Näkemiin Schumi, kaikkien aikojen suurin!

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Sitä vain mietiskelin, että minkätakia muuten aina ylistetään Schumia, eikä ajatella, että Senna oli huipulla kuollessaan, jos ei olisi kuollut niin veikkaan että Schumilla olisi ollut vaikeampaa rikkoa ennätyksiä.
Mielestäni Senna oli parempi kuljettaja kuin Sumi!

Mutta se on vain minun mielipiteeni.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Mity sanoi:
Olisi jäänyt kouluttamaan Kimiä edes yhdeksi kaudeksi...
Eihän sitä koskaan tiedä vaikka jääkin kouluttamaan. Onhan tuo jatkamassa Ferrarin leivissä kuitenkin vaikka ajoura loppuu. Ristiriitainen persoona Schumi jotenkin on, yhtenä syynä tietysti aiempien vuosien sikamaiset temput esim. Adelaide 1994 (Hill), Silverstone 1994 (ei totellut mustaa lippua), Jerez 1997 (Villeneuve), Spa 1998 (Coulthard).. Mutta onko Schumi välttämättä kokonaan sika? Schumista löytyy jotenkin sellainen hyväkin puoli, onhan tuo ollut hyväntekeväisyydessä näkyvästi mukana ja mm. hieno ele oli lahjoittaa peräti 10 miljoonaa dollaria tsunamikatastrofissa.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Schumi näyttää vievän sittenkin tämän mestaruuden. Dramaattinen käänne mestaruustaistelussa ja onneksi Schumi tajusi lopettaa, kun on vielä jotenkuten huipulla.
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
Vaikken mikään hirveä Schumifani ole ollutkaan niin haikea fiilis kieltämättä tulee, kun yksi kaikkien aikojen suurimmista lopettaa uransa...
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Teemu-84 sanoi:
Eihän sitä koskaan tiedä vaikka jääkin kouluttamaan. Onhan tuo jatkamassa Ferrarin leivissä kuitenkin vaikka ajoura loppuu. Ristiriitainen persoona Schumi jotenkin on, yhtenä syynä tietysti aiempien vuosien sikamaiset temput esim. Adelaide 1994 (Hill), Silverstone 1994 (ei totellut mustaa lippua), Jerez 1997 (Villeneuve), Spa 1998 (Coulthard).. Mutta onko Schumi välttämättä kokonaan sika? Schumista löytyy jotenkin sellainen hyväkin puoli, onhan tuo ollut hyväntekeväisyydessä näkyvästi mukana ja mm. hieno ele oli lahjoittaa peräti 10 miljoonaa dollaria tsunamikatastrofissa.


-mä luulen että äijä on oikeesti tosi pidetty ja symppis tyyppi...radalla ja potta päässä vaan välillä aika äijä...voiton himo ajoi välillä järjen edelle....änywäy aika aikaa kutakin niinkuin sanonta kuuluu...jätetään estraali tuleville tähdille...näkemiin mutta ei hyvästi michael!!!!
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Schumi siis jatkaa Ferrarilla. Varsinaista uutta virkaa hänelle ei vielä ole keksitty, se tulee myöhemmin. Ferrarin ja sen sponsoreiden pr-miehenä Schumi sen sijaan jatkaa luontevasti. Miljoonia siis sataa myös tulevina vuosina miehen pankkitilille.

Monet ihmiset näyttävät pitävän selviönä että Ferrarin menestystiimi pysyy kasassa ja siivittää Kimin ensi kaudella maailmanmestaruuteen. Schumin merkitys tallin menestymiselle kokonaisuutena selviää kuitenkin vasta tulevina vuosina.

Schumin lopettaminen tietää loppua yhdelle aikakaudelle ja se saa vääjäämättä myös muut menestystiimin jäsenet harkitsemaan tulevaisuuttaan. Ross Brownin on jo pitkään huhuttu haluavan pitää välivuoden. Huhuja McLarenin mielenkiinnosta Brownia kohtaan on myös liikkunut. Myös Byrne on vihjaissut jo aiemmin jättävänsä Ferrarin kauden 2006 jälkeen. Todt ei ole suunnitelmistaan kertonut.

