Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
En tiedä onko asiasta ollu puhetta ennen, mutta eiköhän joka radasta voisi saada kilpailukelpoisen, kun tekisi joka jarrutuspaikasta 100m matkalta mutkakohtaa liukkaamman. Voisi tulla enempi arpomista siinä missä kohtaa rupeaa jarruttelemaan. Kilpailukäyttöön tehtyjä rinkuloita ovat, niin miksi pinnoite täytyisi olla joka kohdassa sama. Voisi jotkut moottoripyöräkisat vähän kärsiä tästä niillä radoilla, mutta ei minua haittaisi.
Mulla on käynyt usein mielessä jarrujen heikentäminen, joka myös pidentäisi jarrutusmatkaa ja olisi turvallisempi ratkaisu kuin jarrupaikkojen liukastaminen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä onko asiasta ollu puhetta ennen, mutta eiköhän joka radasta voisi saada kilpailukelpoisen, kun tekisi joka jarrutuspaikasta 100m matkalta mutkakohtaa liukkaamman. Voisi tulla enempi arpomista siinä missä kohtaa rupeaa jarruttelemaan.
Jos kyseessä olisi siis radan pinnoitteen ominaisuus ja se olisi sama jo perjantain ensimmäisistä harjoituksista, niin kyllä kuskit oppisivat löytämään oikean jarrutuspaikan siinä missä nykyäänkin. Arpomista tulee vain, jos kuski ei tiedä millainen pito mutkassa tulee olemaan.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ihanneajolinjat voisivat samalla muuttua merkittävästi. EN MINÄ TIEDÄ:frank:
fysiikka 6
->
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Nehän voisvat vaikka öljytä muutaman strategisen paikan justiinsa ennen kisaa ja sitten vielä turva-autojaksoilla uudestaan eri kohdista niin saataisiin jännitysmomenttia :alppu:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
En tiedä onko asiasta ollu puhetta ennen, mutta eiköhän joka radasta voisi saada kilpailukelpoisen, kun tekisi joka jarrutuspaikasta 100m matkalta mutkakohtaa liukkaamman. Voisi tulla enempi arpomista siinä missä kohtaa rupeaa jarruttelemaan. Kilpailukäyttöön tehtyjä rinkuloita ovat, niin miksi pinnoite täytyisi olla joka kohdassa sama. Voisi jotkut moottoripyöräkisat vähän kärsiä tästä niillä radoilla, mutta ei minua haittaisi.

Vai onko tällaista kokeiltu missään jo?
Sarjassamme onko muita hyviä ideoita
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mulla on käynyt usein mielessä jarrujen heikentäminen, joka myös pidentäisi jarrutusmatkaa ja olisi turvallisempi ratkaisu kuin jarrupaikkojen liukastaminen.
Tämä jarrujen heikentäminen olisi ok idea. Ent vanahaan ku siipiä ei ollut niin kaasua ei kärsiny pohjaan pistää ku piti jo jarrua pumpata..

Kysymys on tietysti että parantaako pitemmät jarrutusmatkat ohitusmahdollisuuksia. Luulis, mutta en tiiä.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Tämä jarrujen heikentäminen olisi ok idea. Ent vanahaan ku siipiä ei ollut niin kaasua ei kärsiny pohjaan pistää ku piti jo jarrua pumpata..

Kysymys on tietysti että parantaako pitemmät jarrutusmatkat ohitusmahdollisuuksia. Luulis, mutta en tiiä.
Se riippuu täysin siitä kuinka paljon KERS ja taittuvat siivet parantavat ohitustilanteessa rinnallepääsyä. Tähän astihan ongelmana on nimenomaan ollut se, ettei ohittava kerkeä päästä ohitettavan rinnallekaan kun jo pitää jarrupaikkaa hakea. Siihen ei pidemmät jarrumatkat ainakaan olisi parannusta tuoneen.

