Nesteralli 2005

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Zep sanoi:
Onko nro 85 Ray Bellm SE ratakuski?
On. Ja ajoi koko kisan puhtailla ratalinjoilla, milliäkään ei sladiin lipsahtanut...

Tuossa katselupaikka-asiassa oon lähinnä Valden linjoilla. Kun suunnittelee tekemisensä ja menee ajoissa paikalle niin varsin lähelle autoja pääsee turvallisiin paikkoihin. Me oltiin aivan tien laidassa laillisilla paikoilla Mökkiperällä (2 laakia), Vaherissa, Urriassa, Moksi-Leustussa ja Kruununperällä (x2). Killerillä torstaina jäi runsaasti etäisyyttä mutta olipa sit sisäkatsomo...

Ja kannattaa pitää mielessä ettei se Lampisen Simosta (tai Mahosesta...) johdu että pykäliä kiristetään vaan rakkaasta FIAsta. Ne kun lähtee siitä olettamuksesta että kaikki rallikatsojat on italialaisia idiootteja. Älkää muuten vaan ikinä erehtykö lähtemään Ruotsin ralliin, sen jälkeen Jyskälä nykyiselläänkin tuntuu katsojaparatiisilta. Ja sitä 80-lukua kun ei saa takaisin.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jape sanoi:
Itsekin kilpaa ajaneena ja kokemuksesta voin sanoa, että erikoiskokeella kuskin päässä ei liiku muu kuin se armottomasti eteenpäin tikittävä kello. Usein yllättävät tilanteet tulevat vain niin nopeasti, että jokainen mietitty sekunti on liikaa ja silloin sorrutaan ikävä kyllä hätiköityihin ratkaisuihin.
Paasonenkin oletettavasti syytteli mielessään itseään hätiköidystä ratkaisusta, mutta sellaista se elämä moottoriurheilussa on.
Toinen joka varmasti pohtii tekemäänsä on ruotsalainen Flodin, johti N-ryhmää ennen viimeistä EK:ta mutta Kruununperällä meni vasen eturengas jo alkumatkasta. Ei malttanut pysähtyä vaihtamaan 8km kohdalla risteykseen. Siinä olis ollut apuvoimia eli vaihtoon olisi kulunut n 3-4 min ja olisi pudonnut toiseksi. Nyt jatkoi kohti maalia ja hävisi aikaa aivan tolkuttomasti lisää. Vieressä kiroilleet ruotsalaiskatsojat kertoivat että sälli on 19v lupaus mutta nyt harkinta pääsi pettämään.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Hyvä Marcus! Hyvä Timo!

Itse olisin kyllä Timon örinän kuultuani ajanut tien sivuun. Mutta kisamiehet ovatkin erikseen. :ahem:

Sunnuntain TV- koosteessa sanottiin, että Mitsubishin mekaanikkojen sooloilu pilasi Rovanperän kisan. Olivat muuttaneet voimansiirron puolella jotakin oma-aloitteisesti ja tätä set uppia ei voinut sääntöjen mukaan enää vaihtaa. Tietääkö joku, mistä oikein oli kyse?

Olin pojan kanssa katselemassa Ouni 2 itää sunnuntaina ip, Kakaristo. Porukkaa paljon, örisijöitäkin riittävästi. Ihmettelen, mikä hinku päästä pätkän varteen juomaan itsensä niin känniin, ettei tajua kisasta mitään.

Köyhempi väestönosa, siis ne, joilla ei ole varaa istua autossa, läpsytteli paikalle helikoptereilla. Kuriositeettina mainittakoon kolme innokasta venäläisfania, joiden vieressä pätkää seurattiin. He olivat Fordin vieraana VIP alueella. Siellä olisi ollut tyhjää aidanviertä riittävästi, mutta nämäpä seisoivat mieluummin tavallisen yleisön seassa videokameroineen! :thumbup:

Paviljongilla oli varsin paljon mielenkiintoista nähtävää näin ensikertalaiselle. En pitänyt 5 euron hintaa mitenkään pahana antiin nähden.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Hieno reissu oli. Ekaa kertaa kun pääsin paikan päälle katsomaan. Tuli käytyä mökkiperä 1 ja 2. Sitten ouninpohja idässä kakariston mutkassa. Pääsin vielä eturiviin sisämutkaan, josta näki hienosti. Lauantai iltana tuli käytä huoltoalueella. Olisi pitänyt vain olla vähän enemmän aikaa. Sitten sunnuntaina tuli katottua kruununperän ek:t. Kyllä Kruununperä meni todella syville urille, joten en yhtään ihmettele miksi bosse ei pätkästä tykkää.


Tuli muuten rallitietäjässäkin mukavat pisteet 27. Nyt sijoitus on 16 :cool:
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Jesper sanoi:
Täytyy toivoa, että vastaisuudessa joku muu kanava saa oikeudet. :mad:
Jos lähetykset olisi tehty maikkarin porukan voimin, niin ne eivät olisi tulleet ulos ollenkaan. Käsittääkseni lähetykset tehdään aika nopealla aikataululla; puoli tuntia pätkän ajamisesta se näkyy jo televisiosta. Siihen puoleen tuntiin mahtuu tietenkin kuvausnauhan kuljettaminen 100 km päässä sijaitsevalta EK:lta ja editointi.
Otappa silmä käteen ja vertaa maikkarin formulatiimin IHAN MITÄ VAAN paikanpäällä tehtyä juttua ja mitä vaan nesterallissa tehtyä juttua, kyllä siinä on laadussa eroa, ja YLEn voitoksi.

Niin ja maikkari olisi laittanut siihen kahteenkymmeneen minuuttiin vielä mainoksia. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
On niitä muitakin kanavia kuin yle ja maikkari! Kritiikki koskikin lähinnä lähetys aikoja jos Keskiviikkona reissuun lähtiessä ajastaa nauhoituksen, niin Lauantaina siihen aikaan tuleekin ihan muuta. Ei hyvä! Toinen asia on lähetys aikojen reipas karsiminen, MM kisat ne oli Jyväskylässäkin. Sitten lyhyestä lähetys ajasta puolet on vielä uusintaa aiemmasta lähetyksestä. Jospa ne sitten oli niitä huippuhyviä lähetyksiä jotka jäi näkemättä... :doubtful:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Meikäläinenkin suoritti ajastukset ke-to-yönä Katsojaoppaan mukaisiksi ajoiksi eli onkos siellä nauhalla sitten lainkaan rallia vaan pelkkää kävelyä ja lahnankutua??
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
ettelbruck sanoi:
.... Ei malttanut pysähtyä vaihtamaan 8km kohdalla risteykseen. Siinä olis ollut apuvoimia eli vaihtoon olisi kulunut n 3-4 min ja olisi pudonnut toiseksi. ....
Apuvoimia ? Eikös ännässä ole samat huoltosäännöt kuin wrc:ssäkin, joten ulkopuolisen avun käyttö on kielletty.


Harrin välityksistä löytyy vähän juttua sen omilta nettisivuilta:
"- Meillä on autossa liian pitkä välitys, joten nyt varsinkin toiseen kertaan ajetuilla raskailla teillä kulku ei riitä alkuunkaan. Joku inssi oli meitä kuulematta valinnut autoon liian pitkän välityksen. Oli ajatellut, että kun koneessa on lisää tehoa niin pannaan pitempi välitys, manaili Rovanperä."
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
JTH sanoi:
Apuvoimia ? Eikös ännässä ole samat huoltosäännöt kuin wrc:ssäkin, joten ulkopuolisen avun käyttö on kielletty.
Joo mut mitä sitä tunkin kanssa tuhraamaan jos paikalla on äijiä niin paljon että auto nousee kulmasta. Näin oli jo 1972 (kaverin faija mobilisoi porukan nostamaan Lampisen Simon Saabin ilmaan) ja niin on tehty myöhemminkin.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
ettelbruck sanoi:
Meikäläinenkin suoritti ajastukset ke-to-yönä Katsojaoppaan mukaisiksi ajoiksi eli onkos siellä nauhalla sitten lainkaan rallia vaan pelkkää kävelyä ja lahnankutua??
Joo, taitaa MM-kisat viedä voiton rallista päättäjätasolla, sääli sinänsä.
Harmittaa vaan tuo, että YLEä mollataan aivan suotta. Jos täsmälleen sama ohjelma tulisi Canal + puolelta se oli katsojien mielestä mahtava ja maksamisen arvoinen. Canal + lähetykset ei juuri haukkuja saa, koska jo ennakko-odotukset ovat hyvät. Canal + maksaa paljon --> täytyy olla hyvä.
Totuushan on, että aivan samat ihmiset tekee kummallekin kanaville ohjelmaa, samalla kalustolla.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4662
Sijainti
Kokkola
Huhhuh... tulihan se sieltä. kyllä helpottaa, mutta jos mestaruudesta marcus vielä haaveilee niin pitäisi ottaa vielä muutama voitto lisää ja pikkuisen loebille epäonnea.... onkohan liian mahdoton yhtälö?

Marcukselta uskomaton suoritus ajaa 10km ilman nuotteja ja vielä pohja-aika pätkälle. Intissä kun pelasin WRC kolmosta niin auto oli heti penkassa kun lakkasin kuuntelemasta nuotteja ihan kokeilumielessä.
 
Viimeksi muokattu:

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
jusban sanoi:
Joo, taitaa MM-kisat viedä voiton rallista päättäjätasolla, sääli sinänsä.
Harmittaa vaan tuo, että YLEä mollataan aivan suotta. Jos täsmälleen sama ohjelma tulisi Canal + puolelta se oli katsojien mielestä mahtava ja maksamisen arvoinen. Canal + lähetykset ei juuri haukkuja saa, koska jo ennakko-odotukset ovat hyvät. Canal + maksaa paljon --> täytyy olla hyvä.
Totuushan on, että aivan samat ihmiset tekee kummallekin kanaville ohjelmaa, samalla kalustolla.
Höpöhöpö. Kakkaa mitä kakkaa! Samaa ei voida olla sanomatta SINUSTA!
 
Viimeksi muokattu:

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
Rami sanoi:
Viides peräkkäinen??? Koskas se Markko voittikaan???
2003 Märtin Markko - Park Michael, Ford Focus WRC 03
Joo, mitenkähän se pääsikään unohtumaan tuo Markkon voitto.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2540
jaska sanoi:
Tuonne palautetta, vaikka tuskin niitä liikaa luetaan.
Tuo kysely kiteytti kyllä oivasti koko rallin. Tainnut olla yhtään järkevää kysymystä, vaan kysymykset olivat tyyliin "mitä oheistuotteita ostit?" "montako karjalan olutta joit?" Noh olipa siellä yksi ruutu johon sai jotain omaa palautettakin pistää. Lähti aika katkeraa tekstiä :doubtful:

muutama hassu räpsy vielä.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Täytyykin jossain vaiheessa laittaa noita omia kuvia nettiin.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Täällä on muuten melkoisen vähän kirjoitettu itte kuskeista ja ajamisesta. Jotain haja-ajatuksia:

Bosse ajoi loistokisan.
Loeb rynnisti tyyliin joka vahvisti uskon että vielä joskus se vie suurimman pytyn Suomestakin.
Petter, Garde ja Mikko aika odotettuja suorituksia, Märtin vaisummin kuin mitä olis ajatellut viime vuonna mutta paremmin kuin alkukauden.
Duvalilla ja Schwarzilla tuttuja pelkoja perseessä, ei mitään itsensä ylittämistä vaan alle ainakin auton kykyjen.
Roviksella oli ajamisessa yritystä mutta ajat jäivät heikoiksi (paitsi torstain Killerillä), kai se auto sit vaan konstaili.
Tuohino, Paasonen ja Sohlberg olivat pettymyksiä. Tuohino sai jopa julkista ruoskintaa tallipääliköltä joka on suht harvinaista.
HSolberg ajoi paremmin kuin odotin vaikkei sit Duvalia nopeammin.
Stohl ja Pons eivät vastanneet käytettyjä rahoja, vaikea oli uskoa että itävaltalainen on ollut hopeasijalla - ralleissa on eroja.
Gallilla kisa loppui lyhyeen ja rankasti piiskannut Atkinson ajoi muutaman hyvän ajan mutta myös joka päivä keskeytti ulosajoon - siihen ei kaikki pysty...
Latvala ajeli sen mitä museoautolla pystyi. Salon kisa jäi turhan lyhyeksi - ja Klemetsin ja Ketomäen vielä siitäkin. Ketomäki tosin tuli superrallilla mm. Urriaan rankaisemaan jousitusta vielä lisää.
Marttila veti Moksi-Leustussa todella karsean kaadon kun jarrut katos, kaatuvien puiden rytinä kuulosti pahalta mutta ilahduttavasti miehet kävelivät suuremmitta vammoitta kahviteltalle.

