Moottoriratakeskustelu

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
No koska nimenomaan se yksi vuoristorata ois erilainen kuin kaikki muut radat. Kaikilla radoilla ei omasta mielestä väkisin tarvittaisi vartavasten rakennettuja ohituspaikkojakaan (Monaco, Monza, Suzuka) jos niillä on joku muu spesiaaliominaisuus.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
En oikein ymmärrä Algarven haikailua, jos Aragon ei kelpaa. Algarve on kaikin puolin ykkösille huonommin sopiva rata. Hitaampi, syheröisempi, vailla ohituspaikkoja. Maisemat yhtä tylsiä kuin Aragonissa, ja sijainti yhtä syrjässä. Paljon kehuttujen korkeuserojenkin puolesta Aragon on parempi, Algarve on liian vuoristorata.
Algarve on sivistyksen parissa ja majoituskapasitettiä tursteille on tarjolla 10 x enemmän kuin Aragonissa. (30km säteellä 347 hotellia vs 33) Rata on mielestäni vähän persoonaton mutta se ei kuitenkaan ole niin "teennäinen" kuin Aragon tekomäkineen ja kiviseinineen. Algarvessa on old-school luonnetta rata sulautuu erittäin mäkiseen ympäristöön mielestäni hyvin, mutta paremmankin siitä olisi saanut tehtyä vähän profiilia muuttamalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rata on mielestäni vähän persoonaton mutta se ei kuitenkaan ole niin "teennäinen" kuin Aragon tekomäkineen ja kiviseinineen. Algarvessa on old-school luonnetta rata sulautuu erittäin mäkiseen ympäristöön mielestäni hyvin, mutta paremmankin siitä olisi saanut tehtyä vähän profiilia muuttamalla.
Heh. Minusta Aragon sulautuu luontevammin paikallisiin pinnanmuotoihin, ja Algarve taas tuntuu usein menevän juuri niiden vastaisesti, epäluontevasti ja keinotekoisesti. Maansiirtotöitä on tehty molemmissa, Portimaossa luultavasti jopa enemmän, ainakin katsomot näyttäisivät olevan istutettu varta vasten rakennetuille/kaivetuille penkereille. Aragonin kiviseinä tukee rinnettä, koska suoralle rakennettu lisälenkki kulkee niin läheltä. Ilman lisälenkkiä siinä olisi loivempi rinne. Mitään tekomäkeä siinä ei ole.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
En oikein ymmärrä Algarven haikailua, jos Aragon ei kelpaa. Algarve on kaikin puolin ykkösille huonommin sopiva rata. Hitaampi, syheröisempi, vailla ohituspaikkoja. Maisemat yhtä tylsiä kuin Aragonissa, ja sijainti yhtä syrjässä. Paljon kehuttujen korkeuserojenkin puolesta Aragon on parempi, Algarve on liian vuoristorata.
Täysin samaa mieltä.

Lisäksi Algarvessa olisi nykyformuloilla tasan yksi ohituspaikka, Aragonissa ainakin pari-kolme.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Algarvehan on ihan paskasti profiloitu ottaen huomioon minkälainen tontti siinä alla on, mutta silti onnistuu olemaan mäkiensä takia omasta mielestä monta kertaa mielenkiintoisempi kuin Aragon.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ihan mielenkiintoinen taulukko. Pari huomiota:
- COTA tuosta varmaan vähän nopeutuu, kun asfaltti saadaan ajettua sisään.
- Buddhia mainostettiin rakennusvaiheessa oikein vauhtibaanana ja piti tulla melkein yhtä nopea kuin Monzassa, oikeasti ollaan vähän keskitasoa "parempi"
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
- Buddhia mainostettiin rakennusvaiheessa oikein vauhtibaanana ja piti tulla melkein yhtä nopea kuin Monzassa, oikeasti ollaan vähän keskitasoa "parempi"
Samaan kiinnitin itsekin huomiota. Piti kyllä pariin kertaan tarkistaa, että olinko oikeasti laskenut oikein. Ja olin kyllä.

Lisää huomioitavaa:
-Silverstonessa on siis kisan nopein kierros otettu. Viime vuonna kisakierros oli yhtä hidas kuin tänäkin vuonna, paalukierros oli kuitenkin nelisen sekuntia nopeampi. Tämä nostaa keskinopeuden 235:ahteenkolmeenviiteen.
-Hockenheimissa puolestaan Q1 ajettiin kuivana, joten sen nopein kierrosaika nostaa ko. radan keskinopeuden 217:ahteenyhteenseitsemään.
-Kauden ratojen keskinopeus oli näin 210,168 km/h
--Vertailuna vuoden 1993 Willaimsin RC-autojen keskinopeudet aika-ajoissa oli 213,78 km/h
--Tuolloin 16 radasta kolmella jäätiin alle 200 km/h nopeuksiin, nyt 20 radasta neljällä.
--Tuolloin "vauhtibaanoja" (>230 km/h) oli 4/16, nyt 4/20
 
Viimeksi muokattu:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Tilke mainosti Venäjän tulevaa GP:ta vauhtiratana, mutta wikipediasta rataa vakoiltuani ihmetytti tiukkojen (väh 90 asteisten) mutkien määrä. Ei taida olla vauhtibaana tämäkään.

8x suoraa kulmaa, tai yksi näistä 8:sta on vielä tiukempi. Siellähän mennään aika hidasta kyytiä ellei rata ole semmoiset 30m leveä.
 
Viimeksi muokattu:

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Tilke mainosti Venäjän tulevaa GP:ta vauhtiratana, mutta wikipediasta rataa vakoiltuani ihmetytti tiukkojen (väh 90 asteisten) mutkien määrä. Ei taida olla vauhtibaana tämäkään.

8x suoraa kulmaa, tai yksi näistä 8:sta on vielä tiukempi. Siellähän mennään aika hidasta kyytiä ellei rata ole semmoiset 30m leveä.
http://mtr.rl0.ru/upload/8/ac/f1db92f084e28b48ea5ba177ac680.jpeg
Ainakin tuolla mainitaan keskinopeudeksi 216 km/h, joten ilmeisen nopeahko baana kuitenkin lienee kyseessä, kunhan aikanaan valmistuu. Nuo radan takaosan "ysikymppiset" mutkat vaikuttaisivat kyllä nopeammilta kuin vaikkapa Valencian tai Singaporen ysikymppiset.

Sochin ratakartta taitaa myös vähän hämätä silmää, kun radalla on pituutta se liki 6 kilometriä. Eiköhän tuo pääsuorakompleksikin liene pituudeltaan Korean kakkossuoran luokkaa.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Jaah tuosta sun linkistä näkyy paremmin kuin pediasta, ei ne ihan ysikymppisiä ole kun niitä on näköjään pyöristetty pikkasen.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Pientä taulukkoa tämän kisa- ja testausratojen keskinopeuksista. Testiajoista otettu koko viikon nopein aika, kisaradoista paaluaika, paitsi tähdellä merkityistä, joissa on otettu kisan nopein kierrosaika.
Singapore on näköjään yllättävän hidas rata keskinopeudeltaan. Hitaaksihan se on aina tiedetty, mutta että noinkin hidas, tuli allekirjoittaneelle yllätyksenä. Mugello myös taulukon perusteella todellinen vauhtibaana, Suzukaakin nopeampi.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ihme tosikko kun ei vähän saa piikitellä aiheesta. Huomattavasti kätevämpää olisi vertailu.
Totta. Tuossa nyt sekin lajittelu:
Näytä liitetiedosto 17974

Ja tuossa sitten ne aiemmatkin, mitä tänään laskeskelin:

Juan Pablon BMW-poweria (ja muutama Squmin) mallia 2002:
Näytä liitetiedosto 17977

Alain Prostin pelleformulan ja muutama muu vuosimallia 1993:
Näytä liitetiedosto 17976

Ja vielä ihan huvin vuoksi vuoden 1982:
Näytä liitetiedosto 17975


Jälkimmäiset kertonevat lähinnä formuloiden kehityksestä, ei niinkään ratojen. Tai kyllä siitäkin, kun Monaco ei edes ollut hitain rata. :eek:

Ja Dijonissa mentäis nykysellään aika huimasti alle minuutin. :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hyvä vertailu. Huomaa että monella radalla autot ovat tulleet 10 vuodessa nopeammiksi tiukentuneista säännöistä huolimatta.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
384
Sijainti
Vantaa
Luin äsken ensimmäiset ~40 sivua tuosta alkuperäisestä ratatoikista ja se sai pohtimaan turva-alueita ja tarkemmin sitä materiaalia.

Kun itse suunnittelen ratoja huvin vuoksi, pyrin sijoittamaan radan molemmille puolille ~3/4 radan leveydestä olevat ruohokaistaleet.

Esim. Sepang on kapeimmillaan 16 metriä, jolloin rataa reunustaisi vähintään 12 metrin ruohokaistale.

Tämän kaistaleen jälkeen tulisi itse asfaltti ja sen jälkeen hiekka ennen muuria. Ja sitä asfalttia laitettaisiin mahdollisimman vähän.

Tämä toimisi mielestäni hyvin nopeissakin mutkissa ja tietysti sitä ruohokaistaletta voisi kaventaa tietynlaisissa mutkissa, kuten Pouhon.


Hitaissa mutkissa muuri voidaan vetää lähelle rataa, paitsi jos tätä hidasta mutkaa lähestytään suurilla nopeuksilla, kuten Hockenheimin neulansilmä. Tällaisissa mutkissa mielestäni asfaltti voi alkaa suoraan radan reunasta ja koska näissä mutkissa jarrutetaan suht suoraan, ei asfaltin ole tarpeellista jatkua mutkan ulostuloon, jolloin syntyy Monaco-tyyppinen asfalttialue.


Ja sitten selostetaan Hockenheimin avulla mitä tämä käytännössä tarkoittaisi.

1. mutka pysyisi lähes ennallaan, mutta asfalttialue katkaistaisiin sillä olevan valkoisen viivan kohdalta.

2. mutka saisi monaco-asfaltin, jonka reuna kulkee mutkan sisäpuolen aidan mukaisesti, ja ylimääräinen asfaltti vaihtuisi ruohoksi.

Neulansilmään tulisi kanssa monaco-asfaltti, jonka reuna on mutkan puolivälin kohdalla ja jatkuisi puoleenväliin ennen takana olevaa muuria. Muurin eteen tulee hiekkaa ja ulostulon asfaltit korvataan ruoholla.

Seuraava nopea "kink" saisi reunaansa ruohoa, jonka jälkeen alkaisi asfaltti.

Seuraavaan mutkaan taas monaco-asfaltti, jonka reuna sinisten laatikoiden välissä. Loput ruohoa.

Seuraavan mutkan asfaltin suoraan ruohoksi.

Stadionille johtava nopea mutka saisi reunalleen ruohoa, jonka jälkeen ohut asfalttikaistale.

Ja loput kuten ne ovat nyt.
 
Ylös