MM- taistelu 2012

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Se on hankala tehdä siitä kuskista renkipoikaa, joka on aina Räikkösen edessä lähtöruudukossa ja on viime kisoissakin ollut vakuuttavampi kisavauhdin suhteen.

Räikkönen on jo teoriassa ulkona mestaruustaistosta, koska mies ei ikinä pääse lähtemään top3 ruuduista ja täten kisaamaan voitosta. Jos Räikkönen joskus pääsisikin top3 ruutuun niin siinä olisi Ranskis edessä.

Sekoitat TAAS Kimin Massaan. Massa legenda jo eläessään:eek::eek::eek::eek:.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Se on hankala tehdä siitä kuskista renkipoikaa, joka on aina Räikkösen edessä lähtöruudukossa ja on viime kisoissakin ollut vakuuttavampi kisavauhdin suhteen.

Räikkönen on jo teoriassa ulkona mestaruustaistosta, koska mies ei ikinä pääse lähtemään top3 ruuduista ja täten kisaamaan voitosta. Jos Räikkönen joskus pääsisikin top3 ruutuun niin siinä olisi Ranskis edessä.
Pistetilanne on se joka ratkaisee tallimääräyksien käytön ja tällä hetkellä Kimi on yli 20 pistettä Grosjeania edellä pisteissä ja siksi Kimillä on Grosjeania paremmat mahdollisuudet voittaa mestaruus, joten siinä suhteessa on helppo määrätä Grosjean auttamaan Kimiä mestaruustaistelussa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8446
Sijainti
Vantaa
Pistetilanne on se joka ratkaisee tallimääräyksien käytön ja tällä hetkellä Kimi on yli 20 pistettä Grosjeania edellä pisteissä ja siksi Kimillä on Grosjeania paremmat mahdollisuudet voittaa mestaruus, joten siinä suhteessa on helppo määrätä Grosjean auttamaan Kimiä mestaruustaistelussa.
Mites täällä aletaan toivoa jo tallimääräyksiä Kimille? Pari kolme vuotta (tosin silloi n ei ollut vielä sallittuja) vastaavassa tilanteessa tuli älämölö asiasta. Aivan vastaava tilanne, että Fernando oli ainut MM-kandi Ferrarilla. Silloin tilanne oli sillä lailla selvempi, että Massa ei pärjännyt vauhdissa. Minusta sinäänsä fiksua, mutta kilpailullisesti erittäin huono juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13723
"Helppo määrätä"... Heh, kausi alle puolivälin ja 1 kisa voi muuttaa kuskien järjestyksen :D
 
Viimeksi muokattu:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Pafilla 2,75. Jostain löytynee isompikin.
Alonsoa vastaan olin lyömässä ja lähinnä forumin prosenttiheepojen kanssa.

Eli jos saan kertoimen kaksi tai enemmän sille, että Alonso ei voita mestaruutta, lyön heti petsit sisään. En jaksa uskoa, että yksikään kaupallinen toimisto moiseen sekopäisyyteen lähtee. Forumin todennäköisyystieteilijät saattavat olla eri juttu.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mites täällä aletaan toivoa jo tallimääräyksiä Kimille? Pari kolme vuotta (tosin silloi n ei ollut vielä sallittuja) vastaavassa tilanteessa tuli älämölö asiasta. Aivan vastaava tilanne, että Fernando oli ainut MM-kandi Ferrarilla. Silloin tilanne oli sillä lailla selvempi, että Massa ei pärjännyt vauhdissa. Minusta sinäänsä fiksua, mutta kilpailullisesti erittäin huono juttu.
Hienoa yleistämistä, Hermanni! Hartsa76 ei ollut pari-kolme vuotta sitten liittynyt tänne edes.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pistetilanne on se joka ratkaisee tallimääräyksien käytön ja tällä hetkellä Kimi on yli 20 pistettä Grosjeania edellä pisteissä ja siksi Kimillä on Grosjeania paremmat mahdollisuudet voittaa mestaruus, joten siinä suhteessa on helppo määrätä Grosjean auttamaan Kimiä mestaruustaistelussa.
Toisaalta merkkipisteistä ajaminen edellyttää että molemmat kuskit ajavat niin ylös kuin pystyvät. Ferraria ei löydä sillä, että Grosjean alkaa nostelemaan jotta Kimi pysyisi kyydissä.