Loppuvuosi on ratkaiseva Ferrarin tulevaisuuden kannalta. Millaisella tiimillä Ferrari jatkaa ensi kauden auton suunnittelua ja valmistautumista tulevaan kauteen? Ensi kauden mahdollinen menestys ansaitaan talven aikana rankalla työllä.

Schumin lopettamispäätöksen jälkeen jäämme mielenkiinnolla odottamaan muiden avainhenkilöiden päätöksiä. Ja toivomme parasta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jeeves sanoi:
Yhdyn talakemin näkemykseen siitä, että Schumacher on taatusti kaikkein aikojen menestynein, muttei missään nimessä suurin kilpa-ajaja. Kun on lukenut sellaisista kavereista kuin Jim Clark, Stirling Moss, Jochen Rindt, ym, niin eipä Michaelia voi minkäänlaiselle jalustalle em. herroihin ja heidän saavutuksiinsa nähden nostaa. Pikemminkin päinvastoin.
Minä en itse asiassa usko, että Schumi olisi kyynerpäät esillä -tyylillään selvinnyt pitkään hengissä, mikäli olisi tullut lajiin ennen 1980-luvun puoltaväliä. Minäkin ihannoin tuota clarkien ja rindtien ja vielä laudojen ja prostienkin aikakautta samoin kuin niillä vaikuttaneita kuskeja yli nykyisten, mutta mielestäni niiden älykäs vertailu keskenään on jokseenkin mahdotonta. Moderniin kuninkuusluokkaan Schumacherin tyyli kuitenkin jopa sopii, piti siitä tai ei. Hän on mielestäni kiistatta sen aikakauden, jota minä olen kyennyt seuraamaan, suurin kuljettaja kaikkine vikoineenkin.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
En nyt jaksa alkaa vastamaan näihi provoihin, vaan totean että haikea olo kun yksi kaikkien aikojen parhaimmista kuskeista - ellei jopa paras, lopettaa. Suosikkini hän on ollut 10-vuotiaasta lähtien, eli siitä lähtien kun formuloita aloin seuramaan. Jostain vaan miehen ajotyylissä tykkään - kuin myös persoonassa.

Ja lopuksi, luulen että nämäkin foorumin provoajat vielä joskus tulevat Schumacheria arvostamaan. Ei niihin saavutuksiin niin vain pystytä. En usko että Häkkinen, Räikkönen, tai kukaan muu (kuin Senna) 1990-2000 luvun kuljettajista olisi pystynyt kuljettamaan esim. kausina -97 tai -98 Ferraria niin lähelle mestaruuttaa. Ferrari oli meinaan kyseisinä kausina kaukana sarjan parhaasta autosta. Eikä se -94 Benetton mikään voittaja-auto Hillin Williamsia vastaan ollut.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kaikkien aikojen suurin? Ha ha vuosisadan vitsi. Joku Felipe Massakin pystyy kakkosluokan autolla täysin samaan. Kyllähän se on kauan tiedetty, että homma toimii kusetuksella. Kuka tahansa pystyy voittamaan vaikka 100 mestaruutta ylivoimaisella autolla, erikoiskohtelulla ja Monzassa nähdyllä kabinettipelillä. *aivan ja Lance Armstrong voitti 7 touria pelkällä kaurapuurolla. Uskoo ken tahtoo*

...ja tyhmä kansa jaksaa uskoa vuodesta toiseen näitä samoja "kikkailuja", mitä tapahtui jo Häkkisen aikoina kuvitellen Ferrarissa olevan jotain ihmeellistä tai oikeastaan Michael Johnssonin sanoin: "suurinta osaa kansasta ja sponsoreista kiinnoistavat vain voitot, mestarit, vielä suuremmat mestarit ja yliluonnolliset ennätykset ja suoritukset. Ketään ei ole kiinnostunut miten ne on hankittu. Vain voitolla on merkitystä, muualla ei elämää ole".

Mestaruuksissa kuljettajilla ei ole juurikaan sanan sijaa. Katsokaa vaikka jotain kurpitsaa - toisessa gp:ssä heti palkintopallille. Silti kansa jaksaa pitää näitä kuljettajasankarimyyttejä yllä.

