Moottoriratakeskustelu

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
2006 oli kuusi ohitusta. Onhan toi toki keskimääräistä parempi rata, mutta kyllä vuosien saatossa ohitusmääriin on vaikuttanut keli.
Vain kuusi? Eikö yksistään Maikkol ohittanut 2006 koko gridin suurinpiirtein kahdesti... epäilen tilastoa.

Parhaimpia nykyratoja Inter kyllä on. Viimeinen ja ensimmäinen mutka on sellainen yhdistelmä jonka Tilken soisi kopioivan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vain kuusi? Eikö yksistään Maikkol ohittanut 2006 koko gridin suurinpiirtein kahdesti... epäilen tilastoa.

Parhaimpia nykyratoja Inter kyllä on. Viimeinen ja ensimmäinen mutka on sellainen yhdistelmä jonka Tilken soisi kopioivan.
Voi olla että lähteeni on pielessä :p
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
2013 ohitusreseptiksi voisivat ottaa superpehmeät renkaat ja DRS-alueena koko rata. Jälkimmäinen olisi mielenkiintoista nähdä muuallakin, mutta turha kai odottaa FIA:n taipuvan mihinkään erikoiseen kokeiluun.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ehdotuksesi on jo tuollaisenaan hyvä, mutta itse muuttaisin sitä tuosta vielä niin, että oikaisisin kolmos ja nelosmutkat niin reilulla kädellä, että kakkosmutkan ja vitosmutkan välinen osuus muuttuisi käytännössä katsoen pitkäksi suoraksi.

Nykyisen vitosmutkan muuttaisin tiukemmaksi jolloin pitkän suoran päähän saadaan kova jarrutus ja sitä kautta ohitusmahdollisuudet paranevat.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Ei onnistuisi suoristaminen, koska joku muu omistaa sen metsän siinä välissä, plus ne kaks nopeaa mutkaa on hyvät ja haastavat ajaa.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä meidän pitäis tehdä joku foorumin yhteisprojekti jossa tuunataan Hungaroring uuteen uskoon ja lähetetään valmis suunitelma Tilkelle/FIA:lle/emt, niin saadaan Unkariin hyvä kilparata.

Mä alotan. Ja tää ei todellakaan ole sitten mikään valmis ratkaisu, vaan enemmänkin omia ideoita karkeasti esiteltynä. Menin sillä ajatuksella, että tuonne radan sisällä olevaan metsään ei voi rakentaa uutta rataa. Se rajoittaa, mutta haastaa luovuuteen.



1. Ohituspaikka mutka neloseen
Todella karkea hahmotelma. Ensimmäinen kysymys on, että halutaanko tähän kohtaan edes muutosta? Mielestäni ei välttämättä tarvita, jos loppurataan saadaan ohituspaikka tai jos pääsuorasta tulee muutoksilla parempi paikka ohittaa. Tärkeintähän tässä olisi, että se uusi mutka 4 olisi hyvä ohituspaikka ja sen jälkeen on sitten erilaisia vaihtoehtoja miten uusi rata yhtyy vanhaan. Oma ratkaisuni vain nopea hahmotelma.

2. Ohituspaikka mutka kymppiin
Onko edes mahdollista? Pääseekö tuon nopean kinkin jälkeen vielä toisen rinnalle, että ohitusta voi edes yrittää? Nykyisellään mutka 10 ei anna mitään mahdollisuuksia ohitukselle, joten siihen nähden ideani on jo hyvä, mutta seuraava kysymys onkin, että kumpi ratkaisu tarjoaa paremmat ohitusmahdollisuudet kolmannelle muutokselleni, joka on...

3. Shikaani radan loppuun
Tässä on mielestäni nykyisen Hungaroringin suurin ongelma. Viimeiset mutkat eivät yksinkertaisesti tarjoa hyvää mahdollisuutta ohitukseen pääsuoralla. En ole muutenkaan koskaan tykännyt kolmannen sektorin mikkihiirimäisyydestä.
Shikaani on noin pieneen tilaan mielestäni paras ratkaisu. Sen kanssa saa kuitenkin olla tarkkana, että ei käy kuten Barcelonassa, jossa radan viimeisin muutos oli täysi pannukakku, koska viimeinen mutka siellä on edelleen liian nopea. Omassa ratkaisussani viimeinen mutka on paljon tiukempi. Shikaanin profiilia voi miettiä varmaan tarkemmin. En ole ratasuunittelija ammatiltani, joten en tiedä tarkalleen mikä olisi paras tapa toteuttaa tuo.

***​

Siinä oli omia ajatuksiani Hungaroringin parantamisesta. Jos tuonne loppuun rakentaa nyt ton shikaanin, niin tota kakkosmutkaakin saa jatkettua, jos haluaa. Lisäksi sain vielä sellasen ajatuksen tässä viestiä kirjottaessa, että jos ton kakkospaikan haluais vielä paremmaksi ohituspaikaksi, niin skippaamalla 7, 8 ja 9 mutkat kokonaan tohon saataisiin aika pitkä suora. Tota kymppimutkaa voitais tuoda pikkusen sisemmäksi, niin saataisiin vähän isompi turva-alue ja silloin tossa vois ollakin ihan hyvä ohituspaikka.

Mitkä näistä ideoista on teidän mielestänne kehityskelpoisia? Mitkä unohtaisitte kokonaan? Jotain muuta mitä vois ottaa huomioon? Ottaisin mielelläni palautetta vastaan.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643


Vertin ideoiden toteutusta koetin vähän hioa.

Tuonne kakkosmutkan taakse syntynyttä tilaa hyödyntäen venytetty nelosmutkaan johtavaa suoraa (kolmosmutka menisi varmaan kaasu pohjassa, salliihan se Blanchimontkin seuraamisen...), ja toinen noista 'uusista' neulansilmistä poistettu työntämällä mutka radan sisään.

Loppuosassa taas vedin koko Vertin 'hidastemutkan' suoriksi ja käänsin shikaanin käytännön syistä eri suuntaan (pitempi pääsuora). Pidensin viimeistä mutkaa edeltävää 'suoraa', tuossa muodossa muistuttaa vähän turhan paljon Abu Dhabin shikaanikötöstystä.

---

Toinen ratkaisu olisi radan kiertosuunnan kääntäminen. Alamäkeen kaasu pohjassa nykyinen kolmosmutka ois varmasti ihan jännä, ja pääsuorastakin tulisi parempi ohituspaikka...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yhtäkään rataa ei paranneta sillä, että siihen rakennetaan shikaani. En keksi, mitä tarkoitusta tuo viimeistä mutkaa edeltävä hässäkkä palvelisi. Ei toimi Barcelonassa, ei toimisi tuossa. Ennemmin voisi yrittää tehdä ohituspaikan viimeiseen mutkaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Yhtäkään rataa ei paranneta sillä, että siihen rakennetaan shikaani. En keksi, mitä tarkoitusta tuo viimeistä mutkaa edeltävä hässäkkä palvelisi. Ei toimi Barcelonassa, ei toimisi tuossa. Ennemmin voisi yrittää tehdä ohituspaikan viimeiseen mutkaan.
Päivitetty versio ilman shikaaneja:


Takaosaa nopeutettu huomattavasti. Lisätty yksi terävämpi kinkki kesken suunnanmuutoksen jotta mahdollistettaisiin parempi peesaaminen ennen loppuosan mahdollista ohituspaikkaa (autot epävakaampia suunnanvaihdoissa, ajovirheen mahdollisuus suurempi).

Loppuosalle tehty 2 hitaampaa mutkaa joissa mahdollinen ohituspaikka/letkan koollekasaamismahdollisuus ennen pääsuoraa ja 1 mutkan ohituspaikkaa. Viimeinen mutka kaasu pohjassa.

Pyrin siihen, ettei lääkintäkeskusta ja helipadien paikkaa tarvitsisi muuttaa kustannusten takia.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ei onnistuisi suoristaminen, koska joku muu omistaa sen metsän siinä välissä, plus ne kaks nopeaa mutkaa on hyvät ja haastavat ajaa.
Onnistuu hyvin suoristaminen kun vetää linjauksen niin lähelle metsän reunaa kuin se on mahdollista.

Nykyisen kolmos ja nelosmutkien välissä radan sisäpuolella on sitä paitsi mutka joka aikoinaan oli käytössä F1-kisassakin ja minun Sue_men ehdotukseen ehdottomana suoristus menee siten, että se erkanee linjauksesta juuri ennen kuin se yhdistyy nykyiseen rataan ja yhdistyy nykyiseen rataan aiemmin käytössä olleen mutkan yläpuolella.
 

HH

Well-known member
Liittynyt
17.2.2003
Viestit
126


Siinä oma hätänen kyhäelmäni. Tosta takasuorasta olis tosin voinut tehdä vielä pidemmän, mutta ei riittäny tila kuvassa. Enkä tosiaan tiedä missä menee rata-alueen rajat. Eikä tuon viimeisen mutkan tartte olla noin terävä, vaan lähinnä samankaltaista designia hain kuin ykkösmutkassa.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Miten niin? Mieluummin sitä kisakoneen lauluun aamulla herää kuin kukon...:thumbup:
Ja aamuisin työmatkan aluksi saa ainakin notkistettua öljyt, koneet ja renkaat kun päräyttää pari kiekkaa radalla ennen liikenteen sekaan liittymistä.
 
Ylös