MotoGP/Moto2/Moto3 2019

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
964
?: Testit:, TV: C More, Suomalaiset:, plussat ja miinukset: ja Onko forumilaisilla suunnitteilla matka.

Kilpailukalenteri:
1. 10.03. Qatar, Doha
2. 31.03. Argentiina, Termas de Rio Honda
3. 14.04. USA, Texas, Americas COTA
4. 05.05. Espanja, Jerez de la Frontera
5. 19.05. Ranska, Le Mans
6. 02.06. Italia, Mugello
7. 16.06. Espanja, Barcelona-Katalonia
8. 30.06. Alankomaat, Assen
9. 07.07. Saksa, Sachsenring
10. 04.08. Tsekin tasavalta, Brno
11. 11.08. Itävalta, Spielberg
12. 25.08. Britannia, Silverstone
13. 15.09. San Marino (Italia) Misano
14. 22.09. Espanja, MotorLand Aragon
15. 06.10. Thaimaa, Buriram
16. 20.10. Japani, Motegi
17. 27.10. Australia, Phillip Island
18. 03.11. Malesia, Sepang
19. 17.11. Espanja, Valencia Ricardo Tormo

Wikipedia: Virallinen sivu: Kausi: ?
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Australian harjoituksissa loukkaantunut Cal Crutchlow tähtää ajokuntoon helmikuussa, kun Sepangissa ajetaan testit.

http://www.bike.fi/uutiset/racebike/cal-crutchlowilta-murtui-saariluu-pohjeluu-ja-telaluu-tallaisesta-loukkaantumisesta

Niki Tuuli ajaa MotoE-sarjassa Aki Ajon tallissa.

Niki Tuuli ajaa Ajo Motorsportin tiimissä sähköpyörien MotoE-luokassa ensi kaudella

Aki Ajo on palkannut Niki Tuulen ensi kaudeksi uuteen MotoGP-sarjan tukiluokan MotoE:n kuljettajaksi. Luokkaa ajetaan MotoGP:n osakilpailujen yhteydessä.

”MotoE on uusi aikakausi MotoGP-perheessä. Olemme innokkaita tästä uudesta projektista. Niki Tuuli on kuljettaja, jonka uraa olen seurannut alusta alkaen. MotoE-luokka on Nikille hyvä pohja jatkaa kehitystä kilpa-ajajana”, Aki Ajo toteaa.

Tuuli päättää tulevana viikonloppuna Moto2-luokan urakkansa malesialaisessa SIC Racing Team:ssä Espanjan Valenciassa.

”Kiitän Akia ja koko tiimiä tästä mahdollisuudesta. Odotan malttamattomana ensitestiä sähköpyörällä marraskuussa”, Tuuli kertoo.

FIM Enel MotoE World Cup –tukiluokassa on ensi kaudella viisi osakilpailua: Jerez, Le Mans, Sachsenring, Spielberg ja Misano.

Perjantaisin ajetaan harjoitukset, aika-ajo on lauantaisin ja itse kilpailu on sunnuntaina.
http://www.bike.fi/uutiset/racebike/niki-tuuli-ajaa-ajo-motorsportin-tiimissa-sahkopyorien-motoe-luokassa-ensi-kaudella
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Nousee Mika Kallionkin 2000-luvun menestys uuteen arvoonsa,kun miettii miten vaikeeta Tuulella ja etenkin Pulkkisella on ollut..
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2208
MotoE ensimmäinen virallinen yhteistestipäivä on takana.

Lainaus motomattersista:
"Track conditions were tricky, with a half-wet, half dry session early in the afternoon, and a fully dry session at the end of the afternoon, so times do not mean too much at the moment. There is a lot of setup work still to be done."

1 66 Niki Tuuli Ajo Motorsport 1:51.721
2 51 Eric Granado Avintia Esponsorama 1:51.842 0.121 0.121
3 14 Randy De Puniet LCR E-Team 1:51.906 0.185 0.064
4 38 Bradley Smith One Energy 1:52.339 0.618 0.433
5 5 Alex De Angelis Alma Pramac 1:52.403 0.682 0.064
6 63 Mike Di Meglio EG 0,0 Marc VDS 1:52.574 0.853 0.171
7 2 Jesko Raffin Dynavolt Intact GP 1:52.675 0.954 0.101
8 32 Lorenzo Savadori Trentino Gresini 1:52.689 0.968 0.014
9 15 Sete Gibernau Pons Racing 1:52.817 1.096 0.128
10 8 M. Casadei 1:53.629 1.908 0.812
11 18 Nico Terol Angel Nieto Team 1:54.192 2.471 0.563
12 78 Kenny Foray Tech3 E-Racing 1:54.413 2.692 0.221
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2208
MotoE-luokan kuskit ja pyörän tekniset tiedot: http://www.motogp.com/en/news/2018/11/14/fim-enel-motoe-world-cup-rider-and-regulation-updates/278351

Valmistaja: Energica Motor Company S.p.A

Teho: 160 hv

Akun kapasiteetti noin 20 Kwh

Huippunopeus: 270 km/h

Jarrut: Brembo

Jousitus: Öhlins

Vanteet: Marchesini
Noista spekseistä puuttuu ehkä se olennaisin ero näihin perinteisen kevyisiin protopyöriin, eli paino, joka on n. 250kg!! Jo pelkkä akkukin painaa 120kg. Saa olla painopiste alhaalla, että joku Pedrosan kokoinen kaveri nostaa pystyyn. :D

Vertailun vuoksi:
MotoGP 157kg (minimi pelkkä pyörä)
Moto2 217kg (minimi pyörä+kuski)
Moto3 148kg (minimi pyörä+kuski)

Vähän lisää Nikin ja Ajon tunnelmia

Brilliant start for Ajo MotoE Team and Niki Tuuli

The Finnish rider leads the way in early adaptation to the new FIM MotoE World Cup series, setting the best time on the first day of testing at Jerez.

11/23/2018 - Jerez Circuit - Angel Nieto

The Ajo MotoE Team began their new project in the FIM MotoE World Cup with the first of three days of official testing at the Jerez Circuit - Angel Nieto. On his debut outing with an electric motorcycle, Niki Tuuli set the best time of the day on the combined timesheet. The Finnish rider was also able to assert his good pace and fitness.

The track started out wet after overnight rain, forcing the first representative of the Ajo Motorsport MotoE structure to go out on track with wet tyres. Despite the condition of the track, Tuuli adapted easily and, lap after lap, lowered his times. It was not until midway through the morning that, once the asphalt had dried out, he was able to put on slicks, improve his times further, and keep in the Top 10.

With a dry surface, he focused on improving his feeling on the bike and finding a good setup. That allowed him to be the fastest man on Friday, thanks to a 1:51.721 lap on his last stint.

After a positive day of testing at the Jerez Circuit - Angel Nieto, the Ajo MotoE Team rider has a further two days in which to continue adapting to the class this weekend.

Aki Ajo - Team Manager

"It was a very exciting day for us, in our first experience in the new FIM MotoE World Cup. Everything was obviously new for us, but it has undoubtedly been a very interesting day and there have been many surprises. Niki Tuuli did a good job on his debut with the bike and the team, and managed to be the fastest rider of the day -which is very positive."

Niki Tuuli #5

"Today it went much better than I expected when I found out that I was going to ride a MotoE bike. I really enjoyed myself the first time I went out on track. There are many things that we can try with the engine, the brakes and the suspension. We have been improving all day and in the end we were able to set a good fastest lap. We have no precedent with which to compare our times, but I think it went well and I enjoyed riding. We still have two days to work on our setup and my feeling on the bike, so we'll see how we finish on Sunday."
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Järkyttävän painoisia ajolaitteita:eek!: Voipi tuntua huisilta kun joltain pitkältä suoralta pitää alkaa mopoa taittamaan kohti apexia. Minkähänlaisia ajettavia ne oikein ovat? Tarvitseeko vaikkapa habaa normiajokkia enemmän? Niki Tuulikaan ei nyt mikään varsinainen mörssäri ole, joten kait niitä normi-ihminenkin osaa käskyttää:)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Onpa painavia laitteita, jos Superbike-pyöräkin painaa ilman kuskia 168 kg.

Paljonko siviilipyörien puolella mahtaa ns. homosohva (mode korjatkoon jos ilmaisu sopimaton) tyyppiset hapsulaukulliset customit painaa?
 
Viimeksi muokattu:

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Ei enää Dani Pedrosaa..lopettiko koko uransa??
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Ei enää Dani Pedrosaa..lopettiko koko uransa??
Pedrosaa siirtyi KTM:n testikuskiksi, mutta testit jäävät väliin olkapääleikkauksen vuoksi.

New KTM MotoGP test rider Dani Pedrosa has announced he will have surgery on his right shoulder that will force him to skip some planned testing commitments.
https://www.motorsport.com/motogp/news/dani-pedrosa-ktm-tester-surgery/4321402/

Scott Redding ei pidä maksukuskeista.

Entinen MotoGP-kuljettaja Scott Redding ihmettelee, miksi monet nykykuljettajat ovat valmiita maksamaan ajopaikastaan. Reddingin mielestä se on täysin hullua.
http://www.bike.fi/uutiset/racebike/scott-redding-kritisoi-rajusti-gp-sirkuksen-nykymeininkia-tama-taysin-mielipuolista
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Palaakoha Lorenzo tulevalla kaudella ihan kärkikahinoihin ku pääs parempaan(?) talliin..
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
MotoE ensimmäinen virallinen yhteistestipäivä on takana.

