Monza: Aika-ajot ja välikeskustelut

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei riitä, Nappi ajaa niin isolla siivellä ettei saa imustakaan riittävää nopeusetua ohitukseen, luutavasti välityksetkin on tiheämmät. Varmasti rukkaavat kisaan pienemmät siiven säädöt suoranopeuksien takia, mutta mihin se riittää?
Jos joku Massa tai Webber ehtii lähdössä eteen hidastelemaan, on Button varmaan helpohkosti ohitettavissa. Mut muuten helppo kisa Alonson peesissä kakkoseksi. Alonsolle helppo voitto, ellei mokaa lähtöä.

Jännä nähdä muuttuvatko voimasuhteet jotenkin kisassa, että onko Buttonin siipi kuormalla ajettaessa esim. heikompi taktiikka tai ei.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Olipa hieno kierros Alonsolta. :thumbup:

Button ja Massa myös :thumbup:.

Nico myös ilmeisesti repi mersusta kaiken irti; hieno tulos.


Massa on ottanut tällä kaudella parempia startteja kuin Lonso. Saakohan mennä ohi startissa?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Jos joku Massa tai Webber ehtii lähdössä eteen hidastelemaan, on Button varmaan helpohkosti ohitettavissa. Mut muuten helppo kisa Alonson peesissä kakkoseksi. Alonsolle helppo voitto, ellei mokaa lähtöä.

Jännä nähdä muuttuvatko voimasuhteet jotenkin kisassa, että onko Buttonin siipi kuormalla ajettaessa esim. heikompi taktiikka tai ei.
Kisa ratkeaaa siihen,miten kauan Button pysyy radalla ennen stoppeja.Aikaisemmissa kisoissa olemme nähneet Buttonin pysyvän merkittävän paljon kauemmin radalla kuin muut kärkikuskit.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jep. Buttonin pitää saada sekunnin kaula takana tulevaan niin on "turvassa". Lähempänä oleva on jo ohitusetäisyydellä nuilla nopeuseroilla.

Buttonin etu on myös se, että mutkista ulostullessaan (lesmot, ascari ja parabolica) hän voi olla hyvinkin lähellä edellä ajavaa ja näin ollen imussa. Imusta ei ohi varmaankaan mene, mutta ensimmäisen mutkan jarrutus on mahdollisuus.

Puolustus tilanteessa Buttonin on saatava näissä mutkissa riittävä kaula takana tulevaan niin, ettei nämä imun saadessa ehdi rinnalle jarrutukseen.

Jos nappi ohitetaan, veikkaan ohituspaikaksi kakkos shikaania. (ensimmäisessä shikaanissa nappi ei saa eroa jo maalisuoralla lähelle tulleeseen vastustajaan)



Mutta mukava nähdä miten tällainen ero säädöissä toimii kisassa, kenen eduksi jne.

Niin kauan ku nappi ajaa "yksin" hän olenee nopea.


Bensan määrän vaikutuksen eroa Buttonin ja muiden välillä en osaa arvioida. Osaako joku heittää kommenttia? Vai onko kummankaan eduksi/haitaksi suhteessa toiseen?
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
.

Bensan määrän vaikutuksen eroa Buttonin ja muiden välillä en osaa arvioida. Osaako joku heittää kommenttia? Vai onko kummankaan eduksi/haitaksi suhteessa toiseen?
Kun säätöjen muuttaminen aika-ajojen ja kisan välillä on kielletty niin pitäätehdä kompromisseja.. McLarenilta on sanottu siellä panostetun nimenomiasesti kisavauhtiin eli vähän raskaammalla atuolla toimivuuteen.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kyllä teki pahaa katsoa Fernando Alonson ja Luca di Montezemolon tuuletuksia superslowmotionilla. Myötähäpeä taitaa kuvata tuota tunnetta kaikista parhaiten.

Buttonilta erinomainen kierros. Alonso toki omassa luokassaan ja kepitti aiemmin viikonloppuna keulineen Massan selvästi. Hamiltonilta surkea munaus, miksei F-ankka kelvannut? Vettelille lähtöruudulla ei ole merkitystä, koska saa homman pilattua vaikka paalupaikaltakin. Voi siis yllättää huomenna.

Eki Mustakiikari oli taas vauhdissa; kuvissa vilkkunut Dario Franchitti (oliko edes Franchitti?) on kuulemma kanadalainen. Muuten samaa tasapaksua jäkätystä kuten aina, onneksi on edes Osku tuossa mukana ettei mene ihan aneemiseksi koomailuksi kuten aina perjantaharjoituksissa, jolloin Saarella on joku kummallinen varikkovuoro ja T. Pulkkinen on rahdattu koppiin "selostamaan".
 

