Neste Oil Ralli 2007

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Kyllä osaakin olla mahtava fiilis ja hyvä mieli! Viikonloppu oli melkein täydellinen. Jos olisimme Patrikin kanssa vaihtaneet paikkoja podiumilla, olisi homma ollut perfect.

Lähtö-asetelma kisaan ei ollut helppo, sillä olimme ajaneet autolla viimeksi toukokuussa Sardiniassa. Lisäksi tehtaalta tuli selkeät tavoitteet ralliin: molemmat autot ON OLTAVA kolmen joukossa sunnuntaina. Ranskalaiset toivat mukanaan uudet iskarit autoon, joten shakeen suunnattiin odottavin tunnelmin. Laajavuoressa oli tasan kaksi mutkaa joissa pystyi tunnustelemaan auton toimivuutta ja niiden perusteella tuntuikin toiveikkaalta. Samoin vetopito ylämäki kiihdytyksissä oli ok.

Perjantai haettiin säätöjä kohdalleen, sillä auto meni liikaa kylki edellä. Erityisen harmillista oli se, että perä saattoi aivan ykskaks ikäänkuin luiskahtaa alta pois. Tästä johtuen spinnasimme kahdesti, ensin 360 astetta Palsankylä 1:llä (liike lakkasi perä ojanpohjalla, keula tiellä asentoon). Onneksi nousi omin voimin, sillä katsojat eivät kauhian rivakasti liikehtineet. Toisen kerran spinnasimme Jukojärven alussa. Auto sammui ja jouduimme hiukan peruuttelemaankin. Yhteensä näissä paloi aikaa n.40-45sek. Muuten aika kivasti haarukassa ollut kolmospaikka vaihtui kuutostilaan yötauolle saavuttaessa. Perjantain kohokohtia oli Urria, joka on hieno pätkä, kyytiä piisaa. Mökkiperän pitkässä alamäessä ennen pudottavaa kiven kiertoa saimme kelattua rajoitinta vasten 176km/h mittariin, mikä oli viikonlopun suurimmat lukemat meille.

Lauantaina oli tarkoitus palata kolmen nippuun, sillä erot olivat hyvin kohtuullisia. Kaipolanvuori meni mukavasti, mutta Juupajoella tuli kuokkaan. Kostin paikka, missä Stohl kaatoi, tuli hieman silmille... Beres veti viitaan aamun aloituksessa ja luokkaa johtanut Prokop suistui Ounissa.
Me saimme hyvän tatsin päälle Ouninpohjaan ja luokan toiseksi nopein aika tyydytti. Huollossa haettiin ajettavuuteen vielä hieman parannusta ja Leustussa auto tuntuikin hyvältä. Tosin yksi hyppy oli hiukan liian pitkä, mutta auto tuli alas onneksi kuin kissa. Ouni toiseen kertaan ajettuna tuotti jälleen toiseksi nopeimman ajan. Lisäksi kun muilla oli ongelmia, nousimme kakkostilalle tallikaverin taakse.

Ehikki ykkönen lasketeltiin vielä tulemaan, mutta siitä etiäpäin piti vain säilyttää sijoitus, koska eteen oli 57sek ja taaksepäin 2 minuuttia. Pitkissä kisoissa pitää osata käyttää myös järkeä, koska palkinnot jaetaan maalissa. Ehikki oli yksi kisan hienoimpia pätkiä, sladissa hyppääminen on sikamakeeta!!

Sunnuntai oli todella hermoja riipivää, koska yksikin rengasrikko olisi pilannut mahdollisuudet. Oli kuitenkin ajettava jonkinmoista kyytiä, koska muuten keskittyminen herpaantuu. Lankamaa oli vielä normaalia kivisempi, koska runsaat sateet olivat tuoneet paljon uusia kiviä esiin. Niitä legendaarisia pääkokoisia kiviäkin näkyi paljon. Osa niistä oli siten, ettei kiertäminen ollut mahdollista, yli vaan karmean jytinän kanssa ja sitten sai tunnustella menikö rengas vai ei. Monta rengasrikkoa siellä tulikin, mutta me ja tallikaveri välttelimme ne onnistuneesti. Kertaalleen lähti laitteet myös hiukan kirjoittamaan kutosen kyydistä, kun pehmeä hiekka heitti autoa odottamattomasti. Ruuhimäki oli naatiskelua ja kyllä kabiinissa tuuletettiin kun viimeinen pätkä oli takana!