Eipä sillä, samat jarrut ne on joka tapauksessa kaikilla, joten ei niiden muuttamisella mitään kovin kummoista parannusta voi aikaansaada.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meikäläinen monen muun forumistin ohella totesi tuon jo vuosia sitten. Näinkö kauan ammattilaisilta kestää herätä todellisuuteen?
Stewart on hakoteillä - vaihteeksi. Vika ei ole radoissa vaan autoissa: Samoilla radoilla muissa luokissa kyllä ohitellaan. Lisäksi jos virheiden tekemisestä tulisi kovempi rangaistus, vastaavasti ajettaisiin varovaisemmin ja riskejä otettaisiin ja virheitä tehtäisiin paljon vähemmän. Eli myöskään ohitusta ei yritettäisi yhtä hanakasti.

Tilken syyttäminen nyt on vihoviimeinen moka, kun ohitustilastot osoittavat, että Tilken radoilla ohitetaan keskimäärin enemmän kuin ei-Tilkeradoilla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
On ne aika väsyneitä ne kilometrin suorat joiden päässä tiukka mutka...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja se taas johtuu pitkälti pitkistä suorista.
Koska ongelma on ollut se, että takanatuleva ei ehdi päästä tarpeeksi lähelle edelläajavaa yrittääkseen ohitusta, niin ratkaisu siihen on pitemmät suorat (tai auton muuttaminen).
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Ohitusten lisäämisestä kun on puhetta, niin joillakin uusilla radoilla on mielestäni tehty se virhe, että ennen pitkää suoraa on aivan liian tiukka mutka. Esimerkiksi Abu Dhabissa ennen sitä pitkää suoraa on varmaan F1-sarjan tiukin neulansilmä ja tiukka shikaani.

Tätä on hieman vaikea selittää, mutta tiukasta mutkasta lähdettäessä syntyy ns. venymisreaktio: vaikka takana tuleva olisi melkein kontissa kiinni mutkassa, niin edellä ajava pystyy avaamaan kaasun kuitenkin sen verran aikaisemmin, että autojen ero kasvaa helposti liian suureksi suoralle lähdettäessä. Ohitusten vähyys Valenciassakin saattaa selittyä myös tällä. Katuradoista Singaporessa nähdään enemmän ohituksia lyhyemmistä suorista huolimatta, mutta siellä onkin keskinopea mutka ennen parasta ohituspaikkaa.

Istanbulissa puolestaan ennen parasta ohituspaikkaa on kahden keskinopean mutkan yhdistelmä ja ohituksia on nähty aivan eri tavalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ohitusten lisäämisestä kun on puhetta, niin joillakin uusilla radoilla on mielestäni tehty se virhe, että ennen pitkää suoraa on aivan liian tiukka mutka. Esimerkiksi Abu Dhabissa ennen sitä pitkää suoraa on varmaan F1-sarjan tiukin neulansilmä ja tiukka shikaani.

Tätä on hieman vaikea selittää, mutta tiukasta mutkasta lähdettäessä syntyy ns. venymisreaktio: vaikka takana tuleva olisi melkein kontissa kiinni mutkassa, niin edellä ajava pystyy avaamaan kaasun kuitenkin sen verran aikaisemmin, että autojen ero kasvaa helposti liian suureksi suoralle lähdettäessä. Ohitusten vähyys Valenciassakin saattaa selittyä myös tällä. Katuradoista Singaporessa nähdään enemmän ohituksia lyhyemmistä suorista huolimatta, mutta siellä onkin keskinopea mutka ennen parasta ohituspaikkaa.
Tuossa varmasti on perää, varsinkin, jos hitaita mutkia on useampi peräkkäin (esim. pelkkä hiusneula Kanadassa ei estä ohituksia sitä seuraavalla suoralla). Useampi mutka varmistaa sen, että mennään kiltisti peräkanaa, jolloin kuminauhaefekti syntyy. Takanaolevalta edellytettäisiin siis huomattavasti kovempaa suoranopeutta ohi päästäkseen. Avattava takasiipi auttaa tähän.

