Voisin kuvitella että kuivalla assulla kevyempi etuvetonen Rally4 pärjää painavammalle nelivetoselle Rally3:lle.Anthony Fotia on kuitenkin Rally 4 Cliolla Cernyn ja Pajarin edellä ja näyttää varsin vertailukelpoisia aikoja ajavan Rally 3 kaksikon kanssa. Fotia näyttäisi myös olevan nopeasti katsottuna ensimmäistä kertaa Monte Carlo -rallissa, vaikka muuten on varsin aktiivisesti Ranskassa kisoja kiertänyt.
https://www.rallit.fi/kalle-rovanperalta-ytimekas-summaus-vaikeasta-urakastaan/Rovanperä ei ole päässyt sinuiksi uuden GR Yaris Rally1 -hybridiauton kanssa. Jyväskyläläinen kamppaili auton ajettavuuden kanssa ja on kisassa vasta yhdeksäntenä yli kahden minuutin päässä kärjestä.
– Kalle ei luota auton rotaatioon, että perä tulee käännöksissä. Aamulla yritimme miettiä yhdessä, mitä voisi tehdä. Sanoin kuitenkin Kallelle, että nyt on se tilanne, että kesken rallin on tosi vaikea tehdä enää mitään. Nyt pitää vain keskittyä siihen, että ajaa niin, mikä tuntuu hyvältä ja tuo auton maaliin, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoi.
– Sitten lähdetään nollasta rakentamaan hommaa kasaan Ruotsia varten. Kallen pitää päästä ajamaan enemmän autolla, että luotto ja fiilis tulevat.
Vieläkö tyypit vaan valehtelee ja peittelee teknisiä vikoja?Rovanperä ei ole päässyt sinuiksi uuden kilpurinsa kanssa. Toyota GR Yaris Rally1 -auton säätöjä on muutettu jokaisella tauolla.
– Auto parani koko ajan, kun saimme autoa siihen suuntaan, mikä helpottaa omaa ajamistani. Pääsin edes vähän jyvälle.
– Olemme muuttaneet jousitusta ja geometriaa, jotta auton balanssin saisi paremmaksi. Tähän on vain yritettävä löytää ratkaisuja, kun tietää, että auto ei sovi itselle. Ei siinä muu auta, Rovanperä totesi.
Suomalaiskuskin tallikaverit Sebastien Ogier ja Elfyn Evans olivat paremmassa iskussa perjantain pikataipaleilla. Ogier on kilpailussa toisena ja Evans kolmantena iskuetäisyydellä rallia johtavasta ranskalaiskonkarista Sebastien Loebista.
– Tiimikaverit ajavat kovaa samalla autolla, joten ei tässä muuta ole kuin se, että auto ei ole niin helppo ajotyylilleni. Pitää yrittää saada auto itselle sopivammaksi ja pakko on muuttaa ajotyyliäkin, Rovanperä sanoi.
Sama ihmetys myös täällä. Vähän samanlainen tilanne oli ainakin pariin otteeseen viime kaudella..Se mikä minua ihmetyttää, niin nämä kommentit kuulostavat siltä että tilanne olisi tullut jotenkin yllätyksenä. Eikö niillä ole ollut sekkaria testeissä, vai miten eivät jo siellä huomanneet että Kalle on kaksi sekuntia kilometrillä tallikavereita hitaampi? Kuitenkin päivässä saivat tilannetta parannettua huimasti, niin korjaaminen paremmaksi oli selvästi aika helppoa.
Eikös ne eläkeläiset tähän aikaan ole jo Sparissa hamstraamassa tarjous-Saludoa?Huh, osaa se Kalle sentään vielä ajaakin. Loeb jäi aamusta yllättävästi, ei varmaan ole tottunut viimeaikoina heräämään lauantaisin näin aikaisin…
Sisäkameran perusteella Loeb ajaa mummoa kirkkoon...Eikös ne eläkeläiset tähän aikaan ole jo Sparissa hamstraamassa tarjous-Saludoa?
Voinee hyvin olla näinkin. To illalla auton kanssa selvästi hukassa oli Kallen lisäksi myös Tanak, Katsuta ja Solberg. Tanak kokeneimpana jermuna sai homman rokkaamaan heti pe aamulla ja pe päivän aikana myös Katsuta löysi oman tasonsa. Kallen osalta alkoi lyyti kirjoittamaan nyt lauantaina, mutta Solberg ei syystä taikka toisesta ole vielä saanut hommaa toimimaan. Tästä voisi päätellä, että kokemuksella on myös tällaisissa tilanteissa iso rooli ja näin ollen tuo kokeneempi osasto on osannut jo testeissä tunnistaa sen, mihin suuntaan autoa ja omaa tekemistä tulee viedä. Ja jos ei testeissä vielä osunut, niin to aamun ravistelussa sitten viimeistään. Junnut ei taida näissä auton säätöjutuissa vielä niin hyviä olla, mutta kun auto istuu, niin vauhtia kyllä piisaa.Kallen ongelmista pekulaatiota. Autot valmistuivat niin myöhään että testeissä joutui varmaan keskittymään enemmän itse auton kestotestiin ja muuhun auton toimintaan ja varsinaiset säätöhommat on voineet jäädä vähemmälle. Niin paljon uutta ja vähän aikaa testata... Joku kohta on voinut jäädä vähemmälle huomiolle ihan tarkoituksellakin varsinkin sen Evansin testimällin jälkeen...