Nico Rosberg

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ja jos noita vähän avaa, niin Bell tuli viime kuussa tekniseksi johtajaksi Renault'lta, jossa hän oli samassa tehtävässä viime vuosikymmenen. Brawn on käytännössä hoitanut kahta pestiä 2009 lähtien, eli tosissaan tarpeellinen lisäys. Pääaerodynaamikko Bigois on kunnon hörhö, joka ilmoittaa ainoaksi harrastuksekseen tuulitunnelitestauksen, ja oli myös vastuussa tuon mainion 2009 auton aerodynamiikasta. Pääsuunnittelija Russel Cooley on ainakin mulle täysin vieras nimi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ja jos noita vähän avaa, niin Bell tuli viime kuussa tekniseksi johtajaksi Renault'lta, jossa hän oli samassa tehtävässä viime vuosikymmenen. Brawn on käytännössä hoitanut kahta pestiä 2009 lähtien, eli tosissaan tarpeellinen lisäys. Pääaerodynaamikko Bigois on kunnon hörhö, joka ilmoittaa ainoaksi harrastuksekseen tuulitunnelitestauksen, ja oli myös vastuussa tuon mainion 2009 auton aerodynamiikasta. Pääsuunnittelija Russel Cooley on ainakin mulle täysin vieras nimi.
Tuulitunneli tulikin jo todettua Ferrarin puolelta vähän vääriä tietoja antavaksi, mutta miten noi tietokonesimulaatiot, -ajot, -mallinnokset, niin onko RBR siinä nyt sitten se joka on edelläkävijä, vai miten nuo ovat hanskassa. Miten ne simulaattorit on rakennettu toimimaan, kun periaatteessahan sieltä pitäis tietää aika tarkasti esim. nykyään kriittisen renkaiden toiminnan. Nyt tuntuu välillä, että simulaatioissa näitä rengasjuttuja ei kovinkaan hyvin saada ennustettua.

Tuntuu vähän hauskalta kun kuski tulee viikonloppuun toteammalla, että heillä 0,4 sek nopeampi auto nyt, vaikka sillä ei ole ajettu metriäkään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuulitunneli tulikin jo todettua Ferrarin puolelta vähän vääriä tietoja antavaksi, mutta miten noi tietokonesimulaatiot, -ajot, -mallinnokset, niin onko RBR siinä nyt sitten se joka on edelläkävijä, vai miten nuo ovat hanskassa. Miten ne simulaattorit on rakennettu toimimaan, kun periaatteessahan sieltä pitäis tietää aika tarkasti esim. nykyään kriittisen renkaiden toiminnan. Nyt tuntuu välillä, että simulaatioissa näitä rengasjuttuja ei kovinkaan hyvin saada ennustettua.
RBR:n kovimmaksi vahvuudeksi moni näkee Neweyn, joka käyttää yhä paperia ja kynää. Että sellaista edelläkävijyyttä siellä...

Pat Symonds oli Motorsport Magazinen podcastissa vieraana (löytyy osoitteesta motorsportmagazine.co.uk), ja kertoi eri simulaatioiden hyvistä ja huonoista puolista. Jos vähän referoin, niin CFD:n paras puoli on hänen mukaansa se, että sen avulla on mahdollista tutustua hyvinkin tarkasti tietyn yksityiskohdan toimintaan ja vaikutuksiin. CFD:n heikkous on turbulenttisen ilmavirran mallinnus, eli nimenomaan renkaiden vaikutusten simuloinnin voisi kuvitella jäävän tuulitunnelissa saavutettavasta. Mitä tunneleihin tulee, niin mallinnuksessa saa käyttää vain Pirellin toimittamia malleja. Lisäksi tunneleissa käytettävää mittakaavaa on rajoitettu, eli tallien pitäisi olla tässä suhteessa melko tasaväkisiä sikäli kun vaan tuulitunnelia tajuavat käyttää. Ferrarin tuulitunneliongelma liittyi ilmeisesti pakokaasupilven mallinnukseen.

Ja mitä noihin tallien käyttämiin simulaattoreihin tulee, niin ensinnäkin em. mallinnuksilla parhaat tallit saavat melko luotettavia ennusteita siitä, miten päivitykset vaikuttavat. Renkaiden käytöstä pystyy melko hyvin ennustamaan, mikäli on olemassa riittävästi aiempaa dataa renkaista tietyllä radalla, mutta tänä vuonna tiimit toki ovat melko tutkimattomilla mailla.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Itse toivon, että Rosberg ei saisi sopimusta mistään tallista ja joutuisi lopettamaan uransa F1:ssä. Ei vois vähempää kiinnostaa tällaiset kiiltokuvapojat. Mutta valitettavasti Rosberg vaikuttaa ihan hyvältä kuskilta, joten tämä taitaa vaan olla toiveajattelua.

 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Itse toivon, että Rosberg ei saisi sopimusta mistään tallista ja joutuisi lopettamaan uransa F1:ssä. Ei vois vähempää kiinnostaa tällaiset kiiltokuvapojat. Mutta valitettavasti Rosberg vaikuttaa ihan hyvältä kuskilta, joten tämä taitaa vaan olla toiveajattelua.

Mitä sulla on Nicoa vastaan?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näyttää siltä, että saamme seurata kärkitallien osalta vuosikaudet samojen naamojen kamppailua. Jos vielä Kubica tervehtyy ajokuntoon, on viiden kärkitallin ykköstykit tiedossa vuosiksi eteenpäin.

Nipsuhuulen kannattaisi valita seuraamansa F1-mediat toisin, niin ei törmää tuollaisiin kuviin. Itse en ollut tuota nähnytkään ennen kuin hän sen tänne postasi.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Näyttää siltä, että saamme seurata kärkitallien osalta vuosikaudet samojen naamojen kamppailua. Jos vielä Kubica tervehtyy ajokuntoon, on viiden kärkitallin ykköstykit tiedossa vuosiksi eteenpäin.
Millä perusteella Kubica jatkaisi vuosia Renault'lla? Pitäisin jopa epätodennäköisenä.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Näyttää siltä, että saamme seurata kärkitallien osalta vuosikaudet samojen naamojen kamppailua. Jos vielä Kubica tervehtyy ajokuntoon, on viiden kärkitallin ykköstykit tiedossa vuosiksi eteenpäin.
Pahoin pelkään, että olet oikeassa. Tällä hetkellä en jaksa uskoa, että parin vuoden päästä olisi samanlaisia "superkuskeja" kuin esim. Vettel, Hamilton, Alonso ja Kubica. Perez ja Kobaysahi erityisesti vaikuttavat lupaavilta, mutta sen näkee myöhemmin että riittääkö vauhti huipulle.


Nipsuhuulen kannattaisi valita seuraamansa F1-mediat toisin, niin ei törmää tuollaisiin kuviin. Itse en ollut tuota nähnytkään ennen kuin hän sen tänne postasi.
Tuon kuvan otin tarkoituksella Nico Rosbergin kotisivuilta kun tiesin sieltä löytyvän tuollaisia mallikuvia. Mutta Rosbergista on jäänyt ilman noita kuviakin kiiltokuvapoikavaikutelma. Toki hyvä kuski on silti mielestäni kyseessä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Millä perusteella Kubica jatkaisi vuosia Renault'lla? Pitäisin jopa epätodennäköisenä.
Minä pidän epätodennäköisenä miehen paluutakin, ainakaan huipputasolle. Lähinnä ajattelin että muissa kärkitalleissa ei ole kiinnostusta palkata Kubicaa, tai Kubicalla kiinnostusta mennä. Red Bull nostanee Ricciardon Vettelin rinnalle, Mercedes palkkaa di Restan tai jonkun saksalaisen, Ferrarille Alonson rinnalle ei kannata lähteä (jo kaveruussuhteenkaan takia). McLaren voisi ehkä tulla kyseeseen kuskipoliittisesti, mutta Button ei taida olla ihan heti lähdössä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minä pidän epätodennäköisenä miehen paluutakin, ainakaan huipputasolle. Lähinnä ajattelin että muissa talleissa ei ole kiinnostusta palkata Kubicaa, tai Kubicalla kiinnostusta mennä. Red Bull nostanee Ricciardon Vettelin rinnalle, Mercedes palkkaa di Restan tai jonkun saksalaisen, Ferrarille Alonson rinnalle ei kannata lähteä (jo kaveruussuhteenkaan takia). McLaren voisi ehkä tulla kyseeseen kuskipoliittisesti, mutta Button ei taida olla ihan heti lähdössä.
Ricciardo ei ole ajanut vielä kisaakaan F1:ssä. Todellisuudessa RBR:llä ei tällä hetkellä ole omissa riveissä yhtäkään Webberin korvaajaksi kelpaavaa jos yhä mennään kahden kärjen taktiikalla. Pino Allievi väittää Kubican käyneen neuvotteluja Ferrarin kanssa ennen onnettomuutta, joten Alonson rinnalle meno on kyllä harkinnassa. Jensonilla taas ei ole vielä sopimusta 2013.

Kaikki riippuu toki Kubican mahdollisesta paluusta ja hänen näyttämästään tasosta, mutta jos oletetaan Robertin olevan yhtä hyvä kuin ennen tälliä, kyllä hän jokaiseen kärkitalliin kelpaa. Viimeisten tietojen perusteella paluu kuulostaa minusta varsin todennäköiseltä. Tasohan on arvoitus ennen kuin hän sen todistaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ricciardo ei ole ajanut vielä kisaakaan F1:ssä. Todellisuudessa RBR:llä ei tällä hetkellä ole omissa riveissä yhtäkään Webberin korvaajaksi kelpaavaa jos yhä mennään kahden kärjen taktiikalla. Pino Allievi väittää Kubican käyneen neuvotteluja Ferrarin kanssa ennen onnettomuutta, joten Alonson rinnalle meno on kyllä harkinnassa. Jensonilla taas ei ole vielä sopimusta 2013.
WebSlave puhuikin tuossa eka postissaan kärkitallien ykköstykeistä. Eli jos Kubica lähtee, meni hän mihin tahansa niin se ei poista muitten tallien ykköstykkiä.

Eli lopetetaan jarna, ja sanotaan, että kävi Kubicalle miten tahansa niin 5 kärkitallia jatkaa pitkään ykköstykkiensä kanssa (Rellulla se tykki on Viipurin raketti).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
(Rellulla se tykki on Viipurin raketti).
No ei kyllä varmasti ole. Jos Kubica ei Rellulla aja, sinne palkataan joku muu ykköstykiksi.
Ricciardo ei ole ajanut vielä kisaakaan F1:ssä. Todellisuudessa RBR:llä ei tällä hetkellä ole omissa riveissä yhtäkään Webberin korvaajaksi kelpaavaa jos yhä mennään kahden kärjen taktiikalla.
Ricciardo saanee vuoden harjoitteluaikaa Toro Rossolla. Webberin eläköityminenhän ei ole vielä kirkossa kuulutettu, vaikka kauden esitykset sitä vähän tukisivatkin. Jos Ricciardo on niin lahjakas kuin jotkut uskovat, hän on valmis astumaan suuriin saappaisiin nopeasti. Vettel ja Kubicakin olivat aika pian valmiita aivan huipulle, Hamiltonista nyt puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Huolestuttavalta alkaa näyttää Rosbergin kannalta. Vaikka paperilla pitäis olla Schumacheria nopeampi, niin kisoissa ei saa juuri koskaan aikaan mitään. Pitäis päästä ajamaan tyhjällä radalla omaa ajoa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Huolestuttavalta alkaa näyttää Rosbergin kannalta. Vaikka paperilla pitäis olla Schumacheria nopeampi, niin kisoissa ei saa juuri koskaan aikaan mitään. Pitäis päästä ajamaan tyhjällä radalla omaa ajoa.
Valitettavasti kolarit Sutilin (Sutil ajoi perään) ja Kobayashin (Kobayashi hidasti odottamattomasti edessä) kanssa rikkoivat autoa ja hidastivat menoa. Nyt olisi ollut hyvä mahdollisuus podiumille.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös