Moottoriratakeskustelu

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Sitten taas Puohonissa joka on sellainen melkein kaasu pohjassa niin ei pitäisi olla 100% asvalttia, vaan pieni ruohokaistale (korkeintaan 3 metriä leveä) mutkan reunassa, ja sitten asvalttia noin 50-70% radan ulkopuolella, jonka jälkeen soraa (joka sitten pienemmässä vauhdissa toimii paremmin).
Pouhoniin eikä mihinkään muuhunkaan nopeaan mutkaan ei missään tapauksessa voi laittaa nurmikkokaistaletta ulkokaarteeseen, koska jos nurmikko sattuu olemaan kostea F1-auto lähtee välittömästi käsistä kun yksikin rengas menee nurmikon puolelle ja sitten rysäytetään kovalla vauhdilla turvavalliin.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Pouhoniin eikä mihinkään muuhunkaan nopeaan mutkaan ei missään tapauksessa voi laittaa nurmikkokaistaletta ulkokaarteeseen, koska jos nurmikko sattuu olemaan kostea F1-auto lähtee välittömästi käsistä kun yksikin rengas menee nurmikon puolelle ja sitten rysäytetään kovalla vauhdilla turvavalliin.
höpöhöpö.
Puohonissa oli pitkät ajat ruoho+hiekka (pre-2004) ja käytännössä kovin ulosajo oli Barrichellon ulosajo 1994 jolloin hän osui reunavalliin niinkin kovalla vauhdilla kuin n. 30km/h.

Pouhonissa on Hollantiin asti turva-aluetta ja pieni ruohonkaistale ei poista asvalttia joka löytyy sen jälkeen. Vaikkakin ruoho saattaa aiheuttaa auton lähtemistä käsistä, niin Puohonissakin ajetaan kovaa ja vasemmalle kaartaen. Tämä tarkoittaa sitä että auto joka on lähtenyt käsistä ei ole menossa 90asteen kulmassa seinää kohti, jolloin tilaa löytyy vielä enemmän. Ja vaikka auto lähtisikin käsistä niin jarrutus toimii kuitenkin hyvin vaikka auto onkin lähtenyt lapasesta (koska on asvaltilla) ja pyörivä auto (siis ei "rolling") menettää vauhtiaan koska energia muuttaa muotoaan muuhun kuin eteenpäin menemiseen.

Vain henkilö joka ei halua että ulosajamiset aiheuttaisivat edes hieman ongelmia kuljettajille ei haluaisi tuonne kohtaan ruohoa, koska muita syitä että sitä sinne ei laiteita ei ole. Mielestäni tämä kuvaa hyvinkin FIAn(tai kuka lie määrää nämä naurettavat turva-alueet) nykyisen tilan ja halun kuljettajien merkityksen vähentämisessä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vain henkilö joka ei halua että ulosajamiset aiheuttaisivat edes hieman ongelmia kuljettajille ei haluaisi tuonne kohtaan ruohoa, koska muita syitä että sitä sinne ei laiteita ei ole.
Ruohokaistale lisää onnettomuusriskiä. Turva-alueiden idea on vähentää sitä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Niille asfaltoiduille turva-alueille vois kehitellä jonkun hidastumista lisäävän pinnoitteen niin olisi vielä turvallisempaa. Ja jos pinnoite olisi vielä sellainen, että söisi vaikkapa noin puolen kierroksen edestä renkaita per kymmenen metrin ajo ko. turva-alueella, niin kuskeilla olisi jonkinlainen motivaatio pyrkiä etsimään rajoja nimenomaan varsinaisen radan puolella pysyen.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ei pahalla, mutta kuka nyt ikinä tämän turva-alue keskustelun aloittikin, niin tämä sama aihe puidaan täällä aina tietyn ajan välein ja joka kerta joku luulee keksineensä jotain mullistavaa ja paremman ratkaisun turva-alueongelmiin. Tosi asiassa se on vaan sitä samaa pastaa, mitä täällä on jauhettu iät ja ajat. Itseäni ainakin tämä aihe kyllästyttää todella paljon.

Kyllä FIA on näitä asioita itsekkin pohtinut ja tullut siihen lopputulokseen, joka tällä hetkellä toteutuu ratasuunnittelussa rata radan perään. Onko se absoluuttisesti paras ratkaisu? Ei. Onko se kuitenkin parempi ratkaisu kuin 49 50:stä? On.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Ei pahalla, mutta kuka nyt ikinä tämän turva-alue keskustelun aloittikin, niin tämä sama aihe puidaan täällä aina tietyn ajan välein ...
Joku kun viitsisi laske kuinka monta kertaa pelkästään tässä ketjussa on asiaa tasiaisin väliajoin käsitelty. Omakin ketju taisi turva-alueille olla? Mutta kun tulee uusia hahmoja foorumille ja ottavat turva-alueet puheeksi, niin voihan ne samat vanhat ajatuksensa sitten aina uusiksi kirjoitella. Tiedä vaikka olisivat ajan mittaan hiukan muuttuneetkin.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Joku kun viitsisi laske kuinka monta kertaa pelkästään tässä ketjussa on asiaa tasiaisin väliajoin käsitelty. Omakin ketju taisi turva-alueille olla? Mutta kun tulee uusia hahmoja foorumille ja ottavat turva-alueet puheeksi, niin voihan ne samat vanhat ajatuksensa sitten aina uusiksi kirjoitella. Tiedä vaikka olisivat ajan mittaan hiukan muuttuneetkin.
Niin onhan täälla muitakin aiheita, joita on ihan kyllästymiseen asti jauhettu ja jotkut jaksaa vieläkin ja jotkut sitten taas on ihan täysin kyllästyneet siihen. Minulle tämä turva-autoaihe on vähän sellainen punainen vaate, koska harvoin kukaan oikeasti keksii mitään uutta sanottavaa. Turhaa toistoa vaan.

Mut olet oikeassa, että uusia tyyppejä tulee eikä niitä voi vaatia lukemaan kaikkia aiheita lävitse. Tietysti hakua saa käyttää ja katsoa, jos aiheesta on turistu jo ennen ja onko oikeasti tuomassa siihen jotain uutta sanottavaa.
 

dillinger

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
180
Sijainti
Stadi
Pouhoniin eikä mihinkään muuhunkaan nopeaan mutkaan ei missään tapauksessa voi laittaa nurmikkokaistaletta ulkokaarteeseen, koska jos nurmikko sattuu olemaan kostea F1-auto lähtee välittömästi käsistä kun yksikin rengas menee nurmikon puolelle ja sitten rysäytetään kovalla vauhdilla turvavalliin.
Tarkoitus on pysyä radalla, ei radan ulkopuolella...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Tarkoitus on pysyä radalla, ei radan ulkopuolella...
Vähän sama kuin syyllistäisi kuolemaan syöksynyttä alamäkikelkkailijaa virheestään.
Silti, jotain penalttia saisi tullakin ulosajosta, esim. vaikka sitten asvalttiturva-alueella rengaspatterivallia jonka väärälle puolelle ajautuessa pääsee jonkun koukeron tehtyä takaisin kohti rataa tms...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkoitus on pysyä radalla, ei radan ulkopuolella...
Turva-alueet ovatkin ensisijaisesti olemassa sellaisia tilanteita varten, jossa auto ei mene sinne minne kuski haluaisi. Syitä tällaisille tilanteille on monia, joista kuskin virhe on vain yksi (ja yleensä vähiten vaarallinen).
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Huonosti menee Koreassa: However, since the inaugural 2010 Korean Grand Prix, Korean interest is sagging and the organizer’s three-year loss is approaching 175 billion won ($163 milion), which has attracted negative coverage in the local press.

Korealla taitaa olla sopimus kisasta vuoteen 2021, jos tappiot jatkuvat samanlaisina niin lopulta tilit ovat noin 600 miljoonaa dollaria miinuksella. :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Huonosti menee Koreassa: However, since the inaugural 2010 Korean Grand Prix, Korean interest is sagging and the organizer’s three-year loss is approaching 175 billion won ($163 milion), which has attracted negative coverage in the local press.

Korealla taitaa olla sopimus kisasta vuoteen 2021, jos tappiot jatkuvat samanlaisina niin lopulta tilit ovat noin 600 miljoonaa dollaria miinuksella. :thumbup:
Korealaisten pitäisi saada se pyramidihuijaus-kaupunki pystyyn radan kupeeseen, jotta olisi edes jotain muuta aktiviteettiä ja viihdykettä kuin itse rata.

Itse asiassa Mokpon kaupunki on ihan radan kupeessa vuorennyppylän ja lahden takana. Ei ollutkaan ihan niin keskellä ei mitään kuin alunperin kuvittelin tuo rata. https://maps.google.fi/maps?q=Mokpo-si,+Etel%C3%A4-Jeolla,+Etel%C3%A4-Korea&hl=fi&ie=UTF8&ll=34.757833,126.409206&spn=0.075452,0.110378&sll=52.513244,13.46014&sspn=0.027946,0.055189&oq=mokpo&t=h&hnear=Mokpo-si,+Etel%C3%A4-Jeolla,+Etel%C3%A4-Korea&z=13
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26883
Onko Rockinghamin ja Lausitzringin ovaaliversioilla viime vuosina jotain kisoja ajettu?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26883
-Maailman ensimmäiseksi turvalliseksi ovaaliradaksi aikoinaan tituulerattu.
Vai mitä hra Zanardi? :D
Tuo kysymys tuli mieleen, kun laitoit toisaalle Euro racecarin kalenterin, siinä jos jossain olis voinut kuvitella ovaalikisan noilla radoilla olevan. Kuvien perusteella nuo molemmat on aika hulppean näköisiä paikkoja. Olin 2011 aikeissa Lausitzringille mennäkin, mutta julkisen liikenteen aikataulujen perusteella eivät minua sinne halunneet ja toiveensa toteutui. Rockingham vähän kiinnostais, lähistölle pääsee junalla.

Hiukan virheinvestointeja taisivat olla nuo molemmat radat?

edit: Englannin Rockinghamia toki tarkoitin.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Hiukan virheinvestointeja taisivat olla nuo molemmat radat?
No joo ja ei. Kyllähän Lausitzissakin DTM kisat sen >60 000 katsojaa vetävät vuosittain. Lausitzringin ongelma tosin on se, että se on rakennettu yhden koyhimmän osavaltion köymimpään nurkkaan (Speedweekissä taisikin vuosi sitten olla juttua, että millään julkisella instanssilla ei siellä rahaa ole, joten jos haluavat jotain järjestää, niin on mentävä hattu kourassa pankkiin aina).

Toinen ongelma onkin sitten sijainti, mutta jopa se on parempi kuin esim. Magny-Coursissa. Klettwitziä lähin sadantuhannen asukkaan "kaupunki" on Cottbus n. 40 kilometrin päässä pohjoisessa, oikea kaupunki puolestaan Dresden noin 60 kilometriä moottoritietä etelään. Mainittakoon että Magny-Coursia lähinnä oleva sadan tuhannen asukkaan kaupunki on Bourges, 75 kilometriä maantietä länteen.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
220
Muistaako kukaan, mitä ratoja kuului tuohon huhuttuun tiimien omaan sarjaan. Josta huhuttiin vuonna 2009 ennen, kuin Concorde allekirjoitettiin?

Tuli vaan mieleen, että sopisiko jokin niistä radoista ensi kauden "ylimääräiseksi kilpailuksi"?
 
Ylös