Ketä kiinnostaa joku Schumacher?:thumbfh:
 
Viimeksi muokattu:

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Haikea on tunnelma. Tässä on kumminkin pikkunappulasta asti kymmenisen vuotta seurattu Ykkösiä ja Maikkeli tarttui suosikiksi heti vuoden 1996 Monzan GP:n jälkeen. Jopa MIKAn suuret vuodet seisoin vankkumatta suosikkini takana, vaikka koko ala-aste naureskeli minulle iloitessaan MIKAn menestyksestä. 2000 tuli viimein se suuri palkinto ja siitä pitäen onkin ollut enemmän tai vähemmän herkkua elo. Mutta nyt se aikakausi on ohi. Aika kuluu ja maailma menee eteenpäin. Keisarin ura on toki kiistanalaisuuksia täynnä, mutta aika kultaa muistot ja historia ei tulle paljoakaan välittämään Adelaiden, Jerezin ja Monacon tempuista. Vielä tänään ei itkettänyt, mutta voin melkein luvata niin käyvän jos Keisari podiumilla seisoo Interlagosilla.

Joten näkemiin (koska tiedän ettet kuitenkaan pysyttele kotona Sveitsissä Corinnan kanssa), Michael, ja kiitos muistoista!
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Bobakki sanoi:
Minä en itse asiassa usko, että Schumi olisi kyynerpäät esillä -tyylillään selvinnyt pitkään hengissä, mikäli olisi tullut lajiin ennen 1980-luvun puoltaväliä. Minäkin ihannoin tuota clarkien ja rindtien ja vielä laudojen ja prostienkin aikakautta samoin kuin niillä vaikuttaneita kuskeja yli nykyisten, mutta mielestäni niiden älykäs vertailu keskenään on jokseenkin mahdotonta. Moderniin kuninkuusluokkaan Schumacherin tyyli kuitenkin jopa sopii, piti siitä tai ei. Hän on mielestäni kiistatta sen aikakauden, jota minä olen kyennyt seuraamaan, suurin kuljettaja kaikkine vikoineenkin.
Myönnetään, oli ehkä väärin lähteä vertaamaan miestä toisen aikakauden kuljettajiin, kun kerran autot, tekniikka ja laji itsessäänkin on kehittynyt huimasti sitten noiden aikojen.

Kaipa tässä on nyt sitten kertaheitolla käännetty uusi lehti Formula 1- historiassa.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Teemu-84 sanoi:
Schumista löytyy jotenkin sellainen hyväkin puoli, onhan tuo ollut hyväntekeväisyydessä näkyvästi mukana ja mm. hieno ele oli lahjoittaa peräti 10 miljoonaa dollaria tsunamikatastrofissa.
"In fact, his donation surpassed that of any other sportsperson, most sports leagues, many worldwide corporations and even some countries."
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Törni sanoi:
Schumin lopettamispäätöksen jälkeen jäämme mielenkiinnolla odottamaan muiden avainhenkilöiden päätöksiä. Ja toivomme parasta.
Varmaan Kimin managerit on samaa miettinyt. Ja jonkunlainen tae Ferrarin menestyksestä niillä on. Veikkaan että avaintiimi jatkaa. Ja Byrne ei ole enää suuressa vastuussa Ferrarilla. Konsultointimies vain.
 

zhoop

Well-known member
Liittynyt
5.2.2004
Viestit
100
Schumacherin ura pähkinänkuoressa.

Schumacherin ura pähkinänkuoressa.

Kiistatta hän on yksi lajin menestyneimmistä. Uran varrelle kuitenkin sijoittuu törkeitä ja suorastaan epäurheilijamaisia käytöksiä, mutta myös todella hyviä suorituksia. Kaikkihan alkoi vuonna 1991 Belgian Spasta, jonne Eddie Jordan hälyytti hänet tuuraamaan vankilassa istuvaa varsinaista kuskia.

