Mun mielestä meidän pitäis tehdä joku foorumin yhteisprojekti jossa tuunataan Hungaroring uuteen uskoon ja lähetetään valmis suunitelma Tilkelle/FIA:lle/emt, niin saadaan Unkariin hyvä kilparata.
Mä alotan. Ja tää ei todellakaan ole sitten mikään valmis ratkaisu, vaan enemmänkin omia ideoita karkeasti esiteltynä. Menin sillä ajatuksella, että tuonne radan sisällä olevaan metsään ei voi rakentaa uutta rataa. Se rajoittaa, mutta haastaa luovuuteen.
1. Ohituspaikka mutka neloseen
Todella karkea hahmotelma. Ensimmäinen kysymys on, että halutaanko tähän kohtaan edes muutosta? Mielestäni ei välttämättä tarvita, jos loppurataan saadaan ohituspaikka tai jos pääsuorasta tulee muutoksilla parempi paikka ohittaa. Tärkeintähän tässä olisi, että se uusi mutka 4 olisi hyvä ohituspaikka ja sen jälkeen on sitten erilaisia vaihtoehtoja miten uusi rata yhtyy vanhaan. Oma ratkaisuni vain nopea hahmotelma.
2. Ohituspaikka mutka kymppiin
Onko edes mahdollista? Pääseekö tuon nopean kinkin jälkeen vielä toisen rinnalle, että ohitusta voi edes yrittää? Nykyisellään mutka 10 ei anna mitään mahdollisuuksia ohitukselle, joten siihen nähden ideani on jo hyvä, mutta seuraava kysymys onkin, että kumpi ratkaisu tarjoaa paremmat ohitusmahdollisuudet kolmannelle muutokselleni, joka on...
3. Shikaani radan loppuun
Tässä on mielestäni nykyisen Hungaroringin suurin ongelma. Viimeiset mutkat eivät yksinkertaisesti tarjoa hyvää mahdollisuutta ohitukseen pääsuoralla. En ole muutenkaan koskaan tykännyt kolmannen sektorin mikkihiirimäisyydestä.
Shikaani on noin pieneen tilaan mielestäni paras ratkaisu. Sen kanssa saa kuitenkin olla tarkkana, että ei käy kuten Barcelonassa, jossa radan viimeisin muutos oli täysi pannukakku, koska viimeinen mutka siellä on edelleen liian nopea. Omassa ratkaisussani viimeinen mutka on paljon tiukempi. Shikaanin profiilia voi miettiä varmaan tarkemmin. En ole ratasuunittelija ammatiltani, joten en tiedä tarkalleen mikä olisi paras tapa toteuttaa tuo.
***
Siinä oli omia ajatuksiani Hungaroringin parantamisesta. Jos tuonne loppuun rakentaa nyt ton shikaanin, niin tota kakkosmutkaakin saa jatkettua, jos haluaa. Lisäksi sain vielä sellasen ajatuksen tässä viestiä kirjottaessa, että jos ton kakkospaikan haluais vielä paremmaksi ohituspaikaksi, niin skippaamalla 7, 8 ja 9 mutkat kokonaan tohon saataisiin aika pitkä suora. Tota kymppimutkaa voitais tuoda pikkusen sisemmäksi, niin saataisiin vähän isompi turva-alue ja silloin tossa vois ollakin ihan hyvä ohituspaikka.
Mitkä näistä ideoista on teidän mielestänne kehityskelpoisia? Mitkä unohtaisitte kokonaan? Jotain muuta mitä vois ottaa huomioon? Ottaisin mielelläni palautetta vastaan.