Moottoriratakeskustelu

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Urheilusanomissa oli juttua, että Monzaan mahdollisesti tuleva uusi shikaani siihen Curva Grandeen nimettäisiin Variante Saariseksi, Jarno Saarisen mukaan :thumbup:

Jos shikaani tulee, niin olisi kyllä aika huikeaa tuo nimitys.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Olisi kyllä oikein mahtava nimi mut jos Ekin kertoma juttu ni sithän jo tiedämme miten tälle tulee käymään.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Olisi kyllä oikein mahtava nimi mut jos Ekin kertoma juttu ni sithän jo tiedämme miten tälle tulee käymään.
Aittoniemen kirjoittama juttu oli.
Eli prosentit ehkä hiukan paremmat kuin Mustakiikarin jutuissa, mutta ei paljon :D
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Ecclestone uhkailee: Euroopan kisoja ulos F1-kalenterista

Jaahas ja seniili haluaa lisää kisoja kaikenmaailman "vinku-Intiaan" Euroopan kustannuksella. Hieno tapa tuhota formuloiden perinteitä ja mahdollisista kasvua, kun kisoja viedään kaikenmaailman Azerbaidzhaniin ja Bahrainiin.
Mielestäni näissä edellä mainituissa on kyllä hyvät radat ajamiselle, mutta muuten on todella muovista touhua. Bahrainissa ei yleisöä juuri yhtään ikinä ja Bakun kisaankin mahtuu alle 20 000 katsojaa koko radalle.

No, se on jo aikoja sitten huomattu että aivan sama perinteistä kunhan pappa saa tarpeeksi rahaa jostain öljymaasta. Kohta formuloissa on kaksi kisaa Euroopassa eli varmaan Monaco ja Silverstone, loput sitten ajetaan pitkin Lähi-Idän öljymaita ja ihmetellään kun fanit katoaa.
Jännä muutenkin tuo kommentti, että "Formulat eivät ole Euroopan mestaruuskilpailut, vaan maailmanmestaruuskilpailut."
Reilusti yli puolet kisoista ajetaan jo Euroopan ulkopuolella, jossa isoin markkina ja fanipohja on. Ainiin, onhan meillä nyt Euroopan GP, jossain helvetin Iranin naapurissa Azereissa.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Toisaalta:

7 weeks ago, Motorsport-total.com was talking about this as well, although the tone of the article wasn't as oblivious-positive as the autosport one.

In particular "Als im Rahmen der Renovierung entsprechende Pläne auf den Tisch kamen, machten die Behörden Red Bull einen Strich durch die Rechnung und begründeten die Absage mit dem Umweltschutz." (When these plans were discussed during the renovation of the west loop, officials shot it down, arguing environmental protection). Remember the west loop has no certificate for racing activities. The autosport article correctly mentions that IF the owners apply and IF it is granted, THEN we could be talking about this, but fact is informal talks already point exactly the other direction. Guess it's just too good of a story during the Austrian F1 GP to not mention these bits.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Sateliittikuvat joiltain vuosilta:

Bing: http://binged.it/25D7f5h

Google: https://goo.gl/maps/My3x2EmrkLk

Googlen selvästi kuitenkin uudempi. Onko tuonne tuonne Tirochin sisäkurviin vedetty hiekkaa vai asfalttia? Jos tietää million nykyisen radan asfalttialueet maalattiin Itävallan lipun värisiksi niin siitä voi päätellä Googlen kartan vuoden.
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Ovatko muuten nuo isot kanttaritötteröt joihin ripustuksia hajonnut uudistus tälle vuodelle?
Itse en ole A1 kisoja paljon pystynyt katsomaan nyt kun tulivat takaisin 2014 jälkeen joten omat muistikuvat ovat pari vuotta aiemmat, mutta eikö siellä missä Verstappen ajoi soralle ennen ollut ihan vaan nurmikko ja sit sorat ulkopuolella?
Eikös se kuitenkin ole se turvallisempi vaihtoehto tötteröjen sijaan kun siellä kuitenkin on sorat jäljellä?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4361
Mielestäni ratakohtainen muutos Itävallassa estämään kuskeja ottamasta hyötyä radan ulkoupuolella ajamisesta. Ennen pystyi vetämään leveäksi ilman riskiä hajoamisesta nyt jos vetää samalla tavalla niin on rikkoo autonsa keltaisista korkeista kanttareista johtuen. Koska ulos ei voi vetää niin on pakko yrittää pysyä radalla (kanttarinkin päällä) jolloin tukivarsiin kohdistuu kohtuuttomia voimia. Nicon ja Daniil tapauksissa rengas oli \ \ sisäkaarteen suuntaan (oikealle kääntyvä mutka) ja kanttarin voimasta tuli voima vastakkaiseen / / suuntaan ja eihän hiilikuituinen tukivarsi kestä vetoa pitkittäissuunnassa milliäkään....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On noita korkeampia makkara- tai banaanikanttareita ollut siellä täällä aiemminkin, enimmäkseen shikaanien oikaisuja estämässä tai esim. Hocken ykkösmutkassa. Red Bull Ringillä ne on aika korkeita, mutta niin kaukana radasta, että auto on niihin osuessaan muutenkin kokonaisuudessaan radan ulkopuolella, eli sinne ei pitäisi sääntöjen mukaan edes päätyä kuin tahtomattaan.

RBR:llä on kolmenlaisia kanttareita (esim Kvyatin ulosajomutkassa). Perinteinen punavalkoinen, jonka yli ajetaan surutta kaikilla radoilla. Sen takana täyspunainen, joka on täristävämpi, ja lopulta keltainen banaanikoroke. Kvyat ajoi sen keltaisen päälle niin pitkälle, että auton oikeat renkaatkin olivat kokopunaisen kanttarin alueella - jolloin ripustukset pettivät. Auto oli hyvän matkaa radan ulkopuolella.

Jos FIA haluaa tapahtuneiden ripustuspettämisten takia tehdä jotain, niin sen kun ilmoittavat, että neljästä renkaasta radan ulkopuolella tulee drive-through. Käsittämätöntä, että RBR:llä sitä ("kilpaileminen tapahtuu rataa reunustavien valkoisten viivojen välissä") sääntöä katsotaan kategorisesti läpi sormien.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Koska ulos ei voi vetää niin on pakko yrittää pysyä radalla (kanttarinkin päällä) jolloin tukivarsiin kohdistuu kohtuuttomia voimia. Nicon ja Daniil tapauksissa rengas oli \ \ sisäkaarteen suuntaan (oikealle kääntyvä mutka) ja kanttarin voimasta tuli voima vastakkaiseen / / suuntaan ja eihän hiilikuituinen tukivarsi kestä vetoa pitkittäissuunnassa milliäkään....
Aika erikoista, jos F1-auto ei kestä F1-radalla ajamista... Jos auto ei kestä punavalkoisilta kanttareilta ajoa, kannatta ajaa vain asfaltilla... tai lähteä koko lajista.

Toki keltaiset kanttarit voisi poistaa ja seurata, ajaako jokainen vähintään yksi rengas valkoisen rataviivan sisäpuolella. Tämä on kuitenkin mahdoton tehtävä. Ja munaton tuomaristo tuskin uskaltaisi rankaista kultapoikia aka Hamilton ja Vettel... saati RB:tä ja sen sisartallia...

Summa summarum, jos jotakin kuskia/tallia keltaiset korkeat kantit ottavat kaaliin, ei kukaan pakota osallistumaan (vakavissaan) kisaan.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tuo on kyllä ihmeellistä ettei radan ulkopuolelle ajamista saada kuriin. Mikä helvetti siinä on ettei FIA:lla ole munaa määrätä sitä rangaistavaksi ja sillä selvä.
Miksi ihmeessä se on soutamista ja huopaamista eikä koskaan uskalleta tehdä oikeita päätöksiä. Merkki siitä että vahva johtajuus on hukassa, ei kuskeilta pidä
mitään kysyä vaan määrätä säännöt ja sillä hyvä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eiköhän nuo jyrätä ensi vuodeksi matalaksi... tilalle luonnollisesti asfalttia ja sitten voidaan ihmetellä, miten rata on käytännössä leveytynyt 10 metriä.

Ehkä kuvastaa etenkin nuorempien kuskien suhtautumista, että kun kaikilla GP-radoilla saa parkkialueturva-alueilla nykyään ajella missä sattuu, niin
jotenkin ei enää edes ole itseisarvo se, että jotain voisi hajota jos ajaa radalta ulos.

Seuraavaksi varmaan itkua kun auto hajoaa jos lipsahtaa asfaltilta Monacossa/Singaporessa.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kanttareita ja banaaneja ei aiota muuttaa.
Tälle iso peukku! :thumbup: Kerrankin näyttää siltä että FIA ei pasko housuun heti kun tallit/kuskit alkaa valittamaan. Jos ei vehkeet kestä kanttarin yli ajamista niin sitten ei jumalauta ajeta neljä rengasta niiden kanttareiden päällä vaan himmataan vähän, niin yksinkertaista se on. Jos joku haluaa ottaa riskin niin sitten pitää vaan kestää sen riskin seuraukset että on tukivarret säleinä ja auto seinässä.
 
Ylös