Junnuissa Sordo oli ehdottoman myönteinen yllätys (kuten viikkoa aiemmin Tampereella), Katajamäki ja Meeke pettymyksiä, to finish first you must...
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Kyllähän se niin on että sohvaperunana jyskälä on tullut aina katsottua vaikka paikanpiälläkin on kertalleen pitäny tietty käydä.
Kyllä se aina on go-to kalenterissa mutta mutta...niin se vaan menee aina syyst' tahi toisesta. Huoh, ehkä ensi kesänä...
Kun paikanpäällä oli niin aika 50-50 meni kaljan kittailuksi ja yleisö EK ynnä muu "made stuff" ja radan varressa hyppyjä kattoen.


haja-ajatuksia kisasta: eli tiimeistä ja kuskien hy:
Tietty Bosse todisti olevansa edelleen maailman paras rallikuski. Olisihan se voittanut ilman Loebin renkaan menoakin, Mutta rallin yksi kovimmista tietenkin Timo Rautiainen.
Paska juttu ettei Tomi Tuominen selvinnyt vastaavasta(?). Jälkiviisaana voi tietysti sanoa että Peugeotin olisi pitänyt pitää Martin kakkoskuskina kun se voittokin tililtä löytyy muutaman vuoden takaa. Jää vaan kaivelemaan MITÄ JOS kartturia saisi vain vaihtaa kesken kisan :) Mutta pirun jännä oli kisa toisen päivän loppuun mennessä. Basti olisi ollut iisisti palkintopallilla, siihen olisi ura ollut hieno päättää. Martin ajoi kuitenkin parhaan rallinsa ja jäi bossen takana toista minuuttia.
Ikään kuin Gröönholmi, tuntien tien TAISTELI huonommalla autolla ja hidasti vielä kummuilla (nopeampi tapa tai ei) ja Loeb ylivoimaisella paketillaan teki minkä taidoiltaan tiesi. Hyvin tietenkin kun verrataan Duvaliin (ja Stohliin)'mutta kuitenkin.
Oliko Pykälistö loukkaantunut kun ei Citikkaa ajanut? -En tiedä, tuntui vaan niin oudolta että Duval siellä rattia käänsi vaikka ovat korvanneet välillä Sainzillakin. Oma on Duvalin moka kun alkukauden törttöili mutta en suostu uskomaan että Duval NOIN huono olisi. Olosuhteet ja kalusto eivät varmaankaan ole...tai sanotaan ilmapiiri ja tunnelma häntä kohtaan tiimissä takkuavat. Nooh...näin sitä tehdään tulevaisuuden lupauksista ENTISIÄ.

Gallin ulosajo oli valitettava kun vielä pilalle meni Paasosen kisakin. No se keskeytys olisi tullut kuitenkin. Uskomatonta epäonnea joka vielä koituu Janin uran lopuxi, valitettavasti
Super säännöillä Galli pääsi romuttamaan Mitsun vielä toistamiseenkin. Liiikaa yritystä :(
Atkinsson oli väärä mies väärässä autossa väärässä rallissa. Mikä lienee Subarun buy-a-ride konsepti kun mies ei pysy radalla alkuunkaan. Myös Superin takia KAKSI ULOSAJOA. Eipä silti, en tiedä minkälainen Subaru Kristian Solbergilla oli alla mutta meno oli säälittävää kuten aina. Toisaalta ei se ykköskuskikaan tiellä pysynyt.
Sen sijaan Rovis veti varmasti, ilman virheitä. En tiedä miten tuollainen moka on mahdollinen mutta kymmenen pojoa siitä ettei hermoja menettänyt ja vielä jaksoi säätää autoa paremaksi kilpailun aikana. Ilman tiimin mokailua Mitsubishi olisii voinut ottaa kauden toisen palkintopallin...no ehkei nyt ihan mutta silti se tuntui välillä. Rallin toiseksi paras kuljettaja.

Ford valitsi viisaasti kun otti Hirvosen Krestan tilalle. Selvää lienee ettei Romanista ole näihin toimiin. En ole Gardesta tai Hirvosestakaan kauheasri pitånyt kun taustalla on paras managerointi. Garde ei palkintokorokkeelle olisi yltänyt mutta Harrin ohittamisesta ja pohjissta kuitenkin plussaa. Takana ovat ajat kun mies munasi itsensä Mitsulla Jyskälässä 2001(?) :thumbup:
Hirvoselle plussa lisää siitä että YRITTI KUNNOLLA lopussa vaikka pyörähtikin.
Henning Solberg osoitti TAAS olevansa mies paikallaan. Hän olisi ollut parempi vaihtoehto Fordille kuin Kresta. Parempi subarulle kuin Atkinsson, parempi skodalle kuin Schwarz ja parempi citroenille kuin Duval (olisi saanut palkan/paikan maksaja pikkuveli kyytiä ;) )

Skoda oli taas omalla tasollaan eli hukassa. Octavian loppu oli kuitenkin vähän kunniakas ja tuntui että Fabia saatiin viime kaudella kulkemaan. Mutta tämä kausi hakee vertaistaistaan.
Kuskeista se ei ole kiinni. Jani Paasonen on TAISTELIJA. Tälläisellä menolla ura on kohta ohi. Toivotaan jotain pelastusta ensi kaudelle sillä vaakalaudalla on saako Paasonen enää "näytönpaikkaa" Skodalta.
Ja sitten vielä Janne Tuohino jolle tietenkn Oululaisena toivoi pisteitä ja kyllähän Skoda omansa sai loppujenlopuksi. Harmi vain että Tuohinon oma piste jäi uupumaan. Mutta ketäpä syytät kun auto on vain liian hidas. Kymmenen joukossa heti avauspäivänä ja siellähän sitä oltiin lopputuloksisakin. Tavoiteesta eli pistetilin avauksesta jäätiin taas ja asfaltti rallit ovat Jannellekkin arvoitus...pääseekö rattiin vai ei kas sinä pulma!. Harmi että kyseessä on yksi parhaista kuljettajusta MM-ssrjassa mutta kausi 2004 ei paina mitään jos 2005 paras tulos on sija 10.

Jari-Matti Latvan rallia oli vaikea seurata, joten en san miktään. Siellä se näytti välillä keikkuvan. Ehkä YLE olisi voinut hiukka resussejaan heittää sinnekkinpäin vai ovatko FIA:n vaatimukset niin kovia? Nuorten lupausten ajattaminen vanhoilla WRC Corolloilla on kyllä hieno neronleimaus :)
Aki Teiskonen on muuten allekirjoittaneelle tuntematon suuruus?! (...hävettää) :thumbfh: onnea :cool:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
CaPtEeNi sanoi:
Oliko Pykälistö loukkaantunut kun ei Citikkaa ajanut?

Ford valitsi viisaasti kun otti Hirvosen Krestan tilalle. Selvää lienee ettei Romanista ole näihin toimiin.
Jos nyt oikein olen huhupuheita yhdistellyt niin Pykälistö ei voinut ajaa Focuksella kun pitäis ajaa Citikalla. Xsaran saantikin kyllä maksaa rahaa (Jyskälään 250000€?) ja sitä löytyi Ponsilta paremmin kuin Juusolta. Duvalin tehdaspaikka ei enää/vielä ollut katkolla ja Stohlilla on diili koko kaudesta Kronoksen autolla.

Krestan oon näemmä unohtanu täysin. Ei kyllä sukuakaan sille ajamiselle jota on joskus esittänyt. Luulen että Malcolm odottaa huomattavasti parempia otteita Saksan, Korsikan ja Katalonian pikiteillä. Krestahan muuten ajoi Viidan autolla Jyskälässä kun oikea talliauto oli Hirvosella.
 

mardemi

Well-known member
Liittynyt
4.2.2004
Viestit
753
Sijainti
Keski-Suomi
Kristian Sohlbergin ajoon voin sanoa olevani hieman pettynyt. Petter Solbergin Ruotsin voittoautolla (tai siis samanlaisella) ei päässyt kympin sakkiin ja keskeytti vielä ulosajoon. Kuitenkin ajanut sillä Subarulla jo muutaman rallin ja testit päälle.
 
Ylös