Racemaster
Well-known member
- Liittynyt
- 5.7.2007
- Viestit
- 113
Mielestäni tuo McLarenin uusi siipi on sääntöjen vastainen... Se kyllä rikkoo liikkuvien/taipuvien aerodynaamisten osien vastaista sääntöä...
Laiton se kuitenkaan en usko olevan... Tuskin minkään valtion tai kansainvälinen lainsäädäntö puuttuu millään tavalla Formula 1 auton etusiipeen...:ahem:
Käsittääkseni FIA:n hyväksyy osat niin, että kyseiset osat toimitetaan FIA:n laboratorioon missä jokaisen osan toimintaperiaate ja mahdolliset sivutoiminnot tutkitaan... Tämä vain siksi, ettei meidän tarvitsisi jossitella täällä, että jos ne ei oo huomannu niin jos...
Kyseisessä tilanteessa ei yleinsä mitätöidä kyseisellä osalla jo saavutettuja voittoja, jollei kyseessä ole todella räikeä sääntörikkomus (esim. Hondan polttoainevaratankki häksätin härveli 2005 [jonka toiminnasta en vieläkään ole päässyt täysin selville sen siitä saa kun ei seuraa aikaansa ja katselee vain maikkarin formulalähetyksiä] tms. esim. McLarenin ns. mekaaninen luistonesto kolmaspoljin ei aiheuttanut hylkäyksiä jälkikäteen vaikka ne kiellettiinkin... Vuosi oli siis 98)...
Ferrari "kiertää" aivan varmasti liikuvia aerodynaamisia osia koskevaa sääntöä yhtälailla kuin kaikki muutkin tallit... Ja aivan varmasti kaikki tallit sitä tekevät enemmän tai vähemmän... Täytyy muistaa kuitenkin, että kyse on täysin turvallisuus lähtökohdasta... Liikkuvat aerodynaamiset osathan olivat sallittuja kunnes niiden osalla alettiin tehdä ylilyöntejä... Mm. Sauber romutti hienosti pari autoa kun takasiivet lähtivät omille teilleen kesken ajon... Muistaakseni Salo aikanaan oli hyvin närkästynyt takasiiven irrotessa testeissä... Ettei ihan kieltäytynyt ajamasta, ennen kuin vika oli täysin korjattu...
Jottana näin tälläkertaa...
Laiton se kuitenkaan en usko olevan... Tuskin minkään valtion tai kansainvälinen lainsäädäntö puuttuu millään tavalla Formula 1 auton etusiipeen...:ahem:
Käsittääkseni FIA:n hyväksyy osat niin, että kyseiset osat toimitetaan FIA:n laboratorioon missä jokaisen osan toimintaperiaate ja mahdolliset sivutoiminnot tutkitaan... Tämä vain siksi, ettei meidän tarvitsisi jossitella täällä, että jos ne ei oo huomannu niin jos...
Kyseisessä tilanteessa ei yleinsä mitätöidä kyseisellä osalla jo saavutettuja voittoja, jollei kyseessä ole todella räikeä sääntörikkomus (esim. Hondan polttoainevaratankki häksätin härveli 2005 [jonka toiminnasta en vieläkään ole päässyt täysin selville sen siitä saa kun ei seuraa aikaansa ja katselee vain maikkarin formulalähetyksiä] tms. esim. McLarenin ns. mekaaninen luistonesto kolmaspoljin ei aiheuttanut hylkäyksiä jälkikäteen vaikka ne kiellettiinkin... Vuosi oli siis 98)...
Ferrari "kiertää" aivan varmasti liikuvia aerodynaamisia osia koskevaa sääntöä yhtälailla kuin kaikki muutkin tallit... Ja aivan varmasti kaikki tallit sitä tekevät enemmän tai vähemmän... Täytyy muistaa kuitenkin, että kyse on täysin turvallisuus lähtökohdasta... Liikkuvat aerodynaamiset osathan olivat sallittuja kunnes niiden osalla alettiin tehdä ylilyöntejä... Mm. Sauber romutti hienosti pari autoa kun takasiivet lähtivät omille teilleen kesken ajon... Muistaakseni Salo aikanaan oli hyvin närkästynyt takasiiven irrotessa testeissä... Ettei ihan kieltäytynyt ajamasta, ennen kuin vika oli täysin korjattu...
Jottana näin tälläkertaa...