MP4-22

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Mielestäni tuo McLarenin uusi siipi on sääntöjen vastainen... Se kyllä rikkoo liikkuvien/taipuvien aerodynaamisten osien vastaista sääntöä...

Laiton se kuitenkaan en usko olevan... Tuskin minkään valtion tai kansainvälinen lainsäädäntö puuttuu millään tavalla Formula 1 auton etusiipeen...:ahem:

Käsittääkseni FIA:n hyväksyy osat niin, että kyseiset osat toimitetaan FIA:n laboratorioon missä jokaisen osan toimintaperiaate ja mahdolliset sivutoiminnot tutkitaan... Tämä vain siksi, ettei meidän tarvitsisi jossitella täällä, että jos ne ei oo huomannu niin jos...

Kyseisessä tilanteessa ei yleinsä mitätöidä kyseisellä osalla jo saavutettuja voittoja, jollei kyseessä ole todella räikeä sääntörikkomus (esim. Hondan polttoainevaratankki häksätin härveli 2005 [jonka toiminnasta en vieläkään ole päässyt täysin selville sen siitä saa kun ei seuraa aikaansa ja katselee vain maikkarin formulalähetyksiä] tms. esim. McLarenin ns. mekaaninen luistonesto kolmaspoljin ei aiheuttanut hylkäyksiä jälkikäteen vaikka ne kiellettiinkin... Vuosi oli siis 98)...

Ferrari "kiertää" aivan varmasti liikuvia aerodynaamisia osia koskevaa sääntöä yhtälailla kuin kaikki muutkin tallit... Ja aivan varmasti kaikki tallit sitä tekevät enemmän tai vähemmän... Täytyy muistaa kuitenkin, että kyse on täysin turvallisuus lähtökohdasta... Liikkuvat aerodynaamiset osathan olivat sallittuja kunnes niiden osalla alettiin tehdä ylilyöntejä... Mm. Sauber romutti hienosti pari autoa kun takasiivet lähtivät omille teilleen kesken ajon... Muistaakseni Salo aikanaan oli hyvin närkästynyt takasiiven irrotessa testeissä... Ettei ihan kieltäytynyt ajamasta, ennen kuin vika oli täysin korjattu...

Jottana näin tälläkertaa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Racemaster sanoi:
Liikkuvat aerodynaamiset osathan olivat sallittuja kunnes niiden osalla alettiin tehdä ylilyöntejä... Mm. Sauber romutti hienosti pari autoa kun takasiivet lähtivät omille teilleen kesken ajon...
Liikkuvat aerodynaamiset osat kiellettiin viimeistään 70-luvulla, joten Sauberin tippuilevat takasiivet ovat hieman outo viittaus.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
WebSlave sanoi:
Liikkuvat aerodynaamiset osat kiellettiin viimeistään 70-luvulla, joten Sauberin tippuilevat takasiivet ovat hieman outo viittaus.
Kyllä ne oli taipuvia 90 luvun lopussa ja ehkä vielä 2000 luvun ihan alussa... Kiellettyjä tai ei niin ainakin niiden mittaus alettiin vasta kun Stewart, Sauber ja ainakin joku kolmas olisko ollut Arrows sai aikaan uuseemman vaaratilanteen testeissä ennen kautta... Olisko vielä peräti Brasiliassa ollut "outoja lentäviä elementtejä"... Siis ihan kilpailuviikonloppuna... Ja jos en aivan väärin muista tuolloin kiellettiin ainakin taipuvat aerodynaamiset osat... Liikkuvista en tiedä... Liikkuva ja taipuva on kaksi eri asiaa...

BTW outoja lentäviä elementtejä lainaus Kyllösen selostuksesta Argentiinasta 98...

Siis virhe väärin jymmärykseen on minun puhun kahdesta eri asiasta vaikka tarkoitan vain ensimmäistä... Sori...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös