Moottoriratakeskustelu

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ongelmana ei mielestäni ole F1-kulttuurin tekeminen näihin uusiin maihin, vaan ylipäätään autourheilun puuttuminen niistä. F1:n meno jonnekin Abu Dhabeihin ja muihin on vähän sama kuin NHL päättäisi mennä pelaamaan jonnekin Afrikkaan. Autourheilukulttuuria pitäis alkaa kasvattamaan ruohonjuuritasolta, eikä suoraan huipulta.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Ongelmana ei mielestäni ole F1-kulttuurin tekeminen näihin uusiin maihin, vaan ylipäätään autourheilun puuttuminen niistä. F1:n meno jonnekin Abu Dhabeihin ja muihin on vähän sama kuin NHL päättäisi mennä pelaamaan jonnekin Afrikkaan. Autourheilukulttuuria pitäis alkaa kasvattamaan ruohonjuuritasolta, eikä suoraan huipulta.
Vastahan tuossa tuli esille, etteivät järjestäjät välttämättä pyri F1-kisan avulla maahan autourheilukulttuuria rakentamaan. Sponsorikytkökset talleihin yms. ovat monesti ratkaisevassa roolissa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Pitkälti samaan kuin tähänkin asti. Uusien alueiden valloittaminen ja fanipohjan laajentaminen vankistaa lajin suosiota ja siten taloudellista pohjaa. Asia varmasti pysyy FOM:n intresseissä Bernien jälkeenkin.
Ja isoilla "sanctioning fee:illä" on helppo pienentää CVC:n velkataakkaa. Jos uutta fanipohjaa pyritään saamaan, niin silloin FOM on kyllä yliarvioinut sarjan kiinnostavuuden, aiemmin tuntematon sarja ei kiinnosta ainakaan jos siellä ei ole kuskia kyseisestä maasta. Perinteinen kuvio uusille markkinoille laajentumisesta näkyy esim. alppihiihdossa ja mäkihypyssä joissa Kroatian ja Puolan kisat ovat nousseet eniten katsojia keräävien joukkoon kansallissankariksi nouseen urheilijan vuoksi. Eikä mäkihypyn kiinnostavuus Puolassa ilmeisesti ole laskenut Malyszin lopettamisen myötä. Eli, mitä F1 ensin tarvitsisi olisi esim. kiinalainen tai intialainen huippukuski. Ja Meksiko olisi Perezin myötä tällainen maa.
 

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
Tein Valenciaan modauksen.



-Vitosmutkan jälkeen pidensin suoraa jonka jälkeen yksi tiukka mutka
-Takasuoraa pidensin hieman, ja sen päähän laitoin ysikymppisen
-Loppuun laitoin parit ysikymppiset että siellä ei olis pelkästään niitä loivia mutkia
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ongelmana ei mielestäni ole F1-kulttuurin tekeminen näihin uusiin maihin, vaan ylipäätään autourheilun puuttuminen niistä. F1:n meno jonnekin Abu Dhabeihin ja muihin on vähän sama kuin NHL päättäisi mennä pelaamaan jonnekin Afrikkaan. Autourheilukulttuuria pitäis alkaa kasvattamaan ruohonjuuritasolta, eikä suoraan huipulta.
Abu Dhabissa, tai pikemminkin Yhdistyneissä Arabiemiraateissa (niillä on on yhteinen moottoriurheiluliitto) on kyllä moottoriurheilua. Olosuhteet siellä nyt vain on sellaiset, ettei rikkaiden isien ja heidän poikiensa tarvitse aloittaa mistään autotallissa rakennetuista karteista ja peltoautoista. Se, että maassa järjestetään useita kansainvälisen tason kilpailua vuosittain useissa lajeissa on omiaan tuomaan lajien pariin uusia harrastajia. Ei se innostus herää niinkään toisia harrastajia katsomalla, vaan idoleja.
Jos uutta fanipohjaa pyritään saamaan, niin silloin FOM on kyllä yliarvioinut sarjan kiinnostavuuden, aiemmin tuntematon sarja ei kiinnosta ainakaan jos siellä ei ole kuskia kyseisestä maasta.
Arvaa missä maassa on suurimmat tv-katsojaluvut? Kiinassa. Tai ainakin 2008 oli.
Eli, mitä F1 ensin tarvitsisi olisi esim. kiinalainen tai intialainen huippukuski. Ja Meksiko olisi Perezin myötä tällainen maa.
Se toki auttaisi, muttei ole mikään välttämättömyys. Intialla on jo yksi kuski ja talli muutenkin mukana, jos nyt ei ihan huipulla.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Arvaa missä maassa on suurimmat tv-katsojaluvut? Kiinassa. Tai ainakin 2008 oli.
Sikäli hieman epärelevanttia verrata esim Kiinaa ja Saksaa, Kiinassa kun on yli 10-kertainen asukasluku. Toki, kansallinen mielenkiinnon nouseminen tuo enemmän katsojia Kiinassa kuin esim. Ranskassa tai vaikka Singaporessa.

