Moottoriratakeskustelu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oikeasti se, missä kisat järjestään, vaikuttaa ainakin omiin katselutottumuksiini. Monacosta tai Spasta tulee katsottua kaikki mahdolliset lähetykset. Aasian kisoista tulee ehkä korkeintaan aika-ajot seurattua sivusilmällä ja kisa ilman ennakkolähetyksiä.
Osin tuohon vaikuttavat lähetysajatkin. Vaikka puolet kaudesta ajetaan jo Euroopan ulkopuolella, sitä on jotenkin orientoitunut klo 15 alkaviin kisoihin, muut ajat tuntuvat "vääriltä".

Henkilökohtaisesti kyllä pidän Tilken uusimmista tekeleistä: Koreasta, Intiasta ja näin ennakolta Austinista. Ja jos katuradat jätetään pois, muistakin miehen tuotoksista. Vanhoilla radoilla on perinteensä ja tunnelmansa, mutta minulla se pätee oikeastaan vain neljään jo 1950 mukana olleeseen (sittemmin rajusti muuttuneeseen) rataan. Suzukat ja Hungaroringit ovat minulle myöhäisiä tulokkaita. Noiden neljän alkuperäisradan lisäksi vain Montreal, Interlagos ja Saksan radat olivat mukana kun minä aloitin seuraamisen.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Tilken tekeleissä mua syö se kuinka pitää yrittää ämpätä joka radalle ne kolme erilaista osiota. Yksi suora jarru suora, toinen nopeaa kurvia toisen perään, kolmas hitaat mutkat. Ei se ole kiva että yhdelle radalle yritetään kaikki hienoudet, toimisi paremmin jos kierros olisi sen 17km. Copy pastella poimii hyviä mutkia. Tilken tilkkutäkit, vanhoista radoista kootut. :nope:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tilken tekeleissä mua syö se kuinka pitää yrittää ämpätä joka radalle ne kolme erilaista osiota. Yksi suora jarru suora, toinen nopeaa kurvia toisen perään, kolmas hitaat mutkat. Ei se ole kiva että yhdelle radalle yritetään kaikki hienoudet, toimisi paremmin jos kierros olisi sen 17km. Copy pastella poimii hyviä mutkia. Tilken tilkkutäkit, vanhoista radoista kootut. :nope:
Onhan tuota tehty jo vaikka kuinka pitkään Magny-Cours anyone?
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12606
Sijainti
Sivulla viisi
Olen joskus joskus miettinyt että miksei jokin kalenteriin tulevista uusista radoista voisi olla esimerkiksi semmoinen ultranopea baana tyyliin Monza tai vanha Hockenheim nykyaikaisilla fasiliteeteilla ja turvallisuusaspekteilla toki. Sen sijaan uudet radat ovat pääasiassa tätä mitä Turso ylempänä kirjoitti, tai sitten katuratoja tai näiden yhdistelmiä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Olen joskus joskus miettinyt että miksei jokin kalenteriin tulevista uusista radoista voisi olla esimerkiksi semmoinen ultranopea baana tyyliin Monza tai vanha Hockenheim nykyaikaisilla fasiliteeteilla ja turvallisuusaspekteilla toki.
Tätä olen minäkin miettinyt monta kertaa, että miksi ei näille uusille radoille saada sellaista selkeää luonnetta, kuten näillä vanhoilla legendaarisilla radoilla usein oli. Osa voisi olla näiden nyky-Tilkeringien kaltaisia sekoituksia (on Tilke muutaman hyvänkin radan tehnyt), mutta näiden lisäksi toivoisi tällaisia supernopeita vauhtiratoja vanhan Hocken tai Monzan tyyliin, ja miksei jotain oikein todella hidasta sykkyrääkin jos siihen saisi järkevästi muutaman hyvän ohituspaikan rakennettua. Pääasia että radalla olisi selkeästi oma luonteensa, eikä se olisi vaan sekalainen kokoelma vanhoilta radoilta kopioituja legendaarisia mutkia.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ihme paskaa taas nämä asfalttialueet. Ihan sama miten kovaa mutkaan tulee, kun ulosajolla ei ole mitään merkitystä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ihme paskaa taas nämä asfalttialueet. Ihan sama miten kovaa mutkaan tulee, kun ulosajolla ei ole mitään merkitystä.
Toivoa sopii, että ne ei kokouksissa sovi, että saa vetää pitkäksi. Siellä on yksinkertainen sääntö, ettei saa poistua radalta. Sais ajaa enemmä kieli keskellä suuta, ku jokaisesta radalta poistumisesta joutuis vetään varikon läpi seuraavalla kierroksella. Näitähä tapahtuis nykymenolla kymmenittäin kisassa.

Hellempi sääntö olis vaikka semmoinen, että oli syy mikä tahansa, mut jos kaikki renkaat käy radan ulkopuolella, niin seuraavalla kiekalla ei saa suurinta vaihdetta käyttää ollenkaan? :D jos koittaa luistaa tuomaristolta ja tuomaristo kisan jälkeen virheen huomaa, nii jokaisesta virheestä 15 sekkaa aikasakkoa. tadaa.

Vakavasti ottaen:
Tuolle tuomaroinnille/säännöille tosiaan pitäis ensiksi jotain tehdä. Ei se radan vika ole, jos sillä saa ajaa muulla tavoin kuin on tarkoitettu. Turvallisuus on kuite hyvä juttu. Sitäpaitsi hiekat/nurtsit aiheuttaa helpommin turva-auto tilanteita. Pakko ottaa turva-auto ku se auto siellä keskellä turva-aluetta on vaarallinen.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Toivoa sopii, että ne ei kokouksissa sovi, että saa vetää pitkäksi. Siellä on yksinkertainen sääntö, ettei saa poistua radalta. Sais ajaa enemmä kieli keskellä suuta, ku jokaisesta radalta poistumisesta joutuis vetään varikon läpi seuraavalla kierroksella. Näitähä tapahtuis nykymenolla kymmenittäin kisassa.

Hellempi sääntö olis vaikka semmoinen, että oli syy mikä tahansa, mut jos kaikki renkaat käy radan ulkopuolella, niin seuraavalla kiekalla ei saa suurinta vaihdetta käyttää ollenkaan? :D
Whiting kuulemma sanonut ettei leveäksi menemisestä tule rankkua. Näillä mennään.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ensimietteet COTAsta: Ihan mukava. Korkeuserot ovat kivoja, ja kerrankin ne näkyvät edes jotenkuten kuvissa. T7-8-9 on turhan hidas hienojen ja nopeiden T2-6 jälkeen, mutta T8:n sisäreunassa taas on hieno kamerakulma. T1 ja T11 ovat yllättävän samanlaisia, varsinkin siitä korkeasta kamerakulmasta. Stadionosuus on ajamisen kannalta aivan karmea syherö. :yuck: Katsojien kannalta ehkä ihan mukava, mutta tuo 20m leveä rata pikkukinkeillä ei oikein sytytä. Turkkikopio T16-18 ja viimeistä edellinen mutka (T19) ovat melko makeita. Infield näytti tylsältä, muuten yllättävänkin hienoja rakennuksia ja katsomoita. Eriväriset ulosajoalueet toivat mieleen Paul Ricardin.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Nopeissa mutkissa voi nyt vielä hyväksyä nuo asfaltit koska turvallisuus, mutta sitä en kyllä kirveelläkään tajua että mitä turvallisuutta nuo ulkoreunan 100 metriä asfalttia jokikisen neulansilmän jälkeisen kiihdytyksen aikana enää edistää. Kyllä vaan mun mielestä kovin vähän autoja kiihdyttää sinne suoralla linjalla pöpelikköön jo jarrutettuaan ja käännyttyään mutkan ympäri :confused:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18407
Onko kukaan kuullut Iitin moottoriratahankkeen edistymisestä?
http://yle.fi/uutiset/iitin_moottoriratayhtion_kohtalo_ratkeaa_maanantaina/6379764
Iitin moottoriratayhtiön kohtalo ratkeaa maanantaina

Yle.fi/uutiset / 16.11.2012 klo 14:28 | päivitetty 16.11.2012 klo 14:32

Kymi Ring Oy:n perustaminen ratkeaa Iitin kunnanhallituksen käsittelyssä. Muut moottoriratayhtiön osakkaat ovat jo tehneet päätöksen yhtiön perustamisesta.

Iitin moottorirata on saamassa oman osakeyhtiönsä. Moottoriratayhtiö Kymi Ring Oy omistaisi koko 180 hehtaarin moottorirata-alueen. Iitin hankekumppanit A. Ahlström, AKK Motorsports ja Suomen Moottoriliitto ovat jo hyväksyneet osakeyhtiön perustamissunnitelman.

Yhtiön toiminta käynnistyisi 400 000 euron osakemerkintärahoituksella, jolla on tarkoitus rahoittaa muun muassa moottoriradan kaavoitus, ympäristölupamenettely ja rahoittajien etsintä. Yhtiön suurimmaksi omistajaksi tulisi A. Ahlström, joka merkkauttaisi osakkeita 250 000 eurolla. Iitti on merkitsemässä yhtiön osakkeita 100 000 eurolla.

Jos kunnanhallitus maanantaina hyväksyy osakkeiden merkitsemisen, tämä tarkoittaa käytännössä yhtiön perustamista. Iitin kunnanjohtaja Pentti Toivanen kertoo, että tämän jälkeen moottoriradan kaava- ja ympäristöasioita voitaisiin viedä eteenpäin. Tarkemmat aikataulut ovat vielä auki.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Ihme paskaa taas nämä asfalttialueet. Ihan sama miten kovaa mutkaan tulee, kun ulosajolla ei ole mitään merkitystä.
No joo, mutta Austin, Korea ja Intia ovat selkeä harppaus eteenpäin vaikkapa Abu Dhabiin nähden.

Turva-alueiden historiasta voi lukea tarkemmin sigini blogista *köhköhmainosköh*
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Mielestäni tää Austin on pahimpia kaikista asvalttikentistä. Ei siellä ole mitään muuta radan ympärillä ja kuskitkin näyttivät asian tietävän.
Abudhabissa seinät on sentään tavallista lähempänä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei se radan vika ole, jos sillä saa ajaa muulla tavoin kuin on tarkoitettu. Turvallisuus on kuite hyvä juttu. Sitäpaitsi hiekat/nurtsit aiheuttaa helpommin turva-auto tilanteita. Pakko ottaa turva-auto ku se auto siellä keskellä turva-aluetta on vaarallinen.
Kyllähän se nimen omaan radan vika on. En usko, että turva-autoja nähtäisiin kovinkaan paljon enempää, vaikka turva-alueet olisivat valtaosin soraa. Ulosajon riskit muuttaisivat kuljettajien ajotapoja ja ulkoiluja nähtäisiin vähemmän. Samalla kisoista tulisi mielenkiintoisempia, kun pienetkin virheet loisivat ohitusmahdollisuuksia (kämmin seurauksena olisi pakko ottaa vauhtia pois, kun radalta poistuminen ei olisi järkevä vaihtoehto).

Riittävällä määrällä nostureita ja talkoolaisia autot saa sitä paitsi soraltakin useimmissa tapauksissa pois niin nopeasti, ettei turva-autolle ole tarvetta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
YLE sanoi:
Yhtiön toiminta käynnistyisi 400 000 euron osakemerkintärahoituksella, jolla on tarkoitus rahoittaa muun muassa moottoriradan kaavoitus, ympäristölupamenettely ja rahoittajien etsintä.
Rahaa aiotaan siis polttaa 400k€ valmisteluihin ja varsinaisen rakentamiseen tarvittavien varojen etsimiseen? Onnea yritykseen, mutta en usko, että rataa rakennetaan ikinä. Ei ainakaan suunnitellussa laajuudessa.

Toisten suunnitellessa toiset tekee. Botniaringin laajennus (ja raskaan kaluston ajoharjoittelurata) valmistuu ensi kesänä.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Riittävällä määrällä nostureita ja talkoolaisia autot saa sitä paitsi soraltakin useimmissa tapauksissa pois niin nopeasti, ettei turva-autolle ole tarvetta.
Turva-auto tuodaan radalle juuri sen takia, että ratavirkailijat voivat työskennellä turvallisesti. Ei siinä auta vaikka yhtä autoa olisi siirtämässä sata traktoria, jos henkilöille ei voida taata turvallista urakkaa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kyllähän se nimen omaan radan vika on. En usko, että turva-autoja nähtäisiin kovinkaan paljon enempää, vaikka turva-alueet olisivat valtaosin soraa. Ulosajon riskit muuttaisivat kuljettajien ajotapoja ja ulkoiluja nähtäisiin vähemmän. Samalla kisoista tulisi mielenkiintoisempia, kun pienetkin virheet loisivat ohitusmahdollisuuksia (kämmin seurauksena olisi pakko ottaa vauhtia pois, kun radalta poistuminen ei olisi järkevä vaihtoehto).
Jos nyt yhtään luit viestiäni, nii parempi tapa mielestäni olis kiristää sääntöjä, jotta kuvailemasi skenaario toteutuis. Pistetään säännöillä se ulkopuolella ajelu pelottavammaksi. Vaikempaahan se on, mutta tarvis ainakaa turvallisuudesta tinkiä. Säännöillä ei tietenkään saada aikaiseksi sitä pelkoa, että ohitus yritys voi johtaa soralle ja keskeytykseen. Mut voishan siitä aika-sakkoa vaikka antaa? Joissain autopeleissä aika-sakkoa tulee yhtä paljon ku aikaa kuluu radan ulkopuolella :) Edelleenkin vaikeampaa oikeassa elämässä. Sensoreillahan tuokin esimerkki toimis automaattisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Harvemmin asfaltoitua turva-aluetta kuitenkaan käytetään oikaisemiseen, ja jos tästä on seurauksena ajallinen hyöty, nostaa kuljettaja aina jalkaa kaasulta sen verran että kierrosajassa oikaisua ei näy. Miksi siis pitäisi sakottaa vielä lisää siitä että kuljettaja menettää jo muutenkin pari sekuntia radan ulkopuolella seikkailuun?
 
Ylös