Moottoriratakeskustelu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On selvää, että H. Tilkellä on vahva fetissi tarmac-pinnoitetta kohtaan.
Asfaltti ei millään muotoa ole pelkästään Tilken syytä. Hänhän laatii radat FIA:n turvastandardien mukaan. Ihan samanlaisia asfalttikenttiä ne on Silverstonen uusi osuus (Populous) ja Dubai (Apex Design). Eikä Portimao (Ricardo Pina) jää paljon jälkeen, tosin siellä asfalttialueen takana on vielä hiekka-alue. Sama näyttää pätevän Navarraan (suunnittelija?).
Voitko selittää vielä miten nurmikko tuossa kohtaa olisi heikentänyt turvallisuutta? Jos tuossa ajaa mutkan pitkäksi/suoraksi, palaa automaattisesti takaisin radalle, oli siinä sitten nurmikkoa tai asvalttia tai soraa tai muovimattoa.
Hallitsematon palaaminen radalle se vasta vaarallista on. Nurmikko on kuin jäällä ajaisi, autolla ei ole mitään ohjattavuutta eikä hidastuvuutta. Radalle paluu toki riippuu ulosajokulmasta, ei se automaattista olisi.
Joo jos puhutaan pelkästä turva-alueen tehtävästä, mutta radan reunaviivojen tehtävä on se että autot pysyy niitten välissä taikka käy kurjasti. Tällä hetkellä noitten asvaltointien ansiosta tuo reunaviivan tehtävä ei oikeen toteudu.
Reunaviivojen asema on määrätty ihan säännöillä, ja niiden ulkopuolelle ajamisesta on mahdollista langettaa rangaistuksiakin. Turva-alueille ei minkäänlaista rangaistustehtävää ole määritelty. Useimmat fanit ja monet kuskitkin mieltävät kuitenkin niin, koska historiassa ulosajosta kärsi enemmän. Sivuvaikutus on alettu mieltää päätarkoitukseksi.
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
No en minä nyt väittänytkään että turva-alueen tehtävä olisi rankaista kuskia. Turva-alueen pitäisi olla sekä turvallinen että olla 'vahingoittamatta' itse rataa.

Homman nimi on se että monien mielestä asvalttiturva-alue nimenomaan 'vahingoittaa' sitä rataa. Esim. Monacosta tekee hienon katsoa ja varmaan ajaakin nimenomaan se että autot tosiaankin ovat siellä ihan limiitillä ja samalla senttien päässä kisan loppumisesta. Samansuuntainen ajattelu toimii myös niillä radoilla jossa sama efekti 'aiheutuu' turva-alueista.

Ts. haetaan nimenomaan sitä ettei turva-alue veisi tuota close to the limit-ilmiötä radoista pois, ei sitä että se jotenkin olisi joku rankaisualue.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Voisivat edes maalata turva-alueen asfaltin.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Voitko selittää vielä miten nurmikko tuossa kohtaa olisi heikentänyt turvallisuutta? Jos tuossa ajaa mutkan pitkäksi/suoraksi, palaa automaattisesti takaisin radalle, oli siinä sitten nurmikkoa tai asvalttia tai soraa tai muovimattoa.
No, mitä hyötyä siitä nurtsista olisi sitten ollut? Ulosajava toisi vain sitten helvetisti multaa mukanaan radalle ja pahimmillaan nurtsin huonon pidon vuoksi voisi vetää tuollaisen mutkien välin spinnaten poikittain ja päin radalla olevia palatessaan. Ihme fetissi joillakin soraa ja nurtsia kohtaan.

Järkevin toteutustapa keskiverto ulosajoalueelle on:
1. radan ulkolaidassa kanttari
2. sen jälkeen jotain liukasta materiaalia metrin-pari sen kanttarin ylittäville mahdollisen hyödyn menettämiseksi
3. asfalttia
4. nopeammissa mutkissa ehkä pätkä soraa ennen seinää ottamassa vauhtia pois niiltä jotka ajautuu oikeasti kovaa pihalle ja on menossa seinään.

Ei sinne mitään kukkaistutuksia tarvita.:)
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
No, mitä hyötyä siitä nurtsista olisi sitten ollut? Ulosajava toisi vain sitten helvetisti multaa mukanaan radalle ja pahimmillaan nurtsin huonon pidon vuoksi voisi vetää tuollaisen mutkien välin spinnaten poikittain ja päin radalla olevia palatessaan. Ihme fetissi joillakin soraa ja nurtsia kohtaan.

