Nightwish-keskustelu

• Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

72

Well-known member
Huomenna keikkaa pukkaa Stadin jäähallissa!

NW on kiertänyt Suomea lähiviikkoina, ja aionkin tässä spoilata niiltä keikoilta settilistaa niin lämppäri Poisonblackin, kuin pääesiintyjä Nightwishin osalta. Jos et halua tietää, niin älä lue tämän enempää.....

Poisonblack:
intro
Piston Head
Casket Case
Sycophant
Buried Alive
Scars
Left Behind
Mercury Falling
Rush
outro

Nightwish:
Taikatalvi
Storytime
Wish I Had an Angel
Amaranth
Scaretale
The Siren (soolo: Tutankhamen)
Slow Love Slow
I Want My Tears Back
The Crow, the Owl and the Dove
The Islander
Nemo (akustinen) (soolo: AFF)
Intro + Last of the Wilds
Planet Hell (soolo: jotain/Stargazers/Gethsemane)
Song of Myself
Last Ride of the Day
--
The Poet and the Pendulum
Finlandia
Over the Hills and Far Away
Imaginaerum (outro)

72

Well-known member
NW-keikalla käyty, rapoa ohessa.

Lämppäribändi Poisonblack aloitti ajallaan 19.30, heitti tiukan setin. Solisti Ville, joka siis aiemmin lauloi Sentencedissä, tuo ääneltään mieleen Nickelbackin laulajan. Eniten odotin biisiä "Rush", ja se myös kuultiin. Keikan jälkeen Ville ilmoittikin lähtevänsä paskalle.

Nightwish aloitti myös ilmoitetun mukaan tarkasti 20.40, ja ohessa kommentteja tästä keikasta.

Alkuun settilista, joka ilokseni poikkesi hieman muilta Suomen keikoilta:

Taikatalvi
Storytime
Wish I Had an Angel
Amaranth
Scaretale
The Siren
Slow, Love, Slow
I Want My Tears Back
The Crow, the Owl and the Dove
The Islander
Nemo
Last of the Wilds
Planet Hell
Ghost River
Dead to the World
Over the Hills and Far Away

Encore:
Finlandia
Song of Myself
Last Ride of the Day
Outro: Imaginaerum

Keikka siis alkoi Marcon tulkitsemalla Taikatalvella, esirippu oli edessä, ja siihen heijastui varjo, kun Marco istui kiikkutuolissa laulamassa. Biisin jälkeen reipas kiikkutuolin heittäminen roudarille. Tämän jälkeen esirippu pysyi edelleen edessä, kun Storytime alkoi. Esirippu poistui vasta biisin kestettyä kotvan. Ja aivan huikea näky odotti, taustavideo pyöri, pyrot paukkui, ja bändi oli energiaa täynnä!

Heti perään siis normaalisti keikan loppupuolella kuultava Wish I Had an Angel, jonka Marco pelasti. Anette ei voi paikata Tarjan osuuksia, vaikka oma tulkintansa ihan ok olikin.

Sitten päästiin Anetelle tehtyyn biisiin Amaranth, joka oli aivan TÖRKEEN HYVÄ! Oli versioitu paremmaksi kuin levyllä, ja nyt en malta odottaa keikka-dvd:tä juuri tämän takia. Useat NW-fanit ovat nurkuneet, että tämän biisin voisi heittää helvettiin keikkalistalta, mutta mä olen aivan eri mieltä.

Scaretale tietysti räjäytti potin. Olen muutenkin tätä biisiä hehkuttanut, niin eikös siinä sitten pyörinytkin juuri sellainen taustavideo, kun olen tuolla levyä kuunnellessa visioinut, että huvipuiston karuselli pyörii tyhjänä yöllä. Anette lauloi tämän todella hyvin, pisteet siitä. Marcon huhhahhei-humppa sai jengin bailaamaan.

Sitten tulikin jännitysmomentti, miten Anette selviää The Sirenista. Tämä biisi sopii juurikin Tarjan äänelle, ja Tarjahan tulkitsi erikoisella, taitoa vaativalla kurkkulaulannalla tietyn joikaamisosion, niin Anette tulkitsi sen kansanomaisemmin, mutta ihan kunnialla läpi.

Slow, Love Slow innosti Marcon käsittämättömään välispiikkiin, jossa myös hehkutteli internetin ihanuutta "oman kivan" merkeissä. Mutta itse biisi on NW:n uusi kokeilu, jazzia. Anette istui tuolilla laulamassa, kuten arvasin, ja oli sillä joku hattukin siinä päässä. Ihan ok.

