Osasyynsä on Bernien ahneudella ja kisakalenterin jatkuvalla rukkaamisella, vuosikymmeniä kestävää perinnettä ei kerkeä syntymään.
Kisakalenteri ei ole yhtään sen epästabiilimpi kuin takavuosina. Pikemmin päinvastoin, Mikan mestaruusvuosien ja Kimin F1-uran alkupuolen aikana vaihtuvuus oli erityisen vähäistä. Uusia ratoja toki tulee mukaan, mutta poistumista on tapahtunut vähemmän, koska kisat lisääntyvät. Ja mukaantulohan ei perinteen syntymistä estä, vaan nimenomaan poistuminen. 30 vuotta sitten, eli Keken mestaruusvuonna mukana oli vain kaksi vuoden 1950 kalenterissa ollutta rataa, nyt on neljä.
20 useimmin kalenterissa ollutta rataa (edelleen mukana olevat lihavoitu):
1. 61 Monza
2. 59 Monaco
3. 45 Silverstone
4. 44 Spa
5. 39 Nürburgring
6. 33 Montreal
7. 32 Hockenheim
8. 30 Zandvoort
9. 29 Interlagos
10. 27 Imola
11. 26 Hungaroring
12. 25 Österreichring/A1
13. 23 Suzuka
14. 22 Barcelona
15. 20 Buenos Aires
16. 20 Watkins Glen
17. 20 Kyalami
18. 19 Indianapolis
19. 18 Magny Cours
20. 17 Melbourne
Ihan hyvin jatkuvuus edustettuna, minusta.
Tuolla listaa viime vuosikymmenien vaihtuvuudesta noin vuoden takaa. Turkin poistumista siinä ei näköjään ole huomioitu.
Kaikista radoista 80-luvulta on tehty steriilejä, valtavia massasiirtoja, tekojärviä, tekomäkiä jne. Radat eivät yksinkertaisesti istu ja mukaudu ympäristöönsä jolloin niistä puuttuu luonne ja persoona. Osasyy on tietenkin nykyisillä turvamääräyksillä. Esim. jos Monza rakennettaisiin tänään uudelleen niin kaikki metsät radan ympäriltä ja välistä kaadettaisiin näkyvyyden takia.
Nimenomaan näin. Se mikä ärsyttää (joitain) televisiokatselijoita palvelee paikan päällä olijoita, koska näkyvyys on parempi. Mutta se onko radan vieressä metsää vai tekojärvi on toissijaista itse rataa arvioitaessa. Rata on rata, miljöö on miljöö.