Heikki Kullan uutisointi aiheesta:
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
McLarenin pääjohtaja Ron Dennis vahvisti formula 1 -tallinsa menestystoiveita merkittävästi houkuteltuaan huippusuunnittelija Adrian Neweyn jatkamaan sopimustaan ainakin vuoden 2006 loppuun asti.
46-vuotias britti-insinööri jatkoi loppukeväästä sopimustaan kuluvan kauden loppuun saakka. Nyt Dennis on varmistanut luottomiehen jatkon vielä vuodeksi eteenpäinkin.
Newey tuntui jo kadottaneen kultaisen kosketuksensa voittaja-autojen piirtämiseen. Viime kauden loppu ja varsinkin kuluva kausi ovat kuitenkin palauttaneet brittivelhon arvostuksen huippuunsa.
- Tämän kauden tapahtumat ja automme menestys on saanut minut rakastumaan uudelleen F1-urheiluun, Newey paljastaa torstaina ilmestyvässä Autosport-lehden haastattelussa.
- Minun piti lähteä tauolle. Se on totta. Havaitsin, etten tarvitsekaan taukoa. Entinen innostukseni on palannut takaisin.
Taivuttelun mestari
Dennis värväsi Neweyn Williamsilta McLarenille vuodeksi 1997. Ensimmäisen kerran Dennis joutui taiteilemaan neuvottelupöydässä jönglöörimäisesti taivutettuaan Neweyn jäämään Wokingiin, vaikka Jaguar ehti julkistaa tämän sopimuksen alkukesästä 2000.
Tuskinpa Neweyn tarvitsi nytkään muuttaa mieltään aivan halvalla. Kahden miljoonan punnan vuosipalkkaan on varmasti tehty tietty markkinakorotus.
Kaksi viimeistä McLarenia - viime loppukauden MP4-19B ja tämän vuoden MP4-20 - ovat olleet taas Neweyn autoja ja niillä brittitalli on palannut MM-sarjan huipulle.
Organisaatio toimii jälleen
Teknisenä johtajana Newey tyytyi valvomaan Arrowsilta värvätyn Mike Coughlanin kahta epäonnistunutta luomusta - kokonaan ilman kilpailua jäänyt MP4-18 kesällä 2003 ja hosumalla koottu MP4-19 alkukaudeksi 2004.
Sittemmin organisaatiota rukattiin.
Newey otti taas itse enemmän vastuuta ja sai rinnalleen Ferrarin mestaruusvuosien aerodynamiikasta vastanneen Nicolas Tombazisin. Coughlanin avuksi palasi myös hyllyllä pölyttynyt Neil Oatley, joka tasapainottaa ryhmätyötä tunnetusti varman päälle pelaavana suunnittelijana.
Vain Illien jättää tallin
Autopuolella McLarenilla onkin kaikki kunnossa nyt myös ensi vuotta varten. Moottoriosastolla lakaisee suuri luuta, kun Mario Illien jättää Mercedeksen lokakuun lopussa. V8-projekti siirtyy Mercedeksen omien insinöörien hoteisiin.
Illien pitää sen parin vuoden sapatin, mitä Newey suunnitteli. Tiettävästi Illien palaa sitten omalla V8-moottorillaan F1-markkinoille vuodeksi 2008.
Faktat
Adrian Newey
Syntynyt 26.12.1958.
F1-tallit: 1987-90 March, 1991-97 Williams, 1997- McLaren.
Neweyn suunnittelemilla autoilla voitetut mestaruudet:
Valmistajat: 6, kuljettajat: 6.
Voitot vuosittain: 1991 - 7, 1992 -10, 1993 - 10, 1994 - 7, 1995 - 5, 1996 - 12, 1997 - 8, 1998 - 9, 1999 - 7, 2000 - 7, 2001 - 4, 2001 - 1, 2003 - 2, 2004 - 1, 2005 - 4.