MSa:n numerossa ennen Jyskälää Reiner Kuhn kirjoitti jutun Latvalasta otsikolla "oppia, oppia, oppia". "Lopettaako Grönholm kauden päätteeksi vai ei? Kruununprinssi seisoo jo ovella - Jari-Matti Latvala." Eipä tälläkään jutulla tule meikäläiselle kääntäjäpalkintoa, mutta toivon mukaan asiat ovat oikein.
"Lupaavan juniorin kaudet 2004-2005 eivät olleet hyviä. Jouhki uskoi poikaan ja antoi viimeisen mahdollisuuden 2006 neljällä WRC- ja tukulla PWRC -kisoja.
JML: Palataan Saksaan 2006. Kun olin ajanut ekalla pätkällä pihalle, luulin, että ura oli siinä. Itkin autossa. Muut eivät voi sitä ymmärtää, mutta paineet olivat valtavat. Halusin kuten niin usein liikaa. Jatkomahdollisuudesta kiitän Jouhkia ja Wilsonia, jotka uskoivat minuun. Tiedän, että olen nopea, mutta on äärimmäisen vaikea näyttää sitä, jos ei saa edes mahdollisuutta. Oli pakko hillitä vauhtia ja tulla maaliin heikommilla tuloksilla saadakseni varmuutta. Luojan kiitos se onnistui, loppukausi 2006 meni hyvin!
Onneksi sain tilaisuuden ajaa koko kauden 2007. Ajaminen tuo varmuutta. Tänä vuonna olen ajanut muutaman erikoiskoevoiton, mutta keskittyminen ei riitä vielä koko rallin ajaksi. Loeb ja Grönholm keskittyvät uskomattomasti jokaiseen erikoiskokeeseen ja koko kauteen. Tämä on minun opittava.
Suomen rallissa paineet ovat valtavat. Testaamista tuli alle vähän, toisin kuin tehdaskuskeille.
Silti sinua kohdellaan kuin Grönholmin manttelinperijää.
Suuri kunnia minulle, mutta Marcus on kaksinkertainen maailmanmestari ja 28 (nyt 29) -kertainen MM-rallin voittaja. Minun on keskityttävä omiin suorituksiin. Sitä paitsi uskon, että Marcus ajaa vielä yhden kauden."
Juttu osoittaa, että JML on sinut Saksan 2006 murtumisensa kanssa (toisin kuin jotkut foorumilaiset..). Jyskälä 2007 puolestaan osoitti, ettei keskittyminen ole vieläkään tarpeeksi hyvää. Loeb ja Grönholm tuskin olisivat hätkähtäneet niin paljon oven tiivisteen irtoamista, että olisivat ajaneet pitkäksi?
Uusimmassa MSa:ssa oli hienot kuvat: Loeb murjottaa, Sordo tutkii konehuonetta ja Petter Solberg itkee suomalaisten ylivoiman edessä kuvatekstillä "Tältä näyttävät häviäjät." Loeb: Ajan limiitillä, C4 on täydellinen ja silti en pysy kelkassa. Stohl: En tiedä montako kertaa auto pyöri ympäri, oli muutakin ajateltavaa kuin laskea niitä!