Lainaus motomattersista:
"Track conditions were tricky, with a half-wet, half dry session early in the afternoon, and a fully dry session at the end of the afternoon, so times do not mean too much at the moment. There is a lot of setup work still to be done."

1 66 Niki Tuuli Ajo Motorsport 1:51.721
2 51 Eric Granado Avintia Esponsorama 1:51.842 0.121 0.121
3 14 Randy De Puniet LCR E-Team 1:51.906 0.185 0.064
4 38 Bradley Smith One Energy 1:52.339 0.618 0.433
5 5 Alex De Angelis Alma Pramac 1:52.403 0.682 0.064
6 63 Mike Di Meglio EG 0,0 Marc VDS 1:52.574 0.853 0.171
7 2 Jesko Raffin Dynavolt Intact GP 1:52.675 0.954 0.101
8 32 Lorenzo Savadori Trentino Gresini 1:52.689 0.968 0.014
9 15 Sete Gibernau Pons Racing 1:52.817 1.096 0.128
10 8 M. Casadei 1:53.629 1.908 0.812
11 18 Nico Terol Angel Nieto Team 1:54.192 2.471 0.563
12 78 Kenny Foray Tech3 E-Racing 1:54.413 2.692 0.221
OHO! Aika hyvin ajo Tuuli testeissä..
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Red Bullilla uskotaan, että Tech3 KTM MotoGP:n sponsorointi luo heille samanlaisen tilanteen kuin formula 1:ssä, missä Red Bullin junioriohjelman kuljettajilla on mahdollisuus nousta kuninkuusluokkaan kakkostiimissä Toro Rossolla.

Aprilian johtaja Massimo Rivola pelkää MotoGP:n menevän väärään suuntaan: ”Elektroniikkaa on jo liikaa, emme saa ajautua samaan pisteeseen kuin F1”
”MotoGP:ssä on mielestäni tällä hetkellä jo liikaakin elektroniikkaa. Meidän tulisi varmistaa säännöillä, ettemme ajaudu samaan pisteeseen kuin F1, missä kuljettajan ei tarvitse tehdä juuri muuta kuin pitää kaasu pohjassa. Mitä enemmän kuljettajien tekemisiä rajoitetaan, sitä pienemmäksi heidän roolinsa kutistuu. Olisi kamalaa, jos MotoGP muuttuisi sellaiseksi ja huippulahjakkaat kuljettajat alkaisivat tylsistyä.”
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Katuradoille mennään vuonna 2021, mitenkäs turvallisuus hoidetaan?

Indonesia mukaan MotoGP-kalenteriin - ensimmäinen katurata

Indonesiassa ajetaan MotoGP-kilpailu ainakin vuosina 2021-2023. Indonesian turismin kehittämisyhdistys IDTC ja promoottori Dorna tekivät kolmivuotisen sopimuksen.

Mandalikan alueelle Lombokin saarelle rakennetaan uusi rata, missä kilpailut pidetään.

IDTC:n johtaja Abdulbar M. Mansoer vahvisti, että sopimus allekirjoitettiin jo kuukausi sitten.

Uudella 4,32 kilometriä pitkällä katuradalla on 18 mutkaa ja FIM:n turvallisuusvastaava Franco Uncini on jo näyttänyt sille vihreää valoa.

”Katurata rakennetaan nollasta eri tavalla kuin esimerkiksi Singaporen ja Monacon radat. Kun rata ei ole käytössä, sitä käytetään normaalisti tavallisena maantienä. Rata ja varikko saadaan rakennettua nopeasti”, Abdulbar kertoo.

Radan rakentamisesta vastaa ranskalainen Vinci Construction, joka päällystää radan syyskuussa. Kilpailusta tulee MotoGP-historian ensimmäinen katuratakilpailu.

Abdulbarin mukaan sopimuksessa on optio myös jatkosta kolmen vuoden jälkeen.

Tällä hetkellä MotoGP:ssä ajetaan 19 kilpailua. KymiRingin on tarkoitus tulla mukaan 2020, joten Indonesian kilpailu veisi sarjan 21 osakilpailuun vuodessa.
http://www.bike.fi/uutiset/racebike/indonesia-mukaan-motogp-kalenteriin-ensimmainen-katurata
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Kauden ekat aika-ajot sitten ajettu. Vinalez Yamahallaan ensimmäinen, Dovi ja Ducati toinen, Marquez ja Honda kolmas.

Rossi oli yössä yössä. Lorenzo jäi myös ekaan jaksoon kun kaatui. KTM:t ei oikein vieläkään kulje.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Jahas. Fenatin mulkero jatkaa sittenkin vaikka uran piti olla ohi sikailun takia.

Ei olisi pitänyt päästää tonne.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Kaito Toba Moto3-luokan historian japanilainen voittaja. Tiukkaa vääntöä kuten tapana on.

Ajon nuorelle turkkilaiselle ei pisteitå, 18.
 
Ylös