Seuraavaksi kuultiin takuuvarma hitti I Want My Tears Back, joka sekoitti yleisön ja sai hyppimään villinä. Oikein kiva. Viihdytti.

The Crow, the Owl and the Dove on mulle sarjassa ihan jees, mutta en oikein jaksanut seurata tapahtumia lavalla, kun katsoi ensiapuryhmää joka tutki pyörtynyttä nuorta naista, joka lopulta autettiin pois yleisön seasta. Huomioni kiinnittyi myös Antero Mertarannan näköiseen naiseen, joka oli sittenkin mies....noh...ilmeisesti. Hän oli ihan veks, ja tuijotteli yleisön sekaan eikä lavalle.

The Islander oli taas visuaalisesti hieno. Marco pyysi yleisöä toistamaan tämän jo aiemmin kokeillun tempun, että sytkäreiden lisäksi laitetaan myös kännykän valomeri päälle. Kiva oli tietysi nähdä yleisön seassa, että eräälläkin HIFK-logo paistoi luurista, ja muutenkin upea näky, kun lempibändini esiintyi IFK:n mestaruusviirien alla kutakuinkin. :thumbup: Biisi on kaunis ja lavasteet hienot. Videolla oli majakka. Jukka tuli rumpusettinsä takaa alas lavalle soittamaan kyykkyasennossa, tai semmoisessa kumarassa, että luulin ensin sen tulleen pomputtamaan koripalloa......:D

Nemo tuli akustisena versiona ikäänkuin, ja oli parempikin niin, koska sopi Aneten äänelle paremmin. Aneten ääni oli erilainen kuin levyllä, lapsekkaampi. Toisaalta se oli sekoitus Maggie Reillya ja Belinda Carlislea.

Last of the Wilds meni jotenkin ohi......seurasin taas "Mertarantaa". Jos tän ja The Islanderin välillä on jotain ristiriitaa, niin syytän sitä tyyppiä, jos muistin väärinpäin kuvaukseni biiseistä.

Planet Hell oli taas pyrojen juhlaa. Uijuijui.........mitä tähän voi muuta sanoa. Muistan huutaneeni JES kun tämä biisi alkoi.

Sitten mahtavuutta: kuultiin Ghost River, josta aiempi keikkayleisö oli jäänyt paitsi. Jengi sekosi. Ootin Tuomaksen tilutteluita tietyssä kohdassa, ja ihoni kanikselle, tottakai.

Heti perään Dead to the World, joka ei myöskään muilla keikoilla ollut. Jätetään tää biisi muistoihin Tarjan laulamana, jooko.

Tähän väliin yleensä encorena kuultu Over the Hills and Far Away, jota ennen Anette sanoikin RIP Gary Moore. On tää vaan niin mahtava biisi. Huomasin katsomossa imitoivani jaloillani tuplabasareita. Jeejee.

Alkoi varsinainen encore-osuus, ja onneksi sitä ei tarvinnut kauaa odotella, vaan varsin pian jatkoi upea versio Finlandiasta. Tais mulla tippa linssissä olla.

Tähän perään levyn mammuttibiisi Song of Myself, mutta onneksi ilman niitä loppuhöpinöitä. Aijaijai, nannaa!

Aivan lopuksi Last Ride of the Day, jonka aikana taustavideolla näkyi vuoristorata, ja sitä katsoessa tunsi olevansa kyydissä. Meni kuten pitikin. Biisin lopuksi ilotulitteet ja muut asiaan kuuluvat paperisilpun tykittämiset.

Loppuhalausten ja kumartelujen aikana outrona Imaginaerum.

Summa summarum:

Plussaa oli aikataulussa pysyminen, huikea visuaalinen show, joka taas ylitti viime kertaisen, mikä on saavutus sinänsä. Anette oli kehittynyt laulajana ja oli itsevarmempi kuin viimeksi. Loistavat biisit ja viihtyvyys, ja mahtava elämys jätti hyvän fiiliksen keikasta.

Miinuksena, Anette ei vaihtanut kertaakaan asua keikan aikana, ja vaikka asu olikin juhlava, musta pitkä hame ja valkoinen olkaimeton toppi, niin minun Nightwish on kylläkin sitä, että laulajalla pitää olla dramaattisia, monesti vaihtuvia asukokonaisuuksia. Iso miinus oli Aneten paikallaan pysyminen, ja vähäeleinen esiintyminen. Tässä kaipasin juuri sitä Tarjan esiintymistä, hän rokkasi mukana ja moshaustukka pyöri. Mutta ei Anette. Mitä tulee ääneen, on Anette ihan kelpo laulaja, mutta kun tämän kaltaisia bändejä on vaikka kuinka paljon, että pojat soittaa rokkia ja tyttö laulaa. Mulle NW oli all about sitä, että oli se Tarjan upea ääni, kuin yhtenä instrumenttia bändin lisäksi. Kauas ollaan menty siitä, mutta on se Tuomas edelleen nero ja musiikkinsa upeaa. Että sikälis plussan puolelle jäätiin tälläkin keikalla.

Arvosana 9.

Viimeksi muokattu:

Captain Howdy

Well-known member
Vaimo oli tuolla ystävänsä kanssa, kun oli saanut asiakkaaltaan ilmaiset liput. Laittoi viestiä just ennen keikkaa, että nää liputhan onkin guest-passit. Ja kaverinsa on hillitön NW-fani, joten kokemus oli hälle unohtumaton. Pääsivät siis tapaamaan bändin.

Captain Howdy

Well-known member
Ja olenko oikeassa, jos väitän, että Anette oli kipeä lauantaina, joka siis selittäisi vähäeleisen liikkumisen?

72

Well-known member
Vaimo oli tuolla ystävänsä kanssa, kun oli saanut asiakkaaltaan ilmaiset liput. Laittoi viestiä just ennen keikkaa, että nää liputhan onkin guest-passit. Ja kaverinsa on hillitön NW-fani, joten kokemus oli hälle unohtumaton. Pääsivät siis tapaamaan bändin.
Bändi on kyllä faniystävällinen. Oon muut tavannut muutaman kerran, paitsi Aneten, jota en nyt niin hirveesti haluu tavatakaan. Anette on siinä oikeassa, että useimmat NW-fanit tulevat aina ajattelemaan hänestä, että hän on "se uusi NW:n laulaja", vaikka olisi bändissä 20 vuotta.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Miinuksena, Anette ei vaihtanut kertaakaan asua keikan aikana, ja vaikka asu olikin juhlava, musta pitkä hame ja valkoinen olkaimeton toppi, niin minun Nightwish on kylläkin sitä, että laulajalla pitää olla dramaattisia, monesti vaihtuvia asukokonaisuuksia.
Eiköhän ne kundit jo kertaalleen kypsyneet noihin dramaattisiin ja hieman naurettavuuksiinkin meneviin diivailuihin siinä määrin, että potkivat entisen kiekujan pellolle, joten ehkäpä se on ihan hyvä vaan, että Anette on lunteeltaan lähinnä tommonen mukava naapurin tyttö ("naapurin tyttö" jopa ihan kirjaimellisestikin), joka ymmärtää pitää jalkansa maanpinnalla ja jolle ei ole noussut nestepinta kaulan yläpuolelle.

Captain Howdy

Well-known member
Eikai se nyt välttämättä mitään diivailua ole, jos osana showta vaihtaa esiintymisasujaan?

72

Well-known member
Eiköhän ne kundit jo kertaalleen kypsyneet noihin dramaattisiin ja hieman naurettavuuksiinkin meneviin diivailuihin siinä määrin, että potkivat entisen kiekujan pellolle, joten ehkäpä se on ihan hyvä vaan, että Anette on lunteeltaan lähinnä tommonen mukava naapurin tyttö ("naapurin tyttö" jopa ihan kirjaimellisestikin), joka ymmärtää pitää jalkansa maanpinnalla ja jolle ei ole noussut nestepinta kaulan yläpuolelle.
Ne kypsyi Marcelon aiheuttamiin sotkuihin. Tuskin puvustuksesta oli kyse.

Millois se sun levyarvio tulee, oon ootellut? :ahem:

markoj

Custom User
Itse ruukaan vetää koko shown samoissa kuteissa. Ehkä kalsarit ja sukat vaihdan, jos venyy kovin monipäiväiseksi.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ne kypsyi Marcelon aiheuttamiin sotkuihin. Tuskin puvustuksesta oli kyse.

Millois se sun levyarvio tulee, oon ootellut? :ahem:
Siis se puvustus oli vain pieni osa sitä pirunmoista diivailua, mutta varmaan katsojan kannalta se näkyvin osa.

Niin ja edelleenkin, kuten silloinkin, olen sitä mieltä, että kyllä Tarjan aikuisena ihmisenä on ja oli ihan itte vastuussa asioistaan, mutta tetysti se on suomalaisen tosifanin kannalta kivempi lykätä syy yksinomaan jonkin latinoprinssin niskaan ;)

Levyarvion kanssa on käynyn niin, että innolla sitä aloitin ja vähän jo kirjoittelinkin, mutta sitten se inostus lopahti, kun siellä seassa on liikaa biisejä, jotka ovat mulle "samantekeviä". Mun mielestä nässä kummassakin viimeisimmässä NW-levyssä on se sama ongelma, että ne on osin tyylien sekamelskaa, ehkä se aiempi oli vielä pahempi (irkkumusa on toki hyvää, mutta sitä ei välttämättä kaipaa NW:n levyllä), tässä taas uudessa lähdettin taasen sekoilemaan esim. jazzin kanssa.

Mutta ehkä mä saan sen vielä kasaan ennenkuin seuraava pitkäsoitto ilmestyy :frank:

72

Well-known member
Niin ja edelleenkin, kuten silloinkin, olen sitä mieltä, että kyllä Tarjan aikuisena ihmisenä on ja oli ihan itte vastuussa asioistaan
Toki aikuinen ihminen on vastuussa itsestään, mutta on asioita, jotka jätetään managerin vastuulle. Tarja on ollut puun ja kuoren välissä. Tiivistettynä: selkkaukset alkoivat Tarjan mentyä naimisiin, moni asia muuttui. Marcelo puuttui liikaa, ja alkoi ahnehtia. Oli tietysti asioita, joissa piti hienosti Tarjan puolia. Överiksi meni rahajutut kuitenkin. Ikävää miten asiat menivät. Tosin uusi solisti olisi tullut kuitenkin tälle uudelle levylle, koska Tarja oli ilmoittanut jo aiemmin, että seuraava levy on viimeinen ennen soolouraa, mutta tapahtumat tulivat sitten ennen sitä, joten se levy oli sitten Aneten ensimmäinen NW:n kanssa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Toki aikuinen ihminen on vastuussa itsestään, mutta on asioita, jotka jätetään managerin vastuulle. Tarja on ollut puun ja kuoren välissä. Tiivistettynä: selkkaukset alkoivat Tarjan mentyä naimisiin, moni asia muuttui. Marcelo puuttui liikaa, ja alkoi ahnehtia. Oli tietysti asioita, joissa piti hienosti Tarjan puolia. Överiksi meni rahajutut kuitenkin. Ikävää miten asiat menivät. Tosin uusi solisti olisi tullut kuitenkin tälle uudelle levylle, koska Tarja oli ilmoittanut jo aiemmin, että seuraava levy on viimeinen ennen soolouraa, mutta tapahtumat tulivat sitten ennen sitä, joten se levy oli sitten Aneten ensimmäinen NW:n kanssa.
Mun käsittääkseni on aika harvinaista, että aktiivisen bändin yksittäisjäsen hankkii ittelleen ikioman managerin, paitti tietysti jos on sitä mieltä, että on jonkinlaisessa erityisasemassa muihin nähden, ehkäpä jopa vähän tärkeempi kuin ne muut. Voi olla tiimityöskentely tuommoisessa tilanteessa aika hankalaa, oli se manageri sitten kuka tahansa, koska siinä vaiheessa vähintään kaksi manageria tappelee asiakkaansa eduista (eli samalla myös omasta liksastaan), jos kaikesta oltaisiin yhtä mieltä, niin silloinhan kai riittäisi yhteinenkin manageri? Tiimityöskentelyä ei varmaan helpoita sekään, että kertoilee jo etukäteen olevansa lähtökuopissa.

Kiteytettynä: mun mielestä asia oli aika yksinkertainen, mimmillä nousi pissa päähän (lienee noissa piireissä vähän niinku ammattitauti, joten ei se Tarja siinä mielessä kai mikään poikkeus ole) ja loput olikin sitten aikalailla triviaalia.

72

Well-known member
Mun käsittääkseni on aika harvinaista, että aktiivisen bändin yksittäisjäsen hankkii ittelleen ikioman managerin, paitti tietysti jos on sitä mieltä, että on jonkinlaisessa erityisasemassa muihin nähden, ehkäpä jopa vähän tärkeempi kuin ne muut. Voi olla tiimityöskentely tuommoisessa tilanteessa aika hankalaa, oli se manageri sitten kuka tahansa, koska siinä vaiheessa vähintään kaksi manageria tappelee asiakkaansa eduista (eli samalla myös omasta liksastaan), jos kaikesta oltaisiin yhtä mieltä, niin silloinhan kai riittäisi yhteinenkin manageri? Tiimityöskentelyä ei varmaan helpoita sekään, että kertoilee jo etukäteen olevansa lähtökuopissa.

Kiteytettynä: mun mielestä asia oli aika yksinkertainen, mimmillä nousi pissa päähän (lienee noissa piireissä vähän niinku ammattitauti, joten ei se Tarja siinä mielessä kai mikään poikkeus ole) ja loput olikin sitten aikalailla triviaalia.
En osaa sanoa mikä on harvinaista tai ei ole. Mutta siis NW toimi hyvin siihen asti, kunnes keikkailivat Marcelon huudeilla. Marcelo on paikallinen levy-yhtiön tyyppi ja mitä nyt lienee. Oli NW:n keikkajärjestäjänä siellä, ja rakastuivat Tarjan kanssa. Aluksi meni hyvin. Naimisiinmenon jälkeen kuitenkin Marcelo alkoi manageroida Tarjaa, eikä Tarja ollut osakkaana NW:n yhtiössä. Se mikä tökki Tarjan sanojen mukaan oli se, että bändin pojat eivät ymmärtäneet naispuolisen laulajan tarpeiden päälle, siinä missä jätkät eivät välttämättä käyneet suihkussa, halusi Tarja keikan jälkeen suihkuun, ja oman pukuhuoneen, jossa vaihtaa niitä vaatteita. En voi kritisoida tästä. Samatenkin Tarja halusi savuttomat tilat itselleen, ettei ääni kärsi. Olisi mielenkiintoista tietää, miten asiat on hoidettu nyt Aneten kanssa.

Mutta siinä vaiheessa kun Marcelo alkoi puuttua raha-asioihin, ja määrätä mihin Tarja tulee ja mihin ei (haastattelut ym) alkoi tökkiä pahasti koko homma, ja ymmärrän oikein hyvin, että bändin isä Tuomas ei semmosta katsele, että muut määrää yhden osalta. Ristiriitoja ja kunnon riitoja. Tilannetta ei saatu korjattua, koska Tarja kunnon tyttönä oli lojaali miehelleen. Puun ja kuoren välissä siis. Ja liekö tuolla latinoissa niin, että mies määrää aika pitkälle? En tiedä.

Tarjan sooloura ei sinänsä tullut yllätyksenä, koska keikkojen välissä opiskeli lead-laulua Saksassa, ja on ollut uransa suhteen avoin. Siitä pisteet, että on pitänyt bändin ajan tasalla omista aikeistaan. Tarjan ei alunperinkään ollut tarkoitus ryhtyä muuksi kuin lead-laulajaksi, mutta nuoruudessaan ja ystävyydestään Tuomaksen kanssa lähti kuitenkin NW:hen mukaan, kun Tuomas oli pimputtanut ovikelloa ja lähtivät notskin äärelle perustamaan bändiä. Emppu rämpytti kitaraa ja Jukka rummutteli mihin lie.

Jokaisessa jutussa on varmasti kaksi puolta. Tarjan kokemukset ja tunteet, ja bändin vastaavat. Totuus lienee siellä välissä. Ikävintä oli se tapa, jolla bändi hoiti erottamisen, sen olisi voinut hoitaa tyylikkäämmin.

Se on vaan minunkin ollut pakko hyväksyä, että Tarja ei ole enää bändissä, ja onhan se vaikuttanut fanittamiseen, turha mun on sitä kiistää.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Kiitos keikkaraposta! Semisti nyt harmittaa että itseltä jäi väliin.

Kuulun siihen kansanosaan jota keikoilla ärsytti Tarjan kankean ja teennäisen oloinen elehtiminen (ja jatkuva vaatteidenvaihto), joten Anetten lavaesiintyminen olisi sikälikin mukavaa seurattavaa. Ehkäpä ensi kerralla.

72

Well-known member
Kiitos keikkaraposta! Semisti nyt harmittaa että itseltä jäi väliin.

Kuulun siihen kansanosaan jota keikoilla ärsytti Tarjan kankean ja teennäisen oloinen elehtiminen (ja jatkuva vaatteidenvaihto), joten Anetten lavaesiintyminen olisi sikälikin mukavaa seurattavaa. Ehkäpä ensi kerralla.
Juu, eipä mitään. Ei se varsinaisesti ole vaatteista kiinni, mutta huomionarvoista kuitenkin mulle. No mä en tykännyt lavaesiintymisestä, kun on niin iso kontrasti siinä, että muu bändi rokkaa ja yks seisoo kuin tikku paskassa. No oli siellä jotain pikku hytkyttelyä mutta ei oikein muuta.