Järkevin toteutustapa keskiverto ulosajoalueelle on:
1. radan ulkolaidassa kanttari
2. sen jälkeen jotain liukasta materiaalia metrin-pari sen kanttarin ylittäville mahdollisen hyödyn menettämiseksi
3. asfalttia
4. nopeammissa mutkissa ehkä pätkä soraa ennen seinää ottamassa vauhtia pois niiltä jotka ajautuu oikeasti kovaa pihalle ja on menossa seinään.

Ei sinne mitään kukkaistutuksia tarvita.:)
Näyttäisi paremmalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No en minä nyt väittänytkään että turva-alueen tehtävä olisi rankaista kuskia. Turva-alueen pitäisi olla sekä turvallinen että olla 'vahingoittamatta' itse rataa.

Homman nimi on se että monien mielestä asvalttiturva-alue nimenomaan 'vahingoittaa' sitä rataa. Esim. Monacosta tekee hienon katsoa ja varmaan ajaakin nimenomaan se että autot tosiaankin ovat siellä ihan limiitillä ja samalla senttien päässä kisan loppumisesta. Samansuuntainen ajattelu toimii myös niillä radoilla jossa sama efekti 'aiheutuu' turva-alueista.

Ts. haetaan nimenomaan sitä ettei turva-alue veisi tuota close to the limit-ilmiötä radoista pois, ei sitä että se jotenkin olisi joku rankaisualue.
Rankaisulla tarkoitan nimenomaan sitä, että ulosajosta kärsii. Eli ihan samaa asiaa kuin sinä tuolla "close to the limit"-ilmiöllä. On kuitenkin mahdotonta toteuttaa sitä turvallisuuden kärsimättä. Tai ehkä jos rata vedetään jollekin lentokentän laajuiselle nurmikentälle, mutta ei se yhtään sen järkevämmältä ratkaisulta ainakaan minusta vaikuta.

Jos taas ajatellaan sitä perinteisempää merkitystä limiitillä ajamiselle, niin asfalttialueiden ympäröimänä uskalletaan ajaa lähempänä limiittiä juuri siksi, että mahdollisesta virheestä ei kärsi kovin paljon.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Rankaisulla tarkoitan nimenomaan sitä, että ulosajosta kärsii. Eli ihan samaa asiaa kuin sinä tuolla "close to the limit"-ilmiöllä. On kuitenkin mahdotonta toteuttaa sitä turvallisuuden kärsimättä. Tai ehkä jos rata vedetään jollekin lentokentän laajuiselle nurmikentälle, mutta ei se yhtään sen järkevämmältä ratkaisulta ainakaan minusta vaikuta.

Jos taas ajatellaan sitä perinteisempää merkitystä limiitillä ajamiselle, niin asfalttialueiden ympäröimänä uskalletaan ajaa lähempänä limiittiä juuri siksi, että mahdollisesta virheestä ei kärsi kovin paljon.
Eikös tuo paul ricardissa käytettävä blue ja red zone olisi ihan hyvä kompromissi uusillekkin radoille ? Kärsisi virheestä turvallisuutta unohtamatta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös tuo paul ricardissa käytettävä blue ja red zone olisi ihan hyvä kompromissi uusillekkin radoille ? Kärsisi virheestä turvallisuutta unohtamatta.
Luulisi. Liekö liian kallista kun ei ole levinnyt muualle?

Tosin eihän se hiekka- ja nurmikkopuristeille asiaa yhtään auttaisi. Eikä kärsiminenkään varmaan olisi riittävää.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Luulisi. Liekö liian kallista kun ei ole levinnyt muualle?

Tosin eihän se hiekka- ja nurmikkopuristeille asiaa yhtään auttaisi. Eikä kärsiminenkään varmaan olisi riittävää.
Voipi olla , käsittääkseni tuo tungsten on melko harvinainen aine .
Toki eikö tänä aikakautena voitaisi keksiä joku vastaava aines mitä voisi käyttää samaan tarkoitukseen .
Näinhän se on , itse olen jo hieman tympääntynyt ainaiseen tilken haukkumiseen . Onhan hän itsekkin todennut ,että haluaisi tehdä haastavampia ratoja , mutta kun säännöt on tälläiset kun on .
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Luulisi. Liekö liian kallista kun ei ole levinnyt muualle?

Tosin eihän se hiekka- ja nurmikkopuristeille asiaa yhtään auttaisi. Eikä kärsiminenkään varmaan olisi riittävää.
Olisiko ruoskiminen kisan jälkeen riittävästi kärsimistä ulosajoista? Voisihan sinne ulosajoalueille istuttaa vaikka tulppaaneita, olisi sitten värikkään näköistä kun joku ajaa ulos.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Rankaisulla tarkoitan nimenomaan sitä, että ulosajosta kärsii. Eli ihan samaa asiaa kuin sinä tuolla "close to the limit"-ilmiöllä. On kuitenkin mahdotonta toteuttaa sitä turvallisuuden kärsimättä. Tai ehkä jos rata vedetään jollekin lentokentän laajuiselle nurmikentälle, mutta ei se yhtään sen järkevämmältä ratkaisulta ainakaan minusta vaikuta.

