Niemals vergessen - Wie kann ich zu Kindern etwas über es erzählen?

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
Tuli tuosta Pyryfin postauksesta (ft. iltalehti) mieleen, että mitenkäs paljon on eri HOLOKAUSTI muistomerkkejä tullut elämän aikana nähtyä.

Itsellä on takana Bergen-Belsenin ja Dachan (sekä tod. näk. myös Sachsenhausenin) museot, sekä Berliinin keskustan juutalaismuseo. Niin ja tietenkin Buchenwaldin tornit nähty seuraavalta mäeltä. Eipä tarvitse kyllä uudelleenkaan käydä, eipä nuo keskitysleirimuseot mitään uutta tietoa anna. Eivätkä edes herätä juuri mitään tunteita, kun lähes kaikki on jo purettu.

Sijainti
Oslo
Sachsenhausenin keskitysleirissä olen käynyt. Berliinin juutalaismuseossa myös, vaikkei se ensisijaisesti holokaustimuistomerkki olekaan.

Moss

melkein mestari
Sachsenhausenin keskitysleirillä on tullut käytyä ja lisäksi kiertelin siellä Brandenburgin portin lähellä olevassa betonipaasista tehdyllä muistomerkillä.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
Sachsenhausenin keskitysleirillä on tullut käytyä ja lisäksi kiertelin siellä Brandenburgin portin lähellä olevassa betonipaasista tehdyllä muistomerkillä.
Haah, tämänhän unohdin kokonaan. Tuokin on nähty. Kahdesti: ensimmäisen ja viimeisen kerran. Jee, laitetaan kiviä hehtaarin verran riveihin!

jjv

Arschloch
En ole tietääkseni moisia muistomerkkejä nähnyt. Tosin Virroilla olen muutaman yön viettänyt.

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Dachaussa poikennut ja toki Anne Frankin talossa.

Dachau oli kuulaassa ja kauniissa syyskelissäkin niin painostava kokemus, että voin fyysisesti pahoin ja vesi oli silmässä koko ajan. Ei voi käsittää. Ihminen on ihmiselle ihminen.

lfb

Flavio
Sijainti
Helsinki
Dachaussa olen käynyt. Reissulle sattui pirun kuuma ja kaunis kesäpäivä, ei ihan optimaalinen vierailulle, mutta kuten Mehe sanoikin, oli paikassa silti melkoinen tunnelma.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dachau oli kuulaassa ja kauniissa syyskelissäkin niin painostava kokemus, että voin fyysisesti pahoin ja vesi oli silmässä koko ajan. Ei voi käsittää. Ihminen on ihmiselle ihminen.
Mä oon käynny siellä kaks kertaa, aikalailla samoissa fiiliksissä :(

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ei ole mieleen tullut, että moisessa kävisin, vaikka lähellä liikkuisin.
Tähän on huono sanoa, että "suosittelen", mutta ehkä siellä kuitenkin kannattaa käydä, jos lähelle sattuu. On meinaan aika pirun kasvattava kokemus, olettaen tietysti että henkilö on sillä henkisellä tasolla, että kykenee asian jollaintapaa pääkopassaan sulattamaan.

PeePee

Team 107
Sijainti
Kiertoradalla
Nämä, joiden lisäksi Budapestissa Tonavan rannalla olevan "kenkämuistomerkki".

Sen lisäksi jos sitä voi holokaustimuistomerkkinä pitää, niin Prahassa sijaitseva Pinkan Synagoga, jossa seinille on taltioituna holokaustin uhrien nimiä seuraavaan tyyliin:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Nämä, joiden lisäksi Budapestissa Tonavan rannalla olevan "kenkämuistomerkki".

Sen lisäksi jos sitä voi holokaustimuistomerkkinä pitää, niin Prahassa sijaitseva Pinkan Synagoga, jossa seinille on taltioituna holokaustin uhrien nimiä seuraavaan tyyliin:

Tässä kysyttiinkin muistomerkejä. Juu, nuo molemmat on nähty ja siellä Brandenburg Torillakin tullut käytyä. En muista erikseen holokaustimuistomerkkiä, mutta lienen pongannut senkin.

Näitä on muuten varmaan tullut nähtyä aika monia. Ei vaan erikseen muista.

jjv

Arschloch
Mulle on noita keskitysleirimuseoita mainostettu just sillä, että siellä on hauska kattella ihmisten kauhistuneita reaktioita. En ole kyllä moisiin menossa. Virroilla saatoin kasvaa pari henkistä senttiä.

Sijainti
Oslo
Tietääkseni Norjassa on monilla kouluilla ollut tapana tehdä yläasteen viimeisellä luokalla retki keskitysleireille Puolaan tai Saksaan.
Ja nyt kun vähän googlasin niin löytyikin esimerkiksi tällaista informaatiota:

http://www.hvitebusser.no/skolereiser

HVITE BUSSER har arrangert kunnskapsreiser for skoleungdom siden 1992. I løpet av disse årene har over 150.000 deltagere reist med oss til de tidligere konsentrasjonsleirene for å lære av historien.