Luin äsken ensimmäiset ~40 sivua tuosta alkuperäisestä ratatoikista ja se sai pohtimaan turva-alueita ja tarkemmin sitä materiaalia.
Kun itse suunnittelen ratoja huvin vuoksi, pyrin sijoittamaan radan molemmille puolille ~3/4 radan leveydestä olevat ruohokaistaleet.
Esim. Sepang on kapeimmillaan 16 metriä, jolloin rataa reunustaisi vähintään 12 metrin ruohokaistale.
Tämän kaistaleen jälkeen tulisi itse asfaltti ja sen jälkeen hiekka ennen muuria. Ja sitä asfalttia laitettaisiin mahdollisimman vähän.
Tämä toimisi mielestäni hyvin nopeissakin mutkissa ja tietysti sitä ruohokaistaletta voisi kaventaa tietynlaisissa mutkissa, kuten Pouhon.
Hitaissa mutkissa muuri voidaan vetää lähelle rataa, paitsi jos tätä hidasta mutkaa lähestytään suurilla nopeuksilla, kuten Hockenheimin neulansilmä. Tällaisissa mutkissa mielestäni asfaltti voi alkaa suoraan radan reunasta ja koska näissä mutkissa jarrutetaan suht suoraan, ei asfaltin ole tarpeellista jatkua mutkan ulostuloon, jolloin syntyy Monaco-tyyppinen asfalttialue.
Ja sitten selostetaan Hockenheimin avulla mitä tämä käytännössä tarkoittaisi.
1. mutka pysyisi lähes ennallaan, mutta asfalttialue katkaistaisiin sillä olevan valkoisen viivan kohdalta.
2. mutka saisi monaco-asfaltin, jonka reuna kulkee mutkan sisäpuolen aidan mukaisesti, ja ylimääräinen asfaltti vaihtuisi ruohoksi.
Neulansilmään tulisi kanssa monaco-asfaltti, jonka reuna on mutkan puolivälin kohdalla ja jatkuisi puoleenväliin ennen takana olevaa muuria. Muurin eteen tulee hiekkaa ja ulostulon asfaltit korvataan ruoholla.
Seuraava nopea "kink" saisi reunaansa ruohoa, jonka jälkeen alkaisi asfaltti.
Seuraavaan mutkaan taas monaco-asfaltti, jonka reuna sinisten laatikoiden välissä. Loput ruohoa.
Seuraavan mutkan asfaltin suoraan ruohoksi.
Stadionille johtava nopea mutka saisi reunalleen ruohoa, jonka jälkeen ohut asfalttikaistale.
Ja loput kuten ne ovat nyt.