Jos taas ajatellaan sitä perinteisempää merkitystä limiitillä ajamiselle, niin asfalttialueiden ympäröimänä uskalletaan ajaa lähempänä limiittiä juuri siksi, että mahdollisesta virheestä ei kärsi kovin paljon.
Älä nyt liioittele. Aivan satavarmasti johonkin koreankokoiselle tontille olisi saanut riittävän kauas vedetyksi seinät (eikä tarvi edes mitään lentokenttää..), pahimpiin paikkoihin sitten asvaltit jos ei muuten onnistu.

---

idea nimenomaan on se että kuinka lähelle uskalletaan mennä sitä 'pouhonin' ulkoreunaa, joka on se limiitti, jonka yli ei sitten mennä. Nyt uskaltaa kukavaan vetää ihan sata lasissa, kun sen limiitin yli voidaan mennä.

Ts. se ei siis ole kivaa että kaikki uskaltaa ajaa lähempänä limiittiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Älä nyt liioittele. Aivan satavarmasti johonkin koreankokoiselle tontille olisi saanut riittävän kauas vedetyksi seinät (eikä tarvi edes mitään lentokenttää..), pahimpiin paikkoihin sitten asvaltit jos ei muuten onnistu.
Muistutan, että Silverstone on rakennettu lentokentälle, silti siellä on katsottu tarvittavan asfalttialueita. Nurmikolla kun auto menee moninkertaisen matkan. Nurmialueen pitäisi siis olla (hatusta vedettynä) kolmin- tai nelinkertainen asfalttialueeseen verrattuna.

Ottaen huomioon, että Koreasta on tarkoitus tulevaisuudessa tulla puoliksi katurata, ei sinne mitään hehtaariturva-alueita saisi. Siis nyt kyllä, mutta kun se ympäristö on kaavoitettu rakennettavaksi. Yleisemminkin on syytä muistaa, että rata rakennetaan tietylle tontille, ja sen tontin rajat asettavat rajoitukset, vaikka ympärillä olisi kuinka paljon tyhjää - toisella tontilla.

Vielä yksi pointti on se, että mitä kauemmaksi muurit viedään, sitä vähemmän yleisö näkee.
Ts. se ei siis ole kivaa että kaikki uskaltaa ajaa lähempänä limiittiä.
Eikös se ole vähän niinkuin kilpa-autoilun tarkoitus? Toki nykysäännöillä muilla tekijöillä on F1:ssä suurempi rooli.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
En minä hiekka/nurmikko mielipiteellä tarkoittanut, että jos lipsahtaa radalta, niin sen pitäisi olla automatique keskeytys. Ralli on sitten sitä varten, mutta pitäisi vain olla jotain millä ottaa hyöty pois shikaaneissa läpi ajavilta. Jos teet ohitusta peitellessä virheen, se maksaa aikaa sen verran, että menetät sijan, mutta matka jatkuu. Se on mielestäni kilvan ajoa.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Kuka nyt nurmikoista on selittänyt? Ihan hyvin Silverstonessakin oisi hiekat mielestäni riittänyt pl. ehkä wanha ykkössektori ja Stowe.

--

Voi niitä katsomoitakin aina sijoitella järkevästi...

--

se ideahan kilpa-autoilussa on myös se että se ei ole läpihuutojuttu siellä limiitillä ajeleminen. ;d
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
se ideahan kilpa-autoilussa on myös se että se ei ole läpihuutojuttu siellä limiitillä ajeleminen. ;d
Hyvä pointti kyllä.

Limiitillä ajo ei ole limiitillä ajoa jollei ole ns. reunaa ollenkaan josta "pudota alas".
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Kuka nyt nurmikoista on selittänyt? Ihan hyvin Silverstonessakin oisi hiekat mielestäni riittänyt pl. ehkä wanha ykkössektori ja Stowe.
Itseasiassa, ei ne asfalttialueet Silverstonen uudella lenkillä ole täysin asfalttia, ainakaan mitä näihin kahteen kuvaan uskomista:

http://www.indiancarsbikes.in/wp-content/uploads/2010/05/silverstone-arena-map.jpg

http://www.motorsportcircuitguide.com/cms_images/Silverstone Arena Circuit 2D Aerial High Res.jpg

Tosin eipä sillä osiolla kauheen nopeisiin vauhteihin päästäkkään...
Sora vaan ei edelleenkään hidasta F1- autoa juur ollenkaan, vaan lähettää sen pomppivaan lentoon. Se auto ns. "surffaa" siinä soran päällä. Toki, jos sinne spinnaa, niin sillon se pysäyttää sen auton, mutta täydellä vauhdilla soran yli paahdettaessa käy niinkuin Heksalla just 2008 Espanjan GP:ssä, eli "surffas" vaan siitä sen hiekan yli rengasvalliin.