Se toki auttaisi, muttei ole mikään välttämättömyys. Intialla on jo yksi kuski ja talli muutenkin mukana, jos nyt ei ihan huipulla.
Annapa esimerkkejä urheilutapahtumista, jotka ovat yleisömenestyksiä vaikka maalta puuttuu perinteet ja menestyvä urheilija. Itsellä ei tule kovin montaa mieleen. Mutta mieleen tulee nuo esimerkit hiihtolajeista, jotka tekivät kisoista yleisömenestyksiä. Eli kyllä lajin suosion kasvu Kauko-Idässä olisi lähinnä näiden uusien kisojen mieluisa sivuvaikutus, tärkeintä on saada hyvät rahat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sikäli hieman epärelevanttia verrata esim Kiinaa ja Saksaa, Kiinassa kun on yli 10-kertainen asukasluku. Toki, kansallinen mielenkiinnon nouseminen tuo enemmän katsojia Kiinassa kuin esim. Ranskassa tai vaikka Singaporessa.
No senhän takia nuo Kiinat, Intiat ja Koreat onkin melko tärkeitä target-alueita.
Annapa esimerkkejä urheilutapahtumista, jotka ovat yleisömenestyksiä vaikka maalta puuttuu perinteet ja menestyvä urheilija.
Noo, riippuu vähän yleisömenestyksen ja perinteiden määritelmästä. Menemättä yhtään F1:ä kauemmas: Unkarin GP. Myös Kiinassa, Koreassa ja Intiassa koko viikonloppuna on ollut yli 150.000 katsojaa paikan päällä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tein Valenciaan modauksen.

-Vitosmutkan jälkeen pidensin suoraa jonka jälkeen yksi tiukka mutka
-Takasuoraa pidensin hieman, ja sen päähän laitoin ysikymppisen
-Loppuun laitoin parit ysikymppiset että siellä ei olis pelkästään niitä loivia mutkia
Sanoisin, että paremman lopputuloksen saisi, jos unohdettaisiin tuo alun merenrantakinkki ja mentääisiin mutkasta 2 mutkaan 5. Tuon sillan siirtämisessä en taasen näe mitään. Se toki oli totta, että tuo nykyinen mutka 14 tuhosi aika totaalisesti tuolta pitkältä suoralta alkaneen kamppailun.

Mutta tuo loppu taas on ajajia varten suunniteltu, eli se on hyvä sellaisenaan.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Tein Valenciaan modauksen.

-Vitosmutkan jälkeen pidensin suoraa jonka jälkeen yksi tiukka mutka
-Takasuoraa pidensin hieman, ja sen päähän laitoin ysikymppisen
-Loppuun laitoin parit ysikymppiset että siellä ei olis pelkästään niitä loivia mutkia
Huomioitko sen, että tuo pitkän suoran jälkeinen ysikymppinen taitaisi osua juuri kerrostalon kohdalle ;) Mutta joo, suoran venyttäminen sinällään ihan perusteltu ratkaisu.

Itse muuttaisin Valenciasta T14:ta, hivenen sitä mutkaa voisi loiventaa mikäli tilaa riittäisi.
 

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
Tai sitten Valenciaan vois tehä short circuit-mahdollisuuden menemällä mutkasta numero 13 suoraan vikaan mutkaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Minä tahtoisin F1:ien vihdoin vakinnuttavan asemansa Jenkeissä, lisäksi jokin Afrikan kisa olisi mielekästä saada taas kalenteriin.
Olisi hienoa nähdä Afrikassa nähdä F1-kisat mutta sen en usko toteutuvan ainakaan lähitulevaisuudessa vaikka heillä yksi katurata huhu projekti olikin muistaakseni.
Perinteinen kuvio uusille markkinoille laajentumisesta näkyy esim. alppihiihdossa ja mäkihypyssä joissa Kroatian ja Puolan kisat ovat nousseet eniten katsojia keräävien joukkoon kansallissankariksi nouseen urheilijan vuoksi. Eikä mäkihypyn kiinnostavuus Puolassa ilmeisesti ole laskenut Malyszin lopettamisen myötä.
Jos Puola saisi F1 kisat jonain päivänä vaikkei enää Kubica kenties koskaan ajakkaan ykkösissä niin se voisi olla tapahtuma rikkaampi ja yleisö villiimpi kuin Hungaroring, mukavasti on viime vuosina Puolalaisfaneja tullut F1 ympäristöön ja heidän kiinnostunut ei ole laantunut vaikkei Kubica ole mukana.
Ja Meksiko olisi Perezin myötä tällainen maa.
Meksikosta sen verran että Joe Sawardin mukaan kyseisen maan kisa on edelleen tapetilla siellä saatetaan ajaa hyvinkin pian, enempi hämäriä hetkiä tuottaa Argentiina minne kisaa myös ollaan oltu viemässä. Ainakaan vielä ensi vuodeksi Argentiina ei ole mahdollinen kisa isäntä.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ja kun uusille markkinoille tulosta kansallissankariksi nousseen kuskin vetämänä puhutaan, niin jotenkin ajatus Venezuelan GP:stä kiehtoisi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ja kun uusille markkinoille tulosta kansallissankariksi nousseen kuskin vetämänä puhutaan, niin jotenkin ajatus Venezuelan GP:stä kiehtoisi.
Aikanaanhan sinne yritettiin 1980-luvun puolivälissä, mutta Caracasin katurata taisi olla hieman liian heikkotasoinen silloisillekin ykkösille. Maan oma poika Johnny Cecotto taisi silloin olla syynä kisojen haalimiselle paikan päälle.

Pikkuluokkia siellä kuitenkin ajoi ainakin kertaalleen liki katastrofaalisin seurauksin.
Taisivat vielä silloin keskeyttää ajot, ennenkuin mitään pahempaa pääsi tapahtumaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Abu Dhabissa, tai pikemminkin Yhdistyneissä Arabiemiraateissa (niillä on on yhteinen moottoriurheiluliitto) on kyllä moottoriurheilua. Olosuhteet siellä nyt vain on sellaiset, ettei rikkaiden isien ja heidän poikiensa tarvitse aloittaa mistään autotallissa rakennetuista karteista ja peltoautoista. Se, että maassa järjestetään useita kansainvälisen tason kilpailua vuosittain useissa lajeissa on omiaan tuomaan lajien pariin uusia harrastajia. Ei se innostus herää niinkään toisia harrastajia katsomalla, vaan idoleja.
Menee vähän toikin aiheen ohi, mutta aiemmin toisella osastolla mainitsinkin käyneeni viime talvena katsomassa kansallisen ratasarjan kilpailua Dubaissa ja hämmästelleeni osanottajien vähyyttää. Siitä huolimatta, että siviililiikenteessä siellä näkyi paljon urheiluautoja, rahaa on käytettävissä, siellä asuu paljon perinteisten moottoriurheilumaiden kansalaisia ja sarja ajetaan silloin, kun Euroopan sarjat ovat tauolla. Esimerkiksi Gt-luokassa oli 3 autoa ja muistaakseni niitä ajoi eurooppalaiset kuskit, jotka ajavat kesällä Euroopassa. Suurin osa muistakin kuskeista on eurooppalaisia, paikallisia oli tosi vähän ja nekin lähinnä moottoripyöräluokassa.

Eli sen kahdeksan vuoden aikana kun tuokin rata on siellä ollut ei tunnu kummoista moottoriurheilukulttuuria syntyneen. Tuollaisissa kansallisissa kisoissa sen juuri näkisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Menee vähän toikin aiheen ohi, mutta aiemmin toisella osastolla mainitsinkin käyneeni viime talvena katsomassa kansallisen ratasarjan kilpailua Dubaissa ja hämmästelleeni osanottajien vähyyttää. Siitä huolimatta, että siviililiikenteessä siellä näkyi paljon urheiluautoja, rahaa on käytettävissä, siellä asuu paljon perinteisten moottoriurheilumaiden kansalaisia ja sarja ajetaan silloin, kun Euroopan sarjat ovat tauolla. Esimerkiksi Gt-luokassa oli 3 autoa ja muistaakseni niitä ajoi eurooppalaiset kuskit, jotka ajavat kesällä Euroopassa. Suurin osa muistakin kuskeista on eurooppalaisia, paikallisia oli tosi vähän ja nekin lähinnä moottoripyöräluokassa.

Eli sen kahdeksan vuoden aikana kun tuokin rata on siellä ollut ei tunnu kummoista moottoriurheilukulttuuria syntyneen. Tuollaisissa kansallisissa kisoissa sen juuri näkisi.
Osuit sitten sarjan vähäväkisimpään kisaan. Parhaimmillaan autokuntia GT:ssä oli yli 10, joista lähes puolessa paikallisväestöä. Paha mennä sanomaan mistä moinen heittely johtuu.

En osaa arvioida millainen buumi pitäisi saada kahdeksassa vuodessa aikaan, kun lähtötaso rata-autoilussa oli nolla. Muistetaan vielä, ettei sitä paikallisväestöä ole edes miljoonaa, joten väestöpohjakin on aika kapea.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
No silloin kuin kisojen maksut olivat vielä todella alhaiset niin silloin ei oikein ollut menestyvää suomalaiskuljettajaa. Sittemmin ne alkoivatkin nousta niin paljon, että varaa ei olisi ollut mitenkään.

Toki Keken aikana olisi ollut vielä jotain mahdollisuuksia, mutta ne heikkenivät vuosi vuodelta. Toki lohdutuspalkinnoksi Helsingissä ajettiin vuonna 1997 F3000-sarjan kilpailu.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Aragonin radan näyttävä kivimuuri alkoi kiinnostamaan. Onko se rakennettu tuuliesteeksi vai ihan sisustuselementiksi vai onko se ollut paikalla ennen radan rakentamista?


 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aragonin radan näyttävä kivimuuri alkoi kiinnostamaan. Onko se rakennettu tuuliesteeksi vai ihan sisustuselementiksi vai onko se ollut paikalla ennen radan rakentamista?
Se pitää maa-aineksen kurissa. Muurin päällä nimittäin on radan seitsemäs mutka.
 
Ylös