LAHNAPAKASTE

Well-known member
Liittynyt
1.11.2009
Viestit
74
Buttonhan ei ole voittanut Hamiltonia ajamalla sitten Kiinan GP:n. Tai no kyllähän se voitto tuli sillonkin lähinnä taktikoinnin ansiosta. Joten nyt olis hyvä tilaisuus korjata tota tilastoa. Tosin tääkin oli aika paljon taktikointia (F-putki). No tollatavalla Formuloissa menestytään.

Hülkenberg ajo hienosti ja päihitti tallikaverinsa. Toivottavasti toi vauhti säilyy myös kisassa.

Veikkaisin, että Alonso Massa on kärkikaksikko huomenna maalissa. Hamilton varmaan ohittaa Webberin ja on sitten kolmas tai neljäs.
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Pelkkää spekulaatiota, mutta Buttonin mutkanopeudet on oltava kohdallaan mikäli häviää huipuissa 15km/h, mutta voittaa reippaasti tallikaverin.
Hamiltonilla eivät tainneet säädöt olla muutenkaan kohdallaan, koska aika-ajojen jälkeisessä haastattelussa kertoi, että mutkissa ei ollut mitään pitoa. Toivottavasti toimii raskaalla kuormalla paremmin kuin lähes tyhjällä tankilla.

Alonso onnistui vaihteeksi, mutta tyypin lähdöt eivät ole kovin vakuuttavia olleet tällä kaudella, joten saa nähdä, johtaako huomenna ensimmäisen kierroksen jälkeen. BBC:n puolella selostajat arvelivat, että Button saa oman taktiikkansa ansiosta etua lähtötilanteeseen. Jos se toimii, niin voi hyvinkin olla, että menee Alonsosta ohi lähdössä. Massa tuskin aiheuttaa Alonsolle ongelmia.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kun säätöjen muuttaminen aika-ajojen ja kisan välillä on kielletty niin pitäätehdä kompromisseja.. McLarenilta on sanottu siellä panostetun nimenomiasesti kisavauhtiin eli vähän raskaammalla atuolla toimivuuteen.
Joo ja varmaan kaikilla muillakin on sama juttu. Meinasin vaan tuota Buttonin ja esim. Hamiltonin säätöjen eroa. Eli onko suuresta bensamäärästä eniten haittaa mutkissa, jossa Button on vahvin tuolla takasiivellä? Eli onko Button kisan alussa vielä nopeampi (kierrosajoissa siis) muihin nähen kun bensat on tankissa...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hamiltonilla eivät tainneet säädöt olla muutenkaan kohdallaan, koska aika-ajojen jälkeisessä haastattelussa kertoi, että mutkissa ei ollut mitään pitoa. Toivottavasti toimii raskaalla kuormalla paremmin kuin lähes tyhjällä tankilla.
Maikkarilla (jaksa ny linkata) oli uutine jossa Lewis sanoi ajaneensa Webberin perässä viimesen vedon toivoen saavansa siitä hyötyä, mutta toisin kävi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Maikkarilla (jaksa ny linkata) oli uutine jossa Lewis sanoi ajaneensa Webberin perässä viimesen vedon toivoen saavansa siitä hyötyä, mutta toisin kävi.
En jaksa tarkistaa mitä Maikkarilla lukee, mutta oikeasti Lewis kyllä sanoi kärsineensä Webberin perässä ajamisesta, eikä todellakaan ajanut siinä tarkoituksella. Hän nimenomaan ei tarvinnut imuapua suorilla, koska huippunopeus oli muutenkin riittävä, vaan puhdasta ilmaa tuomaan lisää aeropitoa mutkissa.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh myönsi Italian GP:n aika-ajon jälkeen, että Lewis Hamiltonin oli tarkoitus peesata Red Bullin Mark Webberin perässä ratkaisevalla aika-ajokierroksellaan.

Hamilton ei kuitenkaan saanut toivomaansa etua ja jäi aika-ajossa viidenneksi.

- Lähetimme hänet radalle hieman liian lähellä Mark Webberiä. Tilanne on aina vaikea saada tasapainoon, sillä halusimme lähettää kuljettajamme radalle siten, että heillä on mahdollisuus saada imuapua muilta autoilta, mutta emme halua laittaa heitä niin lähelle muita, että he perässä ajaessaan kärsivät likaisesta ilmasta mutkissa. Lewisille kävi kuitenkin niin Parabolica-mutkassa, mistä johtui hänen pienen pettymyksen tuottanut aikansa kolmossektorissa, Whitmarsh taustoitti.

(MTV3)
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
En jaksa tarkistaa mitä Maikkarilla lukee, mutta oikeasti Lewis kyllä sanoi kärsineensä Webberin perässä ajamisesta, eikä todellakaan ajanut siinä tarkoituksella. Hän nimenomaan ei tarvinnut imuapua suorilla, koska huippunopeus oli muutenkin riittävä, vaan puhdasta ilmaa tuomaan lisää aeropitoa mutkissa.
Näin. Outoahan se olisi, että suorilla nopeampi McLaren hakeutuisi aikakierroksella hitaamman Red bullin perään tarkoituksella. Hamiltonhan mielestäni hidasti toiseksi viimeisellä yrityksellään tehdäkseen eroa edellä ajavaan autoon.

Edit: MTV:n ja Whitmarshin sanomisten perusteella melko erikoinen ratkaisu Hamiltonilta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Hmm... mielenkiintoinen kisa tulossa huomiseksi. Vettel saattaa tehdä Arnouxin tyyliin tykinlaukauslähdön ja nousta jopa kärkeen, mutta kolarin riski tuolta paikalta on kovin suuri ja Vettelillä on viime aikoina ollut mokaherkkyyttä. Rengastaktiikkaa ei paljoa nähdä sillä periaatteessa kumpikin rengas kestäisi maaliin saakka. Vaihtopakon seurauksena olettaisin pehmeiden renkaiden kestävän kierroksien 10-30 paikkeille ja kovien jopa 40 kierrosta ennen pysähdystä. Kuitenkin pysähdykset huomisen kilpailussa tulevat luultavasti olemaan kierroksilla 25-30 ja vähän aikaisemmin jos on pehmeät alla.

Rengasvertailu vanhoihin renkaisiin ei ole tässä tapauksessa kovin reilua sillä aikoinaan jopa D-seoksella kyettiin ajamaan jopa 40 kierrosta ennen varikkokäyntejä ja C-renkailla stoppi oli teoriaa ja A ja B-renkaat kestivät reilusti maaliin asti. Ensimmäiset mutkat voivat jättää romua radalle ja luultavasti Pace Carin vieraillessa radalla tiimit käyttävät tauon hyväkseen sillä pehmeät renkaatkin kestävät kyllä maaliin asti ellei ihmeitä tapahdu. Huomenna voi silti kuitenkin olla jännittävä kilpailu tiedossa.:ahem:
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1123
Alonsolta, Buttonilta ja Nicoilta hyvät suoritukset. Jotenkin on sellainen fiilis( ainakin toiveissa olisi) että Hamilton nousee ekan kahden kierroksen aikana Alonson kantaan ajamaan voitosta; siinähän sitten riittäs paineita alonsolle :D. Muuten tulee turhan helppo voitto Alonsolle. Mielenkiitoista nähdä mitä tekee Vettel noin takaa: Apina niskassa on jo KingKong:in kokoinen!
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Tai McLarenilta pikemminkin, voisin kuvitella, että sijainti radalla jätetään tiimin huoleksi.
Tuota siis tarkoitin. Tuli tehtyä lisäys turhan hätäisesti.

Hmm... mielenkiintoinen kisa tulossa huomiseksi. Vettel saattaa tehdä Arnouxin tyyliin tykinlaukauslähdön ja nousta jopa kärkeen, mutta kolarin riski tuolta paikalta on kovin suuri ja Vettelillä on viime aikoina ollut mokaherkkyyttä.
Red bullien lähdöt eivät kuitenkaan ole olleet sieltä parhaasta päästä. Viimeksi Webberillä oli ongelmia kytkimen kanssa, josta seurasi sijoituksen putoaminen. Vettelkin on monesti menettänyt kärkipaikkansa lähdössä. Voi toki yllättää, mutta aiemmin nähdyn perusteella uskon ennemmin sijoitusmenetyksiin kuin huimiin nousuihin.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
476
Paljon ratkaisee, milloin suorilla nopeammat ja takaa lähtevät pääsevät Buttonin ohi. Vai pääsevätkö.

Nyt on Alonsolla paikka voittoon. Buttonin nopeus suorilla ei riitä voittoon, Massa ei saa ohittaa ja muut lähtevät reilusti takamatkalla. Jos Alonso ei tätä hoida itselleen, saa kyllä kuulla kunniansa.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Varsin erikoinen Q3 kun parhaimmat ajat ajettiin heti ensimmäisillä vedoilla. Teflonsolla osui kyllä kaikki taivaankappaleet oikeaan linjaan, sen verran ylivoimainen tuo kierros oli. Nyt jos koskaan Ferkuilla on mahdollisuus tasoittaa tilannetta ja mikäs sen makeampaa kuin kotiradalla. Taitaa kyllä todella tylsä kisa joten ei muuta kuin mukava makuupaikka telkkarin ääreen iltapäiväksi.
 
Ylös