Kyllä siihen varmasti voi vaikuttaa jo ennen kautta luokitellut osat että mihin alustaan ja ralleihin haetaan optimia ja missä ralleissa sitten kärsitään toisten rallien kustannuksella.
Ainakin joskus aiempina vuosina mm. lukkojen rampit oli jotenkin rajattu että jo ennen kauden alkua luokiteltiin autoon tietty määrä käytettävissä olevia osia eri mitoituksella/asetuksella ja niillä sitten mentiin koko kausi ilmeisesti läpi. Ja siis ennen kauden alkua piti päättää millaisiin ralleihin haetaan optimia toisen rallin kärsiessä tai käytännössä haettiin sopivaa kompromissia jotta saataisiin ns. maksimitulos näillä reunaehdoilla koko kaudesta. En tiedä mitkä kaikki osat ovat tuollaisen luokituksen piirissä eli mitä kaikkia asioita pitää osata painottaa jo ennen kauden alkua ja pääsääntöisesti testien tai aikaisempien kausien perusteella. Yritin hieman kaivella tuosta lisätietoa mutta on varmaan aika sisäpiirin tieto eikä nosita FIA:n dokumenteista Erkkikään kaiva tuota tietoa esille. Rajattomasti ei saa kuitenkaan kauden aikana osia vaihdella toisenlaisiin, muutenhan ne tehtäisiin joka kisaan täysin uusiksi eri komponenteilla jne.
Sitä en tiedä että luokitellaanko nuo osat auto/kuljettajakohtaisesti vai kaikille sarjaan ilmoitetuille kuljettajille/tiimi. Olettaisin että luokitellaan autokohtaisesti jotta eri kuljettajat eivät joutuisi kärsimään osien "hyvästä toimivuudesta" vain tallikaverin autossa ja ajotyylissä.
Jopa tuollaiset asiat voivat vaikuttaa siihen miksi Kalle ei ole jyväskylässä oikein menestynyt pääluokassa. Tähän perustuu siis ennustukseni siitä että Kalle voittaa jyväskylässä tänä vuonna suvereenisti
