kouvotsvoni
Banjottu
Kommentoivatko muutkin iltapäivälehtien sivuilla kuin trollit ja muut vajaavaltaiset?
Se pointti koko kommentoinnissa lehdistössä oli että kokoomuslainen pääministeri saatiin kepulaisessa lehdessä naurunalaiseksi. Itse asialla ei ole missään vaiheessa ollut mitään merkitystä.Aika hässäkän ne kieltämättä lehdistöön tästä kehitteli.
Toivon mukaan jatkossa tämä rosessi on selvä että kuka ilmoittaa kenelle ja milloin, ettei näistä enää tartte repiä (turhanpäiväisiä!) lööppejä.
Asia sinänsä hoidettiin niin kuin pitikin (tunnistuslento) mutta se miksi julkisuuteen lipsahti juttua sieltä sun täältä ja etenkin miten, oli vähän huvittavaa.
Sitten asia liipaten.
Iltapäivälehtien uutisten lukijakommentteja kun lukee niin tulee ihan epätoivoinen olo: onko jumankeuta kansan äo sillä tasolla, minkä kuvan niistä kommenteista saa :thumbfh:
Tuntuu että suurella osalla porukasta ei ole pienintäkään a) malttia miettiä uutisessa olevaa asiaa b) mitään perustietoja maantieteestä, historiasta, fysiikan laeista jne.
On ne niin karmeeta luettavaa. Järjen valo loistaa niissä kommenteissä hyvin, hyvin harvinaisen silmiinpistävän vähän. Jopa Suomi24 jää toiseksi tasollaan.
Täällä sentään pääsääntöisesti porukalla on hoksottimet kohdallaan ja kommentoinnin selkeisiin asiavirheisiin tartutaan hanakasti, mikä on hyvä.
Minä olen kerran kommenotinu siellä että haista toimittaja vittu. Kun oli niin huono artikkeli.Kommentoivatko muutkin iltapäivälehtien sivuilla kuin trollit ja muut vajaavaltaiset?
1. Kylmän sodan aikana kalustoa hankittiin niin idästä kuin lännestäkin eikä tuo ollut mikään ongelma. Se että Suomi Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen lähti lännettymisen (EU, euro, pro-Nato-jäsenyys -kampanja jne.) tielle hyläten faktoille, rationaalisuudelle ja kansallisille eduille perustuvan itsenäisen puolueettomuuspolitiikkansa on ollut suuri virhe.Äh, mä vihaan tätä multiquotejuttua Vastaan näin:
1. Kaluston hankkiminen idästä sitouttaisi suomalaiset itään, eihän se olisi nyt enää viisasta kun ollaan menty EU:hun ja ollaan Naton rauhankumppaneita ja kaikessa mahdollisessa länsisuuntautuneessa yhteistyössä muutenkin mukana. Jo silloin kun Nliitto oli voimissaan. Aina kun oli pienikin rako, se hyödynnettiin (esim. Pohjoismaiden neuvosto, EEC jne.)
2. Se ei ole ensinnäkään kustannustehokasta ja ei ole rahaa omia satelliitteja poksautella tuonne taivaalle. Naton etu on juurikin tiedustelutietojen valtavassa määrän lisäyksessä summalla, joka on mikkihiirirahaa (Nato maksu n. 20 miljoonaa e/v). Väriä Suomi tunnustaa jo nyt olemalla EU:ssa ja Naton rauhankumppani. Tosin absurdia kyllä, niin on Venäjäkin ja sillä on jopa oma yhteistyöelin Natossa. Venäjällä ei liene mitään epäselvyyttä mitä väriä Suomi tunnustaa pahan kriisin sattuessa. Maajoukot Suomi hoitaa joka tapauksessa jatkossakin itse, mitään Natojoukkoja/kalustoa tänne ei siirretä (paitsi perustetaan oma osasto).
3. Näin molemmat toisilleen vakuuttelee ja suhteet ovatkin tosielämässä hyvät. Mutta pahan kriisin kohdatessa Venäjällä olisi intresseissä "varmistaa" Suomen alue, ja jos olisimme Natossa tämä päänvaiva ja sen pohtiminen olisi poissuljettu. Suomen uhka on nimenomaan jos Venäjän ja jonkun muun maan välillä sattuu sotaan johtava konfiikti, jolloin selustan varmistamiseksi Suomen suuntaan pitäisi operoida.