Ja mitä nurmikkoon tulee, niin tässä syy, minkä takia sitä ei suosita enään niinkään:
http://www.youtube.com/watch?v=t8T-6HeDUt0
Asfaltilla ei käy noin. Vai millon viimeks ootte nähny F1- auton minkään osan kaivautuvan asfalttiin?

Ja ainahan siellä asfalttiturva-alueellakin on jotain pientä epäpuhtautta ja pölyä, joka tarttuu renkaisiin ja näin ollen aiheuttaa pidon huonontumiseen parin kierroksen ajaksi. Ja tosiaan, jos shikaaninkin oikasee, niin siitähän tulee penalttia. Tosin jos kuskin katsotaan hyötyneen siitä, eli lähestulkoon aina ohitustilanteessa tapahtuneen oikomisen jälkeen, oli se sitten sijoituksen puolustaja tahi ohittaja.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mutta pitäisi vain olla jotain millä ottaa hyöty pois shikaaneissa läpi ajavilta.
Ei shikaaneita noin vain voi oikoakaan. Jos teet parhaan aika-ajoajan oikomalla, se mitätöidään. Jos ohitat oikaisemalla, joudut antamaan sijan takaisin ja jos oiot useasti kisan aikana, voit saada läpiajorangaistuksen. Tämä tuskin on se ongelma joka asfalttialueissa eniten mättää.
Kuka nyt nurmikoista on selittänyt? Ihan hyvin Silverstonessakin oisi hiekat mielestäni riittänyt pl. ehkä wanha ykkössektori ja Stowe.
Minä, koska nopeissa vauhdeissa hiekka ei ole turvallinen vaihtoehto vaikka sitä olisi silmänkantamattomiin. Jolloin ainoaksi asfaltin kilpailijaksi jää hillittömän iso nurmikko.

Silverstonen uuden osan alussa asfaltti on toki paikallaan. Clubin kanssa on vähän niin ja näin, mutta kai siellä sitten katsomot ovat niin lähellä rataa. Kuten totesin, asfaltti on nykyään oletus.
 
Viimeksi muokattu:

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
384
Sijainti
Vantaa
Itseasiassa, ei ne asfalttialueet Silverstonen uudella lenkillä ole täysin asfalttia, ainakaan mitä näihin kahteen kuvaan uskomista:

http://www.indiancarsbikes.in/wp-content/uploads/2010/05/silverstone-arena-map.jpg

http://www.motorsportcircuitguide.com/cms_images/Silverstone Arena Circuit 2D Aerial High Res.jpg

Tosin eipä sillä osiolla kauheen nopeisiin vauhteihin päästäkkään...
Eivät ole kokonaan asfalttia, mutta sitä asfalttia on siellä silti liikaa, ainakin omasta mielestä...

Joten teimpäs pikaisesti paintilla tällaisen:


Noi punaiset kohdat merkkaa sitä "turhaa" asfalttia, jonka voisi korvata nurmella/hiekalla.

Ja mitä nurmikkoon tulee, niin tässä syy, minkä takia sitä ei suosita enään niinkään:
http://www.youtube.com/watch?v=t8T-6HeDUt0
Asfaltilla ei käy noin. Vai millon viimeks ootte nähny F1- auton minkään osan kaivautuvan asfalttiin?
Eikös tuossa murtunut turvakaari?
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Nurmikko ei hidasta lainkaan varsinkaan sateella ja jos F1 auto liukuu kovalla vauhdilla kylki edellä hiekalle sen renkaat tökkäävät hiekkaan ja auto lentää katon kautta ympäri, joten ainoa pinnoite jota voidaan käyttää nopeiden ja keskinopeiden mutkien turva-alueissa on asfaltti.

Hiekkaa voidaan siis käyttää ainoastaan hitaiden mutkien turva-alueiden pinnoitteena ja nurmikkoa ei puolestaan voi käyttää minkäänlaisten mutkien turva-alueiden pinnoitteena.

Katuradoille puolestaan ei voi laittaa muita kuin asfaltilla päällystettyjä turva-alueita itsestään selvästä syystä.
 
Ylös