Neste Oil Rally Finland 2014

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Käytyä:

pe
Pihlajakoski I
Painaa II

la
Surkee I
Himos II

Katsomaan metodilla pätkää pitkin ei lähdetä kävelemään, eli katselemaan niin lähelle auton parkkia kuin mahdollista.


- Pihlajakoskella katsottiin lähtökiihdytys, ihan mielenkiintoista sekin katsella kerrankin.

- Painaassa oltiin ekassa risteyksessä pellolla screenin vierellä. Katselualueet laajat, mutta tietä ei oikein nähnyt, maaston kaltevuus oli sitä luokkaa. Autot näkyivät vain puskurista ylöspäin vaikka oltiin aivan siiman vieressä pellolla. Siimojen vedossa oli melkoista hätävarjelun liioittelua, puolta lähempänä pätkääkin olisi ollut tarpeeksi turvallista. :D

- Surkeella puolivälissä pätkää nopeassa vasuriristeyksessä. Todella näyttäviä linjoja, hyvä paikka katsella.

- Himoksella rinteessä ennen alikulkua. Startti näkyi hyvin ja myös viimeiset puoli kilometriä pätkästä, ihan hyvä paikka. Ekan mutkan kaljaterassilta olisi tosin nähnyt paremmin, mutta rinteeltä näkyi ainakin kauniita kesämaisemia.


Ensimmäistä kertaa juoppoturistina ralleissa. Tulipa sekin koettua.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ruuhimäen EK:lla vedetään muuten nykyisin aivan tolkuttomia hyppyjä. Mitä nyt telkkarista katselin niin ei se meno tuollaista ollut vielä 1990-luvulla.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Olipahan pääasiassa aivan upea ralli.

Ainoat negatiiviset hommat oikeastaan muutamista känniääliöistä (suomalaisia ja ulkomaalaisia mukana) ja aivan helkkarin kovasta rankkasateesta Lankamaalla.

Ensi vuonna uusiksi.
Joo mullakin ainioa miinus tulee Lankamaan känniääliöstä, joka könysi latomutkassa ja tallasi rakkaan ralliradion päälle katkaisten siitä anteennin. :(

Aivan mahtava ralliviikonloppu taas tuli penkalla vietettyä. Torstai aamuna Laajavuoreen ja satojen kilometrien jälkeen huipennus Ruuhimäessä. Ensi vuonna tulisi 20. ralli putkeen, jos intiltäni sinne kerkeän.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Volkkarilla on rahaa millä mällätä. M-Sportilla, etenkään ilman Ford USA:n tukea, on rahat paljon tiukemmassa... Onneksi Malcolmin autovuokraamolla menee hyvin ja R5 Viestat käy kaupaksi :D
Niinpä Volkkarilla on tuotteet siviilipuolella kunnossa -lähes läpi koko konsernin- ja rahaa tulee kassaan koko ajan hyvää tahtia. Kyllähän kaikki ongelmissa olevat automerkit saa katsoa peiliin, jos tuote ei ole kunnossa, niin eipä ne käy kaupaksikaan kannattavasti.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ruuhimäen EK:lla vedetään muuten nykyisin aivan tolkuttomia hyppyjä. Mitä nyt telkkarista katselin niin ei se meno tuollaista ollut vielä 1990-luvulla.
Ei näitä nyky wrc-autoja Ruuhimäessä rikki saa. Vanhemmilla autoilla olisi varmasti saanut isompia lentoja, mutta ei ehjänä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Niinpä Volkkarilla on tuotteet siviilipuolella kunnossa -lähes läpi koko konsernin- ja rahaa tulee kassaan koko ajan hyvää tahtia. Kyllähän kaikki ongelmissa olevat automerkit saa katsoa peiliin, jos tuote ei ole kunnossa, niin eipä ne käy kaupaksikaan kannattavasti.
Tuo on kyllä totta.

Volkkarigroupin autoissa on aika pitkälti kaikki perusasiat kunnossa, ergonomiasta lähtien. Samaa ei voi sanoa esim. Fordeista ja ranskiksista. Kaikissa autoissa on vanhemmiten enemmän tai vähemmän vikoja mutta ranskikset taitavat voittaa "voiton" tässäkin sarjassa.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Kyllä viime kaudella oli fordit hyvässä vauhdissa ja monesti podiumilla.. Mitään ei ole Mikkoa vastaan, mutta parhaat vuodet ovat takanapäin.

