Don Vito
Sekakäyttäjä
Mikä h***tin referenssiaika??:yuck: Eikös kilvan ajon peruslähtökohta ole ajaa mahdollisimman nopeasti määrätty kilpailumatka sis. varikkokäynnit ja muut pakolliset tuumaustunnit :yuck::jaska:
Hyvä muuten että löytyy tämäkin laji streamina, ei aina jaksa odottaa torrentteja :thumbup: Autothan nyt tyylikkäitä kuin mitkä.Vilanderin ja Palttalan suorituksia FIA GT:n puolella voi seurata suorana lähetyksenä osoitteessa www.gt1live.tv. FIA GT:n lähtö on sunnuntaina klo 13.15.
Sunnuntain kilpailuun startattiin vaikeissa olosuhteissaBelgian GT-sarja jatkui viikonloppuna kahdella
kilpailulähdöllä Span legendaarisella
moottoriradalla. Lisäväriä tähän kauden toiseen
osakilpailuun toivat Englannin GT-sarjan kilpailijat,
jotka ajoivat oman kilpailunsa samoissa lähdöissä
yhdessä Belgian sarjan kilpailijoiden kanssa. Näin
ollen autojen lukumäärä nousi 26:een, mutta Nikon
harmiksi Belgian divisioona 3 –luokkaan ei
vieläkään ilmestynyt vastusta Westend Racingin
autokunnalle.
”Belgian ja Englannin sarjalla on sama järjestäjä ja
yhteneväiset säännöt, joten oli erittäin hyvä idea
yhdistää nämä samoihin kilpailulähtöihin tässä
osakilpailussa. Saadaan lisää autoja viivalle, mutta
erityisesti me olisimme kaivanneet lisää osallistujia
divisioona 3 –luokkaan” Niko jutteli.
Niko Nurmisen ja Jorma Vanhasen muodostama
Westend Racing aloitti Porschellaan aika-ajot
perjantaina lupaavasti. Ensimmäisen aika-ajon
suorittanut Vanhanen lunasti tiimille 10.
lähtöruudun lauantain kilpailulähtöön ajalla 2:32.4.
Nikon ajama toinen aika-ajo oli vauhdiltaan
huomattavasti kovempi PRO-luokituksen omaavien
kuljettajien ollessa divisioona 1-luokan autojen
ratissa. Nurminen pysäytti kellot aikaan 2:29.4 ja se
riitti kovassa seurassa Belgian GT-sarjan sijalle 9.
”Tiimille kiitos hyvien säätöjen löytämisestä aikaajoihin.
Rata ei tänä viikonloppuna tunnu olevan
kovin nopea, joten siinä valossa ajamani
kierrosaika on oikeinkin hyvä. Tuloslistalla meillä
vaan ei ole yksinkertaisesti mahdollisuus päästä
tämän ylemmäs GT3-autojen joukossa” Niko sanoi
aika-ajon jälkeen.
Viikonlopun ensimmäisessä kilpailulähdössä
lauantaina aloitusvuorossa Westend Racingin
autokunnassa oli Jorma Vanhanen. Lähtösuoran
jälkeisessä tiukassa neulansilmässä riitti taas
tapahtumia, mutta Vanhanen toi Porschen
varmuudella kuljettajanvaihtoon kun kilpailua oli
ajettu 25 minuuttia.
Heti radalle päästyään Nurminen ajoi kovia ja
tasaisia kierrosaikoja nostaen sinivalkoiset värit
Belgian GT-sarjan yleiskilpailussa sijalle 7.
Ruutulipulle ajaminen varmisti tiimille myös
korkeimmat pisteet divisioona 3 –luokassa.
”Palkintokorokkeelle on aina mukava kiivetä, mutta
tietysti luokkavoittoa arvostaisi eri tavalla jos se
olisi tullut tiukemman kilpailun kautta. Pitää
kuitenkin muistaa, että pisteet kilahtavat tilille
ainoastaan ajamalla maaliin, eikä sekään ole tässä
lajissa aina itsestään selvyys” Niko kertoo.
Span osakilpailun toinen kilpailulähtö ajettiin aikaisin sunnuntai aamuna ja nyt oli Nikon vuoro aloittaa kilpailu. Vuoristoilmastolle tyypillinen kosteus ja sakea sumu aiheuttimat päänvaivaa tiimeille. Yön sateen jäljiltä kostea rata kuivui hitaasti ja rengasvalinta kilpailuun oli arpapeliä.
”Päätimme ajaa lähtöruudukkoon kuivankelin renkailla. Tämän niin sanotun tutustumiskierroksen aikana tein päätöksen, että starttaamme kilpailuun samoilla renkailla vaikka rata olikin osittain hyvin märkä” Niko sanoo.
Tuomariston päätöksellä kilpailuun lähdettiin turva-auton perässä. Näin ajettiin ensimmäiset 15 minuuttia ennen kuin turva-auto kurvasi varikolle varsinaisen lähdön merkiksi. Kuivan kelin renkailla liukkaalla radalla taiteillut Nurminen pysyi hyvin GT3-autojen matkassa ja kilpailun eteneminen näytti Westend Racingin kannalta hyvältä.
Tiimi piti Nikon radalla niin pitkään kuin mahdollista ja kuljettajanvaihto suoritettiin noin 35 minuutin kohdalla.
Vanhasen aloittaessa oman ajovuoronsa rata oli jo lähes kokonaan kuivunut ja kaikki tiimit paransivat kierrosaikojaan. Jorma suoritti oman ajovuoronsa mallikkaasti ja toi tiimin Porsche 911 kilpurin ruutulipulle Belgian GT-sarjan sijalla 6. Samalla varmistuivat myös maksimipisteet divisioona 3 – luokassa.
”Rengasvalinnan lisäksi tärkeää tämän päivän kilpailussa oli virheetön ja nopea ajo molemmilta kuljettajilta. Aloittaminen oli todella vaikeaa olosuhteiden takia ja ensimmäisillä kierroksilla sattuikin paljon ulosajoja. Meille oli tärkeää ajaa taaskin ruutulipulle ja varmistaa täydet pisteet luokassamme” Niko sanoi kilpailun jälkeen.
Seuraavan kerran Westend Racing nähdään radalla 9-11.7. Belgian GT-sarjan osakilpailussa Span radalla.