Toistaiseksi kun kuskit ovat peräkkäisillä sijoilla maaliin ajaneet, on Kimi yleensä ollut muutenkin edellä. Loppukaudesta ehkä jälkiviisaina voidaan laskeskella, mitä jos ne keikautettais noin tai näin päin :eek:
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Pistetilanne on se joka ratkaisee tallimääräyksien käytön ja tällä hetkellä Kimi on yli 20 pistettä Grosjeania edellä pisteissä.
Vanhalla pistesysteemillä 8 pistettä. Nykyinen pistejärjestelmä hämää jos ei mieti miten "helposti" sen 20 pistettä nykyään saa. Sama oli Valencian jälkeen kun Alonso johti sarjaa 20 pisteellä niin jotkut sanoivat, että sitä ei ota enään kukaan kiinni. Nyt Alonso oli kerran toinen ja enään ei tarvita kuin keskeytys ja Webber on kerran neljäs niin johtoa onkin enää yksi piste, ellei joku muu neljän kärjestä livahda ohi.

Mitä tallimääräyksiin tulee tässä vaiheessa kautta, niin eroa pitäisi olla yli 50 pistettä, että siinä olisi mitään järkeä. Ja toisekseen sillä kuskilla jota autetaan, pitäisi itsellään olla hyvät mahdollisuudet mestaruuteen. Lotuksen tapauksessa on ihan sama mihin kuskit sijoittuvat MM pisteissä, koska kumpikaan tuskin pääsee kolmen kärkeen ja vaikka pääsisi niin eipä sillä mitään väliä ole jos ei mestaruutta voita. Tallilla sen sijaan on mahdollisuutet vaikka valmistajien sarjan toiseen sijaan ja siitä saa rahaa ja paljon. Mutta siihen tarvitaan molempia kuskeja ja se onkin Lotuksen paras ase Ferraria ja McLarenia vastaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä tallimääräyksiin tulee tässä vaiheessa kautta, niin eroa pitäisi olla yli 50 pistettä, että siinä olisi mitään järkeä.
Tuolla perusteella siis Alonsolla ja Rosbergilla olisi "oikeutus" ykköskuskiasemaan jo nyt. Alonso toki ei moista tarvitse, kun on ykköskuski muutenkin. Jos Button jatkaa alisuorittamista, Lewis nousee samaan kategoriaan pian, ehkä jo seuraavassa kisassa.
Ja toisekseen sillä kuskilla jota autetaan, pitäisi itsellään olla hyvät mahdollisuudet mestaruuteen.
No, ainakin mahdollisuudet. Sillä panostamisella yhteen kuskiin niitä mahdollisuuksia parannetaan. Näin tasaisilla voimasuhteilla ja ennen kauden puoliväliä yhdenkään viidestä kärkitiimistä ei kannata vielä nostaa käsiä pystyyn mestaruuksien suhteen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vanhalla pistesysteemillä 8 pistettä. Nykyinen pistejärjestelmä hämää jos ei mieti miten "helposti" sen 20 pistettä nykyään saa. Sama oli Valencian jälkeen kun Alonso johti sarjaa 20 pisteellä niin jotkut sanoivat, että sitä ei ota enään kukaan kiinni. Nyt Alonso oli kerran toinen ja enään ei tarvita kuin keskeytys ja Webber on kerran neljäs niin johtoa onkin enää yksi piste, ellei joku muu neljän kärjestä livahda ohi.
Se on aika sama onko Grosjean reilut 20 pistettä Kimiä perässä, kun hän on jo 68 pistettä Alonsoa jäljessä. Puh pah pelistä pois...
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Tuolla perusteella siis Alonsolla ja Rosbergilla olisi "oikeutus" ykköskuskiasemaan jo nyt. Alonso toki ei moista tarvitse, kun on ykköskuski muutenkin. Jos Button jatkaa alisuorittamista, Lewis nousee samaan kategoriaan pian, ehkä jo seuraavassa kisassa.
Oikeutus ehkä, muttei se muuta mitään, koska Mersulla ei kerkiä enää kolmen kärkitiimin kyytiin kuin harvoin ja kuten mainitsit niin Alonsolla se ykköskuski status olisi varmaan vaikka Massa johtaisi pisteissä.

No, ainakin mahdollisuudet. Sillä panostamisella yhteen kuskiin niitä mahdollisuuksia parannetaan. Näin tasaisilla voimasuhteilla ja ennen kauden puoliväliä yhdenkään viidestä kärkitiimistä ei kannata vielä nostaa käsiä pystyyn mestaruuksien suhteen.
Niin minä laskin mahdollisuudeksi muutkin kuin matemaattiset ja olen sitä mieltä, että Red Bull on liian nopea ja Alonso liian tasainen, että muilla olisi hyviä mahdollisuuksia kolmen kärkeen. Tokihan mitä vaan voi tapahtua, mutta pointtini olikin miettiä asiaa Lotus tallin kannalta ja miten se vaikuttaisi heidän tuloksiinsa jos toista kuljettajaa alettaisiin tukemaan enemmän kuin toista. Itse näen ettei siitä olisi mitään hyötyä vaan enemmänkin menetettäisiin tallipisteitä ja tilanne olisi sama kuin Ferrarilla ja McLarenilla.
 
Viimeksi muokattu:

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Tapahtunut jo tällä kauidella, niin mitä sä oikein odottelet?
Se ei ole mikään tallimääräys samassa merkityksessä jos tallin autot on liikkeellä niin erilaisilla taktiikoilla että on kaikkien kannalta fiksua että vaihdetaan radalla sijoituksia. Sama olisi tehty toisinkin päin, eri asia että olisiko Kimiä kiinnostanut totella...
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Se ei ole mikään tallimääräys samassa merkityksessä jos tallin autot on liikkeellä niin erilaisilla taktiikoilla että on kaikkien kannalta fiksua että vaihdetaan radalla sijoituksia. Sama olisi tehty toisinkin päin, eri asia että olisiko Kimiä kiinnostanut totella...
Ihan sama sinänsä, koska ovat sallittuja. Täällä yritetään saada draamaa aikaan vähäpätöisestä asiasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin minä laskin mahdollisuudeksi muutkin kuin matemaattiset ja olen sitä mieltä, että Red Bull on liian nopea ja Alonso liian tasainen, että muilla olisi hyviä mahdollisuuksia kolmen kärkeen. Tokihan mitä vaan voi tapahtua, mutta pointtini olikin miettiä asiaa Lotus tallin kannalta ja miten se vaikuttaisi heidän tuloksiinsa jos toista kuljettajaa alettaisiin tukemaan enemmän kuin toista. Itse näen ettei siitä olisi mitään hyötyä vaan enemmänkin menetettäisiin tallipisteitä ja tilanne olisi sama kuin Ferrarilla ja McLarenilla.
Ottaen huomioon, että enemmän kuin puoli kautta on on jäljellä paljon voi vielä tapahtua. Kuten itsekin aikaisemmin tähän ketjuun kirjoitin, en usko niiden, jotka ovat jo tasaisen suorituskyvyn löytäneet (Ferrari, Lotus, Red Bull) enää alkavan flopata, yksittäisiä kisoja toki lukuunottamatta (kuten Vettelin ja Grosjeanin moottorit Valenciassa).

Mutta jos McLaren ja Mercedes myös löytävät jyvän, eli tasaisen suorittamisen, taistelu on tiukkaa. Ensinmainituilla on etumatkaa, mutta näin pienillä eroilla yksi päivitys saattaa muuttaa olennaisesti voimasuhteita, kyse kun on kymmenyksistä. Parit kaksoisvoitot McLarenille ja ollaankin taas ihan uudessa tilanteessa - varsinkin jos niille ensinmainituille sattuukin vähän huonompi kisa.

