Moottoriratakeskustelu

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Harvemmin asfaltoitua turva-aluetta kuitenkaan käytetään oikaisemiseen, ja jos tästä on seurauksena ajallinen hyöty, nostaa kuljettaja aina jalkaa kaasulta sen verran että kierrosajassa oikaisua ei näy. Miksi siis pitäisi sakottaa vielä lisää siitä että kuljettaja menettää jo muutenkin pari sekuntia radan ulkopuolella seikkailuun?
Onhan noita oikaisutilanteita tälläkin kaudella ihan tarpeeks tullut. Esim. Intian aika-ajot, Abu Dhabissa joka vuosi, Hockenheimin kisassa useampaan otteseen ja Spassa Eau Rougessa. Mä näkisin tilanteen mielummin niin, että se rangaistus ulosajosta tulis luonnollista tietä, eikä kuljettajan omantunnon mukaan.

Ja miksi pitäis sakottaa lisää? Koska toi pari sekuntia ei joidenkin mielestä ole tarpeeksi rankaisua "maailman parhaille kuljettajille". Ja saatais niitä keskeytyksiä lisää.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Harvemmin asfaltoitua turva-aluetta kuitenkaan käytetään oikaisemiseen, ja jos tästä on seurauksena ajallinen hyöty, nostaa kuljettaja aina jalkaa kaasulta sen verran että kierrosajassa oikaisua ei näy. Miksi siis pitäisi sakottaa vielä lisää siitä että kuljettaja menettää jo muutenkin pari sekuntia radan ulkopuolella seikkailuun?
No se oli ideana sille, että säännöillä "korvais" hiekan pitäen asfaltin. Eli se mahdollinen sääntö toimis peloitteena ja takaraivo käskee ottaan jalan kaasulta herkemmin. emt :) puolustelen vain sitä, ettei se radan syy ole ettei sillä ajeta niinkuin pitäis.

Nythän nuo on niin tulkinnanvaraisia. riippuu kuskista, säästä, tilanteesta, tähtien asennosta ja tuomarin mielentilasta. mitää järkeä koko säännöillä.


edit: esim forza motorsportissa aikaa ei hyväksytä viralliseksi ajaksi, jos on missään kohtaa kierrosta käyny radan ulkopuolella. Sais kuskit vetää vähä tarkemmin aika-ajot :) Aika-ajoissa tuon valkoisen viivan säännön pitäis olla niin tiukka ettei mitää tulkintaa tarvittaisi edes.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja miksi pitäis sakottaa lisää? Koska toi pari sekuntia ei joidenkin mielestä ole tarpeeksi rankaisua "maailman parhaille kuljettajille". Ja saatais niitä keskeytyksiä lisää.
Minä en oikein ole koskaan ymmärtänyt miksi pienestä virheestä pitäisi saada suhteettoman suuri "rangaistus", pahimmillaan keskeytys. Eikö tuntuva haitta pitäisi varata isojen virheiden varalle?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Minä en oikein ole koskaan ymmärtänyt miksi pienestä virheestä pitäisi saada suhteettoman suuri "rangaistus", pahimmillaan keskeytys. Eikö tuntuva haitta pitäisi varata isojen virheiden varalle?
Ei noilla nykyisillä asfalttiturva-alueella meinaa oikein haittaa tulla isoille virheillekään. Melkein vaatii toiseen autoon osumista, tai varikkosuoralla tyrimistä että keskeytys tulee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei noilla nykyisillä asfalttiturva-alueella meinaa oikein haittaa tulla isoille virheillekään.
Ei kukaan niin ole väittänytkään (ellei uusimmilla radoilla vedä yli asfalttialueen sen takana olevan soran puolelle), mutta hajatelmani koski nyt nimenomaan pieniä virheitä. Hiekalla ja nurmella on pitkälti sattumanvaraista miten lievästi ulosajavan käy. Yksi voi selvitä säikähdyksellä ja palata radalle kuin asfalttialueelta konsanaan, toinen voi pyörähtää tai juuttua kiinni ja matka loppuu siihen. Eikä kuskin taidoilla ole asiaan juurikaan vaikutusta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Minä en oikein ole koskaan ymmärtänyt miksi pienestä virheestä pitäisi saada suhteettoman suuri "rangaistus", pahimmillaan keskeytys.
Minä olen ajatellut asian niin, että kuljettajat hakisivat rajoja hiukan varovaisemmin jos siitä pienestä virheestä olisi seurauksena suuri "rangaistus". Ja se kuljettaja, joka pääsisi lähimmäs rajaa ajamatta ulos olisi nopein. Asfaltoidulla turva-alueella voi hakea rajoja reippaammin ja jos menee rajan yli, niin sitten vaan poiketaan sieltä turva-alueen kautta ja ajetaan seuraavalla kerralla pikkasen hitaammin sama kohta kun "tarkka raja" on näin löytynyt.

Ei toi tietenkään ihan noin yksinkertainen juttu ole kun F1-autoja ajetaan kuitenkin sen verran rajoilla koko ajan ja olosuhteet (autosta, radasta ym. riippuvat) muuttuvat samoin koko ajan, että peräkkäisillä kierroksillakin se raja voi olla hiukan eri. Mutta noin periaatteessa ilmaistuna ja hiukan ... no ... mutkia oikoen.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Minä olen ajatellut asian niin, että kuljettajat hakisivat rajoja hiukan varovaisemmin jos siitä pienestä virheestä olisi seurauksena suuri "rangaistus". Ja se kuljettaja, joka pääsisi lähimmäs rajaa ajamatta ulos olisi nopein. Asfaltoidulla turva-alueella voi hakea rajoja reippaammin ja jos menee rajan yli, niin sitten vaan poiketaan sieltä turva-alueen kautta ja ajetaan seuraavalla kerralla pikkasen hitaammin sama kohta kun "tarkka raja" on näin löytynyt.
Tiivistit aika hyvin omat mietteeni tästä asiasta. Nykyradat tuppaavat olemaan liian anteeksiantavaisia, ja sitä kautta tasoittavat kuljettajien välisiä eroja. Austinissa mutkassa 19 on varmaan ajettu enemmän turva-alueella kuin radalla. Jos kyseessä olisi oikea kilparata, joutuisivat kuljettajatkin vähän ajattelemaan ennen siihen mutkaan hyökkäämistä.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Minä en oikein ole koskaan ymmärtänyt miksi pienestä virheestä pitäisi saada suhteettoman suuri "rangaistus", pahimmillaan keskeytys. Eikö tuntuva haitta pitäisi varata isojen virheiden varalle?
Pointti on varmaan siinä että ylikovaa ajaminen On mahdollista ja osan mielestä ei pitäisi olla. Jos menee ulos, menee ulos. Itse asiassa Vettel mielestäni hyödyntää tällä hetkellä parhaiten liian leppoisat turva-alueet, koukkaa mutkassa sisältä lähes koko auton verran viivojen väärältä puolelta ja mutkan ulostulossa monesti koko auto ulkona. (en tiedä austinista kun en incaria ole nähnyt) Kisoissa varsinkin ulostulossa kanttarin yli koko auto on Vettelin tavaramerkki, aika-ajoissa leikkaus.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Näyttäis siltä että uusien ratojen tavaramerkki on kulmikkaat mutkat ja leveät jarrutusalueet sekä turhat että ylileveät ulosajoalueet.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Iitin rataan liittyen Apexin sivulta poimittua:
"this client wants the longest straight possible (at 1105m this is one of the longest on any track)"

Mitähän tolkkua tässäkin taas on?
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Loistava rata kun on noin huono pito. Vuosien varrella pidon parantuessa rata huononee ja kisat tylsistyy.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Loistava rata kun on noin huono pito. Vuosien varrella pidon parantuessa rata huononee ja kisat tylsistyy.
En kyllä jaksa uskoa, että pidon parantuminen vaikuttaa mitenkään ainakaan ohituspaikkojen määrään joita tämän päivän kisan perusteella on molempien suorien jarrutuksien lisäksi myös mutkaosuuksilla, mutta pidon parantuminen tosin voi aiheuttaa sen, että ohitusyrityksiä vastaan on helpompi puolustautua.

Itse olen sitä mieltä, että autojen kehityksellä on ratoja enemmän merkitystä sen suhteen millaisia kisoja Austinissa tulevaisuudessa ajetaan, koska jos nopeuserot pääsevät syystä tai toisesta repeämään isoiksi on luonnollista, että ohitukset kilpailuissa ovat pääasiassa kierroksellaohituksia.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Viimevuonna Intiassa oli todella hyvä kisä ja tänä vuonna yksi tylsimmistä. Uutuus viehättää.
Eipä tuo viime vuonnakaan mikään kovin tapahtumarikas kisa ollut mitä nyt Massa ja Hamilton kolaroi silloin miljoonannen kerran sillä kaudella. Rataa kyllä kehuttiin foorumilla, mutta se on eri asia kuin todella hyvä kisa. Korkeintaan ok.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Tuo vaikuttaa hyvältä tuo Texasin malli, kun rata levenee selvästi juuri neulansilmään taittaessa. Enempi ajolinjavaihtoehtoja kaksinkamppailuissa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tuo vaikuttaa hyvältä tuo Texasin malli, kun rata levenee selvästi juuri neulansilmään taittaessa. Enempi ajolinjavaihtoehtoja kaksinkamppailuissa.
Minua tuo ärsytti tuo jo viime vuoden Intiasta alkaen. Eipä noita levennyksiä oikeasti käytetty (syöksymiset tapahtui [radan] puitteissa).
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Kyllä nimenomaan käytettiin levennyksiä hyödyksi ainakin ykkösmutkassa (esim Maldonado, Räikkönen), liekö johtunut sitten siitä että pito ei ollut merkittävästi parempi ajolinjallakaan.

Ei sillä että itsekään tykkäisin.
 
Ylös