Jouhkin suusta semmosta jotta yrittää saada Mikon Hyundaille ensi vuodeksi,jos ei niin taitaa olla sitten hommat käsitelty.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Kun katsoo tuota Voortin liikehdintää niin vaikuttaa että autossa on puolet löysempi alusta kuin muilla. Auto heiluu kuin vieteriukko eikä Mikko saa vietyä sitä haluamallaan tavalla ja se näkyy turhautumisena naamassa asti.

Toivottavasti jo ensi kaudella Hyundai pistää VW:n tiukille ja toivottavasti Toyotakin saataisiin pian kemuihin mukaan.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Jouhkin suusta semmosta jotta yrittää saada Mikon Hyundaille ensi vuodeksi,jos ei niin taitaa olla sitten hommat käsitelty.
:D Nyt sitten kelpaisi Hyundaikin, vuoden myöhässä. Hyundain uuden auton kannalta toivoisi että säätöjä olisi hämmentämässä joku muu.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Ruuhimäen EK:lla vedetään muuten nykyisin aivan tolkuttomia hyppyjä. Mitä nyt telkkarista katselin niin ei se meno tuollaista ollut vielä 1990-luvulla.
Todella pitkälle kyllä hyppäsivät, nykyautoilla siihen pystyy.

Mutta ralli on nyt takanapäin, tuloksena hyvä mieli, sekä erittäin suuri rakko jalkapohjassa.

Torstai jäi väliin töiden vuoksi, joskin hieman pohdiskelin, ehtisikö katsomaan Harjun ekan vedon. Perjantaina aamulla nokka kohti Pihlajakoskea, jossa katsoin ekan ajokerran, 4vetomiehet sekä tokan ajokerran kärkiryhmän siinä pikkutie risteyksessä. Ei juuri ohjelmaa, pari pitkäksi menoa. Paikalle saavuin niin myöhään, että ohjasivat peltoparkkiin 3 km päähän pätkästä, koska tienvarsiparkki on täynnä. No jos 1 km pituudelta pysäköityjä autoja 3 km matkalla, leveällä tiellä on täynnä, niin... Olisi pitänyt mennä Päijälään.

Joka tapauksessa, Pihlajakosken jälkeen suuntasin Jyväskylään syömään jotakin ja katsomaan Harjun toisen vedon. Sen jälkeen suuntana olikin Surkeen maali, jossa sitten yövyin.

Lauantaina oli tarkoituksena katsoa Surkeen molemmat ajokerrat, mutta siellä olo jäi vain ensimmäiseen + vetomiehet. Syynä olivat järkkärit. Noin 500 metriä ennen Surkeen viimeistä risteystä on loivahko S-mutka, jonka sisällä on noin auton korkuinen kallio, jonka takaa näkee melko hyvin pitkälle matkalle. Ajattelin, että siinä voisi katsoa ihan hyvin, onhan paikka turvallinen, etenkin kallion takana. Myös 6 hengen ryhmä ranskalaisia (veikkaus, puhuivat ranskaa) tulivat siihen, koska olivat olleet siellä viime vuonna, ilman ongelmia. Ei tänä vuonna. Järkkärit tulivat häätämään meitä pois, jota tietysti vastustimme. Tiedän, että järkkärit tekevät vain työtään, mutta silti voisi olettaa saavan jotain muita perusteluja kuin "virallinen katselualue on tuolla" ja "ylhäältä on tullut määräys". Väittivät myös, että muut kuin viralliset katselualueet olisivat kiellettyjä, eli valehtelivat suoraan päin naamaa. Lisäksi olisi suotavaa, että he osaisivat englantia edes vähän, jouduin nimittäin toimimaan tulkkina, koska EK:n jaksopäälikkö (?) ei osannut englantia. Lopulta siirryimme noin 500 metriä pidemmälle katsomaan.

Surkeen jälkeen siiryin Jukojärvelle 20 km:ssä olevaa risteystä edeltävään hyppyyn, jossa katsoin kaikki autot. Tämän jälkeen suoritin välitankkauksen sekä autolle että itselleni ja suuntasin kohti Ruuhimäkeä. Ruuhimäellä ajoin pätkän läpi ja sitten P2:n auto parkkiin ja nukkumaan. Teknojumputuksesta huolimatta sain kuuden tunnin hyvät unet ja aamulla virkeänä kohti hyppysuoraa, joka jo hieman ennen seitsemää oli melko täynnä. Tarkemmaksi paikaksi valikoitui suunnilleen toisen ja kolmannen hypyn puoliväli, tien oikealla puolen. Täällä katsoinkin molemmat ajokerrat.

