Moottoriratakeskustelu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ohoh, joku muukin kuin minä sittenkin arvostaa Koreaa ja Intiaa? Yleensä nuo molemmat manataan alimpaan helvettiin kun missä vaan lasketaan taas niitä kalenterin paskaratoja, kun mun mielestä Tilke on tehnyt noiden molempien kanssa oikeinkin kelvollista työtä. Onhan se ainakin lähiaikoina ollut parempikin suunnittelija kun nää apexit sunmuut vaihtoehtoradanpiirtäjät...

...ja Austin mennee tosiaan jatkoksi tuohon kastiin.
Pidän minäkin Koreasta ja Intiasta, vaikka Koreasta olisi kyllä pienillä muutoksilla saanut vielä paremman.

Muistutetaan taas, ettei Tilke itse noita ratoja nykyisin käytännössä suunnittele, vaan hänen alaisensa. Hermann katsoo päältä ja hyväksyy. Eli eri radat voivat olla eri henkilöiden kynistä lähtöisin.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Yeongham on varmaan paras tilkerata sitten Sepangin. Samaa mieltä Webbiksen kanssa, että pienillä parannuksilla se vois olla vieläkin parempi, mutta hyvä se on näinkin.

Buddhi on ihan kiva. Alkufiilikset siitä oli aika huonot, mutta tarjos ihan hyvää kisailua. Austinista vähän samanlaiset fiilikset. Jotkin ratkasut ei oo kuskinäkökulmasta ehkä ihan täysin onnistuneita, mutta eiköhän ihan hyvää kisaamista nähdä.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Itselläni ei Koreasta eikä Intiasta katsomiskokemusta ole kun en kausilla 2010 ja 2011 formulaa katsonut (formulapeleistä kylläkin) mutta Austin vaikuttaa noihin verrattuna jotenkin mielenkiintoisemmalta, erityisesti eka sektori.

Kiina ja Sepang jotenkin persoonattomia, A1-Ring (olikos nykyisin Red Bull Ring?) tietysti klassikko. Näistä "uudemmista" ehkä henkilökohtainen suosikki Istanbul.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Pidän minäkin Koreasta ja Intiasta, vaikka Koreasta olisi kyllä pienillä muutoksilla saanut vielä paremman.

Muistutetaan taas, ettei Tilke itse noita ratoja nykyisin käytännössä suunnittele, vaan hänen alaisensa. Hermann katsoo päältä ja hyväksyy. Eli eri radat voivat olla eri henkilöiden kynistä lähtöisin.
Kovin vähän näiltä jannulta tuntuu mielikuvitusta löytyvän, kun täytyy suoraan kopioida mutkia toisista kilparadoista, sen sijaan että hyödynnettäisiin hyväksi havaittuja piirteitä tai luotaisiin jotain kokonaan uutta - kuten esim Shanghain 1-2 mutkat ja takasuoralle johtava kompleksi aikoinaan.

Tuon Austinin radan ykkössektoriakin olisi voinut hioa vielä huomattavasti. Suzukasta kopioidun osion jälkeen tulee yllättäen vielä hidastuva vasen-oikea-vasen-yhdistelmä, kun huomattavasti parempi vaihtoehto olisi ollut loiva, suoralle johtava kaarre.

Tämän suoran päässä on sitten tuo neulansilmä. Josta lähtee suora, jonka päässä on taas neulansilmä. :nope: Eikö Abu Dhabista opittu mitään? Kopioitu kasimutka ja kaksi sen jälkeistä mutkaa menettelevät (joskin viimeistä edellinen on aivan liian jyrkkä), vaan mitä tekee Hocken stadionkompleksi ja sen peilikuva em. neulansilmän ja kasimutkan välissä?

Rataprofiili ei vaikuta ollenkaan loppuun saakka mietityltä. Toivotaan että korkeuserot luovat enempi luonnetta kuin miltä kartan perusteella vaikuttaa.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Tuon Austinin radan ykkössektoriakin olisi voinut hioa vielä huomattavasti. Suzukasta kopioidun osion jälkeen tulee yllättäen vielä hidastuva vasen-oikea-vasen-yhdistelmä, kun huomattavasti parempi vaihtoehto olisi ollut loiva, suoralle johtava kaarre.

Tämän suoran päässä on sitten tuo neulansilmä. Josta lähtee suora, jonka päässä on taas neulansilmä. :nope: Eikö Abu Dhabista opittu mitään? Kopioitu kasimutka ja kaksi sen jälkeistä mutkaa menettelevät (joskin viimeistä edellinen on aivan liian jyrkkä), vaan mitä tekee Hocken stadionkompleksi ja sen peilikuva em. neulansilmän ja kasimutkan välissä?

Rataprofiili ei vaikuta ollenkaan loppuun saakka mietityltä. Toivotaan että korkeuserot luovat enempi luonnetta kuin miltä kartan perusteella vaikuttaa.
Tämä Austin on kyllä ihan mysteeri meikäläiselle. Muut radat on ajettu Pleikkarilla läpi enemmän tai vähemmän monet kerrat (Intian rataa ehkä vähemmän) ja ne osaa ulkoa. Joutuu varmaan ostamaan tuon uusimmankin F1-pelin jotta pääsee tyyppäämään tätä kalenterin uutta tulokastakin.
 

Maldonadon pastori

Well-known member
Liittynyt
30.3.2011
Viestit
273
Olisko Tilken firmasta lopulta tipahtanut kultamuna?
Näyttää hitaalta ja vanhanaikaiselta. Jotain samanlaista mitä GPL:ssä on.

Mittakaava tietenkin jää vähän epäselväksi, ja radan leveys. Tilken radoissa suurin ongelma on radan leveys, jolloin jää vaikutelma että ajolinjat leikkaavat isolle parkkipaikalle pistettyjen keilojen ohi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On muuten COTA:n T9:ää tiukennettu suunniteltuun verrattuna. FIA:n ja Tilken puljun sivuilla T9 on loivempi, ainoa kartta, jossa se on tiukempi on tässä.
Mitähän tuosta ajattelisi? Alkuperäinen varmasti olisi ollut mukavampi ajaa, jouhevampi. Toisaalta koko tuo Becketts-Maggots-Chapel -kopio on takuuvarmaa jonossa ajelua ja hankalan seuraamisen jakso. Molemmissa configuraatioissaan. Uusi hitaampi linjaus tietysti tuo autot hetkellisesti lähemmäs toisiaan (nopeuden laskun takia), mutta ei se mielestäni yhtään lisää ohitusmahdollisuutta radan päädyn hiusneulaan. Melkein päinvastoin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
Juuri näin, mutkan tiukkuuden vuoksi ohittaminen neulansilmässä on miltei mahdotonta (mahdollista jos ulosajo, tekninen vika, renkaitten totaalinen drop-off, sadekeli). Silverstonessa ohittaminen Hangar-suoralla perustuu Beccets-Maccots-Chapel yhdistelmän haastavuuteen ja edellä olevan tehdessä siinä virheen vauhtiero korostuu Hangar-suoralla ja ohittamista voi yrittää.

Texasissa vauhtiero nollataan Beccets-Maccots yhdistelmän jälkeen ja nopeuseron kurominen aloitetaan "nollasta".

Mutkan olisi voinut tehdä vaikka seuraavasti

 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ei auta, kuin odottaa ja katsoa millaisen kisan rata tarjoaa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kohta on puolet kisoista katuratoja. Monaco, Valencia (joka toinen vuosi), Singapore, New Jersey ja Bangkok. Lisäksi Australia ja Kanada on periaattessa katuratoja ja huhuissa on myös Rooma, Sotsi ja Lontoo.
Bangkok tuskin onnistuu, ellei jokin rata tipu pois tai joudu vuorotteluun. Wikipedian mukaan vuodelle 2014 on jo 20:llä radalla sopimus (en jaksa jokaisen radan lähdettä varmistaa).

Rooma jäi haihatteluksi eikä Lontoo ole yhtään sen realistisempi. Sotši sen sijaan on jo sovittu vuodeksi 2014, toteutuminen tietysti on toinen juttu.

Ei miellytä minuakaan katuratojen lisääntyminen (Abu Dhabin loppuosan profiilikin jäljittelee katurataa ja Yeongam tulee sitä puoliksi olemaan, mikäli se kaupunki siihen ympärille joskus rakentuu).
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kohta on puolet kisoista katuratoja. Monaco, Valencia (joka toinen vuosi), Singapore, New Jersey ja Bangkok. Lisäksi Australia ja Kanada on periaattessa katuratoja ja huhuissa on myös Rooma, Sotsi ja Lontoo.
Kyllä minusta katuratoja pitää vähentää kunnolla. Monaco riittää ainoana täysiverisenä katuratana. Melbourne ja Montreal ovat periaatteessa katuratoja, mutta moottoriratamaisia. Silloin kun USA:ssa oli 80-luvulla katuratoja, ne oli äärimmäisen hitaita.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Bangkok tuskin onnistuu, ellei jokin rata tipu pois tai joudu vuorotteluun.
Kun näitä kämäsiä paskaratoja alkaa olla niin paljon niin toi vuorottelu olisi hyvä juttu. Ei olisi aina samat (paskat) kisat ja kausien välillä olisi vaihtelua.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Itse tykkään useimmista katuradoista, ne ovat niin oma juttunsa. Liika on kuitenkin liikaa, kolme kunnon katurataa per kausi olisi varmaan aika sopiva määrä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Katuradat sinänsä eivät ole se ongelma vaan se, että nykyään on niin hemmetin vaikea päästä ohi. Ei katuratoja silti Monacoa + yhtä sen lisäksi tarvi kalenteriin, vaikka ohittaminen onnistuisi, kuin karting-autoilla.

New Jersey tosin on paikkana ihan mielenkiintoinen toteutuessaan, mutta radasta sitten ei voi sanoa mitään, ennen ensimmäistä starttia.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Sanokoot All-Mighty-WebSlave mitä tahansa, niin Suzuka on loistava rata juuri sen takia koska tuota hiekkaa ja nurmea on jätetty radan ulkopuolelle.

Kun vielä joka radalle saisi standardina sen, että radan vieressä on ohut, metrin tai kaksi leveä kaistale nurmea/hiekkaa, jonka jälkeen alkaisi vasta asfaltti, niin kaikki olisi hyvin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Turva-alueista olen kyllä samaa mieltä, mutta mielummin kyllä näkisin Formulat Japanissa Fujissa kuin tuolla. Mikäli tetenkin se yksi shikaani sieltä korjattaisiin pois.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
...Suzuka on loistava rata juuri sen takia koska tuota hiekkaa ja nurmea on jätetty radan ulkopuolelle.

Kun vielä joka radalle saisi standardina sen, että radan vieressä on ohut, metrin tai kaksi leveä kaistale nurmea/hiekkaa, jonka jälkeen alkaisi vasta asfaltti, niin kaikki olisi hyvin.
Tykkäisin kanssa enempi. Ulosajosta kärsisi silloin aina.
 
Ylös