Niki Juusela - kahdeksan kisan tuomio

Juuselan tuomio kahdeksan kisan perusteella


  • Äänestäjiä yhteensä
    51

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Maikkarin hinnoiteltua asiakkaansa ulos, en ole kuin yhden lähetyksen nähnyt ja satunnaisia klippejä mtv.fi/f1 -sivulta.
Ainakin vaikuttaa aidosti innostuneelta lajista, eikä Saaren sarkastisen-besserwistinen-twitterhuuruinen kuittailu ole häneen tarttunut, mikä on hyvä. Ja ilmeisen hyvää työtä tehnyt lajin perehtymisen suhteen. Mustakiikari ei vielä 20 vuoden kokemuksella erottanut Henkarin suoraa Löövsistä tai Toro Rossoa Tyrrelistä.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2189
Mitä nyt välillä, esimerkiksi sunnuntaina, tuli näitä "Valtteri ohittaa Bottaksen" (vai oliko se toisinpäin?) -kömmähdyksiä, mutta pääasiallisesti olen hänestä pitänyt. Vielä lisää selostuksia alle näissä ympyröissä, niin vielä parempi tulee.

Arvosanan asettelisin siihen kahdeksan (8) hujakoille.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onhan Juusela ihan hyvä selostaja, mutta on ehkä vähän vauhtisokeutta.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Olisi kyllä kiire korjata ylilyönnit joita välillä viljelee. Omasta mielestäni ala-arvoisia "vitsejä" tai "sutkautuksia" päästelee välillä kohdistaen niitä ilmeisesti omasta mielestään hauskasti kommentaattoreille. Välillä olen kuulevinani Oikarisen vaivaantunutta kommentointia alatyylisiin heittoihin. Näistä typeryyksistä ehdottomasta Nikiltä kaksi kokonaista pistettä pois. Kokoa itsesi tai hanki toinen ammatti!

Kahdeksikon kuitenkin ansaitsee lajiin osoittamastaan aidosta kiinnostuksesta ja parhaimmillaan täysin vertailukelpoisen suorituksen kaikkiin muihin aikojen saatossa suomen televisiossa formula lähetyksiä selostaneisiin. Lähinnä makuasioita kuka näistä kaikista paremmista selostajista on eniten kunkin omaan makuun sopiva.

Edelleenkin olen kuitenkin sitä mieltä, ettei Juuselan taso yksinään riittäisi täyttämään kisalähetystä vaan todelliset tähdet ovat Vilander ja Oikarinen. Heidän asiantuntemuksensa on lajin arvon mukainen. Eli Niki kun tämän luet, ota tämä kohteliaisuutena, sinusta voi tulla edelleen kaikkien aikojen paras suomenkielinen formula selostaja, kunhan löydät paikkasi kokonaisuudessa ja opit olemaan tiimissä yhtä arvokas lisä kuin nuo edellä mainitsemani kommentaattorit.

Ps. Tuote ei todellakaan ole ylihinnoiteltu. Jokaisena kuukautena jolloin ajetaan vähintään kaksi kilpailua, television edessä käytetty aika, seuratessa jokaisen ajosession jokaisen mahdollisen hetken suorana, tuntuu suorastaan halvalta huvilta (valitettavasti töissäkäynti hieman rajoittaa harrastusta perjantai treenien aikataulun osalta).
 
Viimeksi muokattu:

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5719
Itse en pidä ollenkaan noita Mertarantamaisista vertauskuvista mitä Juuselalla tuntuu olevan vähintään joka toisessa lauseessa. Sen lisäksi myöskin yltiöpäinen hehkutus ei ole minun makuun ollenkaan. Tässä monet ovat varmasti aivan eri mieltä, mutta enemmän neutraali selostus sopii paremmin minulle.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Noista vertauskuvista tullut Juuselalle jonkinlainen pakkomielle. Yrittää vissiin tehdä väkisin persoonallisen leiman selostuksiin, mutta ei se toimi jos siitä tulee väkinäistä.
Eläinvertauksethan Zooselalla on aina ollut mukana, mutta tuntuu että nyt formulaselostuksissa pitää vertailla vähän mitä sattuu koko ajan.
Homma paskaantuu heti siinä vaiheessa, kun Juusela luulee sen vielä olevan hauskaa, mutta suuri yleisö on jo raivon partaalla.

Niin se Saarikin joutui lopettamaan tekohauskat lempinimet, kun epätoivoinen yleisö sai viimeinkin vakuutettua, että lempinimet raivostuttaa eikä naurata. Ja selostuksen taso nousi välittömästi n. 471%.

Noin muuten Juusela on ihan hyvä. Mietin vielä mitä vastaan polliin. 8 tai 9.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Muun muassa väkisin selostukseen tungetut eläinvertaukset, ihmeelliset itse lanseeratut termit/kömpelöt käännökset (esim. "racecraft eli kisavauhti") ja yleinen sekoilu häiritsevät. Juusela myös tuntuu kääntävän noin 34 prosenttia tiimiradioista aivan päin helvettiä. Eikä se asiantuntemuskaan vakuuta.

Oikarinen voisi vähentää mielipiteidensä kertomista, puhuisi tekniikasta vaikka. Mutta kun aina pitää arvostella kuskit ja tuoda oma näkemys miten olisi pitänyt asia tehdä, kuuntelu on aika raskasta. Vilander on aivan asiallinen kaveri.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
692
Mun mielestä Juusela on suoriutunut hommastaan todella hyvin. Hieman pelkäsin, kun kävi selväksi Saaren lähtö, mutta täytyy myöntää ettei ikävä ole. Juusela on on erittäin innostunut lajista ja sen huomaa. Itseäni ei hehkutus pahemmin häiritse joten se on vain hyvä, että selostaja välillä innostuu. Tapahtumista on tuntunut pysyvän paremmin kärryillä, kuin Saari, joten jos tuolla linjalla vain pystyy jatkamaan on tilanne hyvä. Kommentaattoreista sen verran, että mielestäni Oikarinen toimii hyvin Juuselan rinnalla, mutta Vilander ei jotenkin ole löytänyt samaa säveltä Nikin kanssa. Tosin Vilander on varsin vähän ollut mukana tänä vuonna joten odotellaan nyt muutama kisa lisää. Salosta on hankala sanoa. Itse olen miehestä aina selostuskopissa tykännyt.
 

Zoe

Maagikko, noituja
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
9925
Sijainti
Nollola
Omasta mielestäni ala-arvoisia "vitsejä" tai "sutkautuksia" päästelee välillä kohdistaen niitä ilmeisesti omasta mielestään hauskasti kommentaattoreille.
Olen ollut vähän yllättynyt siitä, miten nopeasti Juusela on formulaympyröissä lähtenyt tuolle yleisurheiluselostuksistaan tutulle hassuttelu/kuittailulinjalle. Sopivassa mittakaavassa ihan lystiä, mutta välillä on meinannut mennä vähän liiallisuuksiin.

Eläinvertauksista sen sijaan jopa tykkään. Ovat miehen tavaramerkki enkä niistä häiriinny.

Kaiken kaikkiaan riittävän asiantuntevaa ja mukavan innostunutta meininkiä. Vahva kasi.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Niin halpaa hommaa tuo on katsella, että Juusela ansaitsee helposti ysin.

Se että on oikeasti innoissaan, on iso plussa, vaikka kokemusta vielä puuttuukin. En tosin Osku tai Tuomistakaan moiti. Vallan mainioita selostajia verrattuna Mertarantaan, Kunnakseen, Hoopiin, Hannulaan, ja moneen muuhun.

Pannaan nyt samalla kotiin terveisiä ja Matti Härköselle ja Lauri Kottoselle plussat futisselostuksista Conf. Cupissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikähän olisi kymppi? Ei siihen varmaan Sky Sportskaan yllä.

Juusela on ammattiselostaja, joka on YLE:n mankelin läpikäynyt, ja oli senkin kanavan parhaita. Tekee varmasti taustatyönsä ja on vielä innostunut lajista. Itse en katkeamatonta puheripulia kamalasti arvostanut Saareltakaan, mutta tavallaan se on selostajan tehtävä. En ole yli-innostuneisuudenkaan (huutamisen) ystävä, mutta kestän sitä Juselalta paremmin kuin esim. Virkkuselta jalkapallossa. Juusela on varsin kelpo selostaja, sallittakoon hänellekin omat maneerinsa, koska ne tekevät selostajasta persoonan.

Mitä Oikarisen ja Vilanderin rooleihin tulee, selostaja on selostaja, kommentaattorit ovat kommentaattoreita. Ei kommentaattoreilta pidä odottaa samanlaista roolia kuin selostajalta. JJ kieltämättä oli välillä toinen selostaja, ja ihan hyvä siinä, mutta jos osaaminen on muualla kuin tilanteiden selostamisessa, niin ei sitä pidä silloin yrittääkään. Asiantuntijan tehtävä on kommentoida väliin, ei olla tasaveroinen äänessäolija.

Niki on jo näillä maileilla hyvä, mitä onkaan parin vuoden päästä. Ei Saarikaan ensimmäisellä kaudella täydellinen ollut (vaikka jo silloin heti parempi kuin Tuominen tai Kyllönen, lempinimistä huolimatta).
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Juusela päästetty ääneen nyt myös MotoGP-puolella Saksassa. Toivottavasti myös jatkossa aikataulujen salliessa. Juusela-Kiiveri jo nyt helposti paras yhdistelmä tämän kauden viritelmistä.
 

RTT

Well-known member
Liittynyt
22.1.2014
Viestit
54
7 - näillä mennään ehkä eka vuosi harjotellaan, Oskari Saari ei tee comebackia, olisin toivonut Tomi Tuomista mutta ei niin ei.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
En yleisellä tasolla ymmärrä näiden selostajien kritisointeja. Itsellä selostus on vain päällä "tavan vuoksi", koska hiljaista telkkaria on kai tylsä katsoa. Miksi noiden selostajien lapsukset haittaa, koska ainakin itse koen selostuksen olevan asiasisällöltään vain vähemmän seuraaville ja heille varmaan ihan sama onko kuski Ocon vai Perez.

Itse ainakin seuraan tilanteita enkä edes huomannut, että Pereziä haukuttiin urpoksi ja Räikkönen jahtaa Kimiä, koska keskityn itse tekemään havainnot. Siis tämä on vain minun mielipide ja ihmetys, kuinka foorumin lukijoilla on aikaa keskittyä kuuntelemaan Juuselaa. :)
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
En yleisellä tasolla ymmärrä näiden selostajien kritisointeja. Itsellä selostus on vain päällä "tavan vuoksi", koska hiljaista telkkaria on kai tylsä katsoa. Miksi noiden selostajien lapsukset haittaa, koska ainakin itse koen selostuksen olevan asiasisällöltään vain vähemmän seuraaville ja heille varmaan ihan sama onko kuski Ocon vai Perez.

Itse ainakin seuraan tilanteita enkä edes huomannut, että Pereziä haukuttiin urpoksi ja Räikkönen jahtaa Kimiä, koska keskityn itse tekemään havainnot. Siis tämä on vain minun mielipide ja ihmetys, kuinka foorumin lukijoilla on aikaa keskittyä kuuntelemaan Juuselaa. :)
Minä komppaan tätä. Eiköhän noita asiavirheitä välillä satu parhaillekkin. En minäkään niitä tahdo aina huomata ja vaikka huomaisin niin ei ne minua pahemmin vaivaa. Lähinnä Mertaranta on juuri sen takia erikoinen tapaus että hänellä ei tunnu nimet menemän millään sekaisin vaikka olisi pelaajat ties mistä Keski-Aasian syvimmistä nurkista kotoisin. Juusela on minusta mukavaa vaihtelua ja virkistystä jo vuosia kuunneltuun Saareen. Minusta Saarikin oli ihan hyvä selostaja, mutta sortui ihan liikaa tympeisiin puujalkavitseihin ja Twitterin seuraamiseen niin että meni radan tapahtumat aika useinkin ihan ohi. Kyllä minusta Juusela on enemmän kärryillä ja hänellä ainakin tuntuu olevan selvästi motivaatiota ja halua tehdä tätä hommaa. Siitä olen samaa mieltä että välillä voisi hieman sitä huutoa tai reuhaamista hillitä, tuntuvatpa sitten myös ne oikeat riemun hetket vielä maukkaimmilta. Ja eläinvertauksien määrän voisi myös puolittaa :D muuten olen kyllä Nikiin ihan tyytyväinen. Ja muistetaan nyt vielä että kyseessä on kuitenkin vielä kaverin ensimmäinen kausi. Vaikka kyseessä on mies, kuka on selostuksia tehnyt ammatikseen jo vuosia, niin en minä ainakaan odottanut että homma rullaa täysillä vielä tämän ensimmäisen kauden aikana. Puhumattakaan ensimmäisen kahdeksan kisan jälkeen.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Onpa nuo nikinkin vitsit välillä aika cringe-kamaa. Ossikaan ei selvästi välillä tiedä mitä vastaisi.
 
Ylös