Ylipäänsä jäi hyvä fiilinki rallista ja hienoa, että Jari-Matti voitti.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Päijälän hyppyrissä, VM:n ohjeen mukaan 7.6 km lähdöstä. Ei tullut uutta enkkaa hypyssä tänä vuonna (yli 60m), Neuville meinasi pyöräyttää auton hypyssä nokan kautta ympäri, sitoi ilmeisesti aivan liikaa ja aivan liian myöhään.
Olin kanssa tuolla hyppyrillä katsomassa. Neuvillella ei ollu tuossa enään takasiipeä, joten eiköhän se sen takia tullut nokalleen. Olin 40m kohdilla, ei mitenkään ihmeellinen nuo hypyt olleet, aika pettymys oli kun vertaa Ruuhimäen hyppyihin. Toisella vedolla olin ison hypyn jälkeisellä hypyllä. Hyppäsivät vasta mäkeen niin että panssari otti monella kiinni. Jopa 0-auto hyppäs :D No enemmän kuin N-ryhmäläinen :D

Harju oli aika pettymys. Ihan liian hitaaksi olivat tehneet. Liikaa hidasteita ja paaleja. Ja järkkärit pitivät ihan apinoina katselioita. Viimeinen vetomies auto kun oli mennyt niin eivät päästäneet millään läpi kun piti tulla "purku auto" jota ei kuitenkaan tullut. Odoteltiin siinä varmaan 5min :D Ja muutenkin oli joku 15s aikaa ylittää tie kun auto oli mennyt. Kun vertaa harjua Helsingin Battle tapahtumaan niin kyllä hesan tapahtuma oli hieno!
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Harju 1 nähty omin silmin. Edellisestä paikanpäällä nähdystä Jyskälästä olikin jo vuosia. Sekalaisia huomioita:

-Hieno ilma.
-Hyundait tuntuivat hieman alitehoisilta kiivettäessä mäkeä ylös.
-Hirvonen pumppaili.
-Nykyautojen äänet ovat kyllä jotenkin nihkeät.
-Aitausvimma oli järjestäjällä kova.
-Vanhojen autojen näytösajo oli hyvä lisä.

-Voittaja tai kukaan muukaan kuski ei meikäläisessä aiheuttanut kyllä minkäänlaisia tuntemuksia. Tuskin tunnistaisin kadulla puoliakaan nykyisistä top 10-kuskeista.:frank:

Metsään ei enää tehnyt mieli lähteä. Hinta ja laatu eivät edelleenkään kohtaa. Turvajärjestelyissä on havaittavissa hätävarjelun liiottelua. Mutta jokatapauksessa Harju on nähty ja ympyrä sulkeutunut. Hienoa, että saivat järjestettyä tuon EK:n. Täältä tähän.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Kootaan nyt vähän mitä tuli kierrettyä.

Torstai aamusta Tourulan Nesteelle passin ostoon ja sieltä Laajavuoreen. Iltapäivällä Lankamaan ekalla kiekalla latomutkaan, jossa Chardonnay oli enemmän kuin lähellä poistua.

Perjantaina Päijälään Ogierin paikkaan. Ei mitään ihmeellistä. Muutamia leveäksi ajoja ja nelivetomiesten aikana oli seuraavassa mutkassa vähän aikaa varoitus päällä.

Launtaina mentiin Mökkiperään isontien jäkeiseen s-mutka notkoon. Yhteen mutkaan syöpyi reikä, jossa oli kahden pään kokoisia kiviä. Muutamat siinä renkaansa rikkoivat ja vetomiesten tullessa ensin Hapulahti jysäytti bemarilla kivien yli keula ilmaan pompaten ja sitten Hellström Volvolla, josta taisi hajota alustasta lähes kaikki mahdollinen.

Sunnuntaina sitten Ruuhimäkeen vakiopaikkaan pöydän päälle.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Tuo on kyllä totta.

Volkkarigroupin autoissa on aika pitkälti kaikki perusasiat kunnossa, ergonomiasta lähtien. Samaa ei voi sanoa esim. Fordeista ja ranskiksista. Kaikissa autoissa on vanhemmiten enemmän tai vähemmän vikoja mutta ranskikset taitavat voittaa "voiton" tässäkin sarjassa.
Aika lyhyt on kavereiden muisti. Montakos rallimestaruutta sillä ranskalaisella Citikalla onkaan ? Eihän siviiliautoilla ole mitään tekemistä rallin kanssa. Eikä edes ihan suoraan konserniin rahatilanteella, koska yksi vaihtoehto on satsata markkinointiin (=ralli) vaikka ollaankin liiketoiminnassa tappiolla.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ja eikös Fordilla mene ihan hyvin euroopassa ja amerikassa. Niillä on vain iso muutos käynnissä, kun alkavat myydä periaatteessa samoja autoja ympäri maailmaa.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Rallytravel 2014 Nesterallin osalta muodostui lopulta seuraavanlaiseksi. Kisaa ehdin seuraamaan vasta perjantai iltapäiväksi Pihlajakoski 2:lle. takapiikkiin. Illalla oltiin vielä Harju 2:n rinteessä, yleisöä oli paljon!

