Moottoriratakeskustelu

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ironista kyllä Unkarin GP on tarjonnut keskimäärin parasta viihdettä viimeisen viiden vuoden aikana. Rata tuntuu sopivan aika hyvin nykyformuloille. Toki onhan siellä ollut sadetta ja muuta hässäkkää, mutta viihdettä on riittänyt.

Tässä oma ehdotukseni kolmen vuoden takaa.



Hauska katsoa omia ajatuksia näin jälkikäteen. Olisihan tuo luultavasti vähän parempi, koska omasta mielestäni viimeinen sektori on melko turha/tylsä. Ensimmäiset mutkat voisi luultavasti jättää ennalleen, koska nykyiselläänkin tarjoavat paljon viihdettä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Nigel Mansellille tuli sitten Meksikon rataankin Curva do Leao eli Leijonamutka.:thumbup: Valitettavasti kyseinen ns. Curva do Leao ja vielä oikeammin nimetty Curva de Nigel Mansell on enemmänkin lyhennetty entisen Peraltadan mutkan loppuosuus. Tosin Peraltadan eli nykyisen Curva Mansellin mutkan loppuosuus on sentään CART:n ja Champ Car-ajan Peraltadaan verrattuna hieman pidempi, mutta silti melko lyhyt kaikkiaan.:( Aikaisemmin Meksikon kisaan oli suunnitteilla myös radan ykkösmutkan muuttaminen Nueva Peraltadaksi, mutta sen estivät radalle rakennetut rakennukset ja lähimaastossa kasvavat suojellut puut.

Nueva Peraltada olisi muistuttanut hyvin paljon entistä Peraltadaa tai Silverstonen Copse-mutkaa, mutta se olisi ollut kaltevampi ja kääntösäteeltään Goianian moottoripyöräradan kuuluisan ovaalimutkan näköinen. Ja ainakin yhtä jyrkkä. Emerson Fittipaldi on nimetty kilpailun viralliseksi lähettilääksikin.

Mielenkiintoisesti lähtösuora on entisen 1,2 kilometrin sijaan 1,3 kilometriä, ykkösmutkan sisäänmeno kapenee terävämmin kuin vanhassa radassa ja mutka yleensäkin on ilmeisesti tiukempi joskin vanhan radan ykkösmutkakin oli varsin tiukka. Esses saattaa hyvällä onnella jopa parempi kuin ennen koska mutkan osuudet vaikuttavat nopeammilta, sisäänmenot leveämmiltä ja uudempi lyhyt suora sentään leikkaa vanhemman Essesin alueen röykkyiset mutkaosuudet joissa meno oli kuin vuoristoradassa.

Muutamiin muihin paikkoihin mutkista mietittiin ennen lopullista uudistamista myös ainakin kolmen ensimmäisen mutkan muuttamista nopeammaksi kuin ennen, radan toisen pitkän suoran pidentämistä radan pääsuoran tai maalisuoran pysyessä yhtä pitkänä kuin ennen, nelosmutkan nopeuttamista tai hidastamista ja kuutosmutkan tiukentamista. Näitä muutoksia mietittiin lähinnä rata-alueen yleisen täyttävyyden takia mitä sinne on ehtinyt tulla vuosien 1992-2015 välisenä aikana ja suurin osa Mexico Cityn suuremmista muista rakennusten laajennuksista on tullut 2000-luvun alkupuolen aikoihin.

Vuoden 1993 silloiseen Mexico Cityn kisan säästävään hankkeeseen verrattuna on ollut ainakin projekti hyvin mittava. Vuoden 1993 Mexico Cityyn Peraltadan ongelman ratkaisemiseksi takaosuuden mutkia olisi muun muassa tiukennettu ja Peraltadaa ennen olisi ilmeisesti lisätty shikaani sitä ennen jolloin mutkan olisi voinut ajaa alkuperäisenä. Tuleva kilpailu tulee olemaankin melkoinen näytön paikka f1-väelle.

Korkeaa downforcea näyttäisi rata suosivan ja näillä näkymin voi tulla hyvinkin mielenkiintoinen kilpailu ainakin renkaiden suhteen mikäli kilpailu Meksikossa tulisi olemaan kuin vanhempaan aikaan joskin rengaspuolella se oli joka vuosi käytännöllisesti sanottuna täydellinen lottoarvonta.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Katsoin nauhalta kolmosaharkat ja Salo sanoi siinä, että Sotsin rata olisi pahimmillaan vajonnut jopa metrin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Katsoin nauhalta kolmosaharkat ja Salo sanoi siinä, että Sotsin rata olisi pahimmillaan vajonnut jopa metrin.
Olihan siellä aikamoinen tulva. Ellei Salo sitten tarkoittanut radan olleen metrin syvyisen veden alla?

Ei kyllä haittais vaikka rata vaikkapa vajoamilla jotain luonnetta saisi, on kyllä sarjan huonoin ja tylsin rata.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Olihan siellä aikamoinen tulva. Ellei Salo sitten tarkoittanut radan olleen metrin syvyisen veden alla?

Ei kyllä haittais vaikka rata vaikkapa vajoamilla jotain luonnetta saisi, on kyllä sarjan huonoin ja tylsin rata.
Niin varikkosuorakin oli vajonnut, mutta rakennukset pysyneet paikallaan, ja autot pitänyt nostaa, jotta ne voisi ajaa pois pilttuusta. Kuulemma neljä päivää ennen kisaa saadaan remppa valmiiksi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Niin varikkosuorakin oli vajonnut, mutta rakennukset pysyneet paikallaan, ja autot pitänyt nostaa, jotta ne voisi ajaa pois pilttuusta. Kuulemma neljä päivää ennen kisaa saadaan remppa valmiiksi.
Niin kaiken lisäksi toi Sotsin rata on suolle rakennettu, joten ei ihme toi vajoaminen. Toki Shanghain ratakin on suolle rakenettu, mutta siellä sentään hommat lienee hoidettu kunnolla, kun ei 11 vuoden aikana ole ainakaan pahasti vajonnut.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Katsoin nauhalta kolmosaharkat ja Salo sanoi siinä, että Sotsin rata olisi pahimmillaan vajonnut jopa metrin.
Ekös tämä ole odotettavissa koko alueelle, kun se on rakennettu pohjattomalle suolle. Rakennukset ovat paalutettuja, mutta ei mihinkään tukevaan maahan.

edit: olit näköjään myöhemmin samaa puhunut. Ehkä Sanghaissa on löytynyt pohja, Sotshissa sitä ei ole löytynyt syvälle menosta huolimatta
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Sen siitä saa kun miljardien budjeteilla rakennetaan Venäjällä. Tai siis paperillahan noihin projekteihin menee miljardeja, mutta taitaa suurin osa rahoista mennä aivan muihin taskuihin...
Mikäs se oli se moottoritien pätkä juuri tuolla Sotchissa olympialaisia varten. 11km pitkä ja maksoi parikymmentä miljardia. Aikamoinen tie. Ehkä jopa kivinen...
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Saattaa Sotsissakin käydä niin, että kun aikaa kuluu, niin se rata rapistuu silmissä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Niin kaiken lisäksi toi Sotsin rata on suolle rakennettu, joten ei ihme toi vajoaminen. Toki Shanghain ratakin on suolle rakenettu, mutta siellä sentään hommat lienee hoidettu kunnolla, kun ei 11 vuoden aikana ole ainakaan pahasti vajonnut.
Kiinalaisetkaan ei välttämättä aina ole mitenkään tunnettuja rakentamisen hyvästä laadusta, mutta venäläiset on kyllä vielä ihan oma lukunsa. Jännä nähdä minkälaiseen kuntoon tuo muutamassa vuodessa rapistuu, jos siellä ylipäänsä ajetaan enää muutaman vuoden päästä. Siellä kun nuo korjauksetkin taitaa olla tuollaista "paikkaa paikan päälle" meininkiä että mitään ei siinäkään vaiheessa tehdä kunnolla.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
F4-kisakin on siirretty Sotsista tuonne Pärnun radalle, toki Salo ilmeisesti perusteli sitä kustannus ja logistisista syistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Mexico Cityn radasta puhuttaessa onkin hyvin mielenkiintoista nähdä, että millaisiin nopeuksiin kaikkiaan päästään. Viimeisen kerran A1GP-sarjan aikoihin ajettiin joko kokonaisella tai melkein kokonaisella Curva Mansellilla eli entisellä Peraltadalla. Itse rata oli ensimmäiseltä mutkaltaan vuosina 2007-2008 ajetuissa Meksikon A1GP-kisoissa erittäinkin jyrkkä.

Kolmosella ajettiin korkeintaan ja välillä ajettiin kakkosella tai oikein huonojen tallien autoilla ykkösvaihteellakin aerodynamiikkasyistä. Lisäksi mutkan jyrkkyys ja tiukkuus vaikuttivat paljon ajettavuuteen jolloin vauhtia oli korkeintaan 115-144 kilometriä tunnissa. Mutka oli jyrkempi kuin Champ Car-vuosina tai F1:ssä vuonna 1992. Toinen ja kolmas mutka olivat Meksikon tuttuun tyyliin käytännössä yhtä ensimmäisen mutkan kanssa.

Neljänteen mutkaan tultaessa vauhtia oli 188-200 kilometriä tunnissa vaikka nopeimmillaan päästiin lähes 300 kilometriin tunnissa ennen mutkaa. Nopeammilla autoilla tai sarjan huipputallien autoilla mentiin ylikin 300 kilometriä tunnissa. Nelosmutkan, viitosmutkan ja kuutosmutkan osuudet olivat lyhyempiä kuin Champ Car-vuosina tai F1:ssä vuonna 1992, mutta silti pahimmillaan erittäinkin röykkyisiä ajaa läpi. Kuutosmutka oli radan hitain paikka ajaa. Ja myös selvästi nelosmutkaan ja viitosmutkaan verrattuna kuin Champ Car-vuosina tai F1:ssä vuonna 1992 ajaa.

Nelosmutkassa ja viitosmutkassa ajettiin nelosella tai kolmosella 188 kilometrin nopeudessa pudottaen siitä kolmoselle ja jopa kakkoselle 125 kilometriin tunnissa ja kuutosmutka lyhennettynä oli ylivoimaisesti pahin takaosuuden mutkien ohella koko radassa. Siinä oli vauhtia korkeintaan 105 kilometriä tunnissa ja usein reilusti alle 100 kilometriä tunnissa. Se ajettiin korkeintaan kakkosvaihteella ja usein jopa vain ykkösellä koska se oli radan hitain, röykkyisin ja vaikein mutka.

Sittemmin mutkat 7-12 eli radan takaosuuden mutkat ajettiin kasvavasti läpi kolmosella tai nelosella vauhdin kasvaessa aina alun 120 kilometrin tuntinopeudesta aina 176 kilometrin tuntinopeuteen asti. Siinä legendaarisesti autot kyllä olivat takavuosina formuloissa ja myös Champ Carissakin kuin tehosekoittimessa. Mutka 13 ei itsessään eronnut muista Mexico Cityn radan takaosuuden mutkista muuten kuin loivalla pudotuksellaan, yleensä vähemmällä pomppuisuudella ja tarkkuutta vaativasta äkkikäännöksestään mikä onneksi kuitenkin oli pahimpinakin formuloiden vuosina loiva ajaa läpi.

Ensimmäistä kertaa siinä pystyi pitkästä aikaa ajamaan viitosvaihteellakin ja maksimivauhti oli jo yli 200 kilometriä, mutta turvallisemmin ja ainakin A1GP-sarjan autoilla vauhtia ei ollut noin paljon vaan ainoastaan 181 kilometriä tunnissa. Eli suurin piirtein nelosella mentiin. Sitten tulikin viimeinen suora ja sen päässä oli shikaani joka hieman vaihteli pituudeltaan siten, että lyhimmillään käännöksen jälkeen entistä Peraltadaa ja nykyistä Curva Mansellia jäi pieni suoran pätkä jonka jälkeen pääsi ajamaan koko ovaalimutkan läpi vailla mitään harmia joskin tietenkin pienemmin vauhdein kuin vaikkapa vuonna 1992 F1:ssä ja takuuvarmasti paremmin kuin Champ Car-vuosina.

Toisena ajovuonna taas shikaanin pituus oli sen verran pitkä, että aivan alku Peraltadasta tai Curva Mansellista ajettiin hitaasti eli se jo ohjautui shikaanin päätteeksi itse mutkaan jolloin aivan alku jäi mutkasta ajamatta eli mutkan menettely nykypäivän ns. Turvallisesta Formulasta puhuttaessa oli päinvastainen kuin Champ Carissa ja sen vuosina Mexico Cityn radalla ja paluun tekevän F1-kisan osalta tällä samaisella radalla. Champ Carin vuosina kun ajettiin Peraltadasta tai Curva Mansellista vain aivan sen loppuosa ja paluun tekevän F1-kisankin osalta Peraltada tai Curva Mansell on vain marginaalisesti pidempi kuin Champ Car-vuosina ja sekin hajottaa mutkan alkuperäistä luonnetta varsin paljon.

Kaikkiaan Mexico Cityn radalla ajetut A1GP-kisat vuosina 2007-2008 vastasivat suurin piirtein sitä Mexico Cityn rataa millaiseksi Bernie Ecclestone ja Max Mosley olisivat sen alun perin halunneet F1:stä varten vuonna 1993 ja mihin silloiset omistajat eli Abedin veljekset eivät suostuneet. Toisaalta Mexico Cityssä oli ollut paljon muitakin ongelmia vuoden 1992 päätteeksi kuin itse rata.

Vuoden 1993 Mexico Cityn oletettu F1-kilpailu olisi poistanut jonkin verran takaosuuden mutkia, pitkälti mutkien 6-8 ylimääräistä pitkää lenkkiä olisi karsittu, muita takaosuuden mutkia olisi tiukennettu, ykkösmutkaa olisi jyrkennetty autojen selväksi hidastamiseksi kakkosmutkan ja kolmosmutkan ohella ja ennen kaikkea rataan olisi tullut shikaani joko ennen Peraltadaa noin puoliväliin suoraa toisin kuin A1GP:ssä missä ajettiin shikaaniin vain hieman ennen Peraltadaa tai Curva Mansellia tai vaihtoehtoisesti A1GP:n vuosien tapaan vuoden 1993 Meksikon Grand Prixiin Mexico Cityn radalle tullut shikaani olisi leikannut Peraltadan tai Curva Mansellin aivan alkuosan pois milloin melkein koko mutkan olisi silti voinut ajaa läpi turvallisesti kaasuttaen ja vauhtia olisi silti piisannut ja mutkan maine olisi jäänyt paremmin jälkipolvillekin mieleen ilman sen pilaamista.

Alle kuukausi onkin enää jäljellä tulevaan kisaan ja näytöspuolesta ovatkin jo Esteban Gutierrez ja Sergio Perez pitäneetkin erittäin paljon huolta.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Turva-alueet yllyttävät myös palaamaan radalta menettämättä juuri aikaa, kuten nähtiin tänään GP2:sissa: Artem Markelov onnistui kiihdyttäessään turva-alueella ajamaan seinään ja rengas irtosi muiden eteen aiheuttaen ketjukolarin.
Sen sijaan hiekka-esteelle valutessa madellaan takaisin radalle, mikä on turvallista ja myös virheen rangaistus on useamman sekunnin luokkaa
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
On se kiva, kun kuskitkin tykkäävät nykyisistä radoista.:thumbup:
– Toivottavasti saamme taistelua aikaan. Tällä radalla on vaikea seurata; joka menee ykkösmutkaan ensimmäisenä, sen jälkeen tämä on vähän "seuraa johtajaa". Tämä on downforce-rata, täällä on vaikea seurata toista, eikä pito ole kovin hyvä, Hamilton sanoi.

Häneltä kysyttiin, saako hän nautintoa Sotshin radasta.

– En voi sanoa, että minä..., Hamilton aloitti ja keskeytti itsensä.

– En itse asiassa voi kommentoida, hän sanoi sitten nauraen.
MTV
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tuo on varmaan muillakin Tilken radoilla ongelmana: kun ohituspaikkojen välillä on toistakymmentä mutkaa, niin se on hankala olla enää etäisyydellä kun olisi suora, jolla pääsisi ohi. Jos jää vaikka 0,05 sekuntia per mutka toisen imussa, niin ohituspaikalle tultaessa onkin puolen sekunnin päässä.

Tietysti tuota vikaa saa korjattua laittamalla DRS:n koko kilometrin pituiselle suoralle, mutta.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
On se kiva, kun kuskitkin tykkäävät nykyisistä radoista.:thumbup:

MTV
Liekkö kuskeja kielletty kritisoimasta Sotsin rataa?

Sotsin rata on siitä huono, ettei se muistuta ollenkaan katurataa. Eikä siinä ole hitaita mutkia. Se rata kiertää käytännössä olympialaisten suorituspaikkoja. Parasta, mitä tuolle radalla voisi tapahtua, olisi kunnon vajoaminen suohon.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Sotsi on Valencian toisinto, betoniränni vailla luonnetta ja ilman ohituspaikkoja. Luvassa vit** tylsä kisa. Onneksi tulee poistumaan heti kun maksukyky järjestäjältä loppuu. Ensivuoden Bakun kisaa jo ennalta peläten... :wall:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Bakun rata ainakin näyttää paljon mielenkiintoisemmalle kuin Sotsi.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Bakun rata on jossain kohtaa äärimmäisen kapea. Ja jopa mukulakiviä, paitsi että mukulakivet peitetään asfaltilla.
Harmi. Tulisi vähän extremeä kun välillä pitäisi mukulakivillä vetää pätkä.
 
Ylös