ongelmana. Eiköhän kokonaisuus siitä, ettei auto ole omaan käteen sopiva, ollut vauhdin ongelmana. Kyllähän aiempina vuosi kymmeninä näitä muutaman kisan yllättäjiä on ollut. Nyt jokaiseen ralliin osallistuu kaikki kärkikuskit (pl. Ogier), jolloin yllätyksiin ei ole mahdollisuutta.
Joo ne saattaa olla pieniäkin asioita jotka vaikuttaa itseluottamukseen jos jostainsyystä tuntee olonsa epämukavaksi ja kun menettää itseluottamuksen homma vaan vaikeutuu entisestään ja ajaminen muuttuu väkisin puurtamiseksi ja yliyrittämiseksi js siihen vähän paineita päälle niin huono kierre on valmis. Pidän kyllä Evanssia kovana kuskina, muutamat esitykset esim Jyskälässä on ollu sitäluokkaa, ettei hän voi huono olla.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
178
Niin Jouhki nyt tais olla viimeinen ihminen "jyrähtään" moisista välivuosien vaikutuksista. Itse kun ollut moisia sinne neuvottelemassa. Toimeksiannosta toki. Hyviä pointteja toki muuten jutussa.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
178
Palanderikin vielä avannee sanaisen arkkunsa Kallen suhteen. Mut joo. Kalle voittaa Safarin ja kukaan ei muista enään miten meni Montessa ja Ruotsissa.
 
Ylös