Pe-La yöksi mentiin Surkee 1:lle Parkkolan risteykseen Moksin yöparkkiin, jossa oli karaoket ja muuta ohjelmaa läpi yön.. Katselupaikkana tuo risteys on katsojaystävällinen peltorinteiden pitkien näkemien johdosta. Chardonnay taisi keskeyttää myös tuonne Moksiin. Auto oli ajokuntoinen, mutta pahoin katto läjässä apukuskin puolelta.

La päivällä käytiin sitten uimareissun kautta katsomassa Paviljongissa mm. Latvalan huoltoa ja paita- ja lippis- etc. ostoksia tekemässsä. Iltapäivällä käytiin katsomassa vielä Surkee 2:sta lähtöpäästä.

La-Su yöparkiksi asuntoautolle muodostui lopulta Ruuhimäessä isolle tielle tulon jälkeinen ensimmäinen hyppypaikka, jossa oli myös grillipalvelut. Ajoimme Ruuhimäen läpi myöhään illalla, kun tekivät ek:ta ja loistava pätkähän se on alun pientä tietä myöten! Myhinpään lentokentälle oli aluksi meininki, mutta jäätiin lyhemmän matkan takia kuitenkin Ruuhimäkeen.

Kisareissu oli kaikin puolin muutenkin onnistunut ilman turhaa stressiä kiireestä. Säät suosivat ja uimassa tuli käytyä useampaankin otteeseen Päijänteen kirkkaissa vesissä, jotka olivat helteiden ansiosta lämmintä kuin linnun maito. Koko kisan tietenkin kruunasi näin syntyperääsenä pohjalaasena J-M Latvalan voitto, valtikka on palautettu jälleen Suomeen! Isot kiitokset broidille, joka oli asuntoautolla matkassa ja jaksoi ajaa koko viikonlopun. Hänellä reissu alkoi jo torstaina Lankamaan latomutkasta ja Harju 1:ltä & perjantai aamun Päijälästä. Ajoin muuten tuon Päijälän sunnuntaina läpi ja on tajuttoman hieno tie!
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Niinpä Volkkarilla on tuotteet siviilipuolella kunnossa -lähes läpi koko konsernin- ja rahaa tulee kassaan koko ajan hyvää tahtia.
No tirsk. Markkinointi niillä on kyllä kunnossa, kun laatuimagolla myydään pommeja joista hajoo koneet ja laatikot alta sadan tonnin.

Oma reissu kulki perinteisiä runginkiertoreittejä, eli mitään ei nähty mutta kivaa oli silti. 9 katselupaikkaa (joista 6 karsinassa) käytiin, 11 ois ehtiny jopa meidän tahdilla kunnialla. Ruuhkia taas yllättävän vähän. Karsinatkin oli pääosin hyviä, siis pääs katsomaan likimain sellaseen kohtaan mihin oli aatellukin mennä ja näkikin jotain. Ladolla järjettömän mallinen karsina ja karmeesti tungosta, mutta itepä piti sinne mennä.

Nyt oli monessa paikassa älytty panostaa tienvarsipysäköintiinkin järkevästi. Eli jonon keulalla järkkäri käännättämässä, jolloin vältytään siltä että osa kääntää sillon kun jono pysähtyy ja toiset tunkee väkisin siimalle josta eivät pääse takaisin kun on täyttä. Pieni miinus taas Lankamaan ladolle, jossa pikkutielle oli päästetty bussi, jota ensin sai hinata peltoparkista ja tämän jälkeen koko pikkutie oli hetken tukossa. Onneks tähän ei tuhraantunu kun alta 30min ja Harjulle ehti silti hyvin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ladolla järjettömän mallinen karsina ja karmeesti tungosta, mutta itepä piti sinne mennä.

En ollut ladolla ennen ollut, mutta eikös ennen ole katselualueet olleet siinä pellolla mutkan kohdalla ja jälkeen. Kuulin juttua, että siinä oli nyt joku hevoslaidun ja siksi karsina oli laitettu siihen hakkuualeelle ennen mutkaa. Kauhea ihmismassa ennen mutkaa ei varmasti ainakaan edesauttanut tilanteiden syntymistä.
 
Ylös