Saimme myös pitää kunnon samppanjasodat podiumilla isojen poikien tyyliin ja illalla karkelot kaupungilla olivat erittäin asialliset... :D Tiimi oli erittäin tyytyväinen tulokseen, joten ehkäpä pääsemme testaamaan vielä ennen Saksaa. Toivottavasti ei tarvitse siteerata erästä keihäänheittäjää kahden viikon päästä.

Junnukisan ehdoton väriläiskä oli Nikaran Jarkko. Mies teki historiaa, sillä koskaan aiemmin ei JWRC-sarjan historiassa ole pohja-aikaa ajettu n-ryhmän autolla!! Kannattaa seurata kaveria, sillä kyky auton nopeaan viemiseen on ilmeinen, myös hantin penkiltä seurattuna.

Syyttäkää vaikka sinivalkoisista laseista, mutta meillä Suomessa osataan järjestää ralli. Ei ihme, että Jyväskylä on valittu monena vuonna MM-sarjan parhaiten järjestetyksi kisaksi. Reitti oli kertakaikkisen hieno ja järjestelyt pelasivat muutoinkin loistavasti. Ainoa asia mikä häiritsi, oli junnusarjan totaalinen pimento. En tiedä miksi, mutta moni ei taida tajuta JRC- ja PWRC-sarjojen luonnetta ja tasoa.

Erikseen täytyy mainita, mainostaa ja kiittää: POLIISI hoiti hommansa TODELLA hienosti! Erityisen suuret kiitokset heille!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
106:lle onnittelut ja kiitokset hienosta raposta! :thumbup:
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
RITA#28 sanoi:
Pistetääs vielä pätkät millä käytiin: Shakedown-Killeri1-Vellipohja1-Palsankylä2-Urria-Jukojärvi-Killeri2-Kaipolanvuori-Ouninpohja1-Leustu-Ouninpohja2-Himos-Surkee-Valkola...
Tuli muute aika paljo kierrettyy
Olitteko liikkeellä helikopterilla vai moottoripyörällä, jos ette niin ette vissiin kattellee ku kärjen ?
 

Ide

Well-known member
Liittynyt
29.7.1999
Viestit
454
Sijainti
Kuopio, Finland
Taas yksi Jyskälä takana ja eipä olisi voinut paljon hienommin mennä. Tai, no jos viimeselle pätkälle lähtiessä Bosse ja Mikko olisivat olleet sekunnin sisällä. :)

Tuli kierreltyä Killleri 1, Mökkiperä 1, Vellipohja 2, Urria, Killeri 2, Ouninpohja 1 ja 2, Surkee, Valkola ja palkintojenjako. Kuvasaalista on sen verran, että työstä käy niiden lajittelu. Pari sieltä täältä otettua napsua heitin tuonne.

Luulin, että rallista tultua voin herkutella nauhoitetuilla rallilähetyksillä. No, eipä sitä itse ajoa paljoa sitten löytynytkään. Materiaalia varmasti on, sen verran paljon WRC-liiveillä varustettuja kuvaajia oli pitkin metsiä. Mistähän saisi jonkun koosteen tämän vuoden ajoista?
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Jr- sanoi:
Olitteko liikkeellä helikopterilla vai moottoripyörällä, jos ette niin ette vissiin kattellee ku kärjen ?
Ihan autolla oltiin, katottiin kaikki wrc-autot ja jollain pätkillä tuli katottua pari junnuakin... Ois keritty enemmänkin mutta käytiin perjantaina vellipohjan ja palsankylän välis huollossa... Ja sunnuntaina ois ehitty ruuhimäkee mut sieltä ei ois iha heti päässy pois!

Tästä Petteristä vielä sen verran kun oltiin perjantain ekassa huollossa subarun teltassa niin petteri itki kun tuli huoltoon... Kertoo varmaan jotain autosta ja Petterin luotosta autoon!
 
Viimeksi muokattu:

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Zep sanoi:
Subbe-Petter yhdistelmä tarvitsisi jotain piristysruisketta. Monta vuotta on taaperrettu ja homma ei mene eteenpäin. Onko niin, että Petter ei osaa testata? Kun miehen status on kuitenkin niin kova menee väärän datan perusteella koko tiimin suorituskyky päin prinkkalaa?
Petteri on tälläkin hetkellä mm-sarjan nopein kuljettaja, mutta onkelma on autossa... Jos kaikille lyötäsiin sama auto käteen, eikä kukaan olisi jo tottunut siihen, Petteri pesisi kaikki kevyesti! Tämä on tosiasia... Näittehän miten kovaa se veti sillä kiemura-autollakin ne perjantain pätkät, kun sai jonkunlaiset säädöt siihen! Miettikää miten kovaa se vetäis jos autossa ei olisi yhtään ongelmia ja se olisi ajettava, niinkuin ford ja sitikka on!
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
RITA#28 sanoi:
Petteri on tälläkin hetkellä mm-sarjan nopein kuljettaja
Aika kova väite. MM-sarjassa on kolme kuljettajaa ylitse muiden (Bosse, Loeb ja Petter), mutta ennenkuin heidät saadaan tasaväkisiin autoihin, on paha mennä sanomaan kuka heistä on nopein. Pelkkä mustatuntuu ei riitä.

Siihen mielipiteeseesi kyllä yhdyn, että Petter on jumalattoman sopeutuvainen kuljettaja. Huononkin auton vie niin limitille, kuin vain inhimillisesti on mahdollista. Ja joskus ylikin, mutta seuraukset on usein sen mukaiset. Mutta yleensä pystyy ei-niin-täysin-säädöissä olevalla autolla vetämään kelpo pätkäaikoja.

Kyllä suotavaa olisi, että Subaru saataisiin vihdoin ja viimein lyöntiin. Tosi tuskastuttavaa seurattavaa, kun kisasta toiseen taistellaan sijoista 4-5 ja yleensä sitten jossain vaiheessa iskee kaupan päälle tekninen vika. Petterille soisi parempia sijoituksia.
 
Viimeksi muokattu:

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
PeeVee79 sanoi:
Aika kova väite. MM-sarjassa on kolme kuljettajaa ylitse muiden Bosse, Loeb ja Petter), mutta ennenkuin heidät saadaan tasaväkisiin autoihin, on paha mennä sanomaan kuka heistä on nopein. Pelkkä mustatuntuu ei riitä.

Siihen mielipiteeseesi kyllä yhdyn, että Petter on jumalattoman sopeutuvainen kuljettaja. Huononkin auton vie niin limitille, kuin vain inhimillisesti on mahdollista. Ja joskus ylikin, mutta seuraukset on usein sen mukaiset. Mutta yleensä pystyy ei-niin-täysin-säädöissä olevalla autolla vetämään kelpo pätkäaikoja.

Kyllä suotavaa olisi, että Subaru saataisiin vihdoin ja viimein lyöntiin. Tosi tuskastuttavaa seurattavaa, kun kisasta toiseen taistellaan sijoista 4-5 ja yleensä sitten jossain vaiheessa iskee kaupan päälle tekninen vika. Petterille soisi parempia sijoituksia.
Olkoot kova sun mielestä, mutta totta se on! Loeb ei ole lähellekkään yhtä nopea kuin Petteri ja Marcus ovat, kaverilla on käynyt älytön mäihä kun sai heti alleen voittaja-auton eikä sillä ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia koko uransa aikana! Jos Petteri olisi saanut heti alleen voittaja-auton kuten loeb eikä petterillä olisi noin paska mäihä, tulokset olisivat paljon kovempia kuin Loebilla, esim. 3mestaruutta putkeen ei olisi mitään... Sama koskee bossea, jos olisi ajanut koko uransa voittaja-utolla niin kuin Loebille on käynyt...
 
Viimeksi muokattu:

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Vämpylä sanoi:
Uskon että asvaltilla Loeb löisi molemmat samanlaisella kalustollakin.
No totta, mutta en laske asvalttia ralliksi, se on niin naurettavaa! Lööp vois mennä ajelee vormuloihi jos sitä nii se asvaltti himottaa! Vittu rallissa pitää soran lentää...

Sitäpaitsi asvaltteja ei taida olla kuin 5tai6 kaudessa ja soraralleja joku 10 ja 1lumirallikin joukkoon mahtuu, joten jos kolmikko ajaisi samalla kalustolla koko kauden niin lööppi tippuis kyyistä...
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
RITA#28 sanoi:
No totta, mutta en laske asvalttia ralliksi, se on niin naurettavaa! Lööp vois mennä ajelee vormuloihi jos sitä nii se asvaltti himottaa! Vittu rallissa pitää soran lentää...

Sitäpaitsi asvaltteja ei taida olla kuin 5tai6 kaudessa ja soraralleja joku 10 ja 1lumirallikin joukkoon mahtuu, joten jos kolmikko ajaisi samalla kalustolla koko kauden niin lööppi tippuis kyyistä...
2 Lumirallia (Ruotsi, Norja), 5 asvaltti rallia (jos monte lasketaan mukaan) ja loput yheksän sitten soralla.

En kyllä usko että Loeb vauhista tippuis. Viime vuonakin pysy Xsaralla Bossen vauhdissa Jyskälässä vaikka tuskin niissä suurempia eroja oli. En mikään Loeb fani ole mutta se mies osaa vaan ajaa jostain syystä. Ei sitä munkilla 3 maailmanmestaruutta voiteta.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Rallimies sanoi:
2 Lumirallia (Ruotsi, Norja), 5 asvaltti rallia (jos monte lasketaan mukaan) ja loput yheksän sitten soralla.

En kyllä usko että Loeb vauhista tippuis. Viime vuonakin pysy Xsaralla Bossen vauhdissa Jyskälässä vaikka tuskin niissä suurempia eroja oli. En mikään Loeb fani ole mutta se mies osaa vaan ajaa jostain syystä. Ei sitä munkilla 3 maailmanmestaruutta voiteta.
En oo munkista puhunutkaan vaan autosta! Onhan siinä eroo, lähteekö baanalle ladalla tai porschella...:)
Pysyi vauhdissa koska Xsara oli paljon nopeampi ja luotettavampi auto kuin focus 06! "TUSKIN", erittäin hyvin sanottu! Tiedän paljonko oli xsaran, focus06 ja suben06 erot ja tiedän paljonko on c4n focus07 ja subarun07 erot...
 
Viimeksi muokattu:

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
RITA#28 sanoi:
En oo munkista puhunutkaan vaan autosta! Onhan siinä eroo, lähteekö baanalle ladalla tai porschella...:)
Pysyi vauhdissa koska Xsara oli paljon nopeampi ja luotettavampi auto kuin focus 06! "TUSKIN", erittäin hyvin sanottu! Tiedän paljonko oli xsaran, focus06 ja suben06 erot ja tiedän paljonko on c4n focus07 ja subarun07 erot, mutta en viitsi niitä kertoa!
Se on hyvä että sinä tiedät etkä viitsi kertoa muille.
Eiköhän sen kaikki muutkin nähny että Xsara oli suorilla ihan ykkönen. Siis huippunopeus oli kovempi ku Focuksella. Subaru nyt oli ihan susi ja on sitä vieläkin.

Tunnut tietävän aika paljon asioita joita et "viitsi" kertoa. Se saa ainakin allekirjoittaneen näkemään punaista. Jos ei halua jotain kertoa voi olla mainitsematta koko asiasta.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Hyvin sanottu; tiedän, mutta enpäs kerro teille. Lällällää. :dunno:

edit: Joo, Rallimiehen kanssa samoilla linjoilla; parempi olla hiljaa, jos ei kerran ole aikomustakaan kertoa kaikkea. Mielenkiinto vain muilta herää ja sitten vituttaa, kun stoori loppuu kesken.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
PeeVee79 sanoi:
Hyvin sanottu; tiedän, mutta enpäs kerro teille. Lällällää. :dunno:

edit: Joo, Rallimiehen kanssa samoilla linjoilla; parempi olla hiljaa, jos ei kerran ole aikomustakaan kertoa kaikkea. Mielenkiinto vain muilta herää ja sitten vituttaa, kun stoori loppuu kesken.
No Xsara oli 0,2sek/km nopeempi ku focus ja 0,5 ku subbe! Kerroin koska näillä ei ole enää mitään väliä... 06 on ollutta ja mennyttä...
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8262
Ja varsinkin noi v#¤&t joka toisessa lauseessa saa lukijan uskomaan että kirjoittaja todella tietää mistä puhuu - siis sen mitä "viitsii" kertoa.:alppu:
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
leipurihiiva sanoi:
RITA#28:n jutut on kyl musta aika paskaa. mut ei kai se mitään?
HAHA, sun mielestä niin! Tällä palstalla on varmaa yks joka uskoo mua, sille todistin jo tänään että tunnen porukkaa sekä Subelta että Fordilta, joten tiedän asioita... Ei oo pakko uskoo mun sanomisii, mutta tosia ne yleensä on!:ahem:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Tosia tai ei.. sillä ei ole juurikaan merkitystä kun jo postin ulkoasu on luotaantyöntävä. Ei jaksa tavata kuin ekaan v***uun asti.. :rolleyes:
 
Ylös