4. Miksi tuo pitäisi kääntää "ylimatelevaksi lännettymiseksi"? Jos tuolla kaduilla, pihoilla ja turuilla kulkee ja katsoo niin kyllä Suomi on ollut jo pitkään länsimielinen maa niin henkisesti kuin "fyysisesti". Ei sotketa tähän nyt mitään amerikanismipaasausta, vaan puhutaan eurooppalaisesta länsimielisyydestä. Sitä Suomi on ollut oikeastaan aina.
5. Kylmän sodan aikaan kun puhuttiin sodasta ydinasein, Suomen linja toimi. Nyt puhutaan sodasta konventionaalisin asein eli kuten II maailmansodassa. Siinä Suomi tarvitsee edelleen tukea kuten epätoivoisesti haki kun Talvisota alkoi ja ei saanut. Haetaan sitä apua nyt, kun sitä on saatavilla vielä ja mitään ei ole tapahtunut. Ihan mielikuvitusleikkinä heitetään sellainen skenaario että olisiko Nliitto hyökännyt tuolloin Suomeen jos ne luvatut britti- ja rankalaiset joukot olisivat olleet täällä, joita oltiin rahtaamassa -40 talvella tänne? Eipä olisi, veikkaan ma...
6. Ei se ole mitään hölmöilyä, tuosta saa kuvan että se olisi jotain lyhytjänteistä ja suunnittelematonta touhua. Kaluston ja toimintatapojen integraatiota on tehty rauhankumppanuusohjelman alusta saakka eli vuodesta -94 alkaen. Eli 20 vuotta!
Enpä asiasta sen enempää mainitse mutta tuttu ihminen, jolla on majuria korkemmat napit on Natointegraatiohommissa ollut koko 2000 luvun ja sitä kautta tämä asia tuli minunkin tietooni. Yksityiskohdat toki olen joutunut lukemaan julkisista lähteistä, mitään yksityiskohtia en häneltä ole tietenkään kuullut. On tälläkin hetkellä komennuksella Naton yhteysupseerina eräässä Keski-Euroopan maassa. Kuten eräs yleisesikuntaupseeri sanoi lehdissä taannoin, Suomi voi liittyä poliittisesti Natoon yhdessä yössä, mutta taustatyö vie vuosia. Nyt sitä on tehty 20 vuotta ja itse olen täysin vakuuttunut että suomalaiseen tapaan se on tehty hyvin ja perusteellisesti.
Tästä tilanteesta peruuttaminen olisi peruuttamista tilanteeseen joka olisi suunnittelematon tila ja heittäytymistä täysin omien voimien varaan, jotka eivät todellakaan ole riittävät.
- Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys kiristäisi tilannetta Pohjois-Euroopassa merkittävästi. Puolueettomina maina Suomi ja Ruotsi ovat toimineet äärimmäisen tarpeellisina ja rauhaa lisäävinä puskurivaltioina Naton ja Neuvostoliiton/Venäjän välissä, mutta Naton jäseninä ne toimisivat täysin päinvastoin: rauhaa vähentävästi. Molempien itsenäinen puolustuspolitiikka (ja myös merkittävä osa koko ulkopoliitiikkaa) olisi mennyttä. Suomen tapauksessa kaikkein merkittävin asia olisi itsenäisen Venäjä-politiikan muuttuminen mahdottomaksi.Kiteytän oman Natokantani kahteen asiaan:
Rauhan varmistaminen ja edistäminen alueella
- Suomen (ja Ruotsinkin) osalta Natoon liittyminen poistaisi harmaan alueen alueen sotilaallisesti. Se toimisi rauhaa lisäävästi, koska alueen hallinta olisi selvä. Lisäksi Natokriisin sattuessa, Suomella olisi mahdollisuus täysivaltaisena jäsenenä olla estämässä konfliktin laajenemista neuvotteluteitse. Suomella on hyvät suhteet niin poliittisesti kuin sotilashenkilöiden tasolla Venäjään, siitä olisi hyötyä nimenomaan rauhan pitämisen ja vakauttamisen näkökulmasta Natossa.
Money talks
- Natojäsenyyden maksu perustuu Maailmanpankin tilastoihin ja tiettyihin kansallisiin parametreihin ja vuoden 2010 paikkeilla sen laskettiin maksavan noin 20 miljoonaa e per vuosi. Se on siis infran kulujen summa. Sillä summalla meillä saataisiin huikea lisäys kokonaisturvallisuudessa ja siitä on apua kalustohankinnoissa sekä niiden huollossa, kun olisimme Naton kanssa yhtensopivassa moodissa. Ilmavalvonta olisi yhteinen, konehankinnoissa (F35?) hintalappu lienee eri jäsenvaltiolle kuin ei jäsenvaltiolle. Itämeren valvonnassa saisimme Baltian maiden ja Tanskan (+Ruotsin?) joukkojen voimat omaksi hyödyksemme. Mielestäni on selvää että kun kustannuksia jaetaan isolla porukalla, se on halvempaa kuin että esim. 10 maata yrittäisi tehdä samaa omin voimin, eri standardeilla, omilla maakohtaisilla hankinnoilla jne. Pitkällä tähtäimellä Suomi hyötyy taloudellisesti Natosta. Esimerkkinä Viro, jolla ei ole omia hävittäjiä laisinkaan, mutta nytpäs onkin käytössä Tanskan koneet. Suomikin voisi jopa laskea hävittäjien kokonaismäärää jatkossa, koska alueella olisi jo melkoinen määrä kalustoa muutenkin.
Tänks bläkkikselle, että keskustelu pysyy asiatasolla, ei kakanheittona vaan faktoissa ja perustelluissa mielipiteissä
Ilmankos oletkin moderaattori.Minä olen kerran kommenotinu siellä että haista toimittaja vittu. Kun oli niin huono artikkeli.
Mutta toki olenkin vajaavaltainen trolli.
1. Kylmän sodan aikana kalustoa hankittiin niin idästä kuin lännestäkin eikä tuo ollut mikään ongelma. Se että Suomi Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen lähti lännettymisen (EU, euro, pro-Nato-jäsenyys -kampanja jne.) tielle hyläten faktoille, rationaalisuudelle ja kansallisille eduille perustuvan itsenäisen puolueettomuuspolitiikkansa on ollut suuri virhe.
2. Yhteistyötähän voi aina tehdä eikä kukaan/mikään taho lyö Suomelta ovia kiinni (kuten ei ole ennenkään lyönyt) vaikka emme olisikaan kerhon täysjäseniä. Päinvastoin. Suomelle avattiin jo kylmän sodan aikana molemmissa leireissä sellaisia ovia joita ei olisi avattu epäluotettavalle aka väriä tunnustavalle valtiolle.
3. Tilanteen kärjistyessä Suomella on hyvä olla pelivaraa suuntaan jos toiseenkin. Realistisesti katsoen tilanne on joka tapauksessa seuraava: Nato vs. Venäjä (+mahdolliset liittolaiset) aka länsi vs. itä.
4. Valitettavasti ns. eurooppalainen länsimielisyys on aivan turhan usein hyvin lähellä amerikkalaista länsimielisyyttä. Euroopalla ei ole kanttia ja uskallusta rakentaa omaa USA:sta riippumatonta puolustusta ja ulkopolitiikkaa. Ns. ylimateleva pakkolännettyminen on sitä, että on eräiden merkittävien tahojen toimesta on tietoisesti luotu ja masinoitu omituinen kuva siitä, että Suomen pitäisi kirkastaa/puhdistaa kylmän sodan aikainen suomettuminen mahdollisimman perusteellisella ja kaiken kattavalla lännettymisellä.
5. Melkoista optimismia uskoa mahdolliseen suursotaan joka käytäisiin vanhaan malliin tiukasti konventionaalisin asein kun molemmilla osapuolilla on käytettävissään kohtalaisen kiitettävä määrä ydinaseita. Mitä talvisotaan tulee, niin rauhan säilyminen ja sovintoratkaisu oli täysin mahdollinen, mutta kun esim. ulkoministerin vastuullista paikkaa hoiti sellainen täysin vastuuton henkilö kuin E. Erkko, oli sotaan päätyminen vain ajan kysymys.
6. Tuo toiminta ei (Nato-jäsenyyteen tähdätessään) ole Suomen ja suomalaisten edun mukaista, joten mitä muutakaan se on kuin hölmöilyä? Rajattua yhteistyötä ja hyviä suhteita (sikäli kun Nato ja Naton toiminta antaa näihin mahdollisuuden) tuskin kukaan vastustaa, mutta täysjäsenyyttä Suomen ei pidä hankkia.
- Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys kiristäisi tilannetta Pohjois-Euroopassa merkittävästi. Puolueettomina maina Suomi ja Ruotsi ovat toimineet äärimmäisen tarpeellisina ja rauhaa lisäävinä puskurivaltioina Naton ja Neuvostoliiton/Venäjän välissä, mutta Naton jäseninä ne toimisivat täysin päinvastoin: rauhaa vähentävästi. Molempien itsenäinen puolustuspolitiikka (ja myös merkittävä osa koko ulkopoliitiikkaa) olisi mennyttä. Suomen tapauksessa kaikkein merkittävin asia olisi itsenäisen Venäjä-politiikan muuttuminen mahdottomaksi.
- Puolustus maksaa aina, oltiin sitten Natossa tai Naton ulkopuolella.
Vastavuoroisesti kiitän Raceria asiallisesta debatista.
No näköjään, ainakin melkein! Aina on hyötyä lyödä lyötyä. Irtopisteitä on kerättävä aina kun voi. Vielä pitää iskeä Kataisen kimppuun ennen kuin se karkaa!Tehdäänkö asiasta välikysymys ja vaaditaan hallituksen eroa?
Toki Kataisen olisi pitänyt olla tarkempi lausunnossaan. Hänen kannaltaan parhain päin tulkiten mennyt kai niin, että kommentoi turhan huolimattomasti. Loukkauksia tapahtuu muutama vuodessa, joista kaikista pääministeriä informoidaan. Joskus käydään katsomassa, joskus ollaan virtuaalisesti "siivellä". Katainen ei hetkellä tiennyt, kummin nyt oli. Sekin on syytä muistaa, että toisinaan käydään katsomassa, eikä niistä retkistä raportoida julkisuuteen mitään.Keskusta vaatii pääministerin ilmoitusta ilmatilaloukkauksista
Keskustan eduskuntaryhmä kummastelee erityisesti pääministeri Jyrki Kataisen lausuntoja Hornetien valmiudesta.
Oppositiopuolue keskusta vaatii pääministerin ilmoitusta parin viikon takaisista ilmatilaloukkauksista ja Suomen toiminnasta niihin vastaamisessa. Keskustan eduskuntaryhmä kaipaa asiasta virallista selvitystä, koska ristiriitaisuuksia ja sekaannusta herättäneitä lausuntoja on liian paljon.
Erityisesti keskusta kiinnittää huomiota pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) tapauksesta antamiin lausuntoihin.
Kaksi Venäjän valtion konetta loukkasi Suomen ilmatilaa kaksi viikkoa sitten tiistaina. Pääministeri Katainen sanoi muutamaa päivää myöhemmin Ilta-Sanomien haastattelussa, että Hornetit olisivat nousseet välittömästi ilmaan tunnistamaan koneita.
Myöhemmin tasavallan presidentti Sauli Niinistö korjasi, että Hornetit reagoivat tilanteeseen vasta neljä tuntia tapauksen jälkeen. Myös puolustusministeri Carl Haglund (r.) on vahvistanut tämän tiedon. Hän on myös arvostellut asian huonoa tiedotusta.
Sittemmin myös pääministeri Katainen on selventänyt omia lausuntojaan.
Nämä budjetit on varsin metkoja puolustuksesakin. Hävittäjiin laitetaan rahaa kiinni miljarditolkulla, yhden lentäjän koulutus maksaa pari miljoonaa ja palkat kaikkine lisineen varmaan satatonnia vuodessa. Lisäksi tiedetään varsin hyvin, että jos joku vihamielinen taho pyrkisi iskemään maata vastaan, niin tärkeimpiä kohteita on ilmavoimat, mikä mielellään tulisi tuhota maahan. Nuo asiat tietäen on hassua säästää kymppitonni päästämällä hälytyslentäjät ja kenttähenkilöstö viikonloppulomille.Näin kyllä. Edelleen, valmius olisi varmasti ollut aivan toisella tasolla, jos kriisi olisi kiristymässä. Vuosi sitten elettiin hyvin syvässä rauhan tilassa, ei ollut Ukrainaa tms. Mutta reagoimatta jäi, mistä tuli ainakin imagotappio ja kolhuja kansan itsetuntoon.
Ne oli SAVUSILAKOITA!kun Tsuhna keskusteli pienessä pöhnässä asian vierestä.
Italiasta varmaan tuodaan Ladan varaosia. Eikös Hollanti ole Euroopan huumepääkaupunki?Mitä ne Hollantiin oikein kärräävät? Italiasta tuonnin ymmärtää, kun laatu heidän kotimaisen tasolla...ja tartteehan sitä oligarkit Lamboja.