Niko Nurminen esittäytyy

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mikä h***tin referenssiaika??:yuck: Eikös kilvan ajon peruslähtökohta ole ajaa mahdollisimman nopeasti määrätty kilpailumatka sis. varikkokäynnit ja muut pakolliset tuumaustunnit :yuck::jaska:
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Niinpä. Aika vaikea ko. sääntöön olikin suhtautua kun on aina radalla ollessaan tottunut vetämään "täysillä". Mutta toisaalta selitys säännön takana on hyvin looginen ja ymmärrettävä. Belgian GT-sarja on aikaisemmin tunnettu nimellä Belcar ja on ollut melko avoin kirjavalle kalustolle aina merkkiluokan laitteista hurjiin tuplaturboihin. Sarja on nykyään SRO:n organisoima ja siellä luonnollisesti rummutetaan nykyaikaisen GT3-säännön puolesta. Niinpä GT3 autot on sijoitettu pääluokkana kulkevaan divisioona 1:een kun taas divisioona 3 on säännöiltään huomattavasti vapaampi. Näiden välistä löytyy vielä divisioona 2, joka on tarkoitettu mm. vanhemmille 996 GT3 Cup autoille. Divari 3:sta löytyy lähinnä 997 GT3 Cup autoja sekä yksi tehokas biturbo (ex. PSI) ja BMW Z3M.

Pääluokka halutaan luonnollisesti pitää radalla nopeimpana ja siksi divari 3:n autoja hillitään referenssiajalla. Belgiassa on kuitenkin paljon Belcarin aikaista kalustoa ja mun mielestä on hienoa, että nekin päästetään radalle eikä kaikkien ole pakko investoida uusiin GT3 autoihin.

Erityisesti meille referenssiaika oli vaikea käsitellä koska olimme ensimmäistä kertaa Spassa. Toki näimme sarjasäännöistä, että aikaraja on asetettu 2.31.00 mutta ei ollut käsitystäkään mihin aikaan me pääsemme ensikertalaisina. Perjantain vapaissa harkoissa vedin 2.31.40 ja sen jälkeen kilpailun tuomaristo alensi aikarajan 2.29.00. Aika-ajossa uusilla renkailla kello pysähtyi aikaan 2.28.40 ja se tiesi paikkaa takariviin :) Käytännössä on lähes mahdotonta kontrolloida vauhtia niin, ettei aikaraja alittuisi, mutta ei myöskään ylittyisi liikaa. Kierrosajankin näkee autossa sisällä vasta sitten kun viiva on ylitetty, eli liian myöhään.

Kokemuksen kautta tietysti voisi ajaa tietyt mutkat pykälää isommalla vaihteella ja jarrutella vähän aikaisemmin muutamaan mutkaan, mutta kun olet ensimmäistä kertaa ko. radalla niin sitä helposti tulee mentyä niin kovaa kuin vaan osaa.

Zolderin raportti on luvassa vielä myöhemmin tänään!
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Niko Nurmisella upea kauden päätös


Niko Nurminen paketoi kautensa näyttävästi Belgian GT-sarjan finaalikilpailussa Zolderin moottoriradalla. Ensimmäistä kertaa kyseisellä radalla kilpaillut Niko tykitti Westend Racingin Porsche 911 GT3:lla huimia aikoja jo heti perjantain vapaissa harjoituksissa. Vaikka ero seuraavaan divisioona 3-luokan autoon olikin yli sekunti, osasi Nurminen kuitenkin odottaa vastuksen kovenevan aika-ajoissa.

Tämän päivän ylivoima oli oikeastaan aika yllättävää. Etukäteen arvelimme joutuvamme tiukemmille juuri täällä Zolderissa, jossa paikalliset ovat kilpailleet todella paljon. Viimeistään aika-ajoissa kaikilla on käytössään uudet renkaat ja silloin meidänkin pitää pystyä vielä parantamaan tästä” Niko arveli perjantai-iltana.

