MP4-22

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
WebSlave sanoi:
Tuon tyyppiset merkittävät muutokset hyväksytetään FIA:lla etukäteen. Se on laillinen niin kauan kunnes FIA muuttaa omaa tulkintaansa. Aivan samoin oli pohjalevyn kanssa. Kenelläkään ei ollut laitonta pohjalevyä, FIA vain ilmoitti muuttavansa tapaansa mitata sen taipumista (koska ilmeisesti katsoi, etteivät ne olleet sääntöjen hengen mukaisia). Mikäli pohjalevy ei mene uudella mittaustavalla läpi, se on laiton. Se ei tee ennen sääntötulkinnan muutosta käytettyjä pohjalevyjä laittomiksi.
Jos todella on niin että ko. siipi on hyväksytetty FIA:lla etukäteen, en usko FIA:n antaneen siunaustaan taipuvalle siivelle. Hyväksytys lienee silloin tehty ainoastaan tuolle konstruktiolle sillä olettamuksella, että se noudattaa teknisiä sääntöjä muuten. Näissä säännöissähän nimenomaisesti kielletään aerodynaamisten osien taipuminen, jolloin tuon siiven sääntöjenvastaisuus tuon ilmeisen taipuvuuden osalta on selvä.
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
PekPoy sanoi:
Jos todella on niin että ko. siipi on hyväksytetty FIA:lla etukäteen, en usko FIA:n antaneen siunaustaan taipuvalle siivelle. Hyväksytys lienee silloin tehty ainoastaan tuolle konstruktiolle sillä olettamuksella, että se noudattaa teknisiä sääntöjä muuten. Näissä säännöissähän nimenomaisesti kielletään aerodynaamisten osien taipuminen, jolloin tuon siiven sääntöjenvastaisuus tuon ilmeisen taipuvuuden osalta on selvä.

Kaikkien tallien siivet taipuvat, mutta eri asia sitten onkin taipuuko McLarenin siipi enemmän.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Juzo sanoi:
Kaikkien tallien siivet taipuvat, mutta eri asia sitten onkin taipuuko McLarenin siipi enemmän.
Aivan, toki. Liian suoraviivaista ajattelua harrastin.

Pointtina kuitenkin se, että FIA tuskin on hyväksyessään tuon siiven ottanut sen koommin kantaa sen taipuisuuteen. Tuskinpa aiheesta sen tarkempaa katselmusta on kv. autoliiton edustajille pidetty.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Kaikilla tuntuu jäävän unholaan viime kauden BMW mestarillinen siipikokeilu, joka jouduttiin hampaat irvessä vetämään säälittävällä tavalla pois FIA:n pyynnöstä. Tätä McLarenin härpäkettä ei onneksi tulla saamaan samalla turvallisuus verukkeella pois, sillä onhan nyt selvää ettei tämä varmasti haittaa näkyvyyttä :cool:
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
PekPoy sanoi:
Aivan, toki. Liian suoraviivaista ajattelua harrastin.

Pointtina kuitenkin se, että FIA tuskin on hyväksyessään tuon siiven ottanut sen koommin kantaa sen taipuisuuteen. Tuskinpa aiheesta sen tarkempaa katselmusta on kv. autoliiton edustajille pidetty.
Hienoa että olet perillä FIA:n hyväksymistoiminnasta. ;)

Spykerin etusiipi

Tällaisen bongasin autosportin foorumilta. Joidenkin mielestä Spykerin siipi taipuu selkeästi, mutta ota nyt tuosta sitten selvää :doubtful: :confused:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
PekPoy sanoi:
Jos todella on niin että ko. siipi on hyväksytetty FIA:lla etukäteen, en usko FIA:n antaneen siunaustaan taipuvalle siivelle. Hyväksytys lienee silloin tehty ainoastaan tuolle konstruktiolle sillä olettamuksella, että se noudattaa teknisiä sääntöjä muuten.
Tietenkin näin. Taipumistahan ei voi nähdä piirustuksista, tai mitä FIA:lle nyt sitten toimitetaankaan hyväksymistä varten.
Näissä säännöissähän nimenomaisesti kielletään aerodynaamisten osien taipuminen, jolloin tuon siiven sääntöjenvastaisuus tuon ilmeisen taipuvuuden osalta on selvä.
Tarkistamatta sääntöjä tällä erää sanoisin, että niissä kielletään liikkuvat aerodynaamiset osat ("taipumisesta" ei erikseen varmaankaan mainita). Jonkinlainen toleranssi tässäkin tietenkin tulee kyseeseen, koska täysin taipumattomia siipiä on noihin nopeuksiin mahdoton valmistaa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Ainakin etusiiven taipumista mitataan niin, että siipeä painetaan 1000 newtonin voimalla ja jos siiven kulma muuttuu vähintään yhdellä asteella, niin se on laiton. Eli välttämättähän tuon lisäsiiven kulma ei muutu, vaikka tuo lisäprofiili muuten hieman liikkuisikin.

Ferrarinhan piti parantaa viime vuonna sitä etusiiven lisäprofiilin kiinnitystä, koska se oli ilmeisesti rakennettu niin, että siiven kulma muuttui vauhdissa, koska siipi oli kiinnitetty auton nokkaan siten, että se pystyi kiertymään.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Speed12 sanoi:
Mielenkiintoinen animaatio löytyi atlaksen foorumilta.

http://www.supload.us/free/mclaren(mh).gif/view/

Tuon mukaan siipi taipuu aikalailla paljon. Meneekö sääntöjen sisään, sen saa päättää muut.
Katoinpa muuten tarkemmin tuota animaatiota. Katsokaapa kuinka huonosti tuo animaatio on tehty! Premierin logosta jo näkee että kuva ei ole joka frame täysin samoin kohdistettu, eli Penn&Teller tyyliin sanon tuolle animaatio todisteelle : BULLSHIT!
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
azai sanoi:
Katoinpa muuten tarkemmin tuota animaatiota. Katsokaapa kuinka huonosti tuo animaatio on tehty! Premierin logosta jo näkee että kuva ei ole joka frame täysin samoin kohdistettu, eli Penn&Teller tyyliin sanon tuolle animaatio todisteelle : BULLSHIT!
No mitäs sitten? Kyllähän tossa perspektiivi on koko ajan sama vai meinaatko että onboard-kameran paikkaa on muutettu framejen välillä?
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
azai sanoi:
Katoinpa muuten tarkemmin tuota animaatiota. Katsokaapa kuinka huonosti tuo animaatio on tehty! Premierin logosta jo näkee että kuva ei ole joka frame täysin samoin kohdistettu, eli Penn&Teller tyyliin sanon tuolle animaatio todisteelle : BULLSHIT!
No olisit katsonut vielä tarkemmin. Aivan selväähän on tuon perusteella että etusiipi on laiton... Mikä sai sut luulemaan että joku einstein käyttää tätä animaatiota todisteena :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tähän topikkiin voisi kyllä todeta, että on Mäkkäri päässyt hivenen yllättämään.

Mutta juu, taitaa olla Känädässä taas uus versio uudesta etusiivestä:



Saas nähä käyttääkö ne tota myös Monzassa vai onko sielä normaali siipi ilman yläprofiilia...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Nyt kun tuota siipeä on jonkin aikaa käytössä nähnyt, niin ei se niin härskille enää näytä. Mikä lie, ehkä se on se Enzon lausahdus, auto on kaunis kun se voittaa?

Eipä tullut hirveesti yllätyksenä, että McLaren on kova tai pahin haastaja Ferrarille! Enemmän yllätyksenä tuli oikeastaan se, että Ferrari ei olekkaan niin kovassa iskussa mitä olisi voinut odottaa?

Onhan se nyt selvä, että yksi sarjan menestyneimmistä talleista ei kauaksi putoa. Tuolla budjetilla ja kokemuksella tallin odottaakin olevan aina yksi kärkipään talleista! Sitä samaa voi odottaa ainoastaan Ferrarilta, joka on kokemuksen, osaamisen ja budjetin osalta samalla viivalla!

Muut ovat haastajia ja voivat sillon tällön räväyttää! Kuten Renault on pariin otteeseen tehnyt! Esim. Williams, vaikka onkin yksi menestyneimmistä, ei omaa riittävää budjettia kärjen haastamiseen ja eipä muutkaan osa-alueet juuri nyt ole riittävässä kunnossa. Sama juttu Renaultin kohdalla! Toyotalla resursseja bidjetin osalta taas riittää, samoin Hondalla mutta siellä ei kokemusta ja osaamista ole. Eli ei osata kohdistaa kehitystyötä sinne minne pitää. Bemari on nousemassa mutta se ottaa aikansa ja ei ehkä koskaan onnistu. Sauberin kautta tietty eräänlaista kokemusta talliin on tullut mutta se talli ei koskaan kuulunut menestyjiin, joten sitä "voittamisen kokemusta"(onpa typerä sanan muoto) ei ole.

Joten mikä ihme se on jos McLaren menestyy? :)
 
Viimeksi muokattu:

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Misa1 sanoi:
Joten mikä ihme se on jos McLaren menestyy? :)

Ei todellakaan mikään kun katsoo heidän etusiipiään. Mikään osa ei ole F1 historiassa taipunnut niin JULKEASTI kuin McLadan etusiiven ylitys. Kerrassaan pöyristyttävää.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
MaranelloRed sanoi:
Ei todellakaan mikään kun katsoo heidän etusiipiään. Mikään osa ei ole F1 historiassa taipunnut niin JULKEASTI kuin McLadan etusiiven ylitys. Kerrassaan pöyristyttävää.
Miksi Ferrari ei ole valittanut tuosta etusiivestä?

Ai niin. Sehän McLarenin etusiipi on täysin FIA:n hyväksymä :thumbup:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Näyttävät muuttavan yläsiiven keskikohdan profiilia radan mukaan. Mitä leveämpi, sitä enämpi downforcea?:doubtful:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
azai sanoi:
Miksi Ferrari ei ole valittanut tuosta etusiivestä?

Ai niin. Sehän McLarenin etusiipi on täysin FIA:n hyväksymä :thumbup:

No ei siinä mitään. Jos on hyväksytty niin on. Toivottavasti ei nyt kuitenkaan käy niin että annetaan vielä pari kisaa Mclarenin jyrätä ja sitten otetaan siipi ja pisteet veks.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
azai sanoi:
Miksi Ferrari ei ole valittanut tuosta etusiivestä?

Ai niin. Sehän McLarenin etusiipi on täysin FIA:n hyväksymä :thumbup:
Eihän tuossa mitään. Ferrarin olisi itsekin tehtävä lisää taipuvia osia.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
IceManFani sanoi:
Jaa, ehkä siks, että ne on sanonu että ei ne välitä tollasesta härpäkkeestä. (Niinku Kimi sanoisi: Ei mua kiinnosta) :frank: :frank:
Eli Kimiä ei mestaruudet kiinnosta ?

(Sori jos tuli asiallisen forumin puolelle)
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
azai sanoi:
Eli Kimiä ei mestaruudet kiinnosta ?

(Sori jos tuli asiallisen forumin puolelle)
Kyllä Kimiä mestaruus kiinnostaa. Kyse vaan on siitä, että ku McLaren toi ton siiven ekan kerran espanjan GP:en, kertoi muuan Jean Totd, etteivät he aio kyseisestä ratkaisusta protestoida. Joten eiköhän tuo asia ole loppuun käsitelty?
 
Ylös