Niko Nurminen esittäytyy

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Noniin, saatiin lisää ratamiehiä mukaan keskustelualueelle, eli Niko Nurmisen kanssa jos saatais samantyylinen ketju kuin on tuossa tuo Palttalan Markuksen. Eli me tavikset kysellään ja Niko vastailee :wink:

Kaudella 2005 Niko ajoi Puolan GT-sarjassa, vieraili Nurburgringin 24h-kisassa ja oli mukana FIA GT-sarjan osakilpailussa Oscherslebenissä.

Niko lyhyesti ja parin aiemman kauden tuloksia... Nikon kotisivut

Date of Birth: 3.10.1980
Lives: Salo, Finland
Hobbies: Roller skating, badminton, floorball and Gym

2004 - Europen Endurance Touring Car // BTCC Testing
+ Selected European Endurance races
+ Hoping to complete 2004 with British Touring car test

2003 - Finnish Honda Challenge Touring Car Series
+ Racing with Nurminen Motorsport's Honda Civic Type R
+ Runner up in championship

2002 - German Formula Volkswagen
+ Racing with Target Racing
+ Tested in A1 Ring at Austria
+ Raced in Lausitzring, finished 12th

2001 - Finnish Formula 3
+ Racing with P1 Motorsport's Reynard - Toyota
+ Two times in podium
+ Finished 9th overall.

2000 - Karting
+ National and International Karting, class ICA
+ Viking Trophy, 5th

1999 - Karting // Single Seater Test
+ National and International Karting, class ICA
+ Nordic Championship, 3rd
+ Finnish Karting Federation Championship, 3rd overall
+ Tested Formula 3 for MotorUp Racing Team
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Millähän tämän aloittaisi, täytyy myöntää että Niko on mulle ennaltaan tuntematon kuski. Kerrotko että kuinka päädyit ajamaan kilpaa Puolaan, sinne harvemmin suomalaiskuskeja on tietään löytänyt.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kun nyt noista Puolan jutuista kyseltiin, niin jatketaan samalla aiheella. Eli minkäslaista kalustoa tuolla Puolan kestävyyssarjassa kurvailee? Ilmeisesti autot on jaettu useampaan luokkaan kun teillä taitaa olla alla Typerä ja kuvissa näkyy jotain kovasti DTM-autonkin näköistä?
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Petri Piira sanoi:
Millähän tämän aloittaisi, täytyy myöntää että Niko on mulle ennaltaan tuntematon kuski. Kerrotko että kuinka päädyit ajamaan kilpaa Puolaan, sinne harvemmin suomalaiskuskeja on tietään löytänyt.
Moi vaan kaikille!

Ja kiitokset F1-forumin väelle tämän ketjun avaamisesta, toivottavasti tätä kautta meikäläinen tulee vähän tutummaksi autourheilua seuraaville henkilöille.

Päätyminen Puolan radoille alkoi jo oikeastaan kaudella 2004 kun tutustuin Ringillä VLN -sarjan testipäivän yhteydessä puolalaiseen Karolina Autosport tiimiin. Heidän ohjelmaansa kuului silloin valikoidut VLN kisat, Puolan sarja sekä muutamia kestävyyskisoja Tsekin puolella. Tiimi pyysi minua erityisesti Tsekin kisoihin ja siellä tulikin ajettua kolme pitkää kisaa Karolina Czapkan parina Hondalla. Kauden päätteeksi vierailimme vielä Ringillä ja pääsin ottamaan ensityypit Nordschleifesta.

Karolina Autosportin väki oli tyytyväinen tekemisiini ja ehdotti tälle kaudelle täyttä ohjelmaa Puolan kestävyyskilpailusarjassa. Talven aikana tiimi hankki Hondan tilalle Renault Clion ja suunnitteli osallistuvansa sillä kaikkiin Saksan Clio cupin kisoihin. Puolan kalenterissa oli muutama päällekkäisyys Saksan kalenterin kanssa ja koska Saksan sarja oli tiimin päätavoite, ajattelin että mahdollisuudet Puolan sarjassa menestymiseen kaatuvat näihin muutamaan väliin jäävään kilpailuun.

Samalla eräs Puolan suunnalla vaikuttava tuttu ilmoitti, että paikallinen KB Racing osallistuu varmuudella kaikkiin kisoihin ja tarvitsee vielä kuljettajaa ex-Karolina Autosportin Hondaan. Autoa oli talven aikana kehitetty Sveitsissä Riklin pajalla ja kaikki piti muutenkin olla kohdallaan. Vaan eipä ollut, ensimmäinen kilpailu huhtikuussa oli melkoista rämpimistä ja niinpä katsoin parhaaksi purkaa sopimuksen. Näin ollen kilpailut Puolassa jäi tähän. :(
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Otto Hokkanen sanoi:
Kun nyt noista Puolan jutuista kyseltiin, niin jatketaan samalla aiheella. Eli minkäslaista kalustoa tuolla Puolan kestävyyssarjassa kurvailee? Ilmeisesti autot on jaettu useampaan luokkaan kun teillä taitaa olla alla Typerä ja kuvissa näkyy jotain kovasti DTM-autonkin näköistä?
Kalusto Puolan sarjassa on tosiaan melko kirjavaa. Luokkajako menee pääasiassa moottorin tilavuuden mukaan. Pienin luokka on muistaakseni 1150 ccm:n asti ja siihen kuuluvat ainoastaan pikkuruiset Fiat Seicentot. Seuraava luokka on 1150 ccm - 1600 ccm ja siinä kurvailee enimmäkseen vähän vanhempia Civicejä.

Meidän käyttämämme Type R kuului luokkaan alle 2000 ccm, joka on selvästi suurin luokka autojen määrällä mitattuna. Nopeinta vauhtia kisoissa pitää yli 3500 ccm luokkaan kuuluvat autot, mm. DTM Audi TT-R sekä Porsche GT3 RS. Joissakin kisoissa mukana on ollut myös FIA GT -sarjaakin kiertävä Saleen S7R.

Kestävyyskilpailujen tapaan monenlaisia ja -nopeuksisia autoja on siis radalla ja sen myötä tilanteitakin välillä riittää.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Miltäs kausi 2005 näyttää tästä eteenpäin, onko jotain yritystä vielä päästä johonkin kisoihin? Entäs 2006, mitään mitä voit tässä vaiheessa kaikelle kansalle kertoa? Ilmeisesti suuntaus on GT-sarjojen puolelle.
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Petri Piira sanoi:
Miltäs kausi 2005 näyttää tästä eteenpäin, onko jotain yritystä vielä päästä johonkin kisoihin? Entäs 2006, mitään mitä voit tässä vaiheessa kaikelle kansalle kertoa? Ilmeisesti suuntaus on GT-sarjojen puolelle.
Loppukaudeksi ei toistaiseksi ole sovittuna mitään. Pidämme tiiviisti yhteyttä Czech National Teamin kanssa ja he ovatkin kyselleet minua jäljellä oleviin kolmeen FIA GT kisaan. Mielelläni tietysti lähtisin kurvailemaan, mutta valitettavasti kuitenkin rahoitusta uupuu ja tässä vaiheessa vuotta sitä on vaikea löytää mistään lisää. Kisoja jollakin muulla kuin GT kalustolla olisi varmasti tarjolla, mutta tässä kohtaa ne eivät tunnu enää niin hyviltä vaihtoehdoilta.

Järkevintä varmaan olisikin nyt keskittyä ensi kauden rakentamiseen. Kovin paljoa kaudesta 2006 ei ole vielä kerrottavaa mutta selvää on, että GT autojen parissa pyritään jatkamaan. FIA GT on ykkösvaihtoehto mikäli sarja jatkuu samantapaisena kuin tähänkin asti, eli kisat ajetaan hyvien tapahtumien yhteydessä (WTCC) ja televisiointi on kunnossa. Toinen hyvä vaihtoehto on LMES, joka saattaisi olla helpommin toteutettavissa pienemmän osakilpailumäärän myötä.

Näiden lisäksi Belcar tuntuu kansallisista sarjoista mielenkiintoisimmalta ja siellähän saisi hyvää vastusta muistakin suomalaisista :)
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Niko Nurminen sanoi:
Näiden lisäksi Belcar tuntuu kansallisista sarjoista mielenkiintoisimmalta ja siellähän saisi hyvää vastusta muistakin suomalaisista :)
Ei muuta ku otat Palttalan Markukseen yhteyksiä :wink:

Millainen tuo BTCC-projekti oli?

Ja sit ihan kysyisin yleisluontoisesti urastasi. Miten päädyit kilpa-autoilijaksi ja kerrotko hieman urastasi tähän mennessä. 2002 kauden jälkeen on tullut siirto formuloista koppiautoihin. Onko F1 vielä unelma?
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
"BTCC-projekti" onkin melkoisen pitkä tarina.... Tutustuin alkuvuodesta 2004 erääseen englantilaiseen manageritoimistoon. Kyseinen toimisto hoiteli siihen aikaan muutaman Britaniassa menestyneen formulakuljettajan asioita ja huolellisten neuvottelujen jälkeen minäkin päädyin heidän asiakkaaksensa vuoden sopimuksella. Aluksi homma sujuikin kohtuu hyvin ja meillä oli sovittuna päivämäärät ja kaikki Silverstonessa suoritettavaa BTCC testiä varten. Sitten testipäivän hinta vaan nousi ilman mitään selityksiä huomattavasti korkeammaksi kuin mitä aluksi oli sovittu. Päätimme yhdessä manageritoimiston kanssa jättää testin väliin ja keskittyä pitkiin kisoihin Tsekissä. Testin peruuntumisen ja sovittujen maksujen suorittamisen jälkeen myös yhteydenpito manageriini alkoi vaikeutua. Monenlaisia selityksiä kyllä kuului, mutta juurikaan muuta ei tapahtunut. Loppuvuodesta koko manageritoimisto hävisi ikään kuin maanalle jättäen monet kuljettajat, minut mukaanlukien, yksin tyhjien lupausten kanssa. Kaikesta huolimatta käteen jäi kuitenkin hyvä suhteet kotisivujani nykyäänkin ylläpitävään englantilaiseen mediatoimistoon. Heiltä saa tarvittaessa arvokasta apua Britanian ratasarjoja koskevissa kysymyksissä.

BTCC testi ei siis valitettavasti koskaan toteutunut vaikka muitakin pieniä yrityksiä tämän jälkeen oli.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Pakko kysyä, miten meni tämänvuotinen Nyrren 24hoo kisa ja ajatko Ringillä vielä tänä vuonna???
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Petri Piira sanoi:
Miten päädyit kilpa-autoilijaksi ja kerrotko hieman urastasi tähän mennessä. 2002 kauden jälkeen on tullut siirto formuloista koppiautoihin. Onko F1 vielä unelma?
Urani käynnistyi pikkunappulana karting auton ratissa. Aluksi olisin halunnut pienen motocross pyörän, mutta isäni ajatteli toisin ja rakensi kaikessa hiljaisuudessa ensimmäisen karttini. Jälkikäteen ajateltuna varsin hyvä ratkaisu :thumbup: Sillä sitten ajeltiin aluksi ympäri erilaisia isompia pysäköintialueita, kunnes Kuismanen ja kumppanit rakensivat naapurikuntaan Paimioon kunnollisen karting radan. Ensimmäiset vuodet ajettiin ahkerasti ja kierrettiin erilaisia seura- ja aluekilpailuja. 1991 aloitin kansallisten kisojen ajamisen ympäri Suomea ja iän sekä kokemuksen salliessa nousin isompiin luokkiin. 1994 kurvailin mm. Räikkösen ja Vilanderin kanssa samaan aikaan Raket Cup:ssa ja loppukauden pienen epäonnen jälkeen sijoituin loppupisteissä kahdeksanneksi. Vilander muistaakseni korjasi potin.

Seuraavat vuodet ajoin kartingin Yamaha -luokkaa Suomessa ja muissakin Pohjoismaissa voittaen vuonna 1997 luokan Cup mestaruuden sekä Nordic Cup mestaruuden. Kaudet 1998-2000 meni ICA luokassa kovassa seurassa, mm. Kovalaisen Heikin kanssa ajettiin tiukasti kilpaa. Parhaimmaksi saavutukseksi jäi Pohjoismaiden mestaruuskisojen kolmassija.

Jo -99 kauden lopulla testasin Motor Up tiimin kolmosta Alastarossa, mutta lopulta paikka formulan rattiin aukeni vasta kaudella 2001. Alkukausi nopean formula 3:n ohjaimissa meni opetteluun, mutta varsin pian vanhan Reynard-Toyota yhdistelmän huippuvauhti oli saavutettu ja onnistuin nousemaan kahdesti palkintokorokkeelle kauden aikana. Ahveniston finaalikilpailuun sain alleni tuoreemman Dallaran, mutta valitettavasti viikonloppu jäi kesken jo ennen ensimmäistä lähtöä kytkinakselin katkettua. Kauden pääteeksi pääsin ajamaan vielä hyvän testin ja kaikki piti olla valmista kauden 2002 mestaruustaisteluun.

Ikävät tapahtumat kuitenkin johtivat siihen, että ajattamisestani vastannut tiimi joutui vetäytymään kilpailutoiminnasta ja samalla jäin vähän kuin tyhjän päälle. Pääsin kuitenkin kokeilemaan Formula VW:tä A1-ringille ja myöhemmin kauden aikana ajoin pari lähtöä Lausitzringillä. Kauden 2002 jälkeen tuli viimeistään selväksi miten kallista puuhaa formuloilla ajaminen on Euroopassa ja samalla mielessä alkoi kyteä ajatus katollisiin vaihtamisesta. Samoihin aikoihiin Suomen radoille puuhailtiin Honda Challenge merkkiluokkaa ja salolainen merkin jälleenmyyjä halusi lähteä mukaan sarjaan paikallisen kuljettajan kanssa. Kausi meni ensimmäiseksi koppiautokaudeksi ihan mukavasti. Mestaruuden menettäminen viime metreillä tietysti harmitti mutta eipä siinä ollut mitään tehtävissä.... Kuten aiemminkin oli jo puhetta, 2004 ajelin enimmäkseen Tsekin suunnalla pitkiä kisoja Honda Civic Type R:llä ja tällä kaudella pääsin viimein maistelemaan jo GT-autonkin vauhtia.

F1 oli varmaankin unelma joskus pikkupoikana, niinkuin niin monella muullakin. Tällä hetkellä olen kuitenkin hyvin tyytyväinen siirtymisestäni koppiautoihin. Kustannukset formuloihin verrattuna ovat huomattavasti alemmat ja vaihtoehtoja löytyy runsaasti niin erilaisten vakio- kuin GT-autojenkin puolelta. Tietysti olisi hienoa jos ajamisesta saisi joskus ammatin, mutta todellisuudessa harvalla se koskaan toteutuu. Aion kuitenkin yrittää! ;)
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Minkälaiset nuo kustannuserot ovat koppiautojen ja formuloiden välillä?
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Nordschleife sanoi:
Pakko kysyä, miten meni tämänvuotinen Nyrren 24hoo kisa ja ajatko Ringillä vielä tänä vuonna???
Ringin kaksnelonen meni lähinnä kokemusta kerätessä. Jaoin Ford Puman kolmen saksalaisen kanssa ja jo oikeastaan ennen kilpailun alkua kävi selväksi, että ajokaverit kruisailevat enemmän omaksi huvikseen kuin tosissaan. Hoidin omat ajovuorot ihan mukavasti ja välillä kävin nukkumassa vuokra-autossa läheisellä parkkialueella :D Erityisesti aamuyöllä ajamani vuoro jäi mieleen. Aloitin sen täysin pimeällä ja parin tunnin jälkeen kun oli aika tuoda auto varikolle kuljettajanvaihtoon, oli jo valoisaa. Auringonnousu aamusumuineen oli upea kokemus.

Pääsimme kilpailun maalin asti, mutta parin pidemmän remontin myötä sijoitus luokassa oli jossain parinkymmenen huonommalla puolella. Piskuinen Puma joutui kylläkin vähän epäkiitolliseen luokkaan yhdessä Super 2000 autojen kanssa... Kilpailu oli loppujen lopuksi ihan hyvä kokemus ja ensi vuonna olisikin jo huomattavasti helpompaa mennä mukaan kun tietää paremmin mistä on kyse.

Todennäköisesti en kilpaile Ringillä enää tänä vuonna. VLN kisoihin haetaan kylläkin jatkuvasti kuljettajia, mutta taidan tässä vaiheessa vuotta keskittyä ensi kauden kuvioihin, jotta pystyisin jatkamaan uraani hyvätasoisessa urheiluautosarjassa. Ensi vuoden 24 tuntiseen olisi kyllä mukava päästä mukaan jo pelkästään ainutlaatuisen radan takia.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kuinka paljon sinulla menee aikaa/energiaa ohjaamon ulkopuoliseen toimintaan,
eli roikutko päivät pitkät puhelimessa sponsoriehdokkaille flirttaillen tai tulevia tallipaikkoja metsästäen?
Mainitsit manageritoimiston "kadonneen", hoidatko siis itse managerointisi?

Kiitokset Nikolle ja Petrille!
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Kyllähän aikaa kieltämättä menee tosi paljon kaikkiin "ohjaamon ulkopuolisiin töihin". Nyt kun on tosiaan vähän huonoja kokemuksia kaikenlaisista managereista niin olen katsonut järkevämmäksi hoitaa asioitani itse. Muutama läheinen henkilö auttaa aina tarvittaessa, mutta pääasiassa kaikki neuvottelut niin tiimien kuin yhteistyökumppaneidenkin kanssa on mun tehtävälistalla tiedottamisen ja erilaisten järjestelyhommien lisäksi.

Edellä mainittujen asioiden lisäksi aikaa pitäisi onnistua löytämään myös fyysisen kunnon ylläpitämiseen ja päivätöitäkin täytyy tehdä, jotta pystyy rahoittamaan siviilielämän :) Vapaa-ajan ongelmia ei juurikaan esiinny, mutta eipä tilanne mua mitenkään haittaa. Tykkään tehdä tällaisia monipuolisia hommia ja kun itse tekee niin tietää varmasti missä mennään. Ainoastaan tiedotuspuoli on sellainen johon saattaisi tarvita apuvoimia, jotta raportit olisivat valmiina mahdollisimman nopeasti kilpailun jälkeen ja siten tuoreina median käytössä.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Niko Nurminen sanoi:
Ainoastaan tiedotuspuoli on sellainen johon saattaisi tarvita apuvoimia, jotta raportit olisivat valmiina mahdollisimman nopeasti kilpailun jälkeen ja siten tuoreina median käytössä.
Niin ja tietysti se että medioille menee perille tiedotteet, niinkuin meidän tapauksessa. Vähän kiertoreittiä löysin sinut. :p

Varmaankin löytyis useampi sivusto, joka mielellään julkaisisi sun raportteja. :thumbup:
 
Ylös