Murjaanipoll

Onko tiernapoikien kuvaelman sanoitus tiettyjä tahoja loukkaava?


  • Äänestäjiä yhteensä
    29
  • Äänestys suljettu. .

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jos tässä tivattaisiin pitäisikö sanoja muuttaa tai loukkaako murjaanisana neekereitä, vastaisin oitis ei. Nyt kun kysymys on aseteltu siten, että tivataan vain tiettyjen tahojen loukkaantumista sen tarkemmin määrittelemättä mitkä kaikki tahot pitäisi ottaa huomioon, on vastaaminen paljon vaikeampaa. Olen nähkääs varma, että joku tuostakin loukkaantuu, ja vielä vakuuttuneempi olen siitä, ettei asia oikeastaan koske kyseistä tahoa mitenkään.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Jos tässä tivattaisiin pitäisikö sanoja muuttaa tai loukkaako murjaanisana neekereitä, vastaisin oitis ei. Nyt kun kysymys on aseteltu siten, että tivataan vain tiettyjen tahojen loukkaantumista sen tarkemmin määrittelemättä mitkä kaikki tahot pitäisi ottaa huomioon, on vastaaminen paljon vaikeampaa. Olen nähkääs varma, että joku tuostakin loukkaantuu, ja vielä vakuuttuneempi olen siitä, ettei asia oikeastaan koske kyseistä tahoa mitenkään.
Tarkoitin tietyillä tahoilla henkilöitä, joiden taustat ja juuret ovat Afrikassa.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Pitäisin kuitenkin tyylitajun pettämisenä, jos opettaja laittaisi luokan tummapintaisen mamun Murjaanien kuninkaan rooliin.
Nii.. no.. miksi Muhammed Alia näytteli Will Smith eikä esimerkiksi Leonardo di Caprio..? Pitäisikö neek.. eiku, tummahipiäisten olla loukkaantuneita siintä että paskavar.. eiku, tummahipiäisen hahmon roolia näytteli mutak.. eiku, tummahipiäinen näyttelijä..?
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tuskinpa tuota sanoitusta on loukkaavaksi tarkoitettu. Eri asia onkin, kokevatko tietyt tahot asian toisin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pitäisin kuitenkin tyylitajun pettämisenä, jos opettaja laittaisi luokan tummapintaisen mamun Murjaanien kuninkaan rooliin. Tai no, eihän rooli ole mitenkään halveksittava, vaan hahmohan on tasa-arvoinen ja kunniakas. Kun sanoitus on laadittu, ei ilmaisu ole ollut rasistinen ja/tai syrjivä.
Hyvää tyylitajua osoittaisi se, että tummaihoisten kuningas olisi valkoihoinen?
Ymmärretäänkö murjaanilla muuten neekeriä, tai siis afrikan afrikkalaista, vaiko voiko tummahipiäinen ählämi, siis arabi(?), olla myös murjaani? Anteeksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Murjaani
 
Ylös