Moottoriratakeskustelu

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Aika tylsän näköinen. Aika paljon mielestäni yritetty jäljentää joitakin mutkia muilta radoilta. Ainoa asia, mikä jäi mieleen; on tuo pääsuora + ensimmäinen mutka. Pääsuorassa melkoisia korkeuseroja ja mutka tulee hieman puskista. Muuten aika tylsä.
Pienen pienillä muutoksilla saisi oivan radan, pari kohtaa joissa vauhti tapetaa, flow kärsii. Ensimmäisen stadion osuuden voisi jättää kokonaan pois.
 

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
Kattelin tässä Wikipediaa ja siellä oli sitten että ens vuodesta lähtien Barcelona ja Valencia vuorottelis Espanjan GP:n järjästäjinä. Hyvä juttu. Nyt ainakin nähdään yksi tylsä rata vähammän vuodessa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Wikipedian mukaan näköjään Bahrainissa yritetään taas ensi vuonnakin ajaa (vaikka väkisin! :mad_old: ), mutta esim. Span ja Suzukan kisojen ajamisesta ei ole vielä varmuutta. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Wikipedian mukaan näköjään Bahrainissa yritetään taas ensi vuonnakin ajaa (vaikka väkisin! :mad_old: ), mutta esim. Span ja Suzukan kisojen ajamisesta ei ole vielä varmuutta. :dunno:
Ei tuohon sen kummalisempaa selitystä vaadita kuin sopimustilanne. Bahrainilla on sopimus kisasta vuoteen 2016, Span ja Suzukan sopimukset umpeutuvat tänä vuonna. Niin kauan kuin uutta ei ole tehty, kisasta ei ole varmuutta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kattelin tässä Wikipediaa ja siellä oli sitten että ens vuodesta lähtien Barcelona ja Valencia vuorottelis Espanjan GP:n järjästäjinä. Hyvä juttu. Nyt ainakin nähdään yksi tylsä rata vähammän vuodessa.
Tähänhän tuli vahvistus jo jokin aika sitten itse Bööniltä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Tuo New Jerseyn rata on kyllä jotain hienoa. :p Täysillä ajettavia Suzuka tyylisiä mutkia ja tiukkoja jarrutuksia, missä ohittaminenkin onnistuu. Korkeuseroakin on. Kaikenlisäksi paikka on kyllä mielenkiintoinen. Myötäpäiväänhän sitä on tarkoitus kiertää?
Juutuubissa löytyy ainakin yksi video, jossa joku jenkki ajaa radan läpi ja selostaa samalla. Se yläosuus on kyllä ihan käsittämättömän kapea katu = kaksikaistainen. Vasemmalla puolella taloja ja oikealla kivimuuri. Sen sijaan se rannan puoleinen näyttäisi olevan ok = nelikaistaista koko ajan.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Juutuubissa löytyy ainakin yksi video, jossa joku jenkki ajaa radan läpi ja selostaa samalla. Se yläosuus on kyllä ihan käsittämättömän kapea katu = kaksikaistainen. Vasemmalla puolella taloja ja oikealla kivimuuri. Sen sijaan se rannan puoleinen näyttäisi olevan ok = nelikaistaista koko ajan.
Vettelin testailtua New Jerseyssä

