Monte Carlo -ralli 2022

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2057
Onhan tuo nyt huolestuttavaa kun turpaan tulee ihan WRC2-autoiltakin - Säädöt on ennenkin olleet kuskeilla metsässä mutta koskaan se ei ole valovuotta tehnyt eroa kärkeen kuten nyt. Autoa on vuosi kehitetty ja jos näin huonosti sopii kuskin käteen niin kyllä jossain on peiliin katsomisen paikka.

Hetken jo mietin onko jotain muutakin taustalla kun meno on Jyskälän kopsusta lähtien ollut vähän sellaista pierujen haistelua, mutta olihan siinä nyt välissä sentään Epsanjan kisa jossa jonkinlaista vauhtiakin oli.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1128
Sanoi ettei aliohjaava auto sovi yhtään hänen ajotyyliinsä.
Niinpä. keula edellä mutkaan on se nopein (ja tylsin) tapa viedä autoa.
Nyt ei auta muin katsoa peiliin, muut kyllä tuolla konseptilla näyttää menevän ihan hyvää vauhtia.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7365
Kalle sanoi EK2 maalissa että uuden auton voimansiirto kiinteällä keskilukolla aliohjaa eikä se sopi hänen käteensä. Kuulosti aika huolestuttavalta kautta ajatellen, kun tuota ei voi säätää sitäkään vähää kuin viime vuoden autoa aktiivilukolla. Nyt kaikki kuskit ajaa samoilla lukoilla kaikki kisat.

Ei lupaa myöskään kyllä hyvää Esupin urakalle, Citroenin kanssa taisi olla sama ongelma alkukaudesta.
Vähän yllättävää kun Kalle oli kuitenkin R5 Skodalla niin nopea, myös assulla. Ennakkoon ajattelin, että olisi ennemminkin hyötynyt uusista autoista suhteessa muihin, mutta äkkiseltään näyttää käyneen päinvastoin. Mutta vastahan tässä ollaan ihan alussa niin turha heitellä kirveitä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11027
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Ei se Kallekaan ajotyyliltään mikään McRae (tai Latvala) ole, mutta se varmasti vaikuttaa itseluottamukseen kun tietää että tarvittaessa autoa saa yliohjaamaan ja kääntymään enemmän jos mutka meinaa mennä suoraksi. Taas sitten Ogier ja Loeb on tottuneet ajamaan tällä tavalla toistakytä vuotta niin uskaltaa vetää maksimivauhtia heti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11027
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Onhan tuo nyt huolestuttavaa kun turpaan tulee ihan WRC2-autoiltakin - Säädöt on ennenkin olleet kuskeilla metsässä mutta koskaan se ei ole valovuotta tehnyt eroa kärkeen kuten nyt. Autoa on vuosi kehitetty ja jos näin huonosti sopii kuskin käteen niin kyllä jossain on peiliin katsomisen paikka.
Olennaista on se, että aiemmin kyse on ollut pielessä olleista säädöistä, jotka on voitu vaihtaa nappia kääntämällä "karttaa" vaihtamalla, tai vaihtamalla lukot huollossa tai viimeistään seuraavaan ralliin. Mutta nyt ei, vaan ajetaan näillä koko kausi ja joka ukko. Säädöt pitää sitten hakea jousituksen yms. kautta.

Ei sitä autoa ole vuotta kehitetty. Ekat savut otettiin keväällä ja Hännisen Juho oli ainoa joka autoa ajoi pitkälle syksyyn. Kai se on ollut pakko testeissä huomata että Kalle jää Elfynille sekunnin kilsalla, mutta tässä pitää tosiaan tehdä kompromissi sen suhteen, että kaikkien pitää ajaa samalla voimansiirrolla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
4030
Loebin suoritus vuonna 2022 vielä perspektiiviin. Maestro on nyt saman ikäinen kuin...

Kankkunen vuonna 2007
Tommi Mäkinen 2012
Timo Mäkinen 1986
Grönholm 2016
Alén ja Salonen 1999
Vatanen 2000

Ainoa joka periaatteessa kestää vertailun on Mikkola (1990).
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
270
Kalle sanoi EK2 maalissa että uuden auton voimansiirto kiinteällä keskilukolla aliohjaa eikä se sopi hänen käteensä. Kuulosti aika huolestuttavalta kautta ajatellen, kun tuota ei voi säätää sitäkään vähää kuin viime vuoden autoa aktiivilukolla. Nyt kaikki kuskit ajaa samoilla lukoilla kaikki kisat.

Ei lupaa myöskään kyllä hyvää Esupin urakalle, Citroenin kanssa taisi olla sama ongelma alkukaudesta.
EP on vaan muuttanut ajotyyliä aika paljon siitä Citroen ajasta, ajotyyli on nykyään paljon lähempänä Ogieria kuin silloin joten en näe ongelmaa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
368
Ainoa joka periaatteessa kestää vertailun on Mikkola (1990).
Tämä vertailu tosiaan osuu.

Mikkola oli RAC-rallissa voittovauhdissa marraskuussa 1988 46 vuoden ja 7 kuukauden ikäisenä. Loeb nyt samalla tasolla Montessa 47 vuoden ja 11 kuukauden ikäisenä.

Hattu päästä kaikkien aikojen kovimmalle kaverille, joka tulee ja näyttää muille Pumalla.
 
Viimeksi muokattu:

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
159
Kalle sanoi EK2 maalissa että uuden auton voimansiirto kiinteällä keskilukolla aliohjaa eikä se sopi hänen käteensä. Kuulosti aika huolestuttavalta kautta ajatellen, kun tuota ei voi säätää sitäkään vähää kuin viime vuoden autoa aktiivilukolla. Nyt kaikki kuskit ajaa samoilla lukoilla kaikki kisat.

Ei lupaa myöskään kyllä hyvää Esupin urakalle, Citroenin kanssa taisi olla sama ongelma alkukaudesta.
Eikö muuten R5:sissakin ollut kiinteä keskilukko? Vai olenko väärässä? Miten Kalle sai sen kääntymään ja pärjäsikin sillä?

Suomalaisilla on kyllä valitettavan usein ollut tuo sama selitys, että "auto ei sovi omalle ajotyylille". Itsehän ne sitä autoaan testaavat ja kehittävät. Ja mikä estää muuttamasta ajotyyliä autolle sopivammaksi? Niin kai ne muutkin tekee tai sitten osaavat vain säätää autoa paremmin.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
368
Eikö muuten R5:sissakin ollut kiinteä keskilukko? Vai olenko väärässä? Miten Kalle sai sen kääntymään ja pärjäsikin sillä?
Ei se kiinteä keskilukko yksin muuta autoa aliohjaavaksi. Siellä on paljon muita asioita, jotka vaikuttavat myös. Mutta aiemmin lukon säätöjä muuttamalla on voitu helposti hienosäätää auton käyttäytymistä ja nyt se mahdollisuus puuttuu.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
3958
Sijainti
Maalla
Oli huiman näköistä tuo Ogin tilanne mutta ei tainnut mitään ihmeempää tapahtua autolle. Vaikka kolaus oli kova.
Keli on kyllä huima. Osittain aurinkoa vasten. :)
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
528
Allekirjoittanut ei povannut Huyndaille ruusuista tulevaisuutta ja huomautti mm. auton massiivisesta koosta. Oma ennusteeni M-sportin floppaamisesta ei näytä toteutuvan. Toki ajettu vasta 2 pätkää tätä kautta.

Mutta tuo Huyndai. Jokahan Koreassa pian saadaan tarpeekseen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
4030
Neuville alkaa päästä perinteiseen valitus-moodiin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
528
Huyndai tulee parantamaan loppukautta kohti, mutta Toyota pöllyttää silti heitä mennen tullen, M-sport suoritustaso jää paikalleen.
 
Ylös