Schumacher ei tietenkään olisi ollut Jordanin ainoa vaihtoehto, mutta jo tässä vaiheessa oltiin viekkaita. Schumacherin manageri nimittäin kertoi Jordanille, että Schumacher tuntee radan kuin omat taskunsa, koska Kerppen ei ole kovinkaan kaukana Spasta. Todellisuudessa Schumacher ei ollut ikinä edes käynyt Span radalla :yuck: . Tämä ei ehkä vielä ollut epäurheilijamaista käytöstä, mutta erittäin ovelaa saada näytönpaikka. Aika-ajossa Schumacher menestyi heti mainiosti ajaen seitsemänteen lähtöruutuun, joka muuten oli tuohon astisista saavutuksista Jordan tallin paras lähtöruutu. Kilpailu kuitenkin päättyi kolariin heti alussa, mutta Benetton tallipäälikkö Flavio Briatore haistoi kyvyn ja palkkasi hänet talliinsa heti seuraavaan kilpailuun. Viekkaus siis kannatti.

Ensimmäinen voitto tulikin sitten heti seuraavana vuonna siellä mistä kaikki alkoi eli Spassa. Tällöin jo Benetton tallissa, jonne hän pääsi heti seuraavaan kilpailuun Jordanilta. Vuodet 92-93 menivät vielä kokemusta kartuttaessa, mutta vuonna 94 tulikin sitten maailmanmestaruus. Se ratkesi kuitenkin varsin ikävällä tavalla Schumacherin kolaroitua MM taistelussa mukana oleva Damon Hill ulos kilpailusta. Seuraavana vuonna Schumacher ajoi jälleen mestaruuteen Benettonilla. Tälläkertaa tosin huomattavasti vankemmalla piste-erolla kuin edellisellä kaudella. Kaudella 94 kuoli myös yksi lajin legendoista eli Ayrton Senna. Kukaan ei tiedä olisiko Senna pystynyt päihittämään Schumacherin, jolloin mahdollisesti myös Villeneuve tai Hill ei olisi voittanut mestaruuksia vuosina 96-97.

Kauden 1995 lopulla ratkesi Schumacherin siirtyminen historialliseen Ferrari talliin ja tehtävänä oli palauttaa talli takaisin huipulle. Homma ei tietenkään ollut helppo eikä se tuottanut tulosta vielä kaudella 1996. Tuolloin kyllä nähtiin muutamia häikäiseviä suorituksia kuten Barcelonan rankkasadekilpailu umpisurkealla Ferrarilla. Tälläkertaa Damon Hillillä ei ollut juurikaan vaikeuksia ajaa mestaruuteen lähes ylivertaisella Williams autolla. Kaudelle 1996 Williams palkassi myös Atlantin takaa CART sarjasta Jaquess Villeneuven, joka pääsi heti Melbouressa paalupaikalle ja oli itseasiassa hyvin lähellä voittaa kyseisen kilpailun.

Kaudelle 1997 puhalsivat jälleen uudet tuulet ja mestaruuden vei Jaquess Villeneuve lähes ylivertaisella Williams autolla. Schumacher antoi kuitenkin hyvän vastuksen heikommasta kalustosta huolimatta ja oli jo lähellä mestaruutta. Epäurheilijamainen yritys kilkata Villeneuve ulos kauden viimeisessä kilpailussa kuitenkin epäonnistui johtaen Schumacherin keskeytykseen. Villeneuve kuitenkin onnistui pääsemään maaliin ja saamaan riittävästi pisteitä voittaakseen mestaruuden. Tälläkertaa tuomaristo ei kuitenkaan katsonut toimintaa läpi sormien vaan hylkäsi Schumacherin MM-sarjan kakkos sijoituksen. Kauden viimeisen kilpailun muuten voitti Suomen Mika Häkkinen. Noihin samoihin aikoihin myös Michaelin pikkuveli Ralf aloitteli uraansa F1:ssä ja missäpä muualla kuin Jordanilla :wink:

Kaudet 98 ja 99 sujuivatkin sitten suomalaisittain erittäin iloisesti Mika Häkkisen kurvaillessa mestaruuteen molempina vuosina. Vuonna 98 Schumacher ja Ferrari olivat kuitenkin jälleen lähellä mestaruutta. Amatöörimäinen virhe Suzukan lähtöruudukossa kuitenkin pudotti Schumacherin aivan letkan hännille, jolloin ainoaksi mahdollisuudeksi jäi armoton takaa-ajo, joka päättyi rengasrikkoon.

Kausi 99 olikin taatusi yksi Schumacherin uran ikimuistoisimmista. Ei tietenkään postiviisessa mielessä. Kaikki muistavat Silverstonen onnettomuuden, jossa Schumacher katkaisi molemmat jalkansa ja käytännössä menetti mahdollisuudet mestaruuteen. Mestari tuli kuitenkin vielä kauden lopulla mukaan ja toi Ferrarille tallimestaruuden.

Ferrari oli taatusti saanut lisäpotkua edellisvuoden merkkimestaruudesta ja seuraava kausi alkoikin selkeillä voitoilla kolmessa ensimmäisessä kilpailussa. Häkkisen ollessa vielä nollilla. Kesällä palaset alkoivat kuitenkin loksahdella McLarenilla kohdilleen ja Ferrarin etumatka alkoi kutistua pisteiden muodossa. Me kaikki muistamme taatusi yhden maailman hienoimmista ohituksista Kemmelin suoralla. Schumacherin mestaruus kuitenkin ratkesi käytännössä Indianapolisissa Häkkisen moottoririkkoon. Schumacher teki sen mitä Ferrari fanit odottivat Jody Schekterin jälkeen 21 vuotta.

Kaudella 2001 Schumacher olikin sitten täysin ylivoimainen. Suurin syy tähän oli kilpailijoiden heikkoudet. McLarenilla kärsittiin tuhottomasti tekniikka ongelmista kuten Häkkisen keskeytys viimeisellä kierroksella Barcelonassa. Jos Schumacher oli ylivoimainen kaudella 2001 oli hän vielä ylivoimaisempi vuosina 2002 ja 2003. Tällöin kuitenkin nähtiin muutamia erittäin epäurheilumaisia käytöksiä kuten Barrichellon himmailu Itävallan GP:n maalisuoralla vuonna 2003.

Kaudelle 2004 tehtiin sääntömuutoksia, joiden piti tuoda lajin viihdearvoa takaisin onnistuen siinnä osittain, sillä kausi oli edellisiä huomattavasti tiukempi. Kimi Räikkönen tarjosi hyvän vastuksen vanhalla McLarenin kehitysversiolla, jolloin myös Ferrarilla alkoi tulla keskeytyksiä. Kaudella oli myös enemmän viihdearvoa, sillä esimerksiki Brasiliassa nähtiin erittäin jännä sadekelin kilpailu, jossa kuljettaja yksikerrallaan suistui radalta samassa paikassa. Siihen mutkaan muuten taasti kertyi maailman kallein kaatopaikka. Kilpailun voittoon ajoi lopulta Giancarlo Fisichella Jordanilla, Räikkösen ollessa toinen ja kolmanneksi sijoittui ensimmäistä kertaa urallaan palkintopallille noussut Fernando Alonso. Kirjaimellisestihan hän ei kylläkään päässyt nousemaan palkintopallille vaan joutui sairaalaan ajettuaan kolarin hieman ennen kilpailun loppua.

Kaudella 2005 Ferrarin ote alkoi kuitenkin lipsua ja Schumacher jäi lopulta ulos mestaruustaistosta hieman kehnolla Ferrarilla. Mestaruus meni lopulta Renaultin Fernando Alonsolle. Kaudella nähtiin kuitenkin varmasti yksi F1 historian erikoisimmista kilpailuista johon starttasi vain 6 autoa (Ferrarit, Jordanit ja Minardit). Schumacher voitti lopulta helposti kyseisen kisan, mutta mestaruus jäi saavuttamatta.

Tänävuonna kaikki sitten loppuu Schumacherin osalta. Alkukausi sujui vielä Renaultin johdolla, mutta kesällä palaset loksahtelivat kohdalleen Ferrarilla ja ero Alonsoon kaventui. Kauden tiettävästi jännittävin kilpailu käytiin Unkarin maaperällä, jossa voittoon ajoi lopulta Jensson Button (ensimmäistä kertaa urallaan). Kausi ei tietenkään ole vielä lopussa ja Schumacherilla on mahdollisuus ottaa uransa kahdeksas mestaruus, sillä eroa on Alonson eduksi enää vain kaksi pistettä. Se olisi tietysti hieno päätös mahtavalle lähes 15. vuotiselle uralle kuninkuusluokassa. Kaikki muistamme tapaus Villeneuven, joka ei tyytynyt lopettamaan F1:ssä heti voitettuaan mestaruuden suoraan huipulta vaan lähti mukaan keskikastin tallehin, jossa saavutti ehkä yhden palkintopalli sijoituksen. Emmehän halua samanlaista kohtaloa Schumacherille, varsinkin kun hänellä on paikka Ferrari tallissa koko loppuelämän ajan.