Näyttää muuten aikaa vikkelältä radalta! Kapeus sen sijaan tekee sen, ettei ohituksille paljoa jää tilaa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Pfft. Suurin osa Tilken suunnittelemista radoista on parempia, ja se kertoo melko lailla kaiken oleellisen. Nürburgringillä kannattaa joskus käydä ihan paikan päällä toteamassa, kuinka päin helvettiä ideaalisen tontin kilparadalle oikein voi käyttää. Uusi Nürburgring tiivistää "modernien" kilparatojen kaikki huonot puolet tavalla, joka pistää suorastaan vihaksi.
Nürren eka sektori ja Hocken uusi versio ovat Tilken suunnittelemia, kuten tiedät. Hocken vahvuus on se, että se on lyhyt ja tarpeeksi simppeli. Nürre taas on mukavan kapea ja haastava. Onhan siellä pari nopeaa mutkaakin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nürren eka sektori ja Hocken uusi versio ovat Tilken suunnittelemia, kuten tiedät. Hocken vahvuus on se, että se on lyhyt ja tarpeeksi simppeli. Nürre taas on mukavan kapea ja haastava. Onhan siellä pari nopeaa mutkaakin.
Hockenheim on OK, muttei silti mitään, mitä jäisi kaipaamaan. Nürburgringiä sitä vastoin ei mitenkään voi olla suhteuttamatta siihen, millaisen radan niille nyppylöille olisi voinut saada. Nykyinen tekele on täysi vitsi, eikä Tilken stadionosuudella ole siihen osaa eikä arpaa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Nürburgringiä sitä vastoin ei mitenkään voi olla suhteuttamatta siihen, millaisen radan niille nyppylöille olisi voinut saada. Nykyinen tekele on täysi vitsi, eikä Tilken stadionosuudella ole siihen osaa eikä arpaa.
Tästä päästäänkin taas siihen väittämään (joka täällä aika monella näyttää olevan), että ennen vanhaan osattiin tehdä ratoja ja nykyisin Tilke vain piirtää pelkkää paskaa. Tuo "uusi" Nürrehän on nimenomaan Formuloiden "kulta-ajalta", jolta ovat myös sellaiset hienot radat kuin Jerez tai Barcelona. :rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tästä päästäänkin taas siihen väittämään (joka täällä aika monella näyttää olevan), että ennen vanhaan osattiin tehdä ratoja ja nykyisin Tilke vain piirtää pelkkää paskaa. Tuo "uusi" Nürrehän on nimenomaan Formuloiden "kulta-ajalta", jolta ovat myös sellaiset hienot radat kuin Jerez tai Barcelona. :rolleyes:
Ei kai kukaan pahviaivo nyt oikeasti pidä 80-lukua jonain legendaaristen kilparatojen synnyn kulta-aikana? Ajan ainoa onnistunut projekti taitaa olla uusi Spa. Vissiin joku vahinko sekin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Spastakin luokkaa 60% pohjautuu vanhaan pitkään Span rataan.
Vanhasta radasta vain Eau Rouge ja sen jälkeinen mäki ovat legendaarisia. Se miksi Spa on hyvä rata nykyäänkin johtuu onnistuneesta uudistuksesta. Erityisesti jaksosta Pouhonista Stavelotiin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ei kai kukaan pahviaivo nyt oikeasti pidä 80-lukua jonain legendaaristen kilparatojen synnyn kulta-aikana? Ajan ainoa onnistunut projekti taitaa olla uusi Spa. Vissiin joku vahinko sekin.
Noinhan se oikeasti menee. Siitä huolimatta aika monella tuntuu olevan täällä mielessä että ennen ja vain ennen osattiin piirtää ratoja.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Noinhan se oikeasti menee. Siitä huolimatta aika monella tuntuu olevan täällä mielessä että ennen ja vain ennen osattiin piirtää ratoja.
Sikäli en ole ihan tavattomasti eri mieltä, että huiseina pidettävien nykyratojen juuret ovat 60-luvulla tai vielä kauempana. Uudet radat ovat 80- ja 90-lukujen hirvityksiä parempia, mutta eipä niistäkään yksikään näytä siltä, että koskaan klassikkoasemaa saisivat.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Sikäli en ole ihan tavattomasti eri mieltä, että huiseina pidettävien nykyratojen juuret ovat 60-luvulla tai vielä kauempana. Uudet radat ovat 80- ja 90-lukujen hirvityksiä parempia, mutta eipä niistäkään yksikään näytä siltä, että koskaan klassikkoasemaa saisivat.
Osasyynsä on Bernien ahneudella ja kisakalenterin jatkuvalla rukkaamisella, vuosikymmeniä kestävää perinnettä ei kerkeä syntymään.

Kaikista radoista 80-luvulta on tehty steriilejä, valtavia massasiirtoja, tekojärviä, tekomäkiä jne. Radat eivät yksinkertaisesti istu ja mukaudu ympäristöönsä jolloin niistä puuttuu luonne ja persoona. Osasyy on tietenkin nykyisillä turvamääräyksillä. Esim. jos Monza rakennettaisiin tänään uudelleen niin kaikki metsät radan ympäriltä ja välistä kaadettaisiin näkyvyyden takia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Osasyynsä on Bernien ahneudella ja kisakalenterin jatkuvalla rukkaamisella, vuosikymmeniä kestävää perinnettä ei kerkeä syntymään.
Kisakalenteri ei ole yhtään sen epästabiilimpi kuin takavuosina. Pikemmin päinvastoin, Mikan mestaruusvuosien ja Kimin F1-uran alkupuolen aikana vaihtuvuus oli erityisen vähäistä. Uusia ratoja toki tulee mukaan, mutta poistumista on tapahtunut vähemmän, koska kisat lisääntyvät. Ja mukaantulohan ei perinteen syntymistä estä, vaan nimenomaan poistuminen. 30 vuotta sitten, eli Keken mestaruusvuonna mukana oli vain kaksi vuoden 1950 kalenterissa ollutta rataa, nyt on neljä.

20 useimmin kalenterissa ollutta rataa (edelleen mukana olevat lihavoitu):

1. 61 Monza
2. 59 Monaco
3. 45 Silverstone
4. 44 Spa
5. 39 Nürburgring
6. 33 Montreal
7. 32 Hockenheim
8. 30 Zandvoort
9. 29 Interlagos
10. 27 Imola
11. 26 Hungaroring
12. 25 Österreichring/A1
13. 23 Suzuka
14. 22 Barcelona
15. 20 Buenos Aires
16. 20 Watkins Glen
17. 20 Kyalami
18. 19 Indianapolis
19. 18 Magny Cours
20. 17 Melbourne

Ihan hyvin jatkuvuus edustettuna, minusta.

Tuolla listaa viime vuosikymmenien vaihtuvuudesta noin vuoden takaa. Turkin poistumista siinä ei näköjään ole huomioitu.
Kaikista radoista 80-luvulta on tehty steriilejä, valtavia massasiirtoja, tekojärviä, tekomäkiä jne. Radat eivät yksinkertaisesti istu ja mukaudu ympäristöönsä jolloin niistä puuttuu luonne ja persoona. Osasyy on tietenkin nykyisillä turvamääräyksillä. Esim. jos Monza rakennettaisiin tänään uudelleen niin kaikki metsät radan ympäriltä ja välistä kaadettaisiin näkyvyyden takia.
Nimenomaan näin. Se mikä ärsyttää (joitain) televisiokatselijoita palvelee paikan päällä olijoita, koska näkyvyys on parempi. Mutta se onko radan vieressä metsää vai tekojärvi on toissijaista itse rataa arvioitaessa. Rata on rata, miljöö on miljöö.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös