MotoGp Welkom

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Eilen satuin Kiskalla käymään, niin huomasin sielä, että Vauhdin Maailmalla on myynnissä ihan erillinen 3 euron MOTO GP opas.
Siitä paljastu suhteellisen mielenkiintosia asioita noihin pyöriin liittyen....
Kannattaa ostaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
EuroSportilla ovat nuo selostajat höpisseet >260hp tehoista noissa motogp-pyörissä mutta että kaikkea ei tosiaankaan pystytä käyttämään. Että eiköhän tuo 220-230hp liene se max teho mitä ajokunnossa pyörästä otetaan.

Tuo Capirossin huippunopeusennätys oli ajettu kovassa myötätuulessa. Sitä en sitten tiedä paljonko se vaikuttaa nopeuteen, jonkin verran kuitenkin.

Kisassahan sen näki kyllä selkeästi että Honda on pyöränä selkeästi vielä edellä Yamahaa. Suorilla nopeusero oli kova ja mutkissa (helikopterikameran kuvaa näytettäessä) näki kuinka Rossin alla pyörä eli ja vatkasi koko ajan mutkissa kun vertasi Biaggiin, jonka ajotyyli on muutenkin vähän sladia käyttävä. Mutta silti, Rossi ajoi aika yli pyöräänsä. Saas nähdä miten seuraavassa kisassa. Taitaa mennä Hondalle mutta eiköhän Rossi podiumille aja, sen verran paljon muut oli kolmikkoa Rossi, Biaggi, Gibernau ja eritoten Rossi & Biaggi parivaljakkoa jäljessä Welkomissa.
 

Kirppu

Well-known member
Liittynyt
31.12.1998
Viestit
464
Sijainti
Ruokolahti, Finland
gnz sanoi:
Jaa mitähän nämä kehittyneemmät keinot ovat?
Esimerkiksi todella hyvin pelaavat luistonestot, vaikka eihän niitä virallisesti taida enään olla käytössä F1:ssä. moottoripyörissä tuon traction controllin toteuttaminen on "hieman" hankalempaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kirppu sanoi:
Esimerkiksi todella hyvin pelaavat luistonestot, vaikka eihän niitä virallisesti taida enään olla käytössä F1:ssä. moottoripyörissä tuon traction controllin toteuttaminen on "hieman" hankalempaa.
Ainakin viime vuotisten juttujen perusteella Hondan pyörässä on about sama sutimisen/luistonestosofta kuin BAR-Hondassakin.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Matxi sanoi:
EuroSportilla ovat nuo selostajat höpisseet >260hp tehoista noissa motogp-pyörissä mutta että kaikkea ei tosiaankaan pystytä käyttämään. Että eiköhän tuo 220-230hp liene se max teho mitä ajokunnossa pyörästä otetaan.

Tuo Capirossin huippunopeusennätys oli ajettu kovassa myötätuulessa. Sitä en sitten tiedä paljonko se vaikuttaa nopeuteen, jonkin verran kuitenkin.

Kisassahan sen näki kyllä selkeästi että Honda on pyöränä selkeästi vielä edellä Yamahaa. Suorilla nopeusero oli kova ja mutkissa (helikopterikameran kuvaa näytettäessä) näki kuinka Rossin alla pyörä eli ja vatkasi koko ajan mutkissa kun vertasi Biaggiin, jonka ajotyyli on muutenkin vähän sladia käyttävä. Mutta silti, Rossi ajoi aika yli pyöräänsä. Saas nähdä miten seuraavassa kisassa. Taitaa mennä Hondalle mutta eiköhän Rossi podiumille aja, sen verran paljon muut oli kolmikkoa Rossi, Biaggi, Gibernau ja eritoten Rossi & Biaggi parivaljakkoa jäljessä Welkomissa.
Juu ainakin näin, jos vähäänkään pohtii tota tien ja renkaan välistä kitkaa, niin varmaankin tuo 220-230hv on sellanen tehomäärä vielä, minkä jotenkin voi suodattaa suht hyvin tohon tiehen. 260hv varmaan saadaan irti, mut voipi olla pyörän ajattevauuden kärsiminen vähän turhasti. Ja kisassa varsinkin takarenkaan kuluminen aika nopeesti täysin loppuun.

Jaa toi oli uus toi Capirossin suoranopeus juttu, ehkä sitten normaali oloissa 320 kmh on aika realistinen juttu. Mut silti, hulluja nopeuksia.

Joo kyllä sen siis näki, että Honda oli nopeempi, mut Rossilla on vaan niin jumalaton taito ajaa tota pyörää, että Biaggi ei vaan ohi menny. Ja osa syy varmaan oli toi Welkomin ratakin, Honda ei oikeen siitä radasta tykkää, liian syherö sen pyörän voimavaroille.

Joten jatkossa on kyl kiva nähdä, että miten toi menee, onko Yamaha nopeimmilla radoilla miten nopea Hondaan verrattuna.
Entä mitä tekee Ducati, voimaa on kun pienessä kylässä mut riittääkö pyörän ajettavuus?
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Kirppu sanoi:
Esimerkiksi todella hyvin pelaavat luistonestot, vaikka eihän niitä virallisesti taida enään olla käytössä F1:ssä. moottoripyörissä tuon traction controllin toteuttaminen on "hieman" hankalempaa.
Mutta mites toi luistonesto sitten oikeen käytännössä toimii?
Osittain vai miten?
Kun noi kuitenkin aika hemmetinmoisissa kahvoissa ajaa noilla....
Ilmeisesti sitä pystyy kuski ite säätämään?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
mustavihannes sanoi:
Tolkuton downforce, ehkä neljä(?) kertaa suurempi rengaspinta-ala, takapyöriin vaikuttava paino, jne...
Mainitsemasi asiat eivät ole kehittyneempiä keinoja, vaan täysin tavanomaisia. MotoGPssäkin taatusti käyttävät parhaita mahdollisia välineitä, mitä moottoripyörässä pystyy käyttämään.



mites toi luistonesto sitten oikeen käytännössä toimii?
Osittain vai miten?
Ajo voi näyttää hirveältä sladittelulta sen takia, koska paras pito löytyy 10 % luistolla. Ehkäpä sen takia pyörät on säädetty niin rajoille, ja kuljettajat vieläpä säätävät sitä mieleisekseen jopa kisan aikana?
 

Kirppu

Well-known member
Liittynyt
31.12.1998
Viestit
464
Sijainti
Ruokolahti, Finland
Juhis sanoi:
Mainitsemasi asiat eivät ole kehittyneempiä keinoja, vaan täysin tavanomaisia. MotoGPssäkin taatusti käyttävät parhaita mahdollisia välineitä, mitä moottoripyörässä pystyy käyttämään.





Ajo voi näyttää hirveältä sladittelulta sen takia, koska paras pito löytyy 10 % luistolla. Ehkäpä sen takia pyörät on säädetty niin rajoille, ja kuljettajat vieläpä säätävät sitä mieleisekseen jopa kisan aikana?
Niin tuo 10% luisto on osittain kyllä totta. Mutta parhaan pidon kanssa sillä ei ole käsittääkseni paljoakaan tekemistä. Tuo 10% renkaan luistaminen mahdollistaa tehokkaimman mahdollisen kiihdytyksen. Syy siihen, miksi renkaan pitää luistaa on yksinkertainen. Jos tuota 10% luistoa ei tapahtuisi, putoaisivat "vedot" vaihtojen yhteydessä alle maksimien, jolloin ei saataisi niin voimakasta eteenpäin työntävää voimaa --> kiihtyvyys heikompi.
 

Kirppu

Well-known member
Liittynyt
31.12.1998
Viestit
464
Sijainti
Ruokolahti, Finland
Matxi sanoi:
Ainakin viime vuotisten juttujen perusteella Hondan pyörässä on about sama sutimisen/luistonestosofta kuin BAR-Hondassakin.
Voi olla hyvinkin mahdollista, että softat ovat ainakin samantapaisia. Mutta olen edelleenkin vahvasti sitä mieltä, ettei moottoripyörässä tuota saada kontrolloitua samalla tavalla, ainakaan yhtä tehokkaasti. Muutoinhan kannattaisi estää nokankin nouseminen ilmaan. Tiukoissa kamppailuissahan ratkaiseva ero saattaa syntyä toisen ahnehtiessa kaasun kanssa mutkasta ulostultaessa, joilloin eturengas nousee muutamia senttejä. Olen vahvasti sitä mieltä, että moottoripyörissä se paras "traction control" on siinä sarvikon ja satulan välimaastossa.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Kirppu sanoi:
Olen vahvasti sitä mieltä, että moottoripyörissä se paras "traction control" on siinä sarvikon ja satulan välimaastossa.
Niinhän se on autoissakin. Ainakin Schumacher silloin aikoinaan selitti, että luistonesto ei varsinaisesti tee autosta nopeampaa vaan auto on helpompi ajaa ja kiihdytys mutkasta on lähempänä identtistä joka kerta. Eli vahingot vain vähenevät. Ja muistelen, että silloin joskus (oliko se nyt 99 vai 2000), kun Häkkinen otti sen haamustartin Suzukassa jonkun tutkimuksen mukaan tietokone ei olisi pystynyt yhtä nopeaan lähtöön.

*EDIT* Pirun pilkut, niitä nyt on joka, paikassa,
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Minun on hyvin vaikea uskoa, että Valentino Rossi, Max Biaggi, Loris Capirossi ja kumppanit käyttäisivät akrobatian ylittävissä suorituksissaan MotoGP pyörien sarvissa mitään elektroniikkaa kontrolloimassa sitä kuinka paljon hanaa annetaan. Ei, kyllä ne mutkat tullaan läpi ihan silleen kuin kuski haluaa.

Ja se on tasan totta, että luistonestojärjestelmä ei tee autoa nopeammaksi sinällänsä. Sen ovat todenneet monet kilpa-ajajat.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Viime kaudella jossain Nelosen MotoGP lähetyksessä kommentaattori selitti, että kytkin on kehitetty toimimaan ikäänkuin luistonestona, etenkin mutkiin tullessa ja pienemmälle vaihdettaessa. Jotenkin nousevia kierroksia rajoitettiin, mutta en muista nyt oikein tarkkaan.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Kai sitä kierrosluvun ja vaihteen mukaan säätyvää bensansyöttöä/sytytyksen ajoitusta voidaan pitää jonkinlaisena sutimisenestona, tosin muutakin jippoja on varmasti käytetty. Faktaa nyt kumminkin on se, että ilman elektroniikkaa noita pyöriä ei ajettaisi noin sievästi, kuten nyt tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Juu eiköhän noissa käytätä jos jonkinlaisia systeemejä, millä noi hurja teho saadaan väännettyä asfalttiin mahdollisimman siististi. Ei noi tallit varmaan ihan kaikkea ees kerro varmaan.
Kun noihan on tosiaan prototyyppejä, joissa on vissiin mahollisuus tehä vähän kaikennäköstä juttua noihin moottorinohjausjärjestelmiin sun muihin systeemeihin.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
S.A (Orginal) sanoi:
Juu eiköhän noissa käytätä jos jonkinlaisia systeemejä, millä noi hurja teho saadaan väännettyä asfalttiin mahdollisimman siististi.
Samat keinot kuin F1:ssä. Siis tottakai kuljettajalla on pelivaraa kaasun kanssa jonkin verran mutkista lähdettäessä. Pyörä tosin voi vastata renkaan kulumisen vuoksi sitten vähän eri tavalla kisan kuluessa, ja tämä jääkin sitten kuskin kaasunkäytön armoille. Mutta voitte kuvitella minkälaista olisi ajaa tuollaisella pyörällä sadekelillä, jos se vaikka yllättäisi kesken kisan. Ei siitä tulisi yhtään mitään. Olen antanut itseni ymmärtää, että näin tapahtuessa pyörät ajetaan varikolle, ECU:uun uudet säädöt sutimisenestolle, sadekelin nakkia alle ja takas baanalle.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
pmv sanoi:
Ja se on tasan totta, että luistonestojärjestelmä ei tee autoa nopeammaksi sinällänsä. Sen ovat todenneet monet kilpa-ajajat.
Tälläisen kuvan olen myös itse saanut. Luistonesto voi olla nopeampi, jos kuski ei hallitse kaasua. Mutta varmasti huippukuskit saa nopeimmat kurvista lähdöt jos kaasua käytetään vain sen verran kuin tarvii.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Harrison sanoi:
Tälläisen kuvan olen myös itse saanut. Luistonesto voi olla nopeampi, jos kuski ei hallitse kaasua. Mutta varmasti huippukuskit saa nopeimmat kurvista lähdöt jos kaasua käytetään vain sen verran kuin tarvii.
Mitä on luistonesto? Minun mielestäni siihen lasketaan jo moottorin vasteen muuttaminen kaasupolkimen asentoon, sillä se ei todellakaan ole lineaarinen. Ja tietysti kaikki mahdolliset älykkäämmätkin systeemit jotka saavat dataa antureilta. Ei nykyisenkaltaista F1-autoa ajeta ilman luistonestoa. Kyllä F1-kuski lämää sen kaasun pohjaan heti kun suora aukeaa, ilman sutimisenestoa seurauksena olisi pyörähdys.

Ei luistonestoa käytettäisi, jos siitä ei olisi mitään iloa huippukuskeille, ja pääsääntöisesti kaikki F1-kuljettajat ovat huippukuskeja.

Edit: sanamuotojen muuttamista
 
Viimeksi muokattu:

Supis

New member
Liittynyt
6.3.2004
Viestit
1
Apa_02 sanoi:
Viime kaudella jossain Nelosen MotoGP lähetyksessä kommentaattori selitti, että kytkin on kehitetty toimimaan ikäänkuin luistonestona, etenkin mutkiin tullessa ja pienemmälle vaihdettaessa. Jotenkin nousevia kierroksia rajoitettiin, mutta en muista nyt oikein tarkkaan.

Juu-u, siis kytkin vain luistaa ettei moottorijarrutuksissa takarengas lukkiutuisi. Samaa käytetään katupyörissä. En nyt muista tarkalleen missä, mut 2-pyttysissä missä moottorijarru on aika suuri. Ei toimi kiihdytyksissä, silloin on käytössä luistonesto. Noista sylinterien määristä vielä sen verran että Honda (ja Yamaha, en ihan varma) miettii, jos tekis seuraavasta 3-sylinterisen tyyliin Aprilia. 10 kiloa pienempi paino ja tehot varmasti kohdallaan. Eihän 5-sylinterisestäkään oteta kaikkia irti.
 
Ylös