Teoria ei kuitenkaan toimi Istanbulissa, jossa lopun triplakolmosen jälkeen silti nähdään ohituksia lyhyehkön maalisuoran päässä.

Singaporella on kyllä parempi ohituskeskiarvo kuin Yas Marinalla tai Valencialla, mutta silläkin se on surkea 13,3. Vuoden 2009 kisassa tilastoitiin vain kaksi ohitusta. No, Valenciassa jäätiin samana vuonna nollaan, joten Yas Marinan 6 ohitusta oli tuonna vuonna kolmikosta paras. ;)
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Abu Dhabissa on kalenterin pisimmät suorat ja tylsimmät kisat.
Totta, mutta tartuin tuohon edellä olevan kommentin takia, jossa viitattiin ohitusten johtuvan pitkistä suorista.

Sue_me sanoi:
Ja se taas johtuu pitkälti pitkistä suorista.
Täytyy olla siinä mielessä samaa mieltä Nipsuhuulen kans, että ennen mutkaa pitäis olla keskinopee mutka. Tai nopea shikaani, josta sais kans hyvän imun seuraavalle suoralle, Montrealin tyyliin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Teoria ei kuitenkaan toimi Istanbulissa, jossa lopun triplakolmosen jälkeen silti nähdään ohituksia lyhyehkön maalisuoran päässä.
Turkin radassa on se ero, että takasuoran kamppailut jatkuvat usein tuossa triplakolmosessa. Siten pääsuorallekin avautuu ohitusmahdollisuuksia kun edelläajava ei pysty valitsemaan ihannelinjaa.

Lisäksi tuossa triplakolmosessa pystyy ajamaan kilpaa rinnakkain.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tuossa varmasti on perää, varsinkin, jos hitaita mutkia on useampi peräkkäin (esim. pelkkä hiusneula Kanadassa ei estä ohituksia sitä seuraavalla suoralla). Useampi mutka varmistaa sen, että mennään kiltisti peräkanaa, jolloin kuminauhaefekti syntyy. Takanaolevalta edellytettäisiin siis huomattavasti kovempaa suoranopeutta ohi päästäkseen. Avattava takasiipi auttaa tähän.

Teoria ei kuitenkaan toimi Istanbulissa, jossa lopun triplakolmosen jälkeen silti nähdään ohituksia lyhyehkön maalisuoran päässä.

Singaporella on kyllä parempi ohituskeskiarvo kuin Yas Marinalla tai Valencialla, mutta silläkin se on surkea 13,3. Vuoden 2009 kisassa tilastoitiin vain kaksi ohitusta. No, Valenciassa jäätiin samana vuonna nollaan, joten Yas Marinan 6 ohitusta oli tuonna vuonna kolmikosta paras. ;)
Se, että Montrealissa hiusneulan jälkeisellä suoralla nähdään ohituksia johtuu osittain siitä, että jo hiusneulassa tapahtuu ohitusyrityksiä. Hiusneulaan johtavaa suoraa edeltää sopivan kinkkinen shikaani. Jos perässä tuleva ajaa sen läpi parempaa linjaa, se saa paremmat vauhdit hiusneulaan. Edellä ajava voi välttää ohitetuksi tulemisen ottamalla sisälinjan, mutta se tarkoittaa parhaasta ajolinjasta tinkimistä, jonka seurauksena vauhti seuraavalle suoralle kärsii. Sama tietysti, jos toinen tekee ohituksen sisäkautta, ohitetuksi tulleella on parempi linja läpi hiusneulan. Yas Marinassa ei hiusneulassa nähdä ohitusyrityksiä, joten pitkästä suorasta tulee drag race -kisa, jossa toinen antaa 0,5 sec tasoitusta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös