Ihan oikeasti, kun riski auton 'suoraan' pihalle menemiselle on aivan mitätön noissa ässämutkissa, ja pyörähtäessä (mikä noissa lienee enemmän mahdollista) hiekka toimii suunnilleen yhtä hyvin jos ei paremmin kuin asvaltti.
Hiekka ei toimi missään olosuhteissa (turvallisuuden kannalta) paremmin. Hitaissa mutkissa se vain toimii vähän vähemmän huonosti. Edelleenkään onnettomuuden todennäköisyys ei ole olennainen tekijä turva-alueiden suunnittelussa vaan mahdollisen onnettomuuden seuraukset.
Itse asiassa esimerkiksi tuossa Austinin radan kohdassa suuremman turvallisuusriskin nuo suht lähellä olevat seinät vrt kaukana olevat seinät aiheuttavat kuin hiekka vrt asvaltti samassa kohdassa. Jos ykkösprioriteetti on KAIKKIEN mahdollisten onnettomuusskenaarioiden eliminointi, mikset ensinnä rummuta noiden seinien kauemmas siirtämisten puolesta? ;d
Minähän en oma-aloitteisesti rummuttanut yhtään mitään, vaan vastasin muiden valitukseen siitä miksi taas on laitettu asfalttia. Olen pyrkinyt perustelemaan sitä, varsin huonolla menestyksellä näköjään.
Kaikkien onnettomuusskenaarioiden eliminointi on mahdotonta, ellei lakata ajamasta kokonaan. Radalla kun ei ole vaikutusta siihen mitä autot ja kuskit tekevät, nehän ne onnettomuudet aiheuttavat, eikä rata.
Ja kyllä, olen sitä mieltä, että seinät ovat paikoin kovin lähellä kyseisessä kohdassa ottaen huomioon paikan nopeudet. Tiedän kyllä perustelun sillekin, niiden takana on katsomo (radan ulkopuolella, sisäpuolella tätä perustelua ei ole).
Mitä tässä nyt haen on se että nimenomaan tuo asvaltin automaattisesti laittaminen jokaikiseen paikkaan itkettää ja harmittaa koska *jo aiemmin kirjoitetut syyt*. Hommanhan pitäisi kulkea niin että ensiksi laitetaan alueelle johon ei pidä ajaa semmoista pintaa mille ei kannata ajaa ja sitten katsotaan asvaltit sinne missä on oikeasti riski että autot linkoutuu suoralla linjalla päin seinää.
Niin, sinun mielestä. Turva-alueiden suunnittelijat eivät jaa tuota näkökantaa. Eikä ilmeisesti ole samaa mieltä siitäkään mitkä paikat ovat vaarallisia ajaa ulos.