Teksti on kirjoitettu parissa kymmenessä minuutissa ulkomuistin pohjalta, joten siinnä saattaa olla asiavirheitä.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Olisin toivonut näkeväni Ferrarilla ensi vuonna Kimin ja Michaelin, siten sarjan kärjessä olisi todennäköisesti ollut tiukempi kilpailu. Schumin lopettaminen laskee varmasti Ferrarin tasoa, tallin jonka johtohahmot Schumi toi aikanaan mukanaan Benettonilta "itselleen". Schumin kaltainen persoona on pitänyt tallia niin omanaan että Ferrari on sen jälkeen kuin sotajoukko ilman komentajaa. Samoin kävi mielestäni aikanaan McLarenille Sennan lähdettyä Williamsille..

Kaikki Schumista on todettu jo varmaan satoja kertoja. Oma toteamukseni on että Schumi on ainakin oman aikansa/ehkä jopa kaikkien aikojen lahjakkain, paras, nopein kuljettaja, samalla myös häikäilemättömin ja röyhkein, joka ei tunne oman tunnon tuskia tehdessään väärin radalla tai kulisseissa. Mielestäni on ollut ehkä vielä helpompi nähdä inhimillisyyttä törkeissä tilanteissa radalla (esim. Adelaide '94 ja Jerez '97) kuin siinä että systemaattisesti sortaa tallikaveriaan saatikka kaikkien laittomuuksien hyväksyminen autossaan (mm. '94, kuljettaja ei voi ajaa autoa olematta tietoinen sutimisen estosta, jne.).
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ristiriitainen persoona, jota ilman F1 olisi kuitenkin ollut paljon vähemmän mitä se on ollut viimeisen 15 vuoden aikana. Tylsä kaveri silloin kun saa ajaa omassa rauhassaan koska ei silloin yleensä tee virheitä, mutta onneksi olemme nähneet hänen joutuvan ajamaan kilpaa myös uran lopussa. Schumacher oli parhaimmillaan, mutta tavallaan myös huonoimmillaan kaksintaistelutilanteissa. Niistä tuli paljon voittoja ja myös tappioita, mies kun joutui urallaan niihin varsin tiuhaan tahtiin kun ei koskaan antanut periksi. Välillä tuntui että taidot eivät loppuneet koskaan kesken, mutta pääkoppa saattoi pettää kovassa paineessa.

Schumacher jaksoi sitten kokonaiset viisi vuotta pidempään kuin Häkkinen, samalla kaudella molemmat kuitenkin aloittivat. Tilastot puhuvat puolestaan, ja täytyy muistaa, että vaikka Schumille voitto monta kertaa pedattiinkin, niin kyllä niitä myös Irvinelle ja Barrichellolle tuli muutama "ilmaiseksi" -99 ja -02.

15 vuotta on sen verran pitkä aika, että on vaikea muistaa niitä aikoja kun Schumi ei vielä ollut mukana. Ja joka kaudella mies on ollut hämmentämässä kärkipäätä. Yksi kausi meni pieleen loukkaantumisen takia, mutta muuten on ollut ihan kärkipäässä MM-pisteissä. Mestaruuksia, voittoja ym. on niin paljon että tuskin noita lukuja kukaan tulee rikkomaan.

Nyt viimeistään alkaa uusi aika. Barrichello ja Coulthard ovat sarjan nestoreita, eivätkä hekään ole vielä niin ikiloppuja. Lisäksi mukana on muutama (Fisichella, Ralf, Trulli) 90-luvun lopulla aloittanut kuski, mutta suuri osa on 2000-luvun lupauksia. Kuskikanta jää nyt suhteellisen nuoreksi, ja ensi kauden mestaruuden voittanee 2000-luvulla aloittanut kuljettaja.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
zhoop sanoi:
Schumacherin ura pähkinänkuoressa.

Teksti on kirjoitettu parissa kymmenessä minuutissa ulkomuistin pohjalta, joten siinnä saattaa olla asiavirheitä.
Kieltämättä, nimittäin sulla on mennyt vuodet aika pahasti sekaisin :D Mutta ei se mitään hyvä teksti muuten :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Irwin sanoi:
Ja lopuksi, luulen että nämäkin foorumin provoajat vielä joskus tulevat Schumacheria arvostamaan. Ei niihin saavutuksiin niin vain pystytä. En usko että Häkkinen, Räikkönen, tai kukaan muu (kuin Senna) 1990-2000 luvun kuljettajista olisi pystynyt kuljettamaan esim. kausina -97 tai -98 Ferraria niin lähelle mestaruuttaa. Ferrari oli meinaan kyseisinä kausina kaukana sarjan parhaasta autosta. Eikä se -94 Benetton mikään voittaja-auto Hillin Williamsia vastaan ollut.
Itse asiassa monet asiantuntijat ovat myöntäneet että Benetton oli 1994 paras auto. Williams oli hieman vikuri ja hankala ajaa, automatiikathan poistettiin kauden 1993 jälkeen ja auto pohjautui pitkälle samalle alustalle. Nyt ei vain ollut enää tekniikkaa korjaamassa aihion puutteita. Williams oli nopein vain ja ainoastaan Renaultin ylivoimaisten moottoreiden ansiosta. Ford oli lähellä mutta V8:sta ei ollut haastamaan V10:ä.

Jo sitten tullaan tuohon "en usko" -osioon: Usko mitä haluat, Suomi on vapaa maa.. :p Millään tuota ei enää jälkikäteen voida toisin todistaa joten sana on vapaa...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Schumi kertoi halunneensa lopettaa huipulta. Ja huipulta hän kieltämättä lopettaa. Michael Schumacher on ehkä tällä hetkellä suurempi tähti kuin koskaan. Hallitseva maailmanmestari Fernando Alonso ja koko muu kuljettajakatras ovat hänen rinnallaan kuin kolkkapoikia.

Kävi mestaruustaistossa kuinka tahansa, loppukausi on Schumin juhlaa. Yhden aikakauden päättyminen formuloissa on monella tavalla historiallista katsottavaa :thumbup:
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Törni sanoi:
Schumi kertoi halunneensa lopettaa huipulta. Ja huipulta hän kieltämättä lopettaa. Michael Schumacher on ehkä tällä hetkellä suurempi tähti kuin koskaan. Hallitseva maailmanmestari Fernando Alonso ja koko muu kuljettajakatras ovat hänen rinnallaan kuin kolkkapoikia.

Kävi mestaruustaistossa kuinka tahansa, loppukausi on Schumin juhlaa. Yhden aikakauden päättyminen formuloissa on monella tavalla historiallista katsottavaa :thumbup:
Kyseinen aikakausi on päättynyt jo vuosia sitten. Ei hirveen moni kuski oo varmaan 16 kautta ollu mukana. Voihan se olla et shumi jakso olla noin pitkään mukana kun voittoja on pedattu useita vuosia viimeaikoina. Jos olis kovia epäonnistumisia tai jotain taisteluja ollut viimevuosina niin tuskin shumi olisi jatkanut tähän asti. Kyllä silti arvostan shumia kuljettajana ja maailmanmestarina vaikka onhan se kova pokerinaama ollu tyylii jerez 97 ei ollu mun vika, villeneuve ajo päin :D kyllähän mestauuden eteen pitää olla vähän sikamainen. Alonsohan sano nyrre 2005 jälkeen et näin on mukavampi voittaa, eli sillon ku edestä keskeyttää lössiä ja sit ite kuittaa potin.

Kaikkien on kyl pakko myöntää että ferrari kuskeilla on jonkilainen etulyöntiasema F1:sissä. Luulempa että ferrarikuski saisi pitää paalunsa vaikka molemmat ferrarit parkkeerattaisiin monacon lähtosuoralle poikittain ikäänkuin vahingossa.
 
Ylös