Alonso tosin sanoi, että nopea(mutkaise)t radat sopivat Ferrarille, ja loppukaudesta niitä löytyy aika monta. Perinteisesti niillä pärjännyt Red Bull ei tänä vuonna ole niin itsestäänselvästi ollut niillä yhtä hyvä, vaikka Webber nyt Silverstonessa voittikin.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Ottaen huomioon, että enemmän kuin puoli kautta on on jäljellä paljon voi vielä tapahtua. Kuten itsekin aikaisemmin tähän ketjuun kirjoitin, en usko niiden, jotka ovat jo tasaisen suorituskyvyn löytäneet (Ferrari, Lotus, Red Bull) enää alkavan flopata, yksittäisiä kisoja toki lukuunottamatta (kuten Vettelin ja Grosjeanin moottorit Valenciassa).

Mutta jos McLaren ja Mercedes myös löytävät jyvän, eli tasaisen suorittamisen, taistelu on tiukkaa. Ensinmainituilla on etumatkaa, mutta näin pienillä eroilla yksi päivitys saattaa muuttaa olennaisesti voimasuhteita, kyse kun on kymmenyksistä. Parit kaksoisvoitot McLarenille ja ollaankin taas ihan uudessa tilanteessa - varsinkin jos niille ensinmainituille sattuukin vähän huonompi kisa.

Alonso tosin sanoi, että nopea(mutkaise)t radat sopivat Ferrarille, ja loppukaudesta niitä löytyy aika monta. Perinteisesti niillä pärjännyt Red Bull ei tänä vuonna ole niin itsestäänselvästi ollut niillä yhtä hyvä, vaikka Webber nyt Silverstonessa voittikin.
Toisaalta kun on näin tasaista ja tiukkaa niin ison eron kiinni ottaminen ilman toisten epäonnea on vaikeampaa, mutta tottahan se on, että mitä tahansa voi aina tapahtua. Eikä talleissa voida koskaan heittää kirvestä kaivoon vaikka joku olisikin sitä mieltä, että turhaan tässä enään taistellaan. Samalla kuitenkin selvä panostus vain yhteen kuljettajaan tässä vaiheessa kautta on iso riski, jonka onnistuminen on epävarmaa ja epäonnistuessa käteen ei jää mitään ja valmistajien sarjassa häviää pahimmillaan pari kolme sijaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Samalla kuitenkin selvä panostus vain yhteen kuljettajaan tässä vaiheessa kautta on iso riski, jonka onnistuminen on epävarmaa ja epäonnistuessa käteen ei jää mitään ja valmistajien sarjassa häviää pahimmillaan pari kolme sijaa.
Totta, enkä usko muiden huipputallien Ferraria lukuunottamatta vielä moisia päätöksiä tekevänkään. Liian aikainen vaihe kaudesta siihen. Mersulla ja McLarenilla pistetilanne siihen voisi antaa aihetta, mutta Schumacherin ja Buttonin siirtäminen kakkoskuskiksi tässä vaiheessa ei parantaisi tallin henkeä, maailmanmestareitakin kun ovat molemmat.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se on aika sama onko Grosjean reilut 20 pistettä Kimiä perässä, kun hän on jo 68 pistettä Alonsoa jäljessä. Puh pah pelistä pois...
Pari voittoa putkeen Kimille tai Grosjeanille ja kumpi tahansa on mestaruustaistossa mukana. Ja Maldis jyrää Alonson..
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pari voittoa putkeen Kimille tai Grosjeanille ja kumpi tahansa on mestaruustaistossa mukana. Ja Maldis jyrää Alonson..
Grosjeanille ei edes riitä että voittaa pari kisaa putkeen. Ei vaikka Maldonado jyräisi Alonson jokaisessa kisassa. Maldonadon pitäisi vielä jyrätä joka kisassa myös Vettel, Webber ja Hamilton.
 
Ylös