Kauden päätöskilpailussa ajettiin kaksi erillistä aika-ajoa. Nurminen otti tehtäväkseen hoitaa niistä ensimmäisen ja tavoitteli paalupaikkaa sunnuntain ensimmäiseen kilpailulähtöön. Siinä Niko olikin kiinni aivan aika-ajon loppuhetkiin asti, kunnes belgialainen Nyels Lagrange onnistui puristamaan halikkolaisen edelle.

Kellotettuani luokkamme nopeimman ajan, päätin pysyä vielä radalla ja samalla tiimi seurasi monitoreista Lagrangen suoritusta. Viimeisille minuuteille asti näytti siltä, että Nyels ei pysty lyömään aikaani, joten tiimi kutsui minut sisään varikolle. Viimeisellä mahdollisella kierroksella Lagrange teki kuitenkin todellisen haamuajan, jonka turvin paalupaikka meni First Motorsportin autokunnalle” Nurminen kertoi.

Westend Racingin toinen kuljettaja, Jorma Vanhanen suoritti toisen lauantain aika-ajoista ja lunasti autokunnalle neljännen lähtöruudun sunnuntain toiseen, ja samalla koko kauden päättävään lähtöön.

Niko ei ollut täysin tyytyväinen auton ajettavuuteen aika-ajoissa ja tiimi muuttikin auton takapään säätöjä ennen sunnuntain ensimmäistä tunnin mittaista kilpailulähtöä.

Ensimmäisellä kierroksella pitää olla aggressiivinen ja pyrkiä luokan kärkipaikalle niin pian kuin mahdollista. Jos lähdön jälkeen juutun hitaampien autojen taakse, voiton tavoittelu menee vaikeaksi” Niko jutteli taktiikastaan ennen kilpailua.

Punaisten valojen sammuttua lähdön merkiksi Nurmisen taktiikka osoitti toimivuutensa. Lagrange jäi taakse heti ensimmäisen mutkan jarrutuksessa, ja vielä kun Niko onnistui selviytymään ilman suurempia osumia avauskierroksen tilanteista, homma näytti Westend Racingin kannalta vähintäänkin hyvältä. Ero seuraaviin divisioona 3-luokan autoihin kasvoi kierros kierrokselta ja Nurmisen tuodessa auton varikolle kuljettajanvaihtoa varten 34 minuutin kohdalla, oli marginaali jo turvalliset 19 sekuntia.
Ratin taakse hypännyt Jorma Vanhanen suoritti ajovuoronsa mallikkaasti ja espoolaisella olikin kunnia tuoda Westend Racingin Porsche ensimmäistä kertaa ruutulipulle divisioona 3-luokan voittajana.

Olipahan huima kilpailu. Heti lähdön jälkeen keskelle rataa pyörähtänyt Ferrari aiheutti tilanteita, mutta onneksi vahingoilta vältyttiin. Ensimmäinen kierros oli lopputuloksen kannalta hyvin merkittävä. Ohitusten jälkeen pääsin ajamaan omaa tasaista ajoani ja onnistuin venyttämään turvallisen eron seuraaviin ennen varikkopysähdystä” tyytyväinen Niko sanoi kilpailun jälkeen.

Luokan tasaisuudesta ja kovasta tasosta kertoo ehkä parhaiten se, että kilpailussa kolmen nopeimman autokunnan parhaat kierrosajat olivat 0.019 sekunnin sisällä toisistaan.

Sunnuntain toinen lähtö ajettiin myöhemmin iltapäivällä, auringon jo laskeutuessa. Sääntöjen mukaan molempien kuljettajien tulee aloittaa kilpailu, joten ensimmäisen ajovuoron hoiti Vanhanen. Matalalla paistanut aurinko aiheutti kuljettajille ongelmia näkyvyyden kanssa, ja Vanhanen lipsauttikin shikaanin jarrutuksen pitkäksi. Auton kääntö ja hetkellinen peruuttaminen radan reunalla tulkittiin vaaralliseksi ja suomalaistiimille määrättiin 10 sekunnin stop&go rangaistus.

Rangaistuksen kärsittyään Vanhanen kurvasi varikolle kilpailun puolivälin tienoilla ja luovutti Porschen Nikolle. Nurminen aloitti kovan takaa-ajon ja onnistuikin nousemaan luokan toiseksi ennen kuin radan takaosaan valunut öljy toi turva-auton radalle. Uusintalähtö ei onnistunut Nikolta parhaalla mahdollisella tavalla ja ensimmäisen mutkan tilanteiden myötä McDonalds Racingin tuplaturbo Porsche pudotti suomalaiset kolmanneksi.

Uusintalähdöstä ei ainakaan tapahtumia puuttunut. Osa nopeammista divisioona 1-luokan autoista pyöri jaloissa ja osa taas ohitti meitä kierroksella. Se häiritsi pahasti taistelua luokkamme kakkospaikasta” Niko selitti.

Aivan kilpailun loppuosalla Nurminen pääsi uudestaan McDonalds-Porschen kantaan. Radan kakkosmutkassa Niko onnistui yllättämään Jean-Claude Voetsin ja nosti Westend Racingin värit luokan toiselle sijalle. Seuraavan kerran lähtösuoralle saapuessaan Niko huomasikin olleensa viimeisellä kierroksella ja näin suomalaisautokunnalle kirjattiin ruutulipulla divisioona 3-luokan toinen sija.

Jahtasin Voetsia niin keskittyneesti, että en huomannut seurata paljonko kilpailua on vielä jäljellä. Tiesin kuitenkin, että loppuvaiheilla ollaan, joten isku oli tehtävä heti kun siihen oli pienikin mahdollisuus. Stop&go rangaistuksen jälkeen kovalla puristuksella saavutettu toinen sija tuntuu lähes voitolta. Tämä on ollut loistava viikonloppu” Niko sanoi.

 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Hyvät sijoitukset ja hyvä raportti, onnittelut ja kiitokset!
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vilanderin ja Palttalan suorituksia FIA GT:n puolella voi seurata suorana lähetyksenä osoitteessa www.gt1live.tv. FIA GT:n lähtö on sunnuntaina klo 13.15.
Hyvä muuten että löytyy tämäkin laji streamina, ei aina jaksa odottaa torrentteja :thumbup: Autothan nyt tyylikkäitä kuin mitkä.
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Niko Nurminen ja Westend Racing valmiina kauden avaukseen

Nikon kilpailukausi Euroopan vauhtiradoilla käynnistyy toden teolla ensi viikonloppuna kun urheiluautojen Belgian GT-sarja polkaistaan käyntiin Zolderin moottoriradalla. Westend Racingin Porsche 911 GT3 autolla yhdessä espoolaisen Jorma Vanhasen kanssa kilpailuun osallistuva Nurminen odottaa kauden ensimmäistä starttia jo malttamattomana.

- Pitkän talven jälkeen on mukava päästä taas ratin taakse. Auto on jo viime kaudelta tuttu, samoin kaikki tämän kauden radat, mutta silti testaamattomuus aiheuttaa pientä jännitystä aina ennen ensimmäistä kilpailua, Niko juttelee.

Nurminen pääsee karistamaan talven ruosteet ranteistaan todellakin vasta lauantaiaamun vapaissa harjoituksissa. Jorma Vanhanen on suorittanut autolle tarvittavat sisäänajot viime viikon aikana, ja samalla tiimi on lyhyesti testannut uusien kehitysosien toimivuuden ennen kaluston pakkaamista Belgian matkaa varten.
Auton keulaa komistavat uudet aerodynamiikkaosat, joiden avulla haetaan entistä parempaa pitoa etupyörille. Lisäksi uutta autossa on kilpailukäyttöön kehitelty ABS jarrujärjestelmä.

- Jorman palautteen mukaan varsinkin ABS jarruilla tullaan saavuttamaan tiettyjä etuja esimerkiksi ohitustilanteissa ja sadekelillä. Itse olen aina sopeutunut nopeasti uusiin asioihin, joten uskon, että ehdin löytämään hyvän rytmin harjoitusten aikana, Niko sanoo.

Vapaiden harjoitusten lisäksi lauantaina ohjelmassa on kaksi aika-ajoa, joilla ratkaistaan lähtöjärjestys sunnuntaina ajettaviin kahteen kilpailulähtöön. Molempiin tunnin mittaisiin lähtöihin sisältyy pakollinen varikkopysähdys ja kuljettajanvaihto.

- Meillä on Zolderista hyvät muistot viime kaudelta ja samanlaisia tuloksia lähdetään hakemaan nytkin. Paikalliset tiimit tuskin päästävät meitä helpolla, mutta uskon, että ilman vastoinkäymisiä pystymme taistelemaan luokkavoitosta, Niko kertoo.


Sarjan kotisivuilta osoitteessa www.belgiangt.com pitäisi viikonlopun aikana löytyä reaaliaikainen tulospalvelu.

Aikataulu: (Suomen aikaa)

Lauantai

10:05-11:05 vapaa harjoitus
14:05-14:35 aika-ajo 1
16:20-16:50 aika-ajo 2

Sunnuntai

12:05-13:05 kilpailu 1
15:00-16:00 kilpailu 2
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
11.5.2009 | Niko Nurmiselle kaksi luokkavoittoa

Belgian GT-sarja jatkui viikonloppuna kahdella
kilpailulähdöllä Span legendaarisella
moottoriradalla. Lisäväriä tähän kauden toiseen
osakilpailuun toivat Englannin GT-sarjan kilpailijat,
jotka ajoivat oman kilpailunsa samoissa lähdöissä
yhdessä Belgian sarjan kilpailijoiden kanssa. Näin
ollen autojen lukumäärä nousi 26:een, mutta Nikon
harmiksi Belgian divisioona 3 –luokkaan ei
vieläkään ilmestynyt vastusta Westend Racingin
autokunnalle.

”Belgian ja Englannin sarjalla on sama järjestäjä ja
yhteneväiset säännöt, joten oli erittäin hyvä idea
yhdistää nämä samoihin kilpailulähtöihin tässä
osakilpailussa. Saadaan lisää autoja viivalle, mutta
erityisesti me olisimme kaivanneet lisää osallistujia
divisioona 3 –luokkaan” Niko jutteli.

Niko Nurmisen ja Jorma Vanhasen muodostama
Westend Racing aloitti Porschellaan aika-ajot
perjantaina lupaavasti. Ensimmäisen aika-ajon
suorittanut Vanhanen lunasti tiimille 10.
lähtöruudun lauantain kilpailulähtöön ajalla 2:32.4.

Nikon ajama toinen aika-ajo oli vauhdiltaan
huomattavasti kovempi PRO-luokituksen omaavien
kuljettajien ollessa divisioona 1-luokan autojen
ratissa. Nurminen pysäytti kellot aikaan 2:29.4 ja se
riitti kovassa seurassa Belgian GT-sarjan sijalle 9.

”Tiimille kiitos hyvien säätöjen löytämisestä aikaajoihin.
Rata ei tänä viikonloppuna tunnu olevan
kovin nopea, joten siinä valossa ajamani
kierrosaika on oikeinkin hyvä. Tuloslistalla meillä
vaan ei ole yksinkertaisesti mahdollisuus päästä
tämän ylemmäs GT3-autojen joukossa” Niko sanoi
aika-ajon jälkeen.

Viikonlopun ensimmäisessä kilpailulähdössä
lauantaina aloitusvuorossa Westend Racingin
autokunnassa oli Jorma Vanhanen. Lähtösuoran
jälkeisessä tiukassa neulansilmässä riitti taas
tapahtumia, mutta Vanhanen toi Porschen
varmuudella kuljettajanvaihtoon kun kilpailua oli
ajettu 25 minuuttia.

Heti radalle päästyään Nurminen ajoi kovia ja
tasaisia kierrosaikoja nostaen sinivalkoiset värit
Belgian GT-sarjan yleiskilpailussa sijalle 7.
Ruutulipulle ajaminen varmisti tiimille myös
korkeimmat pisteet divisioona 3 –luokassa.

”Palkintokorokkeelle on aina mukava kiivetä, mutta
tietysti luokkavoittoa arvostaisi eri tavalla jos se
olisi tullut tiukemman kilpailun kautta. Pitää
kuitenkin muistaa, että pisteet kilahtavat tilille
ainoastaan ajamalla maaliin, eikä sekään ole tässä
lajissa aina itsestään selvyys” Niko kertoo.
Sunnuntain kilpailuun startattiin vaikeissa olosuhteissa

Span osakilpailun toinen kilpailulähtö ajettiin aikaisin sunnuntai aamuna ja nyt oli Nikon vuoro aloittaa kilpailu. Vuoristoilmastolle tyypillinen kosteus ja sakea sumu aiheuttimat päänvaivaa tiimeille. Yön sateen jäljiltä kostea rata kuivui hitaasti ja rengasvalinta kilpailuun oli arpapeliä.

”Päätimme ajaa lähtöruudukkoon kuivankelin renkailla. Tämän niin sanotun tutustumiskierroksen aikana tein päätöksen, että starttaamme kilpailuun samoilla renkailla vaikka rata olikin osittain hyvin märkä” Niko sanoo.

Tuomariston päätöksellä kilpailuun lähdettiin turva-auton perässä. Näin ajettiin ensimmäiset 15 minuuttia ennen kuin turva-auto kurvasi varikolle varsinaisen lähdön merkiksi. Kuivan kelin renkailla liukkaalla radalla taiteillut Nurminen pysyi hyvin GT3-autojen matkassa ja kilpailun eteneminen näytti Westend Racingin kannalta hyvältä.

Tiimi piti Nikon radalla niin pitkään kuin mahdollista ja kuljettajanvaihto suoritettiin noin 35 minuutin kohdalla.

Vanhasen aloittaessa oman ajovuoronsa rata oli jo lähes kokonaan kuivunut ja kaikki tiimit paransivat kierrosaikojaan. Jorma suoritti oman ajovuoronsa mallikkaasti ja toi tiimin Porsche 911 kilpurin ruutulipulle Belgian GT-sarjan sijalla 6. Samalla varmistuivat myös maksimipisteet divisioona 3 – luokassa.

”Rengasvalinnan lisäksi tärkeää tämän päivän kilpailussa oli virheetön ja nopea ajo molemmilta kuljettajilta. Aloittaminen oli todella vaikeaa olosuhteiden takia ja ensimmäisillä kierroksilla sattuikin paljon ulosajoja. Meille oli tärkeää ajaa taaskin ruutulipulle ja varmistaa täydet pisteet luokassamme” Niko sanoi kilpailun jälkeen.

Seuraavan kerran Westend Racing nähdään radalla 9-11.7. Belgian GT-sarjan osakilpailussa Span radalla.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

"Pienoisen" tauon jälkeen Niko Nurminen näköjään palannut radalle, kävi ajelemasssa VLN:n 6 tunnin ADAC Ruhr-Pokal-Rennen kisan yhdessä Oliver Benderin, Anne Winnessin ja Rene Steurerin kanssa. Ajokkina oli Porsche Cayman S ja lopputuloksissa sijalla 76. Omassa luokassaan (V6) olivat neljänsiä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös