Monacon Aika-Ajot

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
*wruuum* sanoi:
Miljoona kertaa hidastuksena tuon incarin katsoin ja pakko se on myöntää, on se kaiken kaikkiaan aivan käsittämättömän ihmeellinen suoritus ja virhe seitsemän kertaiselta maailmanmestarilta. Tosin ymmärsin jo, että ilmeisesti myös itse myönnät, että teko oli tahallinen?
Kyllähän minä myönnän että tuo teko oli niin tahallinen kuin vain tahallinen voi olla. En myöskään totaalisesti hyväksy tuollaista. Oikeudenmukaisuuden vuoksi Schumi olisi pitänyt pudottaa toiseen ruutuun ja Lonsolle antaa paalu, mutta ei formuloissa ennenkään olla menty oikeudenmukaisuuden mukaan, joten kautta/kisaa ajatellen parempi näin. Mitä kovempi taisto saadaan maailmanmestaruudesta aikaiseksi sen parempi. Itseäni ei kiinnosta taistelut muista sijoista, mestaruus on se joka merkitsee ja jos siitä ei saada taistelua aikaiseksi niin mitä järkeä koko hommassa on, kärjessä emme näe juuri koskaan ohituksia ja ketä kiinnostaa ohitukset jossain kymmenen sakin ulkopuolella.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Mr Natural sanoi:
Hukkaan meni sitten Schumin vuosia vaalittu työ paremman maineen hankkimiseksi. Sääli, mut ei näytä olevan saksalaisessa miestä kilpailemaan reilun pelin hengessä, vieläkään.

Ja tuomio: DSQ Schumille tähän kisaan ja muut pykälällä eteenpäin lähtöruudukossa. Lisäksi FIA:n olisi jo aika palauttaa aika-ajojen viimeinen osio viime vuoden mukaiseksi (tyhjillä tankeilla), ettei vastaavaa pääse tapahtumaan tästä eteenpäin. Noihin blokkailutilanteisiinkin alkaa jo vähän kyllästyä.

Eli haluaisit tappaa tuon pienenkin mestaruus jännitteen :alppu: Olet tainnut tottua näihin mitään sanomattomiin kausiin, joissa mestari kruisailee suurin piirtein yhdellä kädellä voitosta voittoon.
 

Speed12

Laiska Jäsen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
86
Sijainti
Skugeli, Espoo
Petkuttaminen pudotti Schumin 22.ruutuun

Turun Sanomat, Monte Carlo

HEIKKI KULTA

Petkuttaminen kasvoi formula 1 -urheilussa massiivisiin mittasuhteisiin. Seitsenkertainen maailmanmestari Michael Schumacher menetti paalupaikkansa Monacon Grand Prix -kisaan, kun tuntikausien tuomarikäsittelyn jälkeen pudotettiin viimeiseen lähtöruutuun.

Schumacher ajaa vimmatusti maailmanmestaruudesta ja tarvitsee näköjään kaikki konstit käyttöön tavoittaakseen MM-kruunua kantavan Fernando Alonson.

Monacon kilpailussa paalupaikka on enemmän kuin puoli voittoa. Kun Schumacher oli kärjessä ja ajoaika oli vähissä, veteraani lavasti ajovirheen, joka johti keltaisia varoituslippuja vaatineeseen ulosajoon.

Schumacher pääsi, mihin pyrkikin. Alonson paalua enteillyt ryntäys pysähtyi ja espanjalainen joutui hampaita kiristellen nielemään tappiotaan.

Vakiojäsen Tony Scott-Andrewsin johtama tuomarineuvosto ruoti tapausta Suomen aikaa lähes keskiyöhön asti. Renaultin Giancarlo Fisichellalle mätkäistiin heti kättelyssä aika-ajofinaalin kolme nopeinta kierrosaikaa hylännyt rangaistus David Coulthardin jarruttamisesta.

Schumacherin rikkeen todistaminen ja kuljettajan rankaiseminen osoittautui sitten äärimmäisen kiperäksi tehtäväksi.

Rangaistuksena Schumacherin kierrosajat hylättiin ja hänet määrättiin starttaamaan kaikkien muiden autojen takaa.

Julkaistu 28.5.2006 0:06:04

Täysin oikea ratkaisu Scott-Andrewsilta. Ehkä vakiotuomarin nimeäminen olikin hyvä asia...
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
the flying finn sanoi:
No just eli kausi on ohi :thumbdown No näppäillään ensi kaudella sitten jos vaikka näkisimme sitten taistelua.

Kyllä, säännöt pitää olla Schumillekkin mutta olisi rangaistus voinut olla pienempikin. Käytännössä mestaruus ratkesi tuohon. Tosi jännä kisa varmaan huomenna, kolmen kärjen voi jo nyt sanoa 1. Lonso voittaa lähes kierroksella 2. Kimi 3. Monty Täytyy vain toivoa, että ekassa mutkassa rysähtää vaikka Webber ja Lonso yhteen.
 
Viimeksi muokattu:

pulteri

Well-known member
Liittynyt
22.5.2006
Viestit
53
Jeees :ahem: :ahem: :ahem: Eivät kehdanneet olla rankaisematta skumia noin törkeästä tempusta! Ihan hyvä, kyllä ne säännöt pitää olla skumillakin, vaikka ferkku olisi kuinka tärkeä tahansa formuloille :tongue:
 

Gessle

Well-known member
Liittynyt
26.4.2006
Viestit
197
Oikeus voitti ja toivottavasti huomenna... ööh tänään... soi Maamme-laulu :)
 

Team Trabant

Jokapaikanhöynä
Liittynyt
9.12.2000
Viestit
449
Sijainti
Rinnakkaistodellisuus
Jess! Just olin kirjoittamassa siitä kuinka on taas kahdet eri säännöt käytössä kun ferkku on kilpailukykyinen mutta tästähän tulee mielenkiintoista kun on (vihdoin) samat säännöt kaikille.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Mikkoz84 sanoi:
Niin tuo kyllä voi vaikuttaa, taistelihan Schumi jopa itse Häkää vastaan mestaruudesta :eek:
Schumi sai kyllä maineensa viimeistään jo tempusta, jonka hän teki Austraiassa Hillille. Itse kyllä vieritän siitä syytä myös Hillin niskaan - tyhmä kuskihan sekin oli, kun lähti ohittamaan niin onnettomasta välistä. Tätä ennen oli tapahtunut toki jo Macaon temppu kokonaan eri sarjassa, mutta siihen asti sitä temppua oli varmaan pidetty yksittäisenä hairahduksena, jota ei paljoa muisteltu. Voi olla, että JJ:n tilanne Benettonilla vaikuttaa myös kuvaan siitä, miten aina on pelattu hänen pussiinsa. JJ:hän paitsi loukkaantui Benettonin ratissa, myös huhujen mukaan joutui ajelemaan kisoja viallisella autolla ja myöhemmin korvattiin tähtikuljettaja Jos Verstappenilla.

Mitä Sennaan tulee, niin itselläni on ainakin muistot hänestä nimenomaan lievästi kusipäisenä mulkerona, eikä minään suurena herrasmiehenä. En sitten tiedä, miksi asia mielestäni on näin. Senna on myös "jostain kumman syystä" nostettu nykyään kultatuolille, vaikka esim. arkkivihollisensa Prost otti häntä enemmän mestaruuksia. Prostista kyllä ajoittain mainitaan, mutta hän ei ole ollenkaan niin paljon esillä kuin Senna. Toisaalta, olihan Prostillakin synkät hetkensä.

Siitä ei tietenkään ole epäilystä, etteivätkö Schumi ja Senna ole/olleet rattimiehiä parhaasta päästä. Schumin mestaruuksien arvoa alentaa kyllä kieltämättä se, että hän ei ole ikinä joutunut ajamaan tallikaverinsa kanssa kilpaa, toisin kuin esim. Prost ja Senna.
Mikkoz84 sanoi:
No en tiedä rikkoiko sääntöä, mutta aika törkeää on jarruttaa sellaisessa sumussa keskellä mutkaa
Eikös ole parempi kuitenkin jarruttaa mutkassa eikä suoralla? :wink: Coulthard kyllä kieltämättä osasi estellä vastustajaa aina sopivasti (esim. joku vuosi Japanissa kierroksen jääneenä), mutta eipä hän ikinä itse kyllä mestaruudesta taistellut, joten kyseessä on vähän eri asia.

Mr Natural sanoi:
Lisäksi FIA:n olisi jo aika palauttaa aika-ajojen viimeinen osio viime vuoden mukaiseksi (tyhjillä tankeilla)
Tämä on vähintä, mitä voitaisiin tehdä. Viimeinen sessio on todellinen antikliimaksi, kun vertaa aika-ajojen alkuvaiheeseen. Ja vaikka kyseessä onkin vain pisara valtameressä, niin mielestäni F1:lle tuli aika paljon negatiivista julkisuutta, kun Alonson (?) käskettiin taannoisessa kisassa lisätä bensan kulutusta sen köröttelyn keskellä. Hohhoijaa...

Toinen erittäin paljon parannusta kaipaava seikka ovat nykyiset aika-ajojen tv-grafiikat. Ihan hullua yrittää ottaa tolkkua niistä ajoista, jos ei lajia ymmärrä. Siellä Ralf Schumacherille palaa vihreä yms., vaikka mies on pääsemässä vasta kymmenenneksi. Taisi jopa sijoitus 1 vilahtaa grafiikassa, kun joku ajoi kymmenenneksi. Kärkikuljettajien aikoja ei voi vertailla keskenään, kun niitä ei ikinä näytetä. Putoamisrajan yläpuolellekin olisi mielenkiintoista nähdä, koska sieltähän ne tyypit tippuvat sinne alapuolelle, kun muut tulevat ohi.

Ja jos vielä vähän spekuloisin kilpailua niin tämän päivän aika-ajotulos olisi ehkä luvannut kisaan ehkä parempaa kuin mihin nyt päädyttiin. Nyt Alonso pääsee parhaimmillaan ajamaan kärjessä koko kisan, jos Räikkönen jää pussiin. Toisaalta nyt Räikkönen pääsi paremmalle puolelle rataa, eikä Fisichella ole tulossa heti ohi. Ja Rosberg nousi ilmeisesti sijalle 8. :)

Webberistä ei kyllä tiedä, mitä se Räikkösen pään menoksi vielä touhuaa. Toivottavasti Räkä pääsee muuallekin kuin poskelle ja nähdään pitkästä aikaa kunnon kilpailua. Veikkaan, että Fisichella torppaa superstartilla ensimmäisessä mutkassa jonkun perään sellaista kyytiä, että turva-auton perässä körötellään ainakin 6 kierrosta. Tuolla radalla voi kyllä tulla melko yllättäviä muutoksia taktiikkaan lennosta, kun Super Agurit yrittävät oikaista uima-altaan yli.

Ferrarit olisivat voineet olla kyllä vaikea ohitettavia, kun näyttäisivät kulkevan selvästi muita lujempaa tuolla Monacossa (288 vs. 284 km/h).

Huomasitteko, että Schumi hävisi tallikaverilleen aika-ajot? Kyllä oli Ferrarin päivä! :D
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Team Trabant sanoi:
Jess! Just olin kirjoittamassa siitä kuinka on taas kahdet eri säännöt käytössä kun ferkku on kilpailukykyinen mutta tästähän tulee mielenkiintoista kun on (vihdoin) samat säännöt kaikille.
Aivan vitun mielenkiintoista, suorastaan mahan pohjaa kutkuttaa :rolleyes:
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Schumacher sent to the back of the grid

The Monaco Grand Prix stewards have deleted all of Michael Schumacher's times in qualifying today, sending him to the back of the grid for tomorrow's race.

They said in a statement on Saturday that the seven-times champion had deliberately stopped his car on the track in the closing seconds of qualifying, preventing rivals from setting a faster time.

The decision means Renault's world champion Fernando Alonso will now start on pole, with Williams driver Mark Webber alongside on the front row.

The decision was announced eight hours after qualifying ended - the longest deliberation by stewards in recent years.

The three FIA-appointed stewards - Tony Scott Andrews, Joaquin Verdegay and Christian Calmes - said in a statement they have heard evidence from Schumacher himself; his race engineer Chris Dyer; Ferrari technical director Ross Brawn; Ferrari team manager Stefano Domenicali; race director Charlie Whiting; and FIA software analyst Alan Prudom.

The stewards further considered data evidence produced to them by both Ferrari and the FIA, viewed video evidence, and compared data evidence from Schumacher's previous laps in qualifying.

Their findings were: "having set a fast time in sector one, the driver lost time in sector two, arrived at Turn 18 at a speed little, if any, different from his previous fastest lap, and braked with such force that his front wheels locked up, requiring the driver to regain control of the car.

"The driver ultimately did so without hitting the barrier on the outside of Turn 18. The engine of the car subsequently stalled, with the result of the car partially blocked the track.

"Having compared all relevant data, the stewards can find no justifiable reason for the driver to have braked with such undue, excessive and unusual pressure at this part of the circuit, and are therefore left with no alternatives but to conclude that the driver deliberately stopped his car on the circuit in the last few minutes of qualifying, at a time at which he had thus far set the fastest laptime."

The stewards said this was in breach of the 2006 Formula One sporting regulations and have "accordingly directed that the qualifying times of Michael Schumacher be deleted. The effect of this is that he will start from the back of the grid."

The stewards penalised Schumacher under Article 112 of the Sporting Regulations, leaving Ferrari no option to appeal.

"Article 112 enables the stewards to delete any number of a driver's qualifying times for a driving infringement, which decision is not susceptible to appeal," they said.
:ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Oikeansuuntainen päätös tuomaristolta. Paitsi tietenkin jos Alonso voittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös