MotoGP/Moto2/Moto3 2015

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kalliolla odotukset taas korkealla, saapi nähdä.

Kallio: Odotan Saksasta hyvää tulosta

Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio valmistautuu parhaillaan Moto2-kauden yhdeksänteen osakilpailuun Saksan Sachsenringin radalla. Kilpailua edeltävän viikonlopun Kallio vieraili Italiassa kahdessa kuuluisassa motokaupassa pukuvalmistajansa Ixonin kutsumana tavaten innokkaita fanejaan. Mieluisa viikko ja hyvä edellinen kisa ovat nostaneet Kallion tunnelmat korkealle. Lisäksi Saksan osakilpailu on hänen henkilökohtainen suosikkinsa.

- Sachsenringin rata on ollut aina minulle kaikista paras ja viime kaudella olimme täällä ylivoimaisessa vauhdissa muihin nähden. Toisaalta, vaikka viime vuonna oli vahva ja hyvä viikonloppu, niin nyt on täysin uudet kuviot. Tietenkään ei vielä tiedä, mitä täällä pystytään tekemään, mutta jos jostain viikonlopusta on odotettavissa hyvää tulosta, niin se on tämä, Kallio valoi uskoa.

Mika Kallion valmistautuminen ensimmäisiin harjoitusajoihin on tutun kaavan mukaista. Kisapaikalle saavuttaessa alkaa varustehuolto ja tallin taktiikkasuunnittelu.

- Minun osalta huolletaan ajovarusteet kuntoon. Kypärä menee valmistajan huoltomiehelle, joka tarkistaa kaiken olevan kunnossa. Itse hoidan muita varusteita ja tarkistan tekniikkaa tiimin kanssa. Alustamme viikonloppua suunnittelemalla taktiikoita. Käydään läpi ajosuunnitelmat ja rengastaktiikat. Asetetaan siis askelmerkit koko viikonlopulle, Kallio kertoi.

Mika Kallion kausi on ollut yhtä vuoristorataa, mutta nyt mies uskoo suunnan muuttuneen parempaan, pysyvästi. Jo kahdessa aiemmassa kilpailussa lupaavasti ajanut Kallio tekee vielä ison muutoksen pyöräänsä ennen Saksan kilpailua.

- Kokeilemme täällä muuttaa ajoasentoani. Muutos tulee olemaan 5-10 millimetriä, joka kuulostaa olemattomalta, mutta se muuttaa valtavasti koko pyörän tasapainoa ja ajotyyliäni. Renkaiden pidon puuttuminen, ja toisaalta niiden kuluminen, ovat olleet meille kauden isoin ongelma. Tällä isolla ja radikaalilla muutoksella halutaan maksimoida takarenkaan pito kilpailuolosuhteissa, Kallio pohti.

Kauden alusta saakka oli selvää, että rengasvalmistaja Dunlop oli muuttanut rengasseoksia tälle kaudelle ja uusi seos on aiheuttanut Mika Kalliolle ongelmia. Valmistaja ei ollut kuitenkaan paljastanut renkaiden runkorakenteen poikkeavan viime vuoden mallista, vaan heidän mukaansa mikään ei ollut muuttunut kauteen lähdettäessä.

- Saatiin tosiaan vasta tänään tieto siitä, että renkaiden runkorakenne onkin erilainen. Tämäkään tieto ei tullut meille valmistajalta suoraan, vaan omia kanavia pitkin. Olen itse nähnyt kahden renkaan poikkileikkauksen ja kyllä ne ovat erilaisia. Jos tämä olisi tiedetty kauden alusta saakka, niin olisimme voineet keskittyä koko kauden olennaisiin asioihin. Nyt on mennyt paljon aikaa ja monta kilpailua hukkaan, Kallio puhisi raivoissaan.

Toivottavasti harmitus saa pyörän kulkemaan entistä kovempaa. Kallion otteita voi seurata Nelonen Pro 1 -kanavalla sekä Ruutu+Pro -palvelussa. Suora lähetys Moto2-luokan Sachsenringin toisista vapaista harjoituksista alkaa perjantaina 10. heinäkuuta kello 16.00.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
No ei ihan pöllösti alkanut

Kallio näytti kaapin paikan - lähtee kärkivauhdissa Saksan aika-ajoihin

Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio asetti ennakkotunnelmissaan riman korkealle ennen Saksan Sachsenringin viikonloppua. Moto2-luokan suomalaistähti näytti heti kaapin paikan ja ajoi toisissa harjoituksissa iltapäivällä maaliin ykkösenä. Kahden harjoituksen yhteistuloksissa Mika Kallio oli kolmas. Kallio oli syystäkin tyytyväinen tulokseen, mutta hän odottaa vielä selvää parannusta ennen lauantain aika-ajoja ja sunnuntain kilpailua.

- Meillä on hyvä tilanne siinä mielessä, ettei olla viime vuodesta hirveästi jäljessä, ja nyt on vasta ensimmäinen päivä takana. Tulokseen olen erittäin tyytyväinen, mutta tuntuma pyörään ei ole vielä lähelläkään sitä, mitä toivoisin, Kallio puisteli päätään.

Aamun ensimmäinen harjoitus oli Kalliolle haastava, koska viime vuotta vastaavilla säädöillä ajetut kierrokset eivät onnistuneet. Iltapäivän harjoitukseen tehtiin säätömuutokset samanlaisiksi, joilla Kallio ajoi kaksi edellistä kilpailua.
Toinen harjoitus keskeytyi noin kuusi minuuttia ennen loppua Azlan Shahin kaaduttua radalle. Hänen pyöränsä jäi pahasti keskelle rataa, joten punainen lippu liehui ja jälkiä korjattiin tovi. Pieni tauko tuli Kalliolle hyvään saumaan.

- Iltapäivän harjoituksiin pidennettiin akseliväliä ja otettiin pitoa takaa pois, jolloin eturenkaan pito parani ja
kierrosajat alkoivat parantua. Noin kuusi minuuttia ennen loppua tuli punainen lippu ja pääsin varikolle tekemään pieniä säätöjä. Lisättiin keulaan ekstrapainoa, joka paransikin ajotuntumaa huomattavasti. Kahdella viimeisellä kierroksella ajoin todella kovaa, mutta ruuhkat mutkissa hidastivat sen verran, etten saanut isompaa aika-eroa muihin kärkikuljettajiin. Kuitenkin iltapäivän ykkösenä on hyvä lähteä kohti huomista aika-ajoa, Kallio kertasi harjoituksen tapahtumia.

Moto2-luokan tasaiseen tyyliin viiden kärki oli iltapäivän harjoituksessa yhden sekunnin kymmenyksen sisällä. Sachsenringin rata on selkeästi MM-sarjan lyhin, vain 3,7 kilometriä pitkä, joten erot kierrosajoissa eivät kasva niin suuriksi kuin muilla radoilla. Tämä asettaa aika-ajojen merkityksen entistä tärkeämmäksi.

- Täällä on ollut aina tiukkaa ja nyt ajat näyttävät tasaisemmilta kuin viime vuosina. Meidän pitää parantaa ajotuntumaa huomiselle ja sitä kautta saada kierrosaikoja roimasti paremmiksi. Radan kaksi ensimmäistä sektoria ovat niin hitaita, että jo ensimmäisellä kierroksella letka saattaa venyä pitkäksi, jolloin takaa on vaikea tavoittaa kärkeä. Ehdoton minimi aika-ajossa on kiilata yhdeksän parhaan joukkoon, mutta tähtään korkeammalle, päättäväinen Kallio tiivisti.

Mika Kallion aika-ajovauhtia voi seurata Nelonen Pro 1 -kanavalla ja Ruutu+ Pro -palvelussa. Suora lähetys Moto2-luokan aika-ajoista alkaa lauantaina 11. heinäkuuta klo 16.05.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
No jokohan nyt alkais homma toimimaan. Kisahan sen toki vasta kertoo.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Joo, ei mennyt niin hyvin kuin perjantain perusteella näytti. Kisavauhti ehkä suhteessa parempaa. Niklas Ajo myös kymmenes, mutta kaksi kompurointia on jo mahtunut viikonloppuun.

Kallio aika-ajoissa vain tuhannesosien päässä tavoitteestaan

Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio oli Moto2-luokan Saksan aika-ajoissa kymmenes. Kallio jäi minimitavoitteestaan yhdeksännestä sijasta vain kahdeksan sekunnin tuhannesosaa. Tulos ei suomalaiskuljettajaa tyydyttänyt.

- Harmittaa, ettei päästy kolmeen ensimmäiseen riviin. Tavoite oli korkeammalla, mutta nyt jäätiin minimitavoitteestakin käsittämättömän vähän. Moneen kertaan olen ollut kymmenes, mutta yhdeksäs sija vaan kiertää meitä, Kallio kommentoi.

Kallio paransi vauhtiaan eilisistä harjoituksista, mutta päivän maksimisuoritus ei riittänyt korkeampaan lähtöruutuun.
- Oikeastaan emme olisi saaneet tänään enempää irti pyörästä. Vauhti ei vaan riitä tällä hetkellä aika-ajoissa kirkkaimpiin sijoituksiin. Eturenkaan pito asettaa rajoituksia ajamiseen ja tämän parempaan se ei vielä riitä. Aika-ajoissa revitään kaikki irti kuljettajasta, pyörästä ja renkaista. Tällä hetkellä maksimivauhtimme on tätä tasoa.
Aika-ajoissa kuljettajat vievät pyöränsä äärirajoille, ja tällöin luottamus pyörän toimintaan olisi ensiarvoisen tärkeää. Kallio ei ole ajotuntumaan vieläkään tyytyväinen.

- Vaikka olimme eilen ensimmäisiä toisen harjoituksen jälkeen, niin sanoinkin heti, ettei ajaminen tunnu vieläkään sellaiselta kuin pitäisi. Tällä radalla korkeampi aika-ajosijoitus olisi ollut erityisen tärkeää. Toisaalta tiedän, etteivät kärkikuljettajat pysty pitämään aika-ajojen vauhtia yllä kilpailussa, kun me taas pystymme ylläpitämään vauhtia koko ajan. Odotan siis kilpailusta parempaa tulosta, Kallio puntaroi asetelmia.

Lyhyellä Sachsenringin radalla on tärkeää saada erinomainen lähtö, jos aikoo tosissaan taistella podium -sijoituksista.
- Lähdön pitää onnistua, koska lähtösuora on lyhyt eikä siinä pysty muuten nostamaan sijoitusta. Myös ensimmäiset seitsemän mutkaa ovat tiukkoja ja letka venyy nopeasti. Rengasvalinta huomiselle on vielä auki, koska teemme päätöksen sään mukaan. Pyörä on kauden parhaassa tikissä ja tulos tehdään nyt ajamalla, Kallio päätti.

Suora lähetys Moto2-luokan Saksan Sachsenringin osakilpailusta näkyy Nelonen Pro 1 -kanavalla ja Ruutu+ Pro -palvelussa sunnuntaina 12. heinäkuuta kello 13.05 alkaen.

Tuloksia Moto2-luokan aika-ajot, Sachsenring, Saksa:
1. Johann Zarco 1.24,044
2. Xavier Simeon + 0,089
3. Franco Morbidelli + 0,247
4. Thomas Luthi + 0,359
5. Simeone Corsi + 0,405
---
10. Mika Kallio +0,625
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Kohtahan se on MotoGP:kin. Marquez paalulla,Pedrosa hienosti toinen aika-ajoissa. :thumbup:

Ei kai vaan Marquez ala löytämään huippuvirettä ? :eek:
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kallio 12. Valitteli takarenkaan tuhoutuneen. Että joo.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kallio 12. Valitteli takarenkaan tuhoutuneen. Että joo.
Enkkuselostajat kertoivat Morbidellin ja Kallion valinneen pehmeämmän takarengasseoksen. Morbidellin kyyti putosi vain hiukan (no, viimeisessä kurvissa aika paljon), Kalliolla romahti. Hiukan tuntuu Kalliolla olevan henkisessä puolessakin säätämistä. Näinköhän Aki Ajo saisi Kallion vielä puhkeamaan kukkaan? Aika monen tuittupään on saanut rauhoittumaan jopa mestariksi asti.

Iloinen olen Simeon Belgialaisen voitosta! Mietin, että de Radiques oli varmaan edellinen belgialainen voittaja ja niinhän olikin, 1983. MotoGP-lähtö ei ollut niin jännä, Marquez oli liian liukas. Niklas Ajo ajoi pikkuluokassa järkevästi.

Takarengas tuhosi Kallion kilpailun Saksassa

Moto2-luokan kausi tuli puoliväliinsä Saksan Sachsenringin radalla, jossa ajettiin kauden yhdeksäs osakilpailu. Mika Kallio lähti kilpailuun ruudusta 10 ja oli kärkivauhdissa heti alusta asti.

Parhaimmillaan jo viidenneksi yltänyt suomalainen koki kuitenkin pahan takaiskun jo kahdeksan ajetun kierroksen jälkeen, kun takarenkaan pito loppui tyystin. Kallio ylitti lopulta maaliviivan sijalla 12. Kilpailun voitti belgialainen Xavier Simeon. Kallio oli ymmällään äkillisestä renkaan suorituskyvyn romahtamisesta.

- Ihan tasan tarkkaan ei tiedetä mitä kävi, mutta takarengas menetti noin kahdeksan kierroksen jälkeen pidon täysin. Ottaa päähän todella rajusti, sillä pystyin ajamaan siihen asti kärkiryhmän mukana ja podium-paikka olisi ollut tänään täysin otettavissa. Epäonni kuitenkin näköjään jatkuu, päätänsä pudistellut Kallio totesi pettyneenä.

- Kilpailun aloitus oli hyvä ja vauhti samalla tasolla kuin koko muunkin viikonlopun, mutta kun pito loppui, niin loput kisasta oli pelkkää selviytymistaistelua. En pystynyt puolustamaan asemiani yhtään ja muut kuljettajat tulivat kuin avoimista ovista ohi. Pidon hävittyä kierrosajatkin tippuivat noin 1,5 sekuntia, joten karmaiseva erohan se on, Kallio avasi kisan kulkua.

Vaikka kilpailu olikin loppujen lopuksi Kalliolle mollivoittoinen, löytyi Saksan viikonlopusta myös positiivisia uutisia.
- Eturenkaan tuntumaa saatiin tänä viikonloppuna paremmaksi ja se osaltaan selitti tänään kilpailun alun hyvää vauhtia.
Toisaalta näyttää siltä, että nuo takarenkaan ongelmat taas tulivat ehkä hieman eturenkaan tuntuman parantumisen kustannuksella, joten ei tässä mitään läpimurtoa kuitenkaan tehty. Vaikeata tämä tällä hetkellä on, Kallio totesi.
Kallion kausi jatkuu vajaan kuukauden päästä Yhdysvalloissa legendaarisella Indianapoliksen radalla. Ajamiseen ei kuitenkaan aivan niin pitkää taukoa tule, vaan Kalliolla on edessään ensi viikolla rengasvalmistaja Michelinin testit. Michelin toimii MotoGP-luokan virallisena rengastoimittajana ensi kaudesta lähtien.

- Oman luokan testejä ei tähän kilpailutauolle ole tulossa, mutta sen sijaan olen menossa ajamaan tulevalla viikolla Michelinin rengastestejä Italian Misanoon. On mielenkiintoista päästä kokeilemaan heidän renkaitaan ja nähdä minkälaista kehitystyötä he ovat tehneet ensi kautta silmällä pitäen, Kallio kertoi innostuneena.
Moto2-luokka jatkuu seuraavan kerran Yhdysvalloissa Indianapoliksen radalla 7. - 9. elokuuta.

Tuloksia, Moto2-luokka, osakilpailu 9/18 Sachsenring, Saksa
1. Xavier Simeon 41.09,295
2. Johann Zarco + 0,083
3. Alex Rins + 1,646
4. Simone Corsi + 6,386
5. Sam Lowes + 9,284
---
12. Mika Kallio + 18,820
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Onkohan MotoGP:ssä selkeää ykköskuskia tallissa?

Ei varmaan niin selkeestiku F1:ssä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Mun mielestä MotoGP on enempi sellaista Italia-Espanja-tyylistä maaottelua kuin tiettyyn kuljettajaan erityisesti kohdistuva sarja.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mun mielestä MotoGP on enempi sellaista Italia-Espanja-tyylistä maaottelua kuin tiettyyn kuljettajaan erityisesti kohdistuva sarja.
Britit taitaa saada ensimmäisen maailmanmestarinsa sitten 1977 ja Barry Sheenen. Espanja hallitsee edelleen, muttei niin suvereenisti kuin parina aiempana vuonna. Tärkeimmät merkit pääsarjassa ovat kuitenkin japanilaisia, Ducati ja Aprilia yrittivät mukana ja KTM taitaa tehdä paluun luokkaan. Tiimejä on monenmaalaisia.

Ykköskuskistatusta on vaikea havaita. Marquez on Hondan tähti, mutta kyllä Pedrosa saanee voittaa hänet jos pystyy. Yamahalla Rossi ja Lorenzo saanevat tasapuolisen kohtelun.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Casey Stonerin paluukisa oli kohtalaisen katastrofaalinen. Jalka vääntyy tuossa viimeisessä ilmalennossa muuten ihan silleen kivan näköisesti.
Bike-sivut kertoivat aluksi, että "Stoner selvisi rytäkästä ilman pahempia vammoja" = murtui oikea lapaluu ja vasen sääriluu. Syy oli kaasun jumittuminen, jonka Honda nyt myönsi ja pyysi anteeksi.

Suzukan 8 h vastaa autopuolen Le Mansia suurin piirtein. Erittäin tärkeä kisa Japanissa. Suomessa sen uutisointi jää yleensä pahoihin kolareihin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Ajo Motorsport saattaa olla mukana MotoGP-luokassa jo kaudella 2016. Tallipäällikkö Aki Ajo vahvistaa pohtivansa ison askeleen ottamista ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokkaan.
 
Ylös