Murjaanipoll

Onko tiernapoikien kuvaelman sanoitus tiettyjä tahoja loukkaava?


  • Äänestäjiä yhteensä
    29
  • Äänestys suljettu. .

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Halventaako nimitys 'murjaani' mielestäsi afrikkalaissyntyisiä henkilöitä?

Onko tiernapojat-kuvaelman sanoitus loukkaava, rasistinen ja vanhanaikainen?

Pitäisikö em. kuvaelman sanoitusta päivittää tiettyjä väestönosia vähemmän loukkaavaksi?

Näyte:

Herodes:
Jaa, minä en ole mikään styränki, vaan kuningas Herodes, joka kannan minun kultaista kruunuani minun esi-isäini jälkeen. Hoo, miksi olet noin musta?

Murjaanien kuningas:
Kävelee Knihdin ja Herodeksen miekkojen välitse laulaen:

Hoo, jos minä olen musta olen minä kaikilta tunnettu.
Hoo, jos minä olen musta olen minä hyviltä kaivattu.
Yksi herra ja kuningas murijaanein maasta.

Herodes:
Vaikka sinä kuinka olet yksi herra ja kuningas Murjaanien maasta, pitää sinun polvistuman minun eteheni ja rukoileman minua.

Murjaanien kuningas:
Ei, vaan Knihti.

Herodes:
Sinä taikka sun henkes!

Seisovat hetkeen vastakkain kunnes Murjaanien kuningas polvistuu Herodeksen eteen, joka laskee miekkansa hänen olkapäälleen. Muut paitsi Murjaanien kuningas laulavat:

Katsokaatte nyt tuota Murijaanein kuningasta
kuinka sen pitää rukoileman Herootesta
ja lankeeman hänen etehensä polovillensa.

Nyt te ootte nähäneet tuon Murjaanein kuninkaan
kuinka sen piti rukoileman Herootesta
ja lankeeman hänen etehensä polovillensa.
1) Kyllä
2) Ei
3) En osaa sanoa
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ei nyt herran jumala kaikkea omaamme tarvitse kastroida ja typistellä, jos sattuu olemaan sana siellä tai toinen täällä, mikä voisi suututtaa jotakuta. Samalla mentaliteetilla voitaisiin kieltää ristien käyttö, koska jollekin muslimeille voisi tulla paha mieli.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ei nyt herran jumala kaikkea omaamme tarvitse kastroida ja typistellä, jos sattuu olemaan sana siellä tai toinen täällä, mikä voisi suututtaa jotakuta. Samalla mentaliteetilla voitaisiin kieltää ristien käyttö, koska jollekin muslimeille voisi tulla paha mieli.
Tuota kohti mennään kovaa vauhtia.
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Käyttäisittekö te sanaa murjaani tummaihoisesta ihmisestä hänen kuullen? Minä en käyttäisi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mitä nyt tummaihosia tiedän, niin tuntuvat loukkaantuvan vähän mistä tahansa.

Huvittavin on tuosta afro-americanista loukkaantuminen.:rolleyes:

Samalla saa Nomit ja muut rauhassa olla punaniskoja tai liitunaamoja heidän mielestään.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Ei. Ei todellakaan. Kuten Kouvo sanoi alussa, niin kaikkeako tässä pitää ruveta sensuroimaan.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Joillakin länsimaisilla ihmisillä tuntuu olevan kovin kova tarve olla kontallaan housut kintuissa noita afrikkalaisia ja itämaisia ihmisiä kohtaan.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ja joulustakin luovutaan, vaan pukit jää....:dunno:
Ja minähän syön silti saastaista sikaa vaikka silkkaa pahuuttani, jos joku rättipää tekee samaa viattomille heinäsirkoille Afrikan savannilla.:mad: Sika päätyy sentään pöytään ilman rituaaliteurastusta, mutta on kuitenkin teurastettu.

Tiernapoikien laulua ja Juice Leskisen sikaa voisin veisata täällä vaikka ihan kostoksi kun sen aika lähestyy:ahem:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jos kyseessä olisi uusi biisi, niin pitäisin murjaani-sanan käyttöä ehkä hieman arvelluttavana, kyseesäs kuitenkin on ikivanha zipale, jota ihan perinteitä kunnioittaen en lähtis muuttelemaan. Veikkaanpa, että maamme tummaihoinen vähemmistö ei koe ko. kappaletta kovinkaan suureksi ongelmaksi :rolleyes:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jos kyseessä olisi uusi biisi, niin pitäisin murjaani-sanan käyttöä ehkä hieman arvelluttavana, kyseesäs kuitenkin on ikivanha zipale, jota ihan perinteitä kunnioittaen en lähtis muuttelemaan. Veikkaanpa, että maamme tummaihoinen vähemmistö ei koe ko. kappaletta kovinkaan suureksi ongelmaksi :rolleyes:
No ei siellä itävallassa varmaan paljoa suomea puhuvia murjaaneja ole.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mitä nyt tummaihosia tiedän, niin tuntuvat loukkaantuvan vähän mistä tahansa.
Onkohan se ihan oikeasti sittenkään näin? Ettei vaan olis pikemminkin niin, että tietyt kukkahattutätipoppoot kuvittelevat (erheellisesti) heidän loukkaantuvan "vähän mistä tahansa"?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Onkohan se ihan oikeasti sittenkään näin? Ettei vaan olis pikemminkin niin, että tietyt kukkahattutätipoppoot kuvittelevat (erheellisesti) heidän loukkaantuvan "vähän mistä tahansa"?
Öööh...elikkäs Moe kuuluu kukkahattutätipoppooseen....
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Onkohan se ihan oikeasti sittenkään näin? Ettei vaan olis pikemminkin niin, että tietyt kukkahattutätipoppoot kuvittelevat (erheellisesti) heidän loukkaantuvan "vähän mistä tahansa"?
Toiseksi nämä murjaanit ovat huomanneet rasistikortin toimivan aivan helvetin hyvin, on kyse ihan mistä tahansa. Siksi kannattaa olla loukkaantuvinaan ihan mistä tahansa.
 
Ylös