Monte Carlo -ralli 2023

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Tästä näkee hyvin, miten älytön kiihtyvyys noissa vehkeissä on. Niistä pätkälle lähtemisistä ei kuvakulman takia saa oikeen kunnon käsitystä.
katsoin vidin ja kiinnitin erityisesti huomiota kiihtyvyyteen, niin mielestäni näyttää siltä että nämä kiihtyvät erittäin laiskasti ja etenkin silmiin pistävää on se että r1 autot ovat aivan liian painavia, se näkyy tässä videossa erityisesti.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Kovalla riskillä pelaa Tänak, mutta ilmeisesti yrittää useampaa kuin yhtä pistettä. Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä. En kyllä tiedä onko se tämän viikonlopun vauhdilla edes mahdollista.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
katsoin vidin ja kiinnitin erityisesti huomiota kiihtyvyyteen, niin mielestäni näyttää siltä että nämä kiihtyvät erittäin laiskasti ja etenkin silmiin pistävää on se että r1 autot ovat aivan liian painavia, se näkyy tässä videossa erityisesti.
Onneksi Rally2 autot lähtevät kuin nappi takista.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Tämä taisikin olla taas renkaan säästö pätkä.
Tuo Kallen perusvauhti renkaan säästö moodilla on kyllä huimaa.
Tullaan näkemään huima Poweri.
Kysmys on edelleen se kenellä riittää renkaissa pitoa. Veikaan että Kalle on aika vahvoilla tässä.
 
Liittynyt
5.6.2021
Viestit
22
Silmällä katsottuna r1 ja r2 kiihtyvyydessä ei näyttäisi olevan merkittävää eroa, tuo r1 lisäpaino on ihan myrkkyä.
Rally1-auton teho-painosuhde on boosti päällä karvan vajaa 0,4 hv/kg(0,3 pelkällä polttomoottorilla), siinä missä WRC17- autossa liikuttiin vajaa 0,32 paikkeilla ja uusimmassa Rally2 Fabiassa se on 0,235. Vääntöä on boostilla myös enempi ja vääntöalue on tasaisempi, joten 1 vaihde vähemmän tuskin haittaa juurikaan kiihdyttäessä.
 

Herra Lyijy

Isuzu menee bellet kyydisssä….
Liittynyt
22.1.2021
Viestit
12
Mtv3 ohjelmaa kattelen….
Särähti korvaan kauden alkuasetelmia spekuloitaessa ”tänäkin vuonna…”
Tää vuosi mikään Tänakin vuosi oo vaan Rovanperän….🤣🤣🤷‍♂️
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Jos siltä tuntuu, niin veikkaisin, että et sen kummemmin huomaisi eroa B-ryhmäläinen vs Rally1.
Noissahan on eroa kun yöllä ja päivällä ja etenkin keveys on se mikä on B-ryhmäläisellä merkittävä tekijä. Ei 84 pösössä ollu kun 350hv, mutta keveys teki siitä raketin kiihtymään. Audin ur quattron ekat vuodet myös ne näyttivät kömpelöiltä vaikka tehoa ehkä löytyikin
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Kumma kun selkeästi nopeammin kiihtyvä auto jää reilu 1.5sek/km rallissa missä ei muita olekkaan kun jatkuvia kiihdytyksiä...
Jos puhutaan että nykyautot kiihtyvät kuin raketti, niin sitten pitää ottaa aina vertailukohdaksi esim v.85 autot ja sitten kun verrataan nykyisten autojen kiihtyvyyksiä niihin, niin voidaan todeta, että nykyautot ovat elefantteja kiihtyvyydessä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Jos puhutaan että nykyautot kiihtyvät kuin raketti, niin sitten pitää ottaa aina vertailukohdaksi esim v.85 autot ja sitten kun verrataan nykyisten autojen kiihtyvyyksiä niihin, niin voidaan todeta, että nykyautot ovat elefantteja kiihtyvyydessä.
Väliäkö sillä kiihtyvyydellä jos autolla ei voi hypätä ja mutkiin pitää pysähtyä että saa kääntymään...
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Jos puhutaan että nykyautot kiihtyvät kuin raketti, niin sitten pitää ottaa aina vertailukohdaksi esim v.85 autot ja sitten kun verrataan nykyisten autojen kiihtyvyyksiä niihin, niin voidaan todeta, että nykyautot ovat elefantteja kiihtyvyydessä.
R1 on selvästi lähempänä B-ryhmää kuin Rally2 on Rally1. Siinä sulle elefantteja. Eikö ne B-ryhmäläisten kiihtyvyydet olleet jotain 2,3-2,8 s tienoilla? Delta S4 ainakin löytyy assulle mainintaa 2,4 s, toisaalla ei alustaa kerrottu, mutta 2,9s. Puma R1 lupailivat Fordin sivuilla n. 3,2 s, sekä assulle että soralle (oletettavasti boostit täynnä).
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
112
Silmällä katsottuna r1 ja r2 kiihtyvyydessä ei näyttäisi olevan merkittävää eroa, tuo r1 lisäpaino on ihan myrkkyä.
Rally1-auton teho-painosuhde on boosti päällä karvan vajaa 0,4 hv/kg(0,3 pelkällä polttomoottorilla), siinä missä WRC17- autossa liikuttiin vajaa 0,32 paikkeilla ja uusimmassa Rally2 Fabiassa se on 0,235. Vääntöä on boostilla myös enempi ja vääntöalue on tasaisempi, joten 1 vaihde vähemmän tuskin haittaa juurikaan kiihdyttäessä.
Väliäkö sillä kiihtyvyydellä jos autolla ei voi hypätä ja mutkiin pitää pysähtyä että saa kääntymään...
R1 on selvästi lähempänä B-ryhmää kuin Rally2 on Rally1. Siinä sulle elefantteja. Eikö ne B-ryhmäläisten kiihtyvyydet olleet jotain 2,3-2,8 s tienoilla? Delta S4 ainakin löytyy assulle mainintaa 2,4 s, toisaalla ei alustaa kerrottu, mutta 2,9s. Puma R1 lupailivat Fordin sivuilla n. 3,2 s, sekä assulle että soralle (oletettavasti boostit täynnä).
Ja sekin pieni kiihtyvyysetu on vaan suoralla kuivalla assulla. Heti jos on liukkaampaa niin nykyauto jo voittaa.
Voisko tämän paskanjauhannan toteuttaa jossain toisessa ketjussa? Tämä ketju käsittelee 2023 Monte Carlo-rallia. Ja erityisesti käyttäjälle jjx: mielipiteesi Rally1-autoista on tullut jo selväksi, tämän turhan offtopicin voisi lopettaa tai voit avata oman ketjusi. Nykyään ajetaan nykyisillä autoilla, ja se ei siitä tule muuttumaan.

Harmi kun tällä foorumilla ei taida juuri minkäänlaista moderointia olla, tästä huolimatta täällä on keskustelu pysynyt yleensä suht asiallisena, lukuunottamatta edellämainittua.

Ja sitten asiaan, melkein sai Rossel Gryazinin kiinni, 4,5s jäi eroa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Vanhaa kunnon B-ryhmäkorttia esiin. Luulisi tuon olevan jo selviö, että lähtökiihdytyksen jälkeen B-ryhmäläinen jää katsomaan Rally1- ja edellisten WRC-autojen perävaloja.
 
Ylös