Säikeestä tuli mieleeni seikka että Norjan peruskoulussa uimaopetus ja hengenpelastustaidot ovat pakollisia aineita. Ohessa lainaus
Oslon kouluviraston sivulta jonka sisältö lyhennettynä ja vapaasti käännettynä on seuraavanlainen:
--On tunnettua että
jotkut muslimivanhemmat eivät toivo lastensa osallistuvan tavanomaiseen uimaopetukseen. Opetusvirasto korostaa että uimaopetus on pakollinen osa liikuntaopetusta, pääsääntönä on ettei tästä opetuksesta voi saada vapautusta.
Koulun täytyy järjestää olosuhteet sellaisiksi että kaikki oppilaat osallistuvat opetukseen edellytystensä mukaan. Tarvittavat järjestelyt voidaan hoitaa esimerkiksi seuraavalla tavalla.
*Muslimioppilaille voidaan antaa mahdollisuus käydä suihkussa ennen muita oppilaita ja käyttää lukittavia pukuhuoneita.
*Oppilaat voivat käyttää uimapukuja jotka peittävät vartalon muslimisääntöjen edellyttämällä tavalla.
*Voidaan perustaa sukupuolijakoon perustuvia ryhmiä, vaihtoehtoisesti omia muslimiryhmiä
Lisäksi sanotaan että erittäin poikkeuksellisissa tapauksissa voidaan hyväksyä yksityisopetus ja ehdot joiden tällöin tulee täyttyä (mm. taitojen dokumentointi ja se ettei koululle saa järjestelystä aiheutua minkäänlaisia lisäkustannuksia.
------------------------------------------------------------------------------
Svømmeopplæring for muslimske barn
Utdanningsetaten er kjent med at enkelte muslimske foreldre ikke ønsker at deres barn skal følge ordinær svømmeopplæring. Utdanningsetaten understreker at svømming er en obligatorisk del av kroppsøvingsfaget. Som hovedregel er det ikke adgang til fritak fra opplæringen.
Skolen må legge forholdene til rette på en slik måte at alle elever deltar ut fra sine forutsetninger. Tilretteleggingen kan for eksempel gjøres på følgende måter:
*Muslimske elever kan gis mulighet til å dusje før de andre elevene og bruke lukkede av/påkledningsrom
*Elevene kan benytte badedrakter som dekker kroppen etter muslimske regler
*Det kan opprettes kjønnsdelte grupper, eventuelt opprettes egne muslimske grupper
Det er viktig med god informasjon til foresatte og elever om tilretteleggingen.
Dersom det er strengt nødvendig å åpne for opplæring i privat regi, gis det anledning til det, forutsatt at:
*De foresatte grunngir et ønske om fritak i en skriftlig søknad
*Det legges fram plan for opplæringen og det opplyses om hvem som er ansvarlig for den
*Skolen skal godkjenne planen
*Det må i etterkant gis en bekreftelse til skolen om fullført undervisning
*Skolen skal arkivere alle skriv vedrørende saken i elevmappen
*Den private opplæringen er